Gå til innhold

Regjeringskvartalet rammet av bombe, AUF-leir på Utøya angrepet av våpenmann.


Anbefalte innlegg

Jeg har sett utallige facebookposter og vegginnlegg om mennesker som vil at Norge skal innføre dødsstraff og dermed ta livet av den som er pågrepet.

 

Jeg tar kanskje feil, men er det ikke slik at om man endrer/lager lover etter selve handlingen så kan ikke han bli straffet for det uansett?

 

Edit: Endret posten min, ettersom ordspillet jeg brukte ikke passer så godt i denne sammenhengen.

 

Jeg har også sett at mange ønsker dødstraff, men mitt inntrykk fra avstemninger er at de likevel er i mindretall da kun 1/4 er for å innføre dødstraff.

 

Det stemmer. Ingen lover kan ha tilbakevirkende kraft.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har sett utallige facebookposter og vegginnlegg om mennesker som vil at Norge skal innføre dødsstraff og dermed ta livet av den som er pågrepet.

 

Skyt meg om jeg tar feil, men er det ikke slik at om man endrer/lager lover etter selve handlingen så kan ikke han bli straffet for det uansett?

 

Jeg mener det er slik. Det var en på TV i stad som snakka om at Norge skulle innføre 30års fengsel for terrorhandlinger, men siden den ikke var vedtatt eller noe slikt, så kunne han ikke dømmes etter den paragrafen.

 

(Tar bare dette fra hukommelsen, rett meg om det er feil).

 

Helt korrekt, etter Grunnloven kan ikke en lov gis tilbakevirkende kraft. Den nye straffeloven med 30 års fengsel for alvorlig terror er vedtatt, men har ikke trådt i kraft.

Lenke til kommentar

Jeg har sett utallige facebookposter og vegginnlegg om mennesker som vil at Norge skal innføre dødsstraff og dermed ta livet av den som er pågrepet.

 

Jeg tar kanskje feil, men er det ikke slik at om man endrer/lager lover etter selve handlingen så kan ikke han bli straffet for det uansett?

 

Edit: Endret posten min, ettersom ordspillet jeg brukte ikke passer så godt i denne sammenhengen.

 

 

Stemmer, man kan ikke bli dømt etter en paragraf som ble innført etter handlingen.

Lenke til kommentar

En helt utenkelig tanke.... for et land dette ville vært da..

 

Jo, kanskje, men vi snakker om jo arrangementer med flere hundre deltakere. Snakker ikke om rekke på rekke med tungt væpnede politimenn iført hjelm og skjold, men politi tilstede med feks våpen innlåst i bilen. Nå vet jeg ikke hvordan våpensituasjonen er for norsk politi per dags dato.

 

Men det er klart at det er en vanskelig debatt. Ingen vil at noe sånt skal skje igjen, samtidig som at ingen vil at vi skal forandre vår måte å leve på.

 

Jeg er helt enig, det er ikke snakk om å ha flere stk med automatvåpen, men kansje en pistol i hylster eller innelåst i bilen når det er arrangementer som dette. Generelt sett er jeg 100% for att politiet skal få bære pistol.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Sånn litt senere verdt å reflektere over;

 

(evt. klikk/forstørr)

 

 

Noen av de impliserte som vil legge til noe?

Nå har jo politiet faktisk ikke løst denne saken, så synes du er litt raskt ute. Det er jo fortsatt en mulighet for at alt dette var en dekkoperasjon ABB ble satt til å gjøre for Mullah Krekar.

 

Dog jeg tror selv hverken Al-quaeda eller Mullah Krekar har noe med dette å gjøre.

Lenke til kommentar

jeg har blitt stilt på pistol opp mot panna 1 gang tidligere i mitt liv. det er en horribel situasjon men jeg kom meg unna, (jeg var den eneste rundt der da utenom personen som holdt pistolen)

jeg vet litt ossen det er.

jeg stakk ikke av, det var ikek det første jeg gjorde. heiv meg på rygg og sparka godt i beina så han trynte, reiste meg opp og tok det første jeg fant (ei lampe på en benk på sida døra) og smalt han kraftig i skallen. så stakk jeg av.

immobiliserte han først så stakk av...

 

en ting jeg aldri har lyst til å oppleve igjen sier jeg bare.

 

denne terror handlinga er seff mye mye verre og sjokk og alt mulig, men en leder er en leder og det dere sier er bare fordi det er for tidlig, kom tilbake om et par uker/mnd så er det greit for deg og, da vil du se det

Du mener, selvsagt, unntatt at du ikke mistet over 90 av dine bedre venner i samme slengen, og vet at eneste grunnen til at du overlevde var fordi du hadde flaks nok til å være nære nok vannkanten til å komme deg i en båt som reddet livet ditt.

Lenke til kommentar

Sånn litt senere verdt å reflektere over;

 

(evt. klikk/forstørr)

 

 

Noen av de impliserte som vil legge til noe?

Nå har jo politiet faktisk ikke løst denne saken, så synes du er litt raskt ute. Det er jo fortsatt en mulighet for at alt dette var en dekkoperasjon ABB ble satt til å gjøre for Mullah Krekar.

 

Dog jeg tror selv hverken Al-quaeda eller Mullah Krekar har noe med dette å gjøre.

Ellers var det vel en eller annen avskum-terroristorganisasjon som gikk ut og hevdet at de var ansvarlige for bombingen. Er ikke så rart at folk gjør seg opp meninger da kanskje?

Lenke til kommentar

Sånn litt senere verdt å reflektere over;

 

(evt. klikk/forstørr)

 

post-10740-0-97022600-1311542561_thumb.jpg

 

post-10740-0-76734600-1311542578_thumb.jpg

 

post-10740-0-12414300-1311542593_thumb.jpg

 

post-10740-0-15739300-1311542606_thumb.jpg

 

post-10740-0-49985600-1311542616_thumb.jpg

 

post-10740-0-28025600-1311542635_thumb.jpg

 

post-10740-0-46850100-1311542647_thumb.jpg

 

post-10740-0-66137600-1311542664_thumb.jpg

 

 

Noen av de impliserte som vil legge til noe?

 

 

For det første, jeg sa ingenting her angående hvem som kunne stå bak, før det ble avklart hvem som faktisk stod bak

 

 

Uansett, for det andre, "hele verden" trodde det var islamister som stod bak, og det var jaggu ikke tilfeldig, var det vel?

Endret av Chi Spurger
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Når jeg tenker meg om, impliserte jeg vel at det var et samarbeid mellom CIA, FrP og Stay Behind før jeg gikk over til teorien min om en høyreekstrem nordmann. Herre ...

 

Jeg kastet stein mot Gadaffi...

Ja, det var vel ikke så mange av oss som automatisk antok at dette var en norsk høyreekstremist fra første stund.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Spørsmålet er vel heller om man burde hatt væpnet politi til stede på slike store sammenkomster, men det har vel ikke politiet ressurser til?

 

En helt utenkelig tanke.... for et land dette ville vært da..

Jeg ser ikke helt hvorfor dette er så utenkelig. Man kan jo spørre seg selv om hva slags land allerede dette er hvor nesten 100 ungdommer(og barn) blir kaldblodig myrdet av én eneste person.

 

Vi lager ikke en politistat fordi en ekstremist går bananas. Den type ekstremisme kan man uansett ikke verne seg mot.

 

Og et land hvor alle slike sammenkomster skulle være voktet av bevepnet politi er ikke det landet jeg vil leve i. Og hvor går grensen for hva som må ha vepnet politi tilstede.

 

Lytt heller på våre politiker (fra høyre til venstre) og de som har overlevd. Dette bekjemper vi med mer demokrati og et ennå mer åpent samfunn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sånn litt senere verdt å reflektere over;

 

(evt. klikk/forstørr)

 

Noen av de impliserte som vil legge til noe?

 

Jeg har allerede sagt at jeg ikke angrer på hva jeg skrev, da jeg antar de fleste som skrev, skrev etter følelser og ikke fornuft. Jeg kan gjerne si at jeg håper at de partiene som er på Stortinget blir mer nasjonalistiske, og ikke at nasjonalistiske partier vil øke sin populæritet. Med det mener jeg ikke at de kun skal la en rase komme til Norge(noe slikt har jeg aldri skrevet), men at de fokuserer mer på integrering, mindre militær aktivitet i fremmede land og strengere grensekontroll(for alle, også nordmenn), sterkere nasjonalfølelse, osv.

 

Jeg ser det har blitt meget populært og kritisere nasjonalismen som et onde siden denne A. B. Breivik sa han var nasjonalist. det er vel ingen lenger som vil tørre å si at de er nasjonalister, noe man finner over hele det politiske spekteret. Man bør vel også ta sterk avstand fra personer som erklærer seg konservative også da? Eller hva med de som spiller MW2? Eller liker klassisk musikk?

 

Vi trodde alle at dette var islamister, og påstår noen noe annet lyger de.

 

Det er lett å være etterpåklok.

Endret av A H P
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...