Gå til innhold

Regjeringskvartalet rammet av bombe, AUF-leir på Utøya angrepet av våpenmann.


Anbefalte innlegg

Kva sto det i e-posten? [/Quote] Dagens artikkel om trening, Atletisk utvikling.  Kom en mail etterpå med -beklager lite gjennomtenkt ordvalg i forrige mail.
Landsforræderen og hans angivelige organisasjon har visst planlagt en rekke angrep mot USA.[/Quote] Utlever han dit så får han en mer passende straff i passende lokaler?
Endret av War
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

men om det er den gutten du tenkte på så overlevde han.

Vanskelig å vite. Jeg hørte bare at det sannsynligvis var én eller to gutter i denne alderen som hadde som sommerjobb å samle flasker på øya. Hadde Breivik drept denne eller disse guttene så hadde det bevist at han egentlig ikke hadde noe sak å kjempe for, han hadde bare drapslyst.

Skal igjenn ikke si det for sikkert men jeg mener å ha hørt at det var flere i den alderen som hadde sommerjobb der slik som du beskriver. Jeg mener å ha hørt at minst en av disse er blant de drepte. Og dette intervjuet tyder på at minst en av dem har overlevd. Om det var flere en de to vet jeg ikke, men vil nesten tro det var flere.

Lenke til kommentar

Landsforræderen og hans angivelige organisasjon har visst planlagt en rekke angrep mot USA.[/Quote] Utlever han dit så får han en mer passende straff i passende lokaler?

 

 

Er det ikke slik at han kan nå stilles til retten i USA pga terrortrusler. Isåfall får han et fortjent opphold på Gauantanomo i resten av sitt liv.

 

 

 

Lenke til kommentar

Jeg sliter litt med å fatte hvordan Eskil Pedersen bare kunne komme seg unna med "båt" som de sier på nyheten. Jeg vet at folk snakket litt om det i går, og så klart vet man ikke selv hvordan man hadde reagert i en slik situasjon, men hvordan kunne han dra fra alle ungdommene og etterlate dem der alene? Tok han ikke i det minste med seg noen? Som sagt, jeg er klar over at man "freaker" ut, men kjenner noen som har vært i krise situasjoner selv, hvor de ikke rømte, men hjalp andre. Han er lederen der, den ungdommen skal stole på å sette sin tillit til. Jeg sier ikke at jeg hadde gjort det noe bedre selv, jeg synes bare hele hans historie virker veldig underlig. Spesielt når man tenker på at flere av de lokale hjalp til.

 

Fortsatt ille situasjon, mener ikke å peke fingere her.

Eskil var en av de første som forlot øya, ja. Tror han var i samme båt sammen med flere, men dette er usikkert. Jeg snakket med Eskil selv på hotellet, der han tok seg tid til å gå i rundt for å snakke med ALLE ungdommene som var på øya. Han er en fantastisk støttende person, som har gått gjennom mye selv. Man tar hjelpen når den er der, og det er klart lederen er noen av de første man hjelper. Jeg synes ikke dette er "umenneskelig" i det hele tatt. Eskil var tydelig preget, det så jeg selv. Jeg må si det igjen; han er fantastisk.

 

 

Jeg skjønner at du var på øya, og har opplevd noe forferdelig, du har så klart et mye bedre bilde på det forferdelig som tok sted der enn det jeg noen gang kommer til å få. Jeg vil også bare si at jeg er glad det går bra med deg. Jeg mente ikke å fornærme han på noen måte, og jeg merker at jeg kanskje burde stoppe nysgjerrigheten min før jeg fornærmer noen, men jeg ville gjerne hatt litt mer informasjon rundt han sin flykt. Jeg klandrer ingen, jeg sier ikke at han gjorde noe feil, det bare kan virke som (Ut i fra det jeg har fått vite fra media) at han var i en situasjon hvor han kunne hjulpet litt flere, når man ser på alle de andre båtene som hjalp til.

 

 

Jeg sier ikke at jeg hadde gjort det noe bedre selv, jeg synes bare hele hans historie virker veldig underlig. Spesielt når man tenker på at flere av de lokale hjalp ungdommen mens de ble beskutt.

 

Fortsatt ille situasjon, mener ikke å peke fingere her.

Stakaren har nok begynt å få litt skyldfølelse for hans handlingsmønster. Har sett at han i de siste intervjuene har avstått fra å forklare sin episode, som var relativt kort og udramatisk i forhold til de fleste andre fra øyen. Det er synd, siden jeg ser ikke hva han kunne gjort bedre ved å bli værende på øyen. Han var, i en umulig situasjon, på rett sted til rett tid, og det reddet sannsynligvis livet hans. Han ville aldri klart å få til et "opprør", eller samlet angrep mot ABB, i den panikktilstanden alle på øyen var i.

 

Jeg er også sikker på at jeg hadde reagert likt i hans situasjon. Målet til alle var å komme seg unna når skytingen begynte, og Eskil hadde en god mulighet til dette, og tok den. Andre hadde ikke lignende muligheter, så de måtte enten svømme eller gjemme seg, med varierende resultat.

 

Noe jeg også reagerte litt på han virker ganske "ydmyk. Jeg føler bare det er noen "hull" i det som skjedde. Hvis han kom seg til land, burde det ikke blitt lettere å få kontaktet politiet? Kunne han ikke hjulpet ungdommene slik som de andre?

 

Dette er bare ting som jeg lurer på, helt hypotetisk, jeg mener på ingen måte å starte noe heksejakt. Jeg er sikker på at han er en fantastisk person, og en fantastisk leder. Ut i fra det jeg har sett av han virker han utrolig sterk. Mine tanker går til alle familiene og hele landet Norge som har det vondt akkurat nå. Men jeg føler at det må være en liten mulighet for debatt, det er viktig å vise medfølelse, men samfunnet skal, hardt som det er, fortsette videre etter den tragedien...

 

men hvorfor gikk ikke politiet inn å gjorde noe? de hadde vel hvertfall vanlige pistoler? [/Quote] Jeg er enig, når 14åringer blir skutt på så kan man nesten ikke vente på Delta. Skuddsikker vest og hjelm er det uansett i bilen og de er fler en en. Kan jo være mange regler her vi ikke vet om, men det var en spesiell situasjon.

 

Joda, men det er mange her inne som sitter trygt bak tastaturet sitt og vurderer ting retrospektivt, og da er det veldig lett å leke "ekspert" ved å si at de burde ha gjort både det og det. Men så lett er det dessverre ikke.

 

Så vidt meg bekjent, så visste de ikke hvor mange gjerningsmenn det var på øya og hva slags våpen de hadde eller hvor organiserte de var. Dette ble vel vurdert som en terrorsituasjon, eller ihvertfall en veldig spesiell og ekstremt farlig situasjon, og det er jo dette som er DELTAs ansvarsområde.

 

Synes vi snart kan begynne å legge bak den "sitte bak tastaturet" holdning her. Så klart vet man ikke hva man hadde gjort selv, ikke du heller. Men man må få lov til å diskutere rundt litt uten å få den slengt i fjeset hele tiden. Skjønner at folk reagerer og skriver det når noen kommer med uttalelser som "Jeg kunne banket han lett", men man må få lov til å dele noen av sin meninger.

Lenke til kommentar

Flere som ser på nrk? Hva er det hun dama babler om? At han ikke var psykisk syk? Og at han ikke bør få forvaring

Nå fikk jeg ikke med meg alt hun sa, for jeg leste denne tråden, men slik jeg tolket det siste hun sa mente hun at verken forvaring eller 21 års fengsel er «nok» for det norske folk.

Lenke til kommentar

Flere som ser på nrk? Hva er det hun dama babler om? At han ikke var psykisk syk? Og at han ikke bør få forvaring

Psykisk syk i rettsverden er mer rettet mot typen "Vedkommende svartnet og drepte en person uten å tenke" etc. Trikkedrapssaken er vel et godt eksempel på det. Her har det vært årelang planlegging.

Endret av Ueland
Lenke til kommentar

Hun ble spurt om hun trodde han var psykisk syk og hun sa at det at han hadde planlagt dette i ni år og det at han klarte å gjennomføre det tydet heller på at han var psykisk frisk enn at han var syk. Det kan man vel kanskje være enig i....

Endret av Avansement
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke Eskil kunne gjort noe mer, uten å bli drept selv. Altså, politiet var varslet før han ble hentet av båtene. Det var flere ungdommer som ringte politiet under hendelsen. De visste om dette fra begynnelsen av. Dermed hadde det ikke hjulpet om han kontaktet politiet etter at han kom på land. De visste det allerede. Han kunne ikke gjøre mer. Han var i en helt hjelpesløs situasjon sammen med mange andre. Det er ikke bare å "hjelpe". Det er ikke mulig, det. Det er overlevelsesinnsiktet som slår inn. Han kunne liksom ikke løpt rundt øya for å hente flere. Det var ikke mulig dét. Da hadde han muliggens blitt skutt på flekken. Skjønner at du er nysgjerrig og slikt, det er jeg også. Kan hende du har like mye rett som meg. Det er det nok ingen som vet. Man kan tenke og undre til man blir gal. Tusen takk, forresten.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Som tidligere nevnt er det meget vanskelig å sette seg inn i AUF sin leders situasjon.

 

Ikke viste han hvor mange gjerningsmenn der var tilstede, ikke viste han hvordan de så ut og var kledd, ikke viste han hva de var bevæpnet med.

 

Han kunne heller ikke vite om det i det hele tatt lot seg gjøre å samle en større gjeng menn og gutter for å overmanne denne gjerningsmann / menn.

 

Muligens han ikke brukt tid på slike funderinger heller, er jo nevnt at han var blandt de første som flyktet øya.

 

Det å overmanne en slik gjerningsmann er i utgangspunktet ett selvmordsforsøk, der mange ville ha falt ved ett forsøk rettet direkte på denne gjerningsmann i åpent terreng.

 

Med tid til disposisjon og hvis man hadde greid å samle mange nok i denne panikk som rådet, kunnet manm ha lurt denne gjerningsmann inn i bolig / husvære og overmannet ham der.

 

Dette er selvfølgelig tanker man tenker i ettertid, denne ungdomsleder vil nok også ha sine tanker om dette nå da han har bedre oversikt.

 

Man kunne jo heller ikke ha den villeste anelse om hvor stort omfanget av denne tragedie skulle bli.

 

Jeg for egen del ville syntes det hadde vært svært vanskelig å fortsette som leder etter en slik hendelse.

 

Mange tanker hadde vedfart meg, hadde jeg sviktet de som ble igjen, hadde jeg vist meg som en leder i en kritisk situasjon?

 

Slike tanker får enhver tenke gjennom selv.

 

 

Synes politiet var svært sene også.

 

En time eller noe mere er svært lang tid.

 

Skjønner at man setter egen sikkerhet foran alt annet, men her var det flere hundre ungdommer som ikke hadde noen sikkerhet og beskyttelse i det hele tatt.

 

Når det gjelder denne spesialammo som er nevnt er dette rett og slett vanlig jaktammo når det gjelder rifle.

 

Dette er blyspiss ammo, ofte med hullspiss for å gjøre større skade.

Militærammo er helmantlet, eller full metal jacket, som betyr at hele kula er belagt med som regel Kobber.

 

 

Når det gjelder fengsel og sikring så har styrende organer flere muligheter og de har brukt disse tidligere - dog på brysomme personer.

 

Arnold Juklerød ble tvangsinnlagt på psykiatrisk avdeling.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Arnold_Jukler%C3%B8d

 

 

«Symptomfri sinnssykdom» (1988) [rediger]Det hevdes at Juklerød var frisk før tvangsinnleggelsen. En kommisjon som ble nedsatt i 1988 hevdet at han i verste fall led av en «symptomfri sinnssykdom».

 

Adferdterapeuten Arild Karlsen kommenterte diagnosen slik: «Den 20.06.88 dukket det opp en rettspsykiatrisk erklæring i Oslo Forhørsrett. Den var undertegnet av psykiater og politilege Karl-Ewert Hornemann og psykiater og overlege Njål Madland. Den tredje psykiateren som tok betaling for å ha deltatt i den judisielle observasjonen, overlege Harald Ø. Reppesgaard, fikk aldri erklæringen til undertegning.» [2]

 

 

Her ble altså en frisk men brysom person tvangsinnlagt, skulle tro det lot seg gjøre å holde denne gjerningsmann innelukket på bakgrunn av hans avskyelige gjerninger.

 

Fremgangsmåten er i falle fall gjort før, uten betenkeligheter fra myndigheter og offentlig apparat.

 

Desverre ser det ut som retorikken blandt enkelte politikere vil fortsette, og det lover desverre ikke godt for fremtiden.

Endret av Vårbris
  • Liker 3
Lenke til kommentar

http://www.dagbladet.no/2011/07/24/nyheter/innenriks/terror/17441844/

 

Videoer fra da politiet kom til øya. Syns det virker som om politiet oppfører seg pysete, de går sakte i en klynge. Er det sånn de er trent til? At de ikke skal spre seg?

De går da strengt tatt ikke så alt for mye der, de står der av en eller annen grunn.

Mulig de vil ha litt info fra ungdommene før de går mot skytteren.

 

Det er forresten ingen grunn til å spre seg så mye rundt om de vet sånn ca hvor skytteren er.

Lenke til kommentar

http://www.dagbladet.no/2011/07/24/nyheter/innenriks/terror/17441844/

 

Videoer fra da politiet kom til øya. Syns det virker som om politiet oppfører seg pysete, de går sakte i en klynge. Er det sånn de er trent til? At de ikke skal spre seg?

Det er det de er trent til ja. Om de løper som gærningen inn i skogen, kunne de blitt tatt ut om vedkommende lå og skjøt. Når man ikke har oversikt, tar man det rolig og kontrollert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...