Gå til innhold

Regjeringskvartalet rammet av bombe, AUF-leir på Utøya angrepet av våpenmann.


Anbefalte innlegg

Vitner sier på TV2 at han hadde med seg eksplosiver, Politiet sier at de ikke fant eksplosiver. Ikke helt konsistens i det der.

Jeg tror han hadde med seg noen form for eksplosiver og annet utstyr. En jeg kjenner ble kastet granat-lignende ting etter seg også. Han hadde med seg en så stor og tung koffert med så tungt innhold at han nesten ikke klarte å bære den selv. Det sier litt. Dette er bare sykt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.dagbladet.no/2011/07/24/nyheter/innenriks/terror/17441844/

 

Videoer fra da politiet kom til øya. Syns det virker som om politiet oppfører seg pysete, de går sakte i en klynge. Er det sånn de er trent til? At de ikke skal spre seg?

 

Virker litt merkelig, trodde disse kara her nærmest ville spurte inn i skauen for å ta ham. Det ble jo også sagt at ABB var pågrepet to minutter etter at de kom i land, da må ting skje farlig raskt i de (under) 57 sekundene vi ikke får se.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

http://www.dagbladet.no/2011/07/24/nyheter/innenriks/terror/17441844/

 

Videoer fra da politiet kom til øya. Syns det virker som om politiet oppfører seg pysete, de går sakte i en klynge. Er det sånn de er trent til? At de ikke skal spre seg?

 

Virker litt merkelig, trodde disse kara her nærmest ville spurte inn i skauen for å ta ham. Det ble jo også sagt at ABB var pågrepet to minutter etter at de kom i land, da må ting skje farlig raskt i de (under) 57 sekundene vi ikke får se.

 

For alt vi vet så kan det hende det er på dette tidspunktet politiet roper på gjerningsmannen at han må overgi seg, før dem går og setter jern på ham.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke Eskil kunne gjort noe mer, uten å bli drept selv. Altså, politiet var varslet før han ble hentet av båtene. Det var flere ungdommer som ringte politiet under hendelsen. De visste om dette fra begynnelsen av. Dermed hadde det ikke hjulpet om han kontaktet politiet etter at han kom på land. De visste det allerede. Han kunne ikke gjøre mer. Han var i en helt hjelpesløs situasjon sammen med mange andre. Det er ikke bare å "hjelpe". Det er ikke mulig, det. Det er overlevelsesinnsiktet som slår inn. Han kunne liksom ikke løpt rundt øya for å hente flere. Det var ikke mulig dét. Da hadde han muliggens blitt skutt på flekken. Skjønner at du er nysgjerrig og slikt, det er jeg også. Kan hende du har like mye rett som meg. Det er det nok ingen som vet. Man kan tenke og undre til man blir gal. Tusen takk, forresten.

http://www.dagbladet.no/2011/07/24/nyheter/innenriks/terror/17441844/

 

Videoer fra da politiet kom til øya. Syns det virker som om politiet oppfører seg pysete, de går sakte i en klynge. Er det sånn de er trent til? At de ikke skal spre seg?

 

Prøver vel å få overblikk over situasjonen, ser ut som de snakker litt med ungdommen. De kan vel ikke bare løpe rett frem og bli meia ned? Jeg er ikke noe ekspert da, hadde vært interessant om videoen var litt lengre.

 

Madam mim: Kloke ord, jeg skjønner at det må ha vært utrolig vanskelig.

 

edit: Her ser det jo ut som de stormer avgårde, var det flere politi som ankom fra forskjellige steder?

 

88-6f68d1d2-b56bf856.jpeg

Endret av Carlgutt
Lenke til kommentar

Virker litt merkelig, trodde disse kara her nærmest ville spurte inn i skauen for å ta ham. Det ble jo også sagt at ABB var pågrepet to minutter etter at de kom i land, da må ting skje farlig raskt i de (under) 57 sekundene vi ikke får se.

Så du tror en effektiv operasjon vil være å spurte inn i skogen, rett mot et ukjent antall mennesker med ukjent type våpen?

 

Jeg tror TV og dataspill som hevdes å være realistiske har ødelagt en del menneskers oppfatning av hvordan slike operasjoner foregår. Nå er ikke dette ment som en "er du dum?" type post, beklager om det oppfattes som det. For min del er det bare en observasjon når jeg leser hvordan en del mener eller tror dette burde blitt gjort.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Virker litt merkelig, trodde disse kara her nærmest ville spurte inn i skauen for å ta ham. Det ble jo også sagt at ABB var pågrepet to minutter etter at de kom i land, da må ting skje farlig raskt i de (under) 57 sekundene vi ikke får se.

Så du tror en effektiv operasjon vil være å spurte inn i skogen, rett mot et ukjent antall mennesker med ukjent type våpen?

 

Jeg overdriver selvfølgelig, men jeg hadde forventet at de handlet litt raskere enn det man ser i videoen når hvert sekund står på spill. Slikt er selvfølgelig veldig lett for meg å sitte her bak tastaturet og mene i ettertid, situasjonen var selvfølgelig veldig annerledes da de sto midt oppi det.

Lenke til kommentar

Jeg er medlem i benkeskytingsklubb, dvs ekstrem presisjon , flere skudd ett hull.  Bare sola titter frem vil det påvirke kulens bane.  Med vinden ifra maskinen + over vann + bare trær og se på øya som beveger seg i vinden hadde man ikke kunne gjort mye annet en å skremme han.  Måtte evt fly nært, da er man et lett mål selv.   Hadde han gått i nærheten av sivile som kunne gjemme seg overalt hadde det rett og slett vært forbudt å skyte.  

Vårbris det er enklere å lese teksten om du putter flere setninger på en linje, uten å trykke enter 2 ganger slik at hver linje har en mellom linje, etc[/Quote] Sorry for min del, forumet klarer ingen formatering ifra denne firefox.  Ser htmlkode når jeg skriver og alle kommandoer må skrives manuelt.
Endret av War
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...