Gå til innhold

Regjeringskvartalet rammet av bombe, AUF-leir på Utøya angrepet av våpenmann.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel, de fleste meldingene kom gjennom twitter og facebook. Jeg var blant annet en av de som plutselig så hvordan mine venner i AUF oppdaterte statuser osv. MEN, de flyktet for sitt liv, jeg tror faktisk ikke det første de tenkte på var å ringe. Dessuten var de redde for å ringe i frykt for at han skulle oppdage dem. De første meldingene jeg så var litt sånn "what?" "virkelig?".

Lenke til kommentar

Jeg synes utøya er en fiasko. Alt tok for lang tid. Media var der med helikopter i god tid. Utifra bildene var det veldig klart at det var en gjerningsmann utkledd som politi.

 

At denne gjerningsmannen fikk rukket og godtgjøre seg med over 80 menneskeliv før disse dvaske Delta folka kom på stedet er uforklarlig.

 

Jeg vil gjerne ha kilde på denne 2 minutters pågripelsen du snakker om flimzes.

 

Det var snakk om at gjerningsmannen overgav seg umiddelbart. Jeg lurer da hvor på øya han var, fordi han kan ikke ha vært langt oppe fra kaia dersom de kun brukte to minutter. Hvorfor?

 

Utifra tv bildene bevegde de seg sånn 1 meter i sekundet... i en slags samlet ball, typ som du ser i filmen "300". Alle vet at spredning og storming er veien å gå.

 

Dessuten, nå vet jeg ikke hvilket kaliber gjerningsmannen brukte, men det så ut til at Delta teamet hadde SMG våpen. Hvorfor bruker de ikke helautomatiske gevær?

 

Heldigvis så hadde ikke gjerningsmannen armering under uniformen, men hvis han hadde hatt en slik "bombedrakt" som disse karene brukte: http://en.wikipedia.org/wiki/North_Hollywood_shootout

 

så hadde mp5 kulene prellet av vedkommende.

 

Dårlig beredskap. Dårlig utrykning IMO.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg må si meg skuffet over dette såkalte "Delta" teamet som gikk utrykk fra politiet. Dette er da norges SWAT team. Jeg fikk i nyhetene et lite glimt av deres innledende formasjon under "stormingen" av øya.

 

Helt patetisk. De sto som sitting ducks, rett og slett. I en dvask samlet formasjon. Dette var ikke militert trene soldater. Det var rett og slett dårlig trente politimenn som tok seg altfor god tid.

 

Selv om du har sett på CSI at SWAT-teams løper rundt som rabiate betyr ikke det at dette er praksis. De går i en samlet formasjon fordi mannen i front bærer skjold, mens de i midten sikter over hans skulder. De bakerste dekker andre vinkler.

Lenke til kommentar

Vi har råd til å transportere den pompøse stoltenberg og hans enorme stab med rådgivere og sikkerhetsvakter rundt med helikopter, men ikke spesialstyrken tydelighvis. nå blir det mest sannsynlig lukket fengslingsmøte, stammer garantert fra langt inne i regjeringen som ønsker mest mulig kontroll og minst mulig direkte demokrati og åpenhet.

 

men det gjenstår og se, håper jeg tar feil og han gjennomfører det han har sagt de siste dagene som jeg støtter fullt ut.

Endret av freddy85
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo jævlig lett for deg å si hva du ville gjort balthier. Jeg forsikrer deg, hadde du vært der hadde du enten vært død nå - eller på sykehus,eller noe annet siden du kanskje svømte vekk fra øya.

 

Jeg kan forsikre deg om at jeg hadde vært der, så hadde denne feige dvasken vært død eller i arrest lenge før 85 menneskeliv gikk tapt.

 

Og jeg hadde mest sannsynlig tatt rennafart og spurtet mot han og i et spektakulert hopp sparker jeg han ned og blir en nasjonal helt...

Greia i slike situasjoner er at kroppen automatisk og helt naturlig får panikk, du har ikke lenger kontroll over hva du gjør, du har en innebygget autopil som sier "løp for livet!!".

Lenke til kommentar

Siterer en person på facebook, som skrev dette i sammenheng med hva som har skjedd.

 

Livet er som et lys. Fra det for første gang blir tent kommer vi til jorden. Det brenner langsomt ned gjennom livets gang. Til det tilslutt brenner ut og røyken søker veien opp mot himmelen. Så er det noen lys som blir slukket så alt for tidlig, hvorfor de ikke får brennes helt ut vet vi ikke. Så står vi å ser røyken fra den alt for unge stige. Disse lysene tennes aldri igjen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg må si meg skuffet over dette såkalte "Delta" teamet som gikk utrykk fra politiet. Dette er da norges SWAT team. Jeg fikk i nyhetene et lite glimt av deres innledende formasjon under "stormingen" av øya.

 

Helt patetisk. De sto som sitting ducks, rett og slett. I en dvask samlet formasjon. Dette var ikke militert trene soldater. Det var rett og slett dårlig trente politimenn som tok seg altfor god tid.

 

Det tok 2 min fra DELTA ankom åstedet til ABB var arrestert. Hva snakker du om?

 

Med engang Delta anropte ABB, så kastet ABB våpenet fra seg og i nærmest gledesrus sprang i hendene på Delta! Så at dette tok så kort tid, har mer å gjøre med at ABB var meget samarbeidsvillig med politiet, og ikke at politiet hadde gjort så steike mye for å prøve å fakke ABB på øyen.

 

Det som skjedde var kort fortalt dette:

 

1.Delta team kommer til øyen, tar opp megafonen og sier "ABB KOM TIL OSS"

2.ABB svarer med å kaste våpenet fra seg å hoppe i fanget på Delta Team.

 

Altså, selv en gjeng dårlig trente politifolk som strøk på politiskolen kunne fakket ABB på 2 minutter, kanskje raskere også.

Endret av Chi Spurger
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Står det noe mer om organisasjonen? Antall medlemmer, osv? Og kaller de seg faktisk Knights Templar?

Mener det sto i manifestet at de hadde 9 medlemmer i 8 land. Men vil nok heller tro at dette bare er personer som mener det samme og som ikke faktisk ønsker å gjennomføre et angrep.

 

Justiciar Knight Commander for Knights Templar Europe and one of several leaders of the

National and pan-European Patriotic Resistance Movement

 

With the assistance from brothers and sisters in England, France, Germany, Sweden,

Austria, Italy, Spain, Finland, Belgium, the Netherlands, Denmark, the US etc.

 

Edit: Det er vist 12 medlemmer i følge manifestet, men bare 9 "teller"

Founding (re-founding) members:

 

Anonymous 1 - Nationality: English Protestant (Host)

Anonymous 2 - Nationality: English Christian atheist

Anonymous 3 - Nationality: French Catholic

Anonymous 4 - Nationality: German Christian atheist

Anonymous 5 - Nationality: Dutch Christian agnostic

Anonymous 6 - Nationality: Greek Orthodox

Anonymous 7 - Nationality: Russian Christian atheist

Anonymous 8 - Nationality: Norwegian Protestant (member and proxy for 9)

Anonymous 9 - Nationality: Serbian Orthodox (by proxy, location: Monrovia, Liberia)

 

Unable to attend:

 

Anonymous 10 – Nationality: Swedish

Anonymous 11 – Nationality: Belgian

Anonymous 12 – Nationality: European-American

Endret av HattyBusk
Lenke til kommentar

Hvorfor tok det 20 minutter fra Anders begynte å skyte, til politiet fikk beskjeden? Jeg ville ringt med det første jeg så en bli skutt.

 

Leste på en blogg at de ikke kom igjennom når de ringte politiet. Vet ikke hvorfor, men var vist veldig stor trafikk.

 

Jeg synes utøya er en fiasko. Alt tok for lang tid. Media var der med helikopter i god tid. Utifra bildene var det veldig klart at det var en gjerningsmann utkledd som politi.

 

At denne gjerningsmannen fikk rukket og godtgjøre seg med over 80 menneskeliv før disse dvaske Delta folka kom på stedet er uforklarlig.

 

Jeg vil gjerne ha kilde på denne 2 minutters pågripelsen du snakker om flimzes.

 

Det var snakk om at gjerningsmannen overgav seg umiddelbart. Jeg lurer da hvor på øya han var, fordi han kan ikke ha vært langt oppe fra kaia dersom de kun brukte to minutter. Hvorfor?

 

Utifra tv bildene bevegde de seg sånn 1 meter i sekundet... i en slags samlet ball, typ som du ser i filmen "300". Alle vet at spredning og storming er veien å gå.

 

Dessuten, nå vet jeg ikke hvilket kaliber gjerningsmannen brukte, men det så ut til at Delta teamet hadde SMG våpen. Hvorfor bruker de ikke helautomatiske gevær?

 

Heldigvis så hadde ikke gjerningsmannen armering under uniformen, men hvis han hadde hatt en slik "bombedrakt" som disse karene brukte: http://en.wikipedia.org/wiki/North_Hollywood_shootout

 

så hadde mp5 kulene prellet av vedkommende.

 

Dårlig beredskap. Dårlig utrykning IMO.

 

Tror han satset stort på mobilitet. Er ikke lett å traske rundt i solsteika med slik beskyttelse.

Lenke til kommentar

Står det noe mer i manifestet om hvilke andre våpen han brukte? Evt. hvilken ammotype?

Det er nevnt flere steder at han brukte Dumdumkuler, som jeg ser at flere steder blir kalt multipurpose. Det var heldigvis ikke multipurpose han brukte da vi fort ville fått et enda mer groteskt resultat. Han skal skal også ha skrevet at han vurderte å forgifte prosjektilene med ren nikotin. Om dett ble gjennomrført vet vi ikke noe om på dette tidspunktet, men det er vel lite sannsynlig da dette ikke har kommet fram fra noen leger etc.

Her står det litt om at han eide en pumpehagle, Mini-14 og en 308 win bolt rifle. Dette er hentet fra manifestet.

 

Edit: Ut fra de bildene jeg har sett virker det som han har droppa pumpen, noe som heller ikke ville vært det mest praktiske. Politiet har tidligere uttalt at han hadde et et-håndvåpen og et to-håndsvåpen. Om disse var hel- eller halvautomatiske har ikke kommet frem fra politiets side. Han selv har skrevet at han ønsket å bruke halvautomatisk begrunnet treffsikkerheten mens vitner har sagt at han skøyt med kraftig automatild

Endret av hailgodset91
Lenke til kommentar

Jeg synes utøya er en fiasko. Alt tok for lang tid. Media var der med helikopter i god tid. Utifra bildene var det veldig klart at det var en gjerningsmann utkledd som politi.

 

At denne gjerningsmannen fikk rukket og godtgjøre seg med over 80 menneskeliv før disse dvaske Delta folka kom på stedet er uforklarlig.

 

Jeg vil gjerne ha kilde på denne 2 minutters pågripelsen du snakker om flimzes.

 

Det var snakk om at gjerningsmannen overgav seg umiddelbart. Jeg lurer da hvor på øya han var, fordi han kan ikke ha vært langt oppe fra kaia dersom de kun brukte to minutter. Hvorfor?

 

Utifra tv bildene bevegde de seg sånn 1 meter i sekundet... i en slags samlet ball, typ som du ser i filmen "300". Alle vet at spredning og storming er veien å gå.

 

Dessuten, nå vet jeg ikke hvilket kaliber gjerningsmannen brukte, men det så ut til at Delta teamet hadde SMG våpen. Hvorfor bruker de ikke helautomatiske gevær?

 

Heldigvis så hadde ikke gjerningsmannen armering under uniformen, men hvis han hadde hatt en slik "bombedrakt" som disse karene brukte: http://en.wikipedia.org/wiki/North_Hollywood_shootout

 

så hadde mp5 kulene prellet av vedkommende.

 

Dårlig beredskap. Dårlig utrykning IMO.

 

Det er politiet som har forklart at det tok 2 minutter før innsats styrker var på land til han var arrestert.

 

Delta ser ikke ut til å ha brukt MP5. MP5 er et våpen som blir brukt til terror aksjoner i urbane strøk. Hvis jeg ikke husker feil så ble MP5 utviklet/kjøpt pga USA sin innsatsstyrke trengte et våpen som ikke kunne skyte gjennom vegger slik at uskyldige ble skutt når SWAT etc. ble innkalt til å "ta ut" terrorister uten å blir saksøkt får å drepe uskyldige.

 

Delta brukte "assult" våpen på øyen. At det tar tid er forståelig. Media trenger ikke å ta noen risikovurderinger for å filme. Det må delta gjøre. Delta redder ingen hvis alle er døde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg håper og tror at helgens forferdelige hendelser vil være med på å sette søkelyset mot rutiner, materiell, kapasitet, utstyr, og pengetilførselen i Politiet. Forhåpentligvis blir dette en viktig valgsak frem mot neste valg, og forhåpentligvis blir det lagt press på justisdepartementet, Storberget, og politikere, slik at Norge kan ha det de trenger for å forhindre lignende, forebygge lignende, og ikke minst kunne utrykke til hendelser av denne grad. Mangel på politihelikoptre, politibetjente, utstyr og rutinene ved en slik hendelse må vurderes. Det er ikke tvil om at vi er nødt til å oppgradere det som skal forsvare det norske folk mot dagens moderne standart. Dessverre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...