Gå til innhold

Regjeringskvartalet rammet av bombe, AUF-leir på Utøya angrepet av våpenmann.


Anbefalte innlegg

Vet ikke om dette er mulig å finne ut, men har han hatt en bruker her på Diskusjon.no? Han har jo tydeligvis vært veldig aktiv på diverse nettforum og siden dette er et av de større og mer kjente, er det vel ikke så rart.

Som nevnt tidligere så var det siste jeg hørte at en admin hadde undersøkt (så godt man kan) uten å finne noen indikasjon på det.

 

Dette var vel noe som ble gjort første dagen, om jeg husker riktig. Nå etter to dager har vi jo dette manifestet og litt annen ny informasjon, ingen som har kommet over referanser til brukernavn/kallenavn/aliaser i manifestet eller noe slikt som har kommet fram under etterforskningen?

Endret av Mokko
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror det er veldig mange som er pårørende her Yvonne, i mindre eller større grad. Jeg kondolerer.

 

Hvis det var mine kommentarer du henviste til, så understrekte jeg veldig mye at jeg ikke la skylden på han. Det er jo så klart ABB som har skyld i alt, ingen andre, men det må være lov til å undres; være nysgjerrig over visse aspekter, uten å bli hetset. Jeg deltar på fakkeltogene, minnestundene, jeg gråter og jeg er sint. Men her på diskusjon er mange av oss for å diskutere, og så klart vil kanskje enkelte bli fornærmet av det. For å snu den "hvis det var deg" problemstillingen opp på hode litt: "Hvis det var deg? Ville du forlatt en hel høy med barn som du har ansvar for?" Og ja jeg skjønner hvor vanskelig situasjonen er, og jeg hadde sikkert gjort det selv. Jeg skjønner det madam skriver at det ikke er noe "hjelpe", alt er instinktivt, Men Historisk sett så er det mange mennesker som har klart å tenke rasjonelt i slike situasjoner. Jeg har virkelig ikke noe skyld som jeg prøver å sende over til Eskil, jeg mener ikke at han skulle ofret livet sitt for noe poengløst, men hvis det er en person som jeg virkelig skulle trodde at hadde klart å gjøre noe der og da, så er det han...

 

Men hvilken rolle spiller det når han dro? Hva skulle han liksom gjort? Han fryktet for sitt liv, og jeg skulle likt deg stå der og møte gjerningsmannen og si ja til den sikre død.

 

Ingen har gitt lederen av AUF skylden for noe som helst, de har bare gjengitt det som var tilkjennegitt av ham selv og media.

 

Dette var at han var en av de første som dro fra øya.

 

Tror heller ingen har gitt noen av de andre som var til stede heller skylden for det som har skjedd, bortsett fra gjerningsmannen.

 

At man funderer om noe annet kunne ha vært anderledes i ettertid er høyst forståelig, også de involverte på alle plan som f.eks. Politiet.

 

Det vil garantert bli gjort vurderinger av ulike forhold vedrørende denne tragedie.

 

Er ikke pårørende til noen, men har en niese som har vært på utøya siden hun var medlem av rød ungdom.

Hun reagerer på det vis at hun unngår tv og alt som har med saken å gjøre.

 

Inntrykkene blir for sterke, ved disse "steinkaiene" ved stranden har hun sittet ofte sammens med andre ungdom kveldstimer etter hva hun selv sier, der det for kort tid siden lå mange døde.

 

Hvilke rolle spiller det egentlig når man dro? Han flyktet for sitt liv. Det er så innmari lett å være etterpåklok. Jeg klarer ikke å se hva godt det fører til. Det fører bare til skyldfølelse, og du tror kanskje ikke Pedersen ikke føler det? Kjenner jeg ham rett så tenker jeg han sitter med ekstremt mange følelser. Vi trenger ikke å legge flere steiner til den byrden.

Endret av yvonne2
Lenke til kommentar

Vet ikke om dette er mulig å finne ut, men har han hatt en bruker her på Diskusjon.no? Han har jo tydeligvis vært veldig aktiv på diverse nettforum og siden dette er et av de større og mer kjente, er det vel ikke så rart.

Som nevnt tidligere så var det siste jeg hørte at en admin hadde undersøkt (så godt man kan) uten å finne noen indikasjon på det.

 

Dette var vel noe som ble gjort første dagen, om jeg husker riktig. Nå etter to dager har vi jo dette manifestet og litt annen ny informasjon, ingen som har kommet over referanser til brukernavn/kallenavn/aliaser i manifestet eller noe slikt som har kommet fram under etterforskningen?

Jeg tviler på at han har en konto her, det kan virke som han ikke liker å bli motsagt, og har derfor søkt forum som er litt mer åpne for hans synspungter. Jeg vil også tro at det er grunnen til at han meldte seg ut av FRP.

Lenke til kommentar

Hvilke rolle spiller det egentlig når man dro? Han flyktet for sitt liv. Det er så innmari lett å være etterpåklok. Jeg klarer ikke å se hva godt det fører til. Det fører bare til skyldfølelse, og du tror kanskje ikke Pedersen ikke føler det? Kjenner jeg ham rett så tenker jeg han sitter med ekstremt mange følelser. Vi trenger ikke å legge flere steiner til den byrden.

 

At han kom seg i sikkerhet så fort som mulig er det nok ikke noe man kan klandre ham for, men det tror jeg han selv vil gjøre senere...

Er jo folk som har blitt psykisk syke av sånt.

Lenke til kommentar

Kl. 17.26.17: Nordre Buskerud politidistrikt får første melding om skyting på Utøya.

 

Kl. 17.30: Det går en uformell melding til politiet i Oslo.

 

Kl. 17.38: Det går en formell melding til politiet i Oslo, og beredskapstroppen blir dirigert til Utøya.

 

Kl. 18.25: Beredskapstroppen går i land på Utøya.

 

Kl. 18.27: Behring Breivik overgir seg uten motstand.

 

Lurer på hva som skjedde i de minuttene i mellom øverst.

Kanskje de skulle fikse biffen selv?

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser der har begynt en heksejakt på FRP

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/oslobomben/artikkel.php?artid=10080719

 

 

Det trasige er at disse som lover mere demokrati i fremtiden også bruker ordene:

 

Kampen skal fortsette......

 

Vi skal nedkjempe disse....

 

Synes ikke dette tegner ett godt bilde for fremtiden desverre, retorikken vil bli hardere, de som stiller spørsmål vedrørende innvandring blir enda mere marginaliserte og beskyld for det meste.

 

At ukritisk twitterstorm kommer mot FRP er jo bare naturlig når vi ser hvilke følelser dette har satt i sving. Rasjonalitet er noe som mangler når det gjelder politikk og internett - og FRP er klart et enkelt mål når den ekstreme versjonen av deres syn har fått slike konsekvenser. Dog kan jeg aldri tenke meg å trekke noen sammenheng mellom FRP og det som har skjedd, annet enn at partier med noe mer ekstreme holdinger på enkelte områder også har en tendens til å bidra til virkelig ekstremister. Vi som er noe eldre husker hvordan venstrepartier/radikalisme på 70-tallet gav grobunn for Rote Armee Fraktion og Røde brigader. Som alle forstår er dette akkurat like problematisk uansett politisk retning.

Lenke til kommentar

http://www.dagbladet.no/2011/07/24/nyheter/innenriks/terror/17441844/

 

Videoer fra da politiet kom til øya. Syns det virker som om politiet oppfører seg pysete, de går sakte i en klynge. Er det sånn de er trent til? At de ikke skal spre seg?

 

Virker litt merkelig, trodde disse kara her nærmest ville spurte inn i skauen for å ta ham. Det ble jo også sagt at ABB var pågrepet to minutter etter at de kom i land, da må ting skje farlig raskt i de (under) 57 sekundene vi ikke får se.

 

Husk at de også ikke visste hvor mange gjerningsmenn det var og måtte ta det rolig til de var sikre på at det ikke var flere.

Uansett i alle slike operasjoner er egensikkerhet viktigst.

Lenke til kommentar

At han kom seg i sikkerhet så fort som mulig er det nok ikke noe man kan klandre ham for, men det tror jeg han selv vil gjøre senere...

Er jo folk som har blitt psykisk syke av sånt.

 

Nettopp. Jeg kan bare tenke meg den redsel han må ha følt. Og jeg vet det at jeg sikkert hadde vært like "ego", om man kan kalle det. Det som mange av de overlevende også selv sier, følelsene skrus av og innstinktene skrus på. Ergo handler man på innstinkt, og alt man da gjør trenger ikke virke rasjonelt for oss andre som sitter her.

Endret av yvonne2
Lenke til kommentar

Kl. 17.26.17: Nordre Buskerud politidistrikt får første melding om skyting på Utøya.

 

Kl. 17.30: Det går en uformell melding til politiet i Oslo.

 

Kl. 17.38: Det går en formell melding til politiet i Oslo, og beredskapstroppen blir dirigert til Utøya.

 

Kl. 18.25: Beredskapstroppen går i land på Utøya.

 

Kl. 18.27: Behring Breivik overgir seg uten motstand.

 

Lurer på hva som skjedde i de minuttene i mellom øverst.

Kanskje de skulle fikse biffen selv?

 

Forsøke å skaffe seg en oversikt over situasjonen? Snakke med sine overordnede, som må ta en avgjørelse? Synes ikke 4 minutter er spesielt lang tid jeg....

Lenke til kommentar

Hvor får jeg kjøpt en slik krystallkule jeg kan spå framtiden med?

Trenger ingen krystallkule for å forutse hvordan Frp ville opptådt i det scenario jeg beskrev

 

hvem var det som begynte å selge buttons samme dagen dette skjedde?

jo det var unge høyre det..

 

ble lagt direkte link til buttons her i denne tråden. buttonsa er fjerna nå men de ble lagt ut med ordslag: heller død enn rød....

 

ikke vær så kjapp med å forhåndsdømme du!!!

Lenke til kommentar

Kl. 17.26.17: Nordre Buskerud politidistrikt får første melding om skyting på Utøya.

 

Kl. 17.30: Det går en uformell melding til politiet i Oslo.

 

Kl. 17.38: Det går en formell melding til politiet i Oslo, og beredskapstroppen blir dirigert til Utøya.

 

Kl. 18.25: Beredskapstroppen går i land på Utøya.

 

Kl. 18.27: Behring Breivik overgir seg uten motstand.

 

Lurer på hva som skjedde i de minuttene i mellom øverst.

Kanskje de skulle fikse biffen selv?

 

Enkelt å forstå. Husk at første melding sikker var kaotisk, som bare at noen skyter. Man trenger å sjekke opp, verifisere, finne ut av omfanget etc. Holder det med noen politimenn, trenger vi assistanse etc. Alt dette tar uansett litt tid.

Lenke til kommentar

Hvor får jeg kjøpt en slik krystallkule jeg kan spå framtiden med?

Trenger ingen krystallkule for å forutse hvordan Frp ville opptådt i det scenario jeg beskrev

 

hvem var det som begynte å selge buttons samme dagen dette skjedde?

jo det var unge høyre det..

 

ble lagt direkte link til buttons her i denne tråden. buttonsa er fjerna nå men de ble lagt ut med ordslag: heller død enn rød....

 

ikke vær så kjapp med å forhåndsdømme du!!!

 

Dette var noe gammelt, det ble -ikke- postet etter tragedien.

Lenke til kommentar

Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg hadde løpt/svømt alt jeg hadde og kun tenkt på min egen sikkerhet hvis en våpendesperado var løs.

 

Whatever, kall meg gjerne kald.

 

hadde du vært en av ungdommene så skulle ejg forstått deg.

 

hadde du vært lederen (slik som han som var førstemann ute i vannet) så hadde saken vært noe anderledes ja.

lederen trenger ikke å leke rambo men skal for faen ikke være førstemann ute i vannet.

 

det er som å si at kapteinen på båten er den som hopper først om båten går ned...

 

skammelig. er så forbanna på den lederen at jeg gjerne skulle gjort noe med han altså

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I dette intervjuet: http://www.nrk.no/ny...pland/1.7725628

Kommer det fra at gården til den siktede er den samme gården som det i 2006 ble funnet produksjon av hasj i.

http://www.nrk.no/ny...dalen/1.1455198

 

 

Nå vet jeg ikke når landsvikeren kjøpte gården, men er det rimelig å anta at han har hatt en del kontakter i kriminelle miljøer i Norge? Det ble sagt at det var personer med forbindelse til NOKAS-ranet som drev gården der.

Lenke til kommentar

hvem var det som begynte å selge buttons samme dagen dette skjedde?

jo det var unge høyre det..

 

ble lagt direkte link til buttons her i denne tråden. buttonsa er fjerna nå men de ble lagt ut med ordslag: heller død enn rød....

 

ikke vær så kjapp med å forhåndsdømme du!!!

De har da solgt de lenge.

Slagordet ble vist brukt under valgkampen i 2005.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Bedre_d%C3%B8d_enn_r%C3%B8d

Lenke til kommentar

Ærlig talt!! Hvorfor brukte politiet såpass lang tid?!!! For engangskyld kunne de være brukbar, men til og med da tok det tid før de utførte arbeidet sitt. Selv etter denne terroraksjonen mener jeg at Norge er et av de beste landene å bo i. For de finnes dumme folk overalt i verden, men politiet i Norge gjør meg jævla usikker!

Lenke til kommentar

Kl. 17.26.17: Nordre Buskerud politidistrikt får første melding om skyting på Utøya.

 

Kl. 17.30: Det går en uformell melding til politiet i Oslo.

 

Kl. 17.38: Det går en formell melding til politiet i Oslo, og beredskapstroppen blir dirigert til Utøya.

 

Kl. 18.25: Beredskapstroppen går i land på Utøya.

 

Kl. 18.27: Behring Breivik overgir seg uten motstand.

 

Lurer på hva som skjedde i de minuttene i mellom øverst.

Kanskje de skulle fikse biffen selv?

Det kunne være hundre forskjellige grunner til skytingen, uten at jeg vet hvordan den første telefonsamtalen utspant seg. Det som skjedde er utvilsomt et worst case scenario, og man kan ikke forvente at politidistriktet umiddelbart skulle forstå alvoret av situasjonen og tilkalle Delta (og dermed minske/fjerne styrken fra hovedstaden).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...