Gretcheen Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 Vitner sier på TV2 at han hadde med seg eksplosiver, Politiet sier at de ikke fant eksplosiver. Ikke helt konsistens i det der. Jeg tror han hadde med seg noen form for eksplosiver og annet utstyr. En jeg kjenner ble kastet granat-lignende ting etter seg også. Han hadde med seg en så stor og tung koffert med så tungt innhold at han nesten ikke klarte å bære den selv. Det sier litt. Dette er bare sykt. Lenke til kommentar
Mokko Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 http://www.dagbladet.no/2011/07/24/nyheter/innenriks/terror/17441844/ Videoer fra da politiet kom til øya. Syns det virker som om politiet oppfører seg pysete, de går sakte i en klynge. Er det sånn de er trent til? At de ikke skal spre seg? Virker litt merkelig, trodde disse kara her nærmest ville spurte inn i skauen for å ta ham. Det ble jo også sagt at ABB var pågrepet to minutter etter at de kom i land, da må ting skje farlig raskt i de (under) 57 sekundene vi ikke får se. 1 Lenke til kommentar
HattyBusk Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 http://www.dagbladet.no/2011/07/24/nyheter/innenriks/terror/17441844/ Videoer fra da politiet kom til øya. Syns det virker som om politiet oppfører seg pysete, de går sakte i en klynge. Er det sånn de er trent til? At de ikke skal spre seg? Den videoen vil jeg tro er etter at ABB er pågrepet i og med at han ble pågrepet to minutter ettter at de kom til øya. Lenke til kommentar
Haganeset Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 http://www.dagbladet.no/2011/07/24/nyheter/innenriks/terror/17441844/ Videoer fra da politiet kom til øya. Syns det virker som om politiet oppfører seg pysete, de går sakte i en klynge. Er det sånn de er trent til? At de ikke skal spre seg? Virker litt merkelig, trodde disse kara her nærmest ville spurte inn i skauen for å ta ham. Det ble jo også sagt at ABB var pågrepet to minutter etter at de kom i land, da må ting skje farlig raskt i de (under) 57 sekundene vi ikke får se. For alt vi vet så kan det hende det er på dette tidspunktet politiet roper på gjerningsmannen at han må overgi seg, før dem går og setter jern på ham. Lenke til kommentar
Carlgutt Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 (endret) Jeg tror ikke Eskil kunne gjort noe mer, uten å bli drept selv. Altså, politiet var varslet før han ble hentet av båtene. Det var flere ungdommer som ringte politiet under hendelsen. De visste om dette fra begynnelsen av. Dermed hadde det ikke hjulpet om han kontaktet politiet etter at han kom på land. De visste det allerede. Han kunne ikke gjøre mer. Han var i en helt hjelpesløs situasjon sammen med mange andre. Det er ikke bare å "hjelpe". Det er ikke mulig, det. Det er overlevelsesinnsiktet som slår inn. Han kunne liksom ikke løpt rundt øya for å hente flere. Det var ikke mulig dét. Da hadde han muliggens blitt skutt på flekken. Skjønner at du er nysgjerrig og slikt, det er jeg også. Kan hende du har like mye rett som meg. Det er det nok ingen som vet. Man kan tenke og undre til man blir gal. Tusen takk, forresten. http://www.dagbladet.no/2011/07/24/nyheter/innenriks/terror/17441844/ Videoer fra da politiet kom til øya. Syns det virker som om politiet oppfører seg pysete, de går sakte i en klynge. Er det sånn de er trent til? At de ikke skal spre seg? Prøver vel å få overblikk over situasjonen, ser ut som de snakker litt med ungdommen. De kan vel ikke bare løpe rett frem og bli meia ned? Jeg er ikke noe ekspert da, hadde vært interessant om videoen var litt lengre. Madam mim: Kloke ord, jeg skjønner at det må ha vært utrolig vanskelig. edit: Her ser det jo ut som de stormer avgårde, var det flere politi som ankom fra forskjellige steder? Endret 24. juli 2011 av Carlgutt Lenke til kommentar
toro6 Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 Det er trygghet i antall. Hvis den lille gruppa hadde spredt seg ville de ha dekket et større område, men også vært mer utsatt. Å ta ut 1 kommandosoldat er mulig, men en hel gruppe kan man ikke vinne over. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 Virker litt merkelig, trodde disse kara her nærmest ville spurte inn i skauen for å ta ham. Det ble jo også sagt at ABB var pågrepet to minutter etter at de kom i land, da må ting skje farlig raskt i de (under) 57 sekundene vi ikke får se. Så du tror en effektiv operasjon vil være å spurte inn i skogen, rett mot et ukjent antall mennesker med ukjent type våpen? Jeg tror TV og dataspill som hevdes å være realistiske har ødelagt en del menneskers oppfatning av hvordan slike operasjoner foregår. Nå er ikke dette ment som en "er du dum?" type post, beklager om det oppfattes som det. For min del er det bare en observasjon når jeg leser hvordan en del mener eller tror dette burde blitt gjort. 5 Lenke til kommentar
Jason P. C. Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 Nå har jeg sendt mail til den svenske avisen og spurt om det er sant det som han Mårten sier Lenke til kommentar
bögfisk Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 Lurer på om det hadde gått ann å få i gang en internasjonal boikott av rettsaken til anders... Men pengekåte medier kommer sikkert til å misbruke det får alt det er verdt, akkurat som han ønsker. Lenke til kommentar
ChaosPredicted Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 http://www.dagbladet.no/2011/07/24/nyheter/innenriks/terror/17441844/ Videoer fra da politiet kom til øya. Syns det virker som om politiet oppfører seg pysete, de går sakte i en klynge. Er det sånn de er trent til? At de ikke skal spre seg? Selvsagt, for å dekke alle vinkler, og for å dekke hverandre. Virkeligheten er ikke som Rambofilmene. 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg Bonna86 Skrevet 24. juli 2011 Populært innlegg Del Skrevet 24. juli 2011 Advokaten har et litt panisk blikk, "hva faen har jeg takket ja til" En ting til, hvorfor fikk han ta med bilen til øya? Har de veier der? Burde det ikke ringe jævla mange bjeller? Ja, det er veier til å kjøpe på der. Det er ikke uvanlig at gjester har med seg biler over, så nei, bjellene trenger ikke å ringe så lenge han identifiserte seg som politimann. Jeg tror ikke Eskil kunne gjort noe mer, uten å bli drept selv. Altså, politiet var varslet før han ble hentet av båtene. Det var flere ungdommer som ringte politiet under hendelsen. De visste om dette fra begynnelsen av. Dermed hadde det ikke hjulpet om han kontaktet politiet etter at han kom på land. De visste det allerede. Han kunne ikke gjøre mer. Han var i en helt hjelpesløs situasjon sammen med mange andre. Det er ikke bare å "hjelpe". Det er ikke mulig, det. Det er overlevelsesinnsiktet som slår inn. Han kunne liksom ikke løpt rundt øya for å hente flere. Det var ikke mulig dét. Da hadde han muliggens blitt skutt på flekken. Skjønner at du er nysgjerrig og slikt, det er jeg også. Kan hende du har like mye rett som meg. Det er det nok ingen som vet. Man kan tenke og undre til man blir gal. Tusen takk, forresten. Enig. Jeg er selv pårørende og synes denne debatten rett og slett er ekstremt frastøtende. Det er ekstremt lett å dømme hva andre gjør, men jeg tror ingen har rett til å dømme noen etter hva han har opplevd. Han har mistet sine nærmeste venner, kolleger og var selv en av de som kunne ha blitt drept. Han har da opplevd en massakre. I slike situasjoner så tror jeg ingen klarer å tenke 'rasjonelt', man tenker på å overleve. Og ingen skal lastes for at de prøver å overleve. Skyldfølelse bør ikke rettes mot ofrene men gjerningsmannen. Lederen av AUF, eller noen andre som overlevde, har ikke skyld i hva som skjedde. Det blir helt grunnleggende feil å prøve å gi dem skylden for hva som er verket til én mann. 10 Lenke til kommentar
Left Blank Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 Vårbris det er enklere å lese teksten om du putter flere setninger på en linje, uten å trykke enter 2 ganger slik at hver linje har en mellom linje, etc. Det blir en vegg av tekst syntes jeg. Uansett, så følger jeg situasjonen nærme, og har ikke mye annet å si atm. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 Noen som vet hva som ligger i 7. eller 8. etasje i høyblokken der det er en rekke vinduer som ikke er knust? Det har også et kraftig grønnskjær i seg, som kan tyde på at de er ekstra tykke/skuddsikre, og at det derfor ligger noe spesielt viktig bak dem. Lenke til kommentar
toro6 Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 Er det ikke der statsministeren holder til? Lenke til kommentar
Mokko Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 Virker litt merkelig, trodde disse kara her nærmest ville spurte inn i skauen for å ta ham. Det ble jo også sagt at ABB var pågrepet to minutter etter at de kom i land, da må ting skje farlig raskt i de (under) 57 sekundene vi ikke får se. Så du tror en effektiv operasjon vil være å spurte inn i skogen, rett mot et ukjent antall mennesker med ukjent type våpen? Jeg overdriver selvfølgelig, men jeg hadde forventet at de handlet litt raskere enn det man ser i videoen når hvert sekund står på spill. Slikt er selvfølgelig veldig lett for meg å sitte her bak tastaturet og mene i ettertid, situasjonen var selvfølgelig veldig annerledes da de sto midt oppi det. Lenke til kommentar
War Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 (endret) Jeg er medlem i benkeskytingsklubb, dvs ekstrem presisjon , flere skudd ett hull. Bare sola titter frem vil det påvirke kulens bane. Med vinden ifra maskinen + over vann + bare trær og se på øya som beveger seg i vinden hadde man ikke kunne gjort mye annet en å skremme han. Måtte evt fly nært, da er man et lett mål selv. Hadde han gått i nærheten av sivile som kunne gjemme seg overalt hadde det rett og slett vært forbudt å skyte. Vårbris det er enklere å lese teksten om du putter flere setninger på en linje, uten å trykke enter 2 ganger slik at hver linje har en mellom linje, etc[/Quote] Sorry for min del, forumet klarer ingen formatering ifra denne firefox. Ser htmlkode når jeg skriver og alle kommandoer må skrives manuelt. Endret 24. juli 2011 av War 1 Lenke til kommentar
toro6 Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 (endret) neimen.. Endret 24. juli 2011 av toro3 Lenke til kommentar
Aalton Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 neimen.. Han holder til øverst i bygget. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 neimen.. Jeg tror ikke det, han har kontorer i de tre øverste etasjene. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 edit: Her ser det jo ut som de stormer avgårde, var det flere politi som ankom fra forskjellige steder? Begge båtene er synlige i videoen, så det er tydelig at videoen er tatt opp etter at politiet ankom øya, og sannsynligvis etter at de pågrep ham. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå