Gå til innhold

Regjeringskvartalet rammet av bombe, AUF-leir på Utøya angrepet av våpenmann.


Anbefalte innlegg

Riktig, en lov kan ikke ha tilbakevirkende kraft.

 

Det kommer helt an på om ikke dette er en handling utenfor området straffeloven kan sies å være satt til å regulere.

Dette er uten sidestykke i Norge, også i verden forøvrig, men det ville jo vært typisk norsk om vi lot byråkratiet komme i veien for å tildele en rettmessig straff.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har sett utallige facebookposter og vegginnlegg om mennesker som vil at Norge skal innføre dødsstraff og dermed ta livet av den som er pågrepet.

 

Jeg tar kanskje feil, men er det ikke slik at om man endrer/lager lover etter selve handlingen så kan ikke han bli straffet for det uansett?

 

Lover kan ha tilbakevirkende kraft. I dette tilfellet er det få grunner til at en ny straffelov ikke skal ha det.

Feil

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi trodde alle at dette var islamister, og påstår noen noe annet lyger de.

Ikke alle. Jeg har allerede skrevet hva jeg trodde det var.

På jobb, rett etter at bomben smalt i Oslo, tippet jeg sint NAV-klient eller høye-ekstrem gruppe. Når jeg hørte om skyting på Utøya var høyre-ekstremister noe jeg følte meg ganske sikker på. Men trodde også at det måtte være mer enn en person.

Lenke til kommentar

Vi trodde alle at dette var islamister, og påstår noen noe annet lyger de.

Ikke alle. Jeg har allerede skrevet hva jeg trodde det var.

Nå er det vel også forskjell på hva man tror og skriver, da jeg ikke spesifiserte noen gruppe. Men greit, "alle", som i 99% av befolkningen.

Jeg påstår da at jeg først trodde det jeg skrev og at jeg aldri trodde det var muslimske ekstremister.

Dette fordi jeg er såpass naiv at jeg ikke tror de vil gjøre sånt mot Norge, til tross for at vi sannsynligvis har fremprovosert slike handlinger.

Lenke til kommentar

Jeg er veldig nysgjerrig og har lyst å høre hva han sier, men ønsket at han ikke får gleden av å spre sin propaganda videre er sterkere, så jeg støtter lukket høring.

 

Det beste hadde vært om vi kunne glemme han så fort som mulig. Ikke bruke navn, men heller kalle han den siktede, den tiltalte og lignende.

Det bør bli husket, ikke glemt.

Lenke til kommentar

Riktig, en lov kan ikke ha tilbakevirkende kraft.

 

Det kommer helt an på om ikke dette er en handling utenfor området straffeloven kan sies å være satt til å regulere.

Dette er uten sidestykke i Norge, også i verden forøvrig, men det ville jo vært typisk norsk om vi lot byråkratiet komme i veien for å tildele en rettmessig straff.

 

Nå er du virkelig ute å kjører.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Feil

 

Istedenfor å rope ut "Feil!" kan du isteden dele med oss andre hva som er det riktige.

Det er da gjentatte ganger påpekt i tråden over de siste hundre sider at lover ikke kan ha tilbakevirkende kraft, dette står i grunnloven, og er en av de store grunnpillarene i et rettsamfunn.

Lenke til kommentar

Innførte ikke Noreg dødsstraff etter 2 VK for å kvitte seg med noen folk?

Tilbakevirkende kraft?

Dødstraff i forbindelse med krig ble ikke avskaffet i norge før slutten av 70-tallet.

Sivil dødstraff vle avskaffet på slutten av 20-tallet om jeg ikke husker feil. Dette gikk altså under krigshandlinger.

Lenke til kommentar

Jeg er veldig nysgjerrig og har lyst å høre hva han sier, men ønsket at han ikke får gleden av å spre sin propaganda videre er sterkere, så jeg støtter lukket høring.

 

Det beste hadde vært om vi kunne glemme han så fort som mulig. Ikke bruke navn, men heller kalle han den siktede, den tiltalte og lignende.

 

Åpen høring er ikke det samme som att det blir filmet der inne!

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Vi lager ikke en politistat fordi en ekstremist går bananas. Den type ekstremisme kan man uansett ikke verne seg mot.

 

Og et land hvor alle slike sammenkomster skulle være voktet av bevepnet politi er ikke det landet jeg vil leve i. Og hvor går grensen for hva som må ha vepnet politi tilstede.

 

Lytt heller på våre politiker (fra høyre til venstre) og de som har overlevd. Dette bekjemper vi med mer demokrati og et ennå mer åpent samfunn.

At politiet besitter adekvate midler for å beskytte landets borgere er ikke det samme som å si at det er en politistat. Når det gjelder innføringen av en politistat så er faktisk politi som bærer våpen min minste bekymring. Verre er det med gradvis innføring av kontinuerlig overvåking av alle landets borgere, uansett om de er terrormistenkte eller ikke.

At politi skal være tilstede ved alle store arrangement er etter min mening et tegn på en politistat. At politi er tilstede ved arrangementer hvor det oppfattes som nødvendig av en eller annen grunn er uproblematisk.

 

For meg er det særdeles viktig at de fleste sammenkomster skal kunne gjøres uten tilstedeværelse av politi, om det så gjelder AUF sin sommerleir, politisk møte eller et lokalt idrettsarrangement. Alle slike arrangement kan være mål for en "lunatic".

 

Spørsmålet om bevæpnet politi er et helt annet spørsmål, selv om jeg også er motstander av liberalisering av dagens bevæpningsintruks. Noe faktisk det store flertallet av politiet også er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...