Gå til innhold

Regjeringskvartalet rammet av bombe, AUF-leir på Utøya angrepet av våpenmann.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da er jo det et lite mysterium. Hva i bygningen kan være viktigere enn sjefen?

 

Det er sikkert noe viktig i dette kontoret, alternativt har vært noe viktig tidligere. Statsministerens kontorer øverst har også skuddsikre glass som ikke er blåst ut, men det kommer ikke frem av bildet du viser til.

Lenke til kommentar

Ser der har begynt en heksejakt på FRP

 

Synes ikke dette tegner ett godt bilde for fremtiden desverre, retorikken vil bli hardere, de som stiller spørsmål vedrørende innvandring blir enda mere marginaliserte og beskyld for det meste.

Hvordan tror du det hadde vært hvis det var muslimer som stod bak ugjerningen? Jo, Siv & Co hadde vært på tv 24/7 og brukt hendelsen for ALT den var verdt. Frp hadde generalisert over en lav sko og ikke vist noen som helst nåde! Vi kjenner dem nå på det området for å si det sånn.

Lenke til kommentar

Vet ikke om dette er mulig å finne ut, men har han hatt en bruker her på Diskusjon.no? Han har jo tydeligvis vært veldig aktiv på diverse nettforum og siden dette er et av de større og mer kjente, er det vel ikke så rart.

Som nevnt tidligere så var det siste jeg hørte at en admin hadde undersøkt (så godt man kan) uten å finne noen indikasjon på det. Men man kan ikke utelukke noe. Har han hatt en bruker har den ikke vært blandt de mest profilerte.
Lenke til kommentar

Ser der har begynt en heksejakt på FRP

 

Synes ikke dette tegner ett godt bilde for fremtiden desverre, retorikken vil bli hardere, de som stiller spørsmål vedrørende innvandring blir enda mere marginaliserte og beskyld for det meste.

Hvordan tror du det hadde vært hvis det var muslimer som stod bak ugjerningen? Jo, Siv & Co hadde vært på tv 24/7 og brukt hendelsen for ALT den var verdt. Frp hadde generalisert over en lav sko og ikke vist noen som helst nåde! Vi kjenner dem nå på det området for å si det sånn.

 

Er det meningen at denne tråden skal degenereres til å handle om handle om FRP's innvandringspolitikk nå? Start nå en egen tråd, eller finn en av de uttallige som finnes fra før da. :no:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
men folk står jo like fullt fritt til å mene at dine vurderinger om å "gå ned med skipet" som "kaptein" er tålige og enkle [/Quote] Dette var en voksen iblandt ungdom-norm sånn generelt. De fleste her mener ikke at han har gjort noe som helst galt. Vi stusser bare over oppførselen etterpå, prøve å fremstå på en annen måte. Kanskje få historien rundt seg selv dysset ned/ eller litt mer actionfylt. Det har ingenting med det han gjorde på øya å gjøre. Folk får reagere som de vil når en desperado er løs.
Lenke til kommentar

Ser der har begynt en heksejakt på FRP

 

Synes ikke dette tegner ett godt bilde for fremtiden desverre, retorikken vil bli hardere, de som stiller spørsmål vedrørende innvandring blir enda mere marginaliserte og beskyld for det meste.

Hvordan tror du det hadde vært hvis det var muslimer som stod bak ugjerningen? Jo, Siv & Co hadde vært på tv 24/7 og brukt hendelsen for ALT den var verdt. Frp hadde generalisert over en lav sko og ikke vist noen som helst nåde! Vi kjenner dem nå på det området for å si det sånn.

Hvor får jeg kjøpt en slik krystallkule jeg kan spå framtiden med?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Jeg tror ikke Eskil kunne gjort noe mer, uten å bli drept selv. Altså, politiet var varslet før han ble hentet av båtene. Det var flere ungdommer som ringte politiet under hendelsen. De visste om dette fra begynnelsen av. Dermed hadde det ikke hjulpet om han kontaktet politiet etter at han kom på land. De visste det allerede. Han kunne ikke gjøre mer. Han var i en helt hjelpesløs situasjon sammen med mange andre. Det er ikke bare å "hjelpe". Det er ikke mulig, det. Det er overlevelsesinnsiktet som slår inn. Han kunne liksom ikke løpt rundt øya for å hente flere. Det var ikke mulig dét. Da hadde han muliggens blitt skutt på flekken. Skjønner at du er nysgjerrig og slikt, det er jeg også. Kan hende du har like mye rett som meg. Det er det nok ingen som vet. Man kan tenke og undre til man blir gal. Tusen takk, forresten.

 

Enig.

 

Jeg er selv pårørende og synes denne debatten rett og slett er ekstremt frastøtende.

 

Det er ekstremt lett å dømme hva andre gjør, men jeg tror ingen har rett til å dømme noen etter hva han har opplevd. Han har mistet sine nærmeste venner, kolleger og var selv en av de som kunne ha blitt drept. Han har da opplevd en massakre. I slike situasjoner så tror jeg ingen klarer å tenke 'rasjonelt', man tenker på å overleve. Og ingen skal lastes for at de prøver å overleve.

 

Skyldfølelse bør ikke rettes mot ofrene men gjerningsmannen. Lederen av AUF, eller noen andre som overlevde, har ikke skyld i hva som skjedde. Det blir helt grunnleggende feil å prøve å gi dem skylden for hva som er verket til én mann.

 

 

Tror det er veldig mange som er pårørende her Yvonne, i mindre eller større grad. Jeg kondolerer.

 

Hvis det var mine kommentarer du henviste til, så understrekte jeg veldig mye at jeg ikke la skylden på han. Det er jo så klart ABB som har skyld i alt, ingen andre, men det må være lov til å undres; være nysgjerrig over visse aspekter, uten å bli hetset. Jeg deltar på fakkeltogene, minnestundene, jeg gråter og jeg er sint. Men her på diskusjon er mange av oss for å diskutere, og så klart vil kanskje enkelte bli fornærmet av det. For å snu den "hvis det var deg" problemstillingen opp på hode litt: "Hvis det var deg? Ville du forlatt en hel høy med barn som du har ansvar for?" Og ja jeg skjønner hvor vanskelig situasjonen er, og jeg hadde sikkert gjort det selv. Jeg skjønner det madam skriver at det ikke er noe "hjelpe", alt er instinktivt, Men Historisk sett så er det mange mennesker som har klart å tenke rasjonelt i slike situasjoner. Jeg har virkelig ikke noe skyld som jeg prøver å sende over til Eskil, jeg mener ikke at han skulle ofret livet sitt for noe poengløst, men hvis det er en person som jeg virkelig skulle trodde at hadde klart å gjøre noe der og da, så er det han...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Advokaten har et litt panisk blikk, "hva faen har jeg takket ja til"

 

En ting til, hvorfor fikk han ta med bilen til øya? Har de veier der? Burde det ikke ringe jævla mange bjeller?

 

Ja, det er veier til å kjøpe på der. Det er ikke uvanlig at gjester har med seg biler over, så nei, bjellene trenger ikke å ringe så lenge han identifiserte seg som politimann.

 

Jeg tror ikke Eskil kunne gjort noe mer, uten å bli drept selv. Altså, politiet var varslet før han ble hentet av båtene. Det var flere ungdommer som ringte politiet under hendelsen. De visste om dette fra begynnelsen av. Dermed hadde det ikke hjulpet om han kontaktet politiet etter at han kom på land. De visste det allerede. Han kunne ikke gjøre mer. Han var i en helt hjelpesløs situasjon sammen med mange andre. Det er ikke bare å "hjelpe". Det er ikke mulig, det. Det er overlevelsesinnsiktet som slår inn. Han kunne liksom ikke løpt rundt øya for å hente flere. Det var ikke mulig dét. Da hadde han muliggens blitt skutt på flekken. Skjønner at du er nysgjerrig og slikt, det er jeg også. Kan hende du har like mye rett som meg. Det er det nok ingen som vet. Man kan tenke og undre til man blir gal. Tusen takk, forresten.

 

Enig.

 

Jeg er selv pårørende og synes denne debatten rett og slett er ekstremt frastøtende.

 

Det er ekstremt lett å dømme hva andre gjør, men jeg tror ingen har rett til å dømme noen etter hva han har opplevd. Han har mistet sine nærmeste venner, kolleger og var selv en av de som kunne ha blitt drept. Han har da opplevd en massakre. I slike situasjoner så tror jeg ingen klarer å tenke 'rasjonelt', man tenker på å overleve. Og ingen skal lastes for at de prøver å overleve.

 

Skyldfølelse bør ikke rettes mot ofrene men gjerningsmannen. Lederen av AUF, eller noen andre som overlevde, har ikke skyld i hva som skjedde. Det blir helt grunnleggende feil å prøve å gi dem skylden for hva som er verket til én mann.

 

Ingen har gitt lederen av AUF skylden for noe som helst, de har bare gjengitt det som var tilkjennegitt av ham selv og media.

 

Dette var at han var en av de første som dro fra øya.

 

Tror heller ingen har gitt noen av de andre som var til stede heller skylden for det som har skjedd, bortsett fra gjerningsmannen.

 

At man funderer om noe annet kunne ha vært anderledes i ettertid er høyst forståelig, også de involverte på alle plan som f.eks. Politiet.

 

Det vil garantert bli gjort vurderinger av ulike forhold vedrørende denne tragedie.

 

Er ikke pårørende til noen, men har en niese som har vært på utøya siden hun var medlem av rød ungdom.

Hun reagerer på det vis at hun unngår tv og alt som har med saken å gjøre.

 

Inntrykkene blir for sterke, ved disse "steinkaiene" ved stranden har hun sittet ofte sammens med andre ungdom kveldstimer etter hva hun selv sier, der det for kort tid siden lå mange døde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Synes ikke dette tegner ett godt bilde for fremtiden desverre, retorikken vil bli hardere, de som stiller spørsmål vedrørende innvandring blir enda mere marginaliserte og beskyld for det meste.

 

De er ikke marginalisert i dag å stille spørsmål vedrørende innvandring. Derfor vil det ikke bli "enda mer marginalisert"

 

AtW

 

Tror heller ikke jeg. Jeg tror faktisk debatten vil bli mer nyansert, fordi jeg tror svært mange uansett synspunkt vil dempe retorikken. Mange forstår nok etter dette at ekstrem retorikk bare skader, og danner grobunn for ekstremisme.

 

Så det som eventuelt blir marginalisert er den ekstremistiske delen av debatten, mens den fornuftige delen kanskje vil bli langt rikere. Personlig er jeg uten tvil multikulturell og tilhenger av en human og rettferdig innvandringspolitikk. Jeg tror også innvandringsproblemet i stor grad må løses internasjonalt.

Lenke til kommentar

http://www.itromso.no/nyheter/article472316.ece

 

Herlighet, om dette stemmer..... :cry:

 

Så langt vi vet sirklet nyhetshelikopteret over øyen omtrent samtidig som beredskapsstyrkene kom fram. I tillegg er det absurd å forvente at et slikt helikopter skulle lande på øyen for å redde folk. At det er desperasjon og sinne blant de rammede er selvsagt forståelig, men dette blir litt skivebom synes jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde det landet kunne 50 ha løpt frem og holdt fast.  Det ville ikke kunne lette og hadde kanskje drept hele gjengen.  Er uansett bare på gresslettene noen ifra det selskapet hadde landet Oj- kom i feil tråd.

Endret av War
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...