Gå til innhold

Regjeringskvartalet rammet av bombe, AUF-leir på Utøya angrepet av våpenmann.


Anbefalte innlegg

Etter hva jeg har hørt, så var den bilen fjernet ganske fort og fraktet til Kipros. Men rett meg om jeg tar feil.

Du tar feil. Har du ikke sett de mange videoene og bildene som ble tatt bokstavelig talt rett etter eksplosjonen? De kan umulig ha rukket å fjerne bilen på så kort tid uten at noen så det. Så, vennligst ikke spre slike påstander videre. :)

Bilen som var brukt til å sprenge bomben var en stor hvit varebil leid ut av AVIS, ikke den bilen som lå på siden utenfor bygget hvor staten holder til.

 

Så du kan gjærne fortelle meg hvor du har sett bilder av bilen da :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sier selvfølgelig ikke at jeg er enig, sier bare at jeg kan forstå at de som har synspunkter som stemmer ganske godt med ABB sine vil kunne se saken slik, at det virker som om det faktisk måtte noe slik til for at de skal få lys på saken sin. Så lenge han sier at han synes det som skjedde var grusomt så har ikke jeg tenkt å hate ham for å ha en slik mening.

Lenke til kommentar

Jeg ser til stadighet grupper på facebook som roper "ikke ha åpen rettssal imorgen!". Deres argument er at de ikke ønsker at han skal få mer oppmerksomhet enn han allerede har fått, og at han ikke skal ha muligheten til å spre sin ideologi til resten av verden.

 

Hva mener dere om saken?

 

Personlig er jeg helt uenig. Copy-paster den ene kommentaren jeg la igjen på gruppa:

snip

Jeg er ikke redd for det han måtte ha å si. Folk fortjener å vite hva slags syke idéer mannen hadde for så å bekrefte ovenfor seg selv at de ikke er som han.

 

Å lukke dørene er å stikke fingrene i ørene. Dørene må åpnes for å drepe de avskyelige tankene med åpenhet og fremfor å lå dem spire i skyggen.

Akkurat slik jeg også tenker. Det nytter ikke å feie ting under teppet, og sensurere hans meninger. Åpenhet er nøkkelen her, spør du meg.

 

Dessuten fortjener de pårørende, og offerene, å vite hvorfor han gjorde dette. De fortjener en forklaring. Uansett hvor patetisk, og teit forklaringen er - så trenger de en grunn. Alt annet må være helt forferdelig å leve med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg setter pengene mine på at han ikke slipper ut. Det er godt nok for meg.

Skal han ikke slippes ut, da må han dømmes til forvaring. For at dette skal skje, så må det være en reell fare for gjentakelse. Er dette tilfelle? Det tror ikke jeg.

Eh... Sjekk ut manifestet hans.
  • Liker 4
Lenke til kommentar

@Ajaco: Det er forskjell på fengslingsmøte og selve rettssaken. Et fengslingsmøte gir ingen god gjennomgang av saken, men siktede får mulighet til å gi en forklaring. Påtalemyndighetene legger som oftest ikke fram mer en det som trengs for å få varetektsfengsling.

 

Personlig synes jeg det er greitt med åpent fengslingsmøte, men jeg tror heller ikke det vil gi noe informasjon som ikke er kjent i stor grad.

Lenke til kommentar

Jeg setter pengene mine på at han ikke slipper ut. Det er godt nok for meg.

Skal han ikke slippes ut, da må han dømmes til forvaring. For at dette skal skje, så må det være en reell fare for gjentakelse. Er dette tilfelle? Det tror ikke jeg. ABB har hatt plettfri vandel frem til fredagen. Man kan nesten kalle ham en mønsterborger. I mange år (ni?) har han planlagt denne ene store operasjonen og hele hans voksne liv har vært lagt opp til dette. Hva er egentlig sannsynligheten for gjentakelse?

 

I mine øyne burde han ha hatt en straff som står til ugjerningen. Altså dom for overlagt for hvert enkelt menneske som døde som følge av disse to aksjonene. Det ville blitt resten av livet hans i fengsel, men vi har vel ikke muligheten i norsk rettsvesen for å stable slike straffer oppå hverandre. Derfor må vi heller håpe på forvaring, men jeg er redd det ikke skjer.

Hvis du leser litt av manifestet vil du se hva slags syke tanker mannen har om hvordan kampen han fører bør utkjempes. Med tanke på hva slags disiplin mannen har hatt og hva slags spill han har spilt i så mye som ni år ser jeg det lite trolig at man kan ta sjansen på at denne mannen virkelig har fått noe fornuft banket inn mellom ørene.

Lenke til kommentar

Bilen som var brukt til å sprenge bomben var en stor hvit varebil leid ut av AVIS, ikke den bilen som lå på siden utenfor bygget hvor staten holder til.

 

Så du kan gjærne fortelle meg hvor du har sett bilder av bilen da :)

Bilene jeg ser i videoene og på bildene er de små svarte som er kastet rundt. Det er ingen stor, hvit varebil der. Det er hele poenget: Bilen er ikke med på videoene fordi den er fullstendig ødelagt, ikke fraktet vekk i skjul av Kripos.

Lenke til kommentar

1. Du leser det du selv vil lese, jeg leser det som står.

2. Du vil drepe for å nå dine mål, jeg vil ikke.

 

Her snakker vi forvridd sinn. Er det noen flere absolutte verdier du representerer?

Pst, du har ikke en gård et sted?

Ok, nå kan dere ta dere en luftepause og ikke i fellen av å bli så engasjert at dere går på person og ikke sak.

Greit dere er uenig men grensen begynner å nærme seg :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

1. Du leser det du selv vil lese, jeg leser det som står.

2. Du vil drepe for å nå dine mål, jeg vil ikke.

 

Her snakker vi forvridd sinn. Er det noen flere absolutte verdier du representerer?

Pst, du har ikke en gård et sted?

Jeg vet ikke om du misforstod her igjen, du er flink til det.

 

DU skriver at DU er villig til å gi denne mannen dødsstraff (å drepe denne mannen).

DU skriver at DU er villig til å sette våre grunnverdier til side for denne mannen.

 

JEG påpeker at det er DU som er villig til disse tingene, og at jeg er en sterk motstander av det.

Klart nok for deg? Vi kan gjenta denne sirkelen så mange ganger du vil.

Lenke til kommentar

Etter hva jeg har hørt, så var den bilen fjernet ganske fort og fraktet til Kipros. Men rett meg om jeg tar feil.

Du tar feil. Har du ikke sett de mange videoene og bildene som ble tatt bokstavelig talt rett etter eksplosjonen? De kan umulig ha rukket å fjerne bilen på så kort tid uten at noen så det. Så, vennligst ikke spre slike påstander videre. :)

Bilen som var brukt til å sprenge bomben var en stor hvit varebil leid ut av AVIS, ikke den bilen som lå på siden utenfor bygget hvor staten holder til.

 

Så du kan gjærne fortelle meg hvor du har sett bilder av bilen da :)

 

Stemmer, bilen var en Volkswagen Crafter, sånn til tilleggsopplysning.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

1. Du leser det du selv vil lese, jeg leser det som står.

2. Du vil drepe for å nå dine mål, jeg vil ikke.

 

Her snakker vi forvridd sinn. Er det noen flere absolutte verdier du representerer?

Pst, du har ikke en gård et sted?

Den typen hinting kan du spare deg for.

 

Ser heller ingen grunn til å fortsette den meningsløse kveruleringen dere i mellom. La det gå.

Lenke til kommentar

Det er litt drit da at vi skal sitte å betale for at ABB skal få mat, tv, dyne, pute, klær, ukepenger, dusj og alt som følger med (skattepengene våres)

 

når jeg satt inne sist (2mnd) lærte jeg at staten bruker 2500kr per dag per person i fengsel. det blir bare: 19 162 500 kr for 21 år

 

Ja da synes jeg heller at noen burde avlivet deg, så hadde vi spart de pengene.

 

så jeg er like ille person som ABB fordi jeg banka brødrene mine og de anmeldte meg?

 

Ikke like ille, men du vil jo spare penger og vi må jo begynne et sted. Hvor skal man sette grensen da mener du? Vold med døden til følge? Bildrap? Hevndrap? Forsettelig drap? Overlagt drap? Eller massedrap? Hvor mange må til før det er mange nok, 10-12 kanskje?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sier selvfølgelig ikke at jeg er enig, sier bare at jeg kan forstå at de som har synspunkter som stemmer ganske godt med ABB sine vil kunne se saken slik, at det virker som om det faktisk måtte noe slik til for at de skal få lys på saken sin. Så lenge han sier at han synes det som skjedde var grusomt så har ikke jeg tenkt å hate ham for å ha en slik mening.

 

Jeg er uenig. Hvis saken ikke kan få oppmerksomhet uten at du er nødt til å henrette over 90 personer så er du ikke i "sync" med resten av demokratiet. Det skal aldri være NØDVENDIG å henrette noen for saken din.

Lenke til kommentar

Bilen som var brukt til å sprenge bomben var en stor hvit varebil leid ut av AVIS, ikke den bilen som lå på siden utenfor bygget hvor staten holder til.

 

Så du kan gjærne fortelle meg hvor du har sett bilder av bilen da :)

Bilene jeg ser i videoene og på bildene er de små svarte som er kastet rundt. Det er ingen stor, hvit varebil der. Det er hele poenget: Bilen er ikke med på videoene fordi den er fullstendig ødelagt, ikke fraktet vekk i skjul av Kripos.

Det er jo greit, men etter hva jeg fikk vite eller fikk med meg, så var det som var igjen av den hvite varebilen fraktet bort til Kripros.

 

Men når man ser hvor mye skadet de andre bilene var, så kan jeg tenke meg at det ikke kan være mye igjen av varebilen som holdt bomben.

Lenke til kommentar

Det er jo greit, men etter hva jeg fikk vite eller fikk med meg, så var det som var igjen av den hvite varebilen fraktet bort til Kripros.

At det som var igjen er tatt hånd om av politiet, er nok riktig! Men at Kripos var raskt inne og fjernet restene etter bilen høres bare dumt ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...