Gå til innhold

Regjeringskvartalet rammet av bombe, AUF-leir på Utøya angrepet av våpenmann.


Anbefalte innlegg

Jeg har sett utallige facebookposter og vegginnlegg om mennesker som vil at Norge skal innføre dødsstraff og dermed ta livet av den som er pågrepet.

 

Jeg tar kanskje feil, men er det ikke slik at om man endrer/lager lover etter selve handlingen så kan ikke han bli straffet for det uansett?

 

Lover kan ha tilbakevirkende kraft. I dette tilfellet er det få grunner til at en ny straffelov ikke skal ha det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skremmende at siden fredag ettermiddag har listen over brukere jeg ignorerer fått 5 medlemmer. Gå fra å være tom til 5 personer kun takket være denne tråden. Det verste er at jeg er rimelig sikker på at det vil komme flere dit også. :|

 

Ja, snakk om å være tolerant og menneskevennlig :thumbup:

Endret av grovetussen
Lenke til kommentar

Ja, det var vel ikke så mange av oss som automatisk antok at dette var en norsk høyreekstremist fra første stund.

 

Nå skal det vel dog nevnes at han slettes ikke er noen vanlig norsk høyreekstremist heller..

 

Han er jo rimelig far out på en del ting...

Det har du jo i og for seg rett i.

Lenke til kommentar

Vi lager ikke en politistat fordi en ekstremist går bananas. Den type ekstremisme kan man uansett ikke verne seg mot.

 

Og et land hvor alle slike sammenkomster skulle være voktet av bevepnet politi er ikke det landet jeg vil leve i. Og hvor går grensen for hva som må ha vepnet politi tilstede.

 

Lytt heller på våre politiker (fra høyre til venstre) og de som har overlevd. Dette bekjemper vi med mer demokrati og et ennå mer åpent samfunn.

At politiet besitter adekvate midler for å beskytte landets borgere er ikke det samme som å si at det er en politistat. Når det gjelder innføringen av en politistat så er faktisk politi som bærer våpen min minste bekymring. Verre er det med gradvis innføring av kontinuerlig overvåking av alle landets borgere, uansett om de er terrormistenkte eller ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har sett utallige facebookposter og vegginnlegg om mennesker som vil at Norge skal innføre dødsstraff og dermed ta livet av den som er pågrepet.

 

Jeg tar kanskje feil, men er det ikke slik at om man endrer/lager lover etter selve handlingen så kan ikke han bli straffet for det uansett?

 

Edit: Endret posten min, ettersom ordspillet jeg brukte ikke passer så godt i denne sammenhengen.

 

Det stemmer, loven vil da gis tilbakevirkende kraft, noe som er forbudt etter Grunnloven (forøvrig et svært viktig forbud i enhver rettsstat).

 

Forholdene nå er heller ikke slik som etter 2. verdenskrig, da henrettelser av "landsforrædere" ble legitmert ved at dette var i tråd med folkeretten. Om dette skulle skje i dag ville vi brutt med våre internasjonale forpliktelser.

Lenke til kommentar

kaller han seg leder på AUF LEIREN så har han det ansvaret jeg beskriver her

har han ikke det ansvaret så er han ikke leder

En leder kan være leder for mange forskjellige ting, det kan være reisekoordinator, det kan være politisk leder, det kan være overordnet med styreansvar.

 

Det alle ledere har felles, er at de har utdannelse og erfaring i sitt ansvarsområde. De får opplæring for hvordan de skal håndtere de relevante situasjonene som kan oppstå i deres lederstilling. En leder vil stort sett aldri opptrå utenfor dette.

 

Synes du at alle reisekoordinatorer, prester, og andre politiske veiledere skal få grundig opplæring om hvordan å håndtere desperadoer, og ikke minst, skaffe seg relevant erfaring innenfor dette, før de kan kalle seg ledere?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er veldig nysgjerrig og har lyst å høre hva han sier, men ønsket at han ikke får gleden av å spre sin propaganda videre er sterkere, så jeg støtter lukket høring.

 

Det beste hadde vært om vi kunne glemme han så fort som mulig. Ikke bruke navn, men heller kalle han den siktede, den tiltalte og lignende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...