Gå til innhold

Regjeringskvartalet rammet av bombe, AUF-leir på Utøya angrepet av våpenmann.


Anbefalte innlegg

Synes ikke 4 minutter er spesielt lang tid jeg.... [/Quote] Han rakk jo å drepe 4 ca rent teoretisk. Hvert min teller, men de vet vel hva de gjør får vi regne med. Synes fortsatt dere trekker frem det lederen gjorde på øya, det er ikke av interesse. Vi diskuterer måten han snakker med media på , det er et nytt kapittel. Glem båt, vann og smell.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg hadde løpt/svømt alt jeg hadde og kun tenkt på min egen sikkerhet hvis en våpendesperado var løs.

 

Whatever, kall meg gjerne kald.

 

hadde du vært en av ungdommene så skulle ejg forstått deg.

 

hadde du vært lederen (slik som han som var førstemann ute i vannet) så hadde saken vært noe anderledes ja.

lederen trenger ikke å leke rambo men skal for faen ikke være førstemann ute i vannet.

 

det er som å si at kapteinen på båten er den som hopper først om båten går ned...

 

skammelig. er så forbanna på den lederen at jeg gjerne skulle gjort noe med han altså

 

Ja, for han skulle vel ventet og fungert som et menneskelig skjold mens de andre kom seg i sikkerhet?

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke når landsvikeren kjøpte gården, men er det rimelig å anta at han har hatt en del kontakter i kriminelle miljøer i Norge? Det ble sagt at det var personer med forbindelse til NOKAS-ranet som drev gården der.[/size][/font]

Ifølge «boken» hans hadde han ingen kontakt med de som tidligere leide (ja, de leide, det gjorde vel han óg) gården, men eieren fortalte at han måtte sone fordi de tidligere leieboerne hadde brukt gården til å dyrke hasj.

Lenke til kommentar

Ærlig talt!! Hvorfor brukte politiet såpass lang tid?!!! For engangskyld kunne de være brukbar, men til og med da tok det tid før de utførte arbeidet sitt. Selv etter denne terroraksjonen mener jeg at Norge er et av de beste landene å bo i. For de finnes dumme folk overalt i verden, men politiet i Norge gjør meg jævla usikker!

 

mange ganger så er ejg 100% enig, men syns de har vært flinke i denne terroraksjonen her. du må tenke litt på alt som skal til i en slik handling som dette.

 

er ikke vanlig politi patrulje som skal ut til husbråk. når det kommer til slike saker så er de elendige, men her i terroraksjonen har de vært ganske så effektive syns jeg.

Lenke til kommentar

skammelig. er så forbanna på den lederen at jeg gjerne skulle gjort noe med han altså

 

Ærlig talt mann! Hadde lederen vært militær med erfaring fra skarpe trefninger hadde man kanskje forventet at han ikke fikk panikk. Her snakker man derimot om en leder i et ungdomsparti, som på ingen måte må forventes å skulle ofre livet sitt i en forgjeves og håpløs kamp mot en tungt bevæpnet terrorist. At han reagerte menneskelig er helt normalt, og man skal på ingen måte klandre ham for å ikke ha lekt "Rambo". :nei:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tror det er veldig mange som er pårørende her Yvonne, i mindre eller større grad. Jeg kondolerer.

 

Hvis det var mine kommentarer du henviste til, så understrekte jeg veldig mye at jeg ikke la skylden på han. Det er jo så klart ABB som har skyld i alt, ingen andre, men det må være lov til å undres; være nysgjerrig over visse aspekter, uten å bli hetset. Jeg deltar på fakkeltogene, minnestundene, jeg gråter og jeg er sint. Men her på diskusjon er mange av oss for å diskutere, og så klart vil kanskje enkelte bli fornærmet av det. For å snu den "hvis det var deg" problemstillingen opp på hode litt: "Hvis det var deg? Ville du forlatt en hel høy med barn som du har ansvar for?" Og ja jeg skjønner hvor vanskelig situasjonen er, og jeg hadde sikkert gjort det selv. Jeg skjønner det madam skriver at det ikke er noe "hjelpe", alt er instinktivt, Men Historisk sett så er det mange mennesker som har klart å tenke rasjonelt i slike situasjoner. Jeg har virkelig ikke noe skyld som jeg prøver å sende over til Eskil, jeg mener ikke at han skulle ofret livet sitt for noe poengløst, men hvis det er en person som jeg virkelig skulle trodde at hadde klart å gjøre noe der og da, så er det han...

 

Men hvilken rolle spiller det når han dro? Hva skulle han liksom gjort? Han fryktet for sitt liv, og jeg skulle likt deg stå der og møte gjerningsmannen og si ja til den sikre død.

 

 

 

Hvis du vil at jeg skal svare, og ikke bare var sarkastisk, så kanskje noe som: Prøvd å samle noen ungdommer, komme tilbake å hente de som svømte slik lokal befolkning gjorde, jeg vet ikke. Det blir nesten umulig for meg å sette meg inn i den forferdelig situasjonen. Hva slags utrolig ting har mennesker klart å gjøre for andre under krise situasjoner? Lokal befolkning klarte å redde 230 mennesker opp fra vennet sier de på nyhetene, mens de ble beskutt. Ingen som prøver å være etterpå kloke som jeg om og om igjen prøver å understreke med ydmykhet, jeg skrev til og med at jeg sikkert hadde dratt selv. Når du sier at du ville sett meg død, så føler jeg at du går litt for langt, men det får nå være. Jeg tror ikke det kommer noe mer godt ut av denne diskusjonen, jeg prøver bare å understreke visse scnarior og er så reflektert og ydmyk som jeg bare klarer, men du har tydeligvis dine sterke meninger, som er helt greit, og jeg har min nysgjerrighet til å forstå mennesker, blandet med så klart denne sterke sorgen som vi opplever i disse tider.

Endret av Carlgutt
Lenke til kommentar

Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg hadde løpt/svømt alt jeg hadde og kun tenkt på min egen sikkerhet hvis en våpendesperado var løs.

 

Whatever, kall meg gjerne kald.

 

hadde du vært en av ungdommene så skulle ejg forstått deg.

 

hadde du vært lederen (slik som han som var førstemann ute i vannet) så hadde saken vært noe anderledes ja.

lederen trenger ikke å leke rambo men skal for faen ikke være førstemann ute i vannet.

 

det er som å si at kapteinen på båten er den som hopper først om båten går ned...

 

skammelig. er så forbanna på den lederen at jeg gjerne skulle gjort noe med han altså

Wow, jeg har ikke ord over deg.

 

Hva annet tror du han kunne ha fått gjort der når en mann med fullt av våpen går amokk?

 

Springe i full fart opp i folkemassen og vinker og guider dem hvor dem burde springe?

 

Du tenker jo ikke med huet.

Endret av Vindicator
  • Liker 6
Lenke til kommentar
hadde du vært lederen (slik som han som var førstemann ute i vannet) så hadde saken vært noe anderledes ja.

lederen trenger ikke å leke rambo men skal for faen ikke være førstemann ute i vannet.

Så da skulle han stått på stranda mens han vinket og ropte til de andre "KOM IGJEN, EG VIL IKKE VÆRE FØRSTEMANN!!!!"? Ser du hvor absurd det der høres ut?

 

I en slik situasjon tipper eg de fleste tenker først og fremst på seg selv, og har nok med det. De som gjør noe ekstra for andre er helter.

 

Dessuten sier vel de fleste avisintervjuer av lederen at han var i båt, ikke at han svømte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I dette intervjuet: http://www.nrk.no/ny...pland/1.7725628

Kommer det fra at gården til den siktede er den samme gården som det i 2006 ble funnet produksjon av hasj i.

http://www.nrk.no/ny...dalen/1.1455198

 

 

Nå vet jeg ikke når landsvikeren kjøpte gården, men er det rimelig å anta at han har hatt en del kontakter i kriminelle miljøer i Norge? Det ble sagt at det var personer med forbindelse til NOKAS-ranet som drev gården der.

Han fikk vel ikke tak i gården før i 2009?

Lenke til kommentar
Synes ikke 4 minutter er spesielt lang tid jeg.... [/Quote] Han rakk jo å drepe 4 ca rent teoretisk. Hvert min teller, men de vet vel hva de gjør får vi regne med. Synes fortsatt dere trekker frem det lederen gjorde på øya, det er ikke av interesse. Vi diskuterer måten han snakker med media på , det er et nytt kapittel. Glem båt, vann og smell.

 

Vedkommende ble intervjuet ganske kort tid etter en dramatisk situasjon. Det virker unektlig litt merkelig å være veldig kritisk til at det han sier ikke er 100% polert. Måten du skriver her på forumet virker verre i mine øyne.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Synes ikke 4 minutter er spesielt lang tid jeg.... [/Quote] Han rakk jo å drepe 4 ca rent teoretisk. Hvert min teller, men de vet vel hva de gjør får vi regne med.

 

Så man bør la være å undersøke forholdene før man foretar seg noe i fremtiden, bare "i tilfelle"? Politiet, samt alle andre instanser i forhold til hendelsene, har etter mitt syn opptredt plettfritt og effektivt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg hadde løpt/svømt alt jeg hadde og kun tenkt på min egen sikkerhet hvis en våpendesperado var løs.

 

Whatever, kall meg gjerne kald.

 

hadde du vært en av ungdommene så skulle ejg forstått deg.

 

hadde du vært lederen (slik som han som var førstemann ute i vannet) så hadde saken vært noe anderledes ja.

lederen trenger ikke å leke rambo men skal for faen ikke være førstemann ute i vannet.

 

det er som å si at kapteinen på båten er den som hopper først om båten går ned...

 

skammelig. er så forbanna på den lederen at jeg gjerne skulle gjort noe med han altså

 

Ja, for han skulle vel ventet og fungert som et menneskelig skjold mens de andre kom seg i sikkerhet?

nettopp det jeg sier at han ikek skulle, det du sier er rambo.

Jeg sier det er en mellomting mellom rambo og førstemann uti.

 

Lederen er en leder, spesielt over ungdommer som flere er under 16 til og med, han har ansvar for å hjelpe og slikt så godt han kan så lenge han kan.

istedenfor ytrer han ikke en tanke engang, han bare stikker og tenker på seg selv. det er ingen leder, det er bare en egoist som liker statusen sin. feig, patetisk og idiot er han..

 

Han skulle ikke hoppe fram i ilden nei men han hadde mulighet til å lede og guide mange hundre stykker der lenge før han kom foran ilden og lenge før han trengte å hoppe uti

 

 

@ATW

kunne ikke vært mer enig

Endret av DrHawkins
Lenke til kommentar

For de som bor i Oslo - hvor mye av sentrum er sperret av? Er det for eksempel mulig å bevege seg i nærheten av regjeringskvartalet og se de materielle skadene etter eksplosjonen?

 

Jeg var der istad, du kommer ikke så veldig nærme bygningene, det er sperret av mange hundre meter utenfor. Ved spærringene står det væpna militære. Du ser litt, men ikke noe særlig godt. Det var vel en plass der hvor vi så hele siden en av bygningene der, man kunne der se att omtrent alle rutene var knust. Vi gikk litt rundt der, og mange mange kvartaler unna ligger det knuste ruter. dette her må ha smelt godt!

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

ble lagt direkte link til buttons her i denne tråden. buttonsa er fjerna nå men de ble lagt ut med ordslag: heller død enn rød....

Det lille slagordet brukte vi da på min tid i Unge Høyre også, som var på midten av 90-tallet.

Endret av TEE
Lenke til kommentar

Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg hadde løpt/svømt alt jeg hadde og kun tenkt på min egen sikkerhet hvis en våpendesperado var løs.

 

Whatever, kall meg gjerne kald.

hadde du vært lederen (slik som han som var førstemann ute i vannet) så hadde saken vært noe anderledes ja.

lederen trenger ikke å leke rambo men skal for faen ikke være førstemann ute i vannet.

 

skammelig. er så forbanna på den lederen at jeg gjerne skulle gjort noe med han altså

Jepp. Det er jævla lett å si det mens du sitter i den komfortable stolen på gutterommet ditt og ikke har peilig på hva som går gjennom hodet til ethvert menneske som settes i en lignende situasjon. Ingen var forberedt på det som skjedde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du vil at jeg skal svare, og ikke bare var sarkastisk, så kanskje noe som: Prøvd å samle noen ungdommer, komme tilbake å hente de som svømte slik lokal befolkning gjorde, jeg vet ikke. Det blir nesten umulig for meg å sette meg inn i den forferdelig situasjonen. Hva slags utrolig ting har mennesker klart å gjøre for andre under krise situasjoner? Lokal befolkning klarte å redde 230 mennesker opp fra vennet sier de på nyhetene, mens de ble beskutt. Ingen som prøver å være etterpå kloke som jeg om og om igjen prøver å understreke med ydmykhet, jeg skrev til og med at jeg sikkert hadde dratt selv. Når du sier at du ville sett meg død, så føler jeg at du går litt for langt, men det får nå være. Jeg tror ikke det kommer noe mer godt ut av denne diskusjonen, jeg prøver bare å understreke visse scnarior og er så reflektert og ydmyk som jeg bare klarer, men du har tydeligvis dine sterke meninger, som er helt greit, og jeg har min nysgjerrighet til å forstå mennesker, blandet med så klart denne sterke sorgen som vi opplever i disse tider.

 

 

Jegh ar ikke aldri skrevet at jeg vil se deg dø! Det jeg mente er at jeg ville likt å se deg være så "tøff" som du krever av AUFs leder. For det er ekstremt lett for deg å sitte der og dømme og være etterpåklok. Og det at folk utenfor turte å redde disse stakkars ungdommene er selvsagt utrolig flott og tøft gjort, men de rømte ikke fra gjerningsmannen selv. Det gjorde faktisk lederen, som alle de andre på øya. Hva som foregikk i hans hode har du ingen anelse om. Nå fortalte Pedersen at han var i sjøboden, det betyr at han antagelig var langt unna der de fleste var, noe som igjen førte til at han antagelig ikke hadde mulighet til å samle folk. Uansett, at han tenkte på seg selv skjønner jeg godt.

Endret av yvonne2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...