Gå til innhold

Regjeringskvartalet rammet av bombe, AUF-leir på Utøya angrepet av våpenmann.


Anbefalte innlegg

er han koordinator og ikke leder som du sier? han kaller seg leder, over alt i media blir han omtalt som leder

Det står også overalt at ABB er kristen. Mener du hans handlinger er forenelig med kristne verdier? Jeg synes ikke det.

 

Jeg er forøvrig ateist og liker ikke "no real scotsman"-argumentet, men poenget mitt er at bare fordi han er leder for AUF (som har over 12000 medlemmer), så gjør det ikke at det er han som har sikkerhetsansvaret.

 

Det er heller ikke sikkert at det hadde hjulpet noe som helst hvis han ble på øyen, snarere tvert imot. Da hadde han nesten garantert blitt drept, med mindre han gjemte seg, men da er vi like langt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Han er mer en koordinator enn leder vil jeg tro. Du blander åpenbart hans stilling med andre, totalt annerledes stillinger, som militær leder (troppsjef, lagleder eller lignende), eller andre i sjefs- og ansvarsposisjoner som har mottat rikelig med trening (kapteiner på større båter etc.)

 

Jeg var på en sommerleir i tenårane mine som heter haraldvigen i kristiandsand. der var vi på en øy rett utenfor kr.sand, tema var seff sjø og vi lært mye om sja og vær og alt mulig der ute.

Der hadde vi ledere, disse ledererne hadde ansvar for oss om noe gikk galt eller andre ting (at vi hadde redningsvest på, om vi brakk fotan at vi fikk rette behandling, at vi oppførte oss, passa på så ingen datt i sjøen uteav båten) alle mulige situasjoner.

nå skjedde aldri noe i nærheten av hva vi snakker om i dag men jeg prøver å sette fram hva jeg tenker når jeg leser/ser en leder ovenfor tenåringer under 18 år som ikke er myndige og hvertfall ikke har peiling. lederen har 100x mer peiling enn ungdommene

 

denne lederen skal beskytte og hjelpe så godt de overhodet kan.

 

kaller han seg leder på AUF LEIREN så har han det ansvaret jeg beskriver her

har han ikke det ansvaret så er han ikke leder

 

enkelt og greit

 

det er hele mitt poeng

 

at han som leder har denne oppgaven og da er det ikke riktig av han i uansett situasjon å være den første som stikker.

hadde han dratt med seg en gjeng ungdommer så haded vi nok ikke hatt denne diskusjonen for da hadde jeg sakt at han gjorde det beste han kunne og bare vær glad for at han fikk emd seg noen i det hele tatt.

 

men å bare snu ryggen til og være den færste som hopper er ikke å være en leder

 

er han koordinator og ikke leder som du sier? han kaller seg leder, over alt i media blir han omtalt som leder

 

Ser at du absolutt har et poeng, men seriøst... hva i alle dager mener du han skulle ha utrettet egentlig??

 

Han ville jo med 100% sikkerhet blitt henretta med første meklingsforsøk uansett...

 

Lett for oss å sitte her hjemme å si at han burde ditt og datt når vi etterpå kjenner hele historien...

 

Tenk om ditt og tenk om datt.. en kan fortsette til vi dauer..

 

En bør heller fokusere på å holde sammen og trøste hverandre og ikke legge skyld eller for mye ansvar på de som var der...

Lenke til kommentar

er han koordinator og ikke leder som du sier? han kaller seg leder, over alt i media blir han omtalt som leder

Det står også overalt at ABB er kristen. Mener du hans handlinger er forenelig med kristne verdier? Jeg synes ikke det.

 

Jeg er forøvrig ateist og liker ikke "no real scotsman"-argumentet, men poenget mitt er at bare fordi han er leder for AUF (som har over 12000 medlemmer), så gjør det ikke at det er han som har sikkerhetsansvaret.

 

Det er heller ikke sikkert at det hadde hjulpet noe som helst hvis han ble på øyen, snarere tvert imot. Da hadde han nesten garantert blitt drept, med mindre han gjemte seg, men da er vi like langt.

 

 

 

Det finnes veldig få naturlige helter, de finnes men de er så få at sjangsen for at en skal være der når noe skjer er ubetydlig, det som erimot kan skje er gjennom treing kan du skape helter, folk med seriøs militær bakgrunn, politi, reddings mannskap, men så vitt jeg vet har ikke denne AUF ledren noe slik trening, og da er det for mye å forvente at han skal være en av de virklig få natrulige heltene.

Lenke til kommentar

greit, kan delvis være enig med deg. Men ser du noe forskjell på politiet i Norge og USA?

  • Virginia Tech - Skytingen pågikk i 2 timer etter første melding, og sluttet når gjerningsmannen skjøt seg selv. SWAT rakk ikke gå til aksjon.
  • Columbine - Skityingen pågikk i litt over en time etter første melding, og sluttet når gjerningsmennene skjøt seg selv. SWAT rakk ikke gå til aksjon.
  • Waco, Texas - 50 dagers beleiring med flere dødsfall blandt politi og FBI. Sluttet med kollektivt selvmord uten at politiet rakk å forhindre det.
  • Grand Rapids tidligere i år - Skyting og gisselsituasjon i 8 timer fra første melding. Sluttet når gjerningsmannen skjøt seg selv. SWAT rakk ikke gå til aksjon.

Så det du påpeker er at norske Delta gjorde en bedre jobb?

 

Applaus. I tillegg var politi/SWAT i utgangspunktet mye nærmere ved de fleste av disse hendelsene. Delta er uten tvil i verdensklasse.

Lenke til kommentar

greit, kan delvis være enig med deg. Men ser du noe forskjell på politiet i Norge og USA?

  • Virginia Tech - Skytingen pågikk i 2 timer etter første melding, og sluttet når gjerningsmannen skjøt seg selv. SWAT rakk ikke gå til aksjon.
  • Columbine - Skityingen pågikk i litt over en time etter første melding, og sluttet når gjerningsmennene skjøt seg selv. SWAT rakk ikke gå til aksjon.
  • Waco, Texas - 50 dagers beleiring med flere dødsfall blandt politi og FBI. Sluttet med kollektivt selvmord uten at politiet rakk å forhindre det.
  • Grand Rapids tidligere i år - Skyting og gisselsituasjon i 8 timer fra første melding. Sluttet når gjerningsmannen skjøt seg selv. SWAT rakk ikke gå til aksjon.

Så det du påpeker er at norske Delta gjorde en bedre jobb?

 

Applaus. I tillegg var politi/SWAT i utgangspunktet mye nærmere ved de fleste av disse hendelsene. Delta er uten tvil i verdensklasse.

Det vil jo være litt avhengi av instillingen til den som utfører handlingen, om h*n er villig til å overgi seg eller ikke.

Lenke til kommentar

 

Vi må ikke glemme at stort sett alle ressurser var opptatt i Oslo pga. bilbomben som gikk av.

Hele situasjonen var kaotisk og flere bomber kunne være der. I tillegg til mange skadete og trafikkaos i byen.

 

Så, jeg mener politiet gjorde det de kunne i den situasjonen.

 

Vel nei, dem hadde styrker på tå hev, som var beregnet på nettopp andre situasjoner som kunne forekomme i kjølevann av eksplosjonen i sentrum.

 

Derfor responderte de også svært fort. 30 min fra Oslo Politikammer fikk spørsmål om assistanse til beredskapstroppen var på landsida av Utøya er raskt etter min vurdering.

 

Enig. Som en eller annen i politiet sa i dag. At Breivik fikk en hel time alene med sine ofre på øyen er selvfølgelig veldig lenge rent isolert sett, men det er vel ikke politiet sin feil. Politiet kunne vel ikke gjort noe særlig annerledes og kommet seg dit kjappere. Spørsmålet er vel heller om man burde hatt væpnet politi til stede på slike store sammenkomster, men det har vel ikke politiet ressurser til?

 

Du eller de som er kritisk til politiet i denne situasjon, fortell oss heller hva de skulle gjort annerledes.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

WHAT, de sa nettopp på NRK han han får stille med uniform?!?

Like greit. Få galskapen frem i lyset

 

Nei det sa dem ikke! Dem sa at han hadde ytret et ønske om det.

Lenke til kommentar

greit, kan delvis være enig med deg. Men ser du noe forskjell på politiet i Norge og USA?

  • Virginia Tech - Skytingen pågikk i 2 timer etter første melding, og sluttet når gjerningsmannen skjøt seg selv. SWAT rakk ikke gå til aksjon.
  • Columbine - Skityingen pågikk i litt over en time etter første melding, og sluttet når gjerningsmennene skjøt seg selv. SWAT rakk ikke gå til aksjon.
  • Waco, Texas - 50 dagers beleiring med flere dødsfall blandt politi og FBI. Sluttet med kollektivt selvmord uten at politiet rakk å forhindre det.
  • Grand Rapids tidligere i år - Skyting og gisselsituasjon i 8 timer fra første melding. Sluttet når gjerningsmannen skjøt seg selv. SWAT rakk ikke gå til aksjon.

Så det du påpeker er at norske Delta gjorde en bedre jobb?

Politiet i USA har lært av episodene. SWAT er ikke nødvendigvis de som befinner seg nærmest åstedet og det er naturligvis høy prioritet at disse skal kunne få adekvat transport. Men istedet for nå å være fullt avhengige av SWAT under slike tidskritiske hendelser så får politiet selv opplæring i hvordan slike situasjoner skal håndteres.

Instead of being taught to wait for the SWAT team to arrive, street officers are receiving the training and weaponry to take immediate action during incidents that clearly involve suspects' use of deadly force.
http://www.csmonitor.com/2000/0531/p2s2.html

 

PS! Har du forresten kilden på disse tidene du presenterer?

Lenke til kommentar

Det står også overalt at ABB er kristen. Mener du hans handlinger er forenelig med kristne verdier? Jeg synes ikke det.

 

 

Ekstremisme er aldri forenelig med de verdier ekstremisten hevder han representerer. Gjelder uansett religion, livssyn og politiske retninger.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...