Gå til innhold

Regjeringskvartalet rammet av bombe, AUF-leir på Utøya angrepet av våpenmann.


Anbefalte innlegg

Feil

 

Istedenfor å rope ut "Feil!" kan du isteden dele med oss andre hva som er det riktige.

Om det er feil at en lov kan gi tilbakevirkende kraft, må det jo nødvendigvis være det motsatte som er riktig. Altså, en lov må ikke gis tilbakevirkende kraft. Dette var allerede pressisert mange ganger et par kommentarer tidligere så gadd ikke skrive så mye mer om det, men kunne lagt ved en kilde:

 

Grunnloven §97

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er du virkelig ute å kjører.

 

Jeg nei, jeg bare oppdager at venstresida bruker denne saken på samme måte som man fryktet høyresida ville gjøre da det først ble kjent, spesielt mtp. den strafferettslige snillismen.

 

Hva mener du med "venstresiden bruker saken"? Mener du det er å "bruke saken" å være imot grunnlovsstrifige endringer av loven? Er de som er imot dette venstresiden?

 

AtW

Lenke til kommentar

Nå er du virkelig ute å kjører.

 

Jeg nei, jeg bare oppdager at venstresida bruker denne saken på samme måte som man fryktet høyresida ville gjøre da det først ble kjent, spesielt mtp. den strafferettslige snillismen.

 

Dersom du ønsker at lover skal kunne gis tilbakevirkende kraft burde du opplyse om det, i stedet for å feilinformere om hvordan norsk rett rent faktisk fungerer.

Lenke til kommentar

Det er klart... Har dem ikke kompetanse til å motbevise ideologien? Ikke så lenge vi skal sende bomber utenlands og være deltagelig i moderne kolonisering.

 

Etter hva som har skjedd er en borgers rettighet fullt innsyn i DERES hemmelige dokumenter alt fra korrupsjon , vennetjenester og agendaer. Er ikke rart psykisk ustabile klikker og de ekstreme gjør opprør. Synd men ikke rart.

 

Det er et STORT slag mot demokratiet om alt skal skjules og vi skal få servert nok en mølje fra nrk, lignende WoW som egentlig var planen ;/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er klart... Har dem ikke kompetanse til å motbevise ideologien? Ikke så lenge vi skal sende bomber utenlands og være deltagelig i moderne kolonisering.

 

Etter hva som har skjedd er en borgers rettighet fullt innsyn i DERES hemmelige dokumenter alt fra korrupsjon , vennetjenester og agendaer. Er ikke rart psykisk ustabile klikker og de ekstreme gjør opprør. Synd men ikke rart.

 

Det er et STORT slag mot demokratiet om alt skal skjules og vi skal få servert nok en mølje fra nrk, lignende WoW som egentlig var planen ;/

 

*sukk.....

 

EDIT: Det er nok ikke fullt så enkelt.

Endret av vetle666
Lenke til kommentar

Sånn litt senere verdt å reflektere over;

 

(evt. klikk/forstørr)

 

Noen av de impliserte som vil legge til noe?

Nå har jo politiet faktisk ikke løst denne saken, så synes du er litt raskt ute. Det er jo fortsatt en mulighet for at alt dette var en dekkoperasjon ABB ble satt til å gjøre for Mullah Krekar.

Jeg tar sjansen. Tror ikke Mullaen er innblandet her

Lenke til kommentar

Hmm, veldig nysgjerrig på han fyren. På en måte føler jeg at kan gi litt "closer" å få sett rettsaken, Akkurat nå er han nesten som en uvirkelig ond skikkelse som man ikke helt hvem er. Herregud, ut ifra den loggen hans i dagboken virker han jo nesten litt en "likbar" kar, eller som en kar du lett blir kompis med liksom. Jeg har utrolig lyst å se den rettsaken, men skjønner at det kanskje er lurest om den ikke blir vist. Samtidig føles det litt "urettferdig" at et par få tall mennesker skal få bestemme det i en slik situasjon. Jeg er sikker på at ABB var klar over hvor delte følelser folk ville få rundt temaet...

Lenke til kommentar

Hva mener du med "venstresiden bruker saken"? Mener du det er å "bruke saken" å være imot grunnlovsstrifige endringer av loven? Er de som er imot dette venstresiden?

 

AtW

 

Det, pluss at folk ser sitt snitt til å bruke denne saken som spydodd mot de som tidligere var mot multikulturalismen. Et mer populistisk parti hadde overlatt saken til en folkeavstemning. Selv synes jeg familen til ofrene burde kunne bestemme.

 

 

Dersom du ønsker at lover skal kunne gis tilbakevirkende kraft burde du opplyse om det, i stedet for å feilinformere om hvordan norsk rett rent faktisk fungerer.

 

Gjerne gi eksempler på saker med presedens som tilsier at man ikke skal kunne endre straffeloven i ekstraordinære tilfeller som dette. Å si at dette er umulig selv om makthaverne bestemmer seg for det gir ingen mening.

Endret av Lilac1
Lenke til kommentar

Hva mener du med "venstresiden bruker saken"? Mener du det er å "bruke saken" å være imot grunnlovsstrifige endringer av loven? Er de som er imot dette venstresiden?

 

AtW

 

Det, pluss at folk ser sitt snitt til å bruke denne saken som spydodd mot de som tidligere var mot multikulturalismen. Et mer populistisk parti hadde overlatt saken til en folkeavstemning.

 

 

Har du noen kilder på venstresidens påståtte "bruk av saken" for å være imot lovendringer med tilbakevirkende kraft? Når har venstresiden brukt denne saken som argument for det?

 

AtW

Lenke til kommentar

Gjerne gi eksempler på saker med presedens som tilsier at man ikke skal kunne endre straffeloven i ekstraordinære tilfeller som dette. Å si at dette er umulig selv om makthaverne bestemmer seg for det gir ingen mening.

http://www.lovdata.no/all/hl-18140517-000.html#97

 

Værsågod, end of story, move on.

 

Og denne paragrafen ble sist satt på en slik prøve?

 

Har du noen kilder på venstresidens påståtte "bruk av saken" for å være imot lovendringer med tilbakevirkende kraft? Når har venstresiden brukt denne saken som argument for det?

 

AtW

 

Ikke annet enn facebookgrupper, blogginnlegg og lignende. Noe mer offisielt ville vært usmakelig. Men "leksen vi lærte av 22.juli" blir nok brukt i akkurat denne sammenhengen også på høyere hold.

Endret av Lilac1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gjerne gi eksempler på saker med presedens som tilsier at man ikke skal kunne endre straffeloven i ekstraordinære tilfeller som dette. Å si at dette er umulig selv om makthaverne bestemmer seg for det gir ingen mening.

http://www.lovdata.no/all/hl-18140517-000.html#97

 

Værsågod, end of story, move on.

 

Ikke at jeg er positivt til noe slikt, men det er faktisk mulig å endre grunnloven. Men jeg tror at vi kommer til å skape alvorlige problemer for oss selv i fremtiden hvis vi begynner å endre straffelover etter at forbrytelser er begått.

Lenke til kommentar

Gjerne gi eksempler på saker med presedens som tilsier at man ikke skal kunne endre straffeloven i ekstraordinære tilfeller som dette. Å si at dette er umulig selv om makthaverne bestemmer seg for det gir ingen mening.

http://www.lovdata.no/all/hl-18140517-000.html#97

 

Værsågod, end of story, move on.

 

Og denne paragrafen ble sist satt på en slik prøve?

Paragrafen er en del av grunnloven, den gir ingen rom for tolkning, og er ikke fravikelig.

Igjen, dette er en av de største grunnpillarene i et rettsamfunn.

 

EDIT: Men det er klart, om du vil fjerne rettsamfunnet og opprette en politi eller militærstat, så for all del, si det, så slipper vi flere misforståelser og kan avslutte saken her. Det er dog ikke mulig å fjerne den loven uten å fjerne rettsamfunnet.

Endret av Flimzes
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Et mer populistisk parti hadde overlatt saken til en folkeavstemning. Selv synes jeg familen til ofrene burde kunne bestemme.

Ja, FRP, som det mest populistiske partiet i Norge, ville helt sikkert hatt folkeavstemming. De ville brukt saken for det den er verdt.

 

Det var det du prøvde å si?

 

 

Dødsstraff er å slippe billig unna, imo.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...