Gå til innhold

Regjeringskvartalet rammet av bombe, AUF-leir på Utøya angrepet av våpenmann.


Anbefalte innlegg

Ang hun venninnen min som jeg har nevt tidligere (hun som ikke bryr seg om nyheter fordi hun har nok med på tenke på eg selv), joda, hun har hatt en fantastisk helg med kjæresten, og gleder seg til en reise. Alt er bare fryd og gammen.

 

Ikke et eneste ord om dette. Absolutt alle de andre vennene mine har skrevet om denne saken på FB

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
men hvorfor gikk ikke politiet inn å gjorde noe? de hadde vel hvertfall vanlige pistoler? [/Quote] Jeg er enig, når 14åringer blir skutt på så kan man nesten ikke vente på Delta.  Skuddsikker vest og hjelm er det uansett i bilen og de er fler en en.   Kan jo være mange regler her vi ikke vet om, men det var en spesiell situasjon.

 

Joda, men det er mange her inne som sitter trygt bak tastaturet sitt og vurderer ting retrospektivt, og da er det veldig lett å leke "ekspert" ved å si at de burde ha gjort både det og det. Men så lett er det dessverre ikke.

 

Så vidt meg bekjent, så visste de ikke hvor mange gjerningsmenn det var på øya og hva slags våpen de hadde eller hvor organiserte de var. Dette ble vel vurdert som en terrorsituasjon, eller ihvertfall en veldig spesiell og ekstremt farlig situasjon, og det er jo dette som er DELTAs ansvarsområde.

Lenke til kommentar

Ang hun venninnen min som jeg har nevt tidligere (hun som ikke bryr seg om nyheter fordi hun har nok med på tenke på eg selv), joda, hun har hatt en fantastisk helg med kjæresten, og gleder seg til en reise. Alt er bare fryd og gammen.

 

Ikke et eneste ord om dette. Absolutt alle de andre vennene mine har skrevet om denne saken på FB

Hvorfor dømmer du hennes måte å forholde seg til det som har skjedd på? Nå er ikke riktig tid å være moralpoliti på. Alle har forskjellige måter å takle slike situasjoner på, noe folk rundt må respektere.

Lenke til kommentar

Har det blitt bekreftet/avkreftet at den 7-8 år gamle gutten ble drept? Jeg vil tro at dette ville fått sin egen overskrift i avisene, og siden jeg ikke har sett noe regner jeg med at det er hovedsakelig to muligheter.

1) Avkreftet

2) Fortsatt uvisst

 

 

Litt avsporing, men er det flere enn meg som synes Visepolitimester Sponheim ligner på Borgermesteren fra Spin City? Kanskje ikke de beste bildene for sammenligning, men når han prater så ligner han...

sponheim.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men Norge dømmer folk etter hvem de er ikke hvem de var. Så jeg tviler litt på at han får forvaring. 20 år med reflektering rundt noe galt man har gjort gjør nok sitt med de fleste.

 

Det var til Zeph.

 

Dette virker jo ikke akkurat som en rasjonell mann, at han ikke vurderes som en fare for samfunnet også om 20 år finner jeg lite sannsynlig. Uansett hvor lang tid han har fått på seg til å reflektere.

 

AtW

 

Jeg skal selvfølgelig være forsiktig med å leke psykolog her. Men hvor mange er det som har sittet mer enn 20 år her i landet? Det tallet er ikke høyt, og Breivik er 100 ganger sykere enn de som "bare" har drept 1 menneske med kaldt blod.

Lenke til kommentar

men hvorfor gikk ikke politiet inn å gjorde noe? de hadde vel hvertfall vanlige pistoler?

 

men hvorfor gikk ikke politiet inn å gjorde noe? de hadde vel hvertfall vanlige pistoler?

Det var kun en politi patrulje som var tilstede, de hadde ikke flere folk tilgjengelig slik jeg har skjønt og de hadde en båt med seg. Men valgte å ikke dra ut - De hadde vel kun vanlige pistoler som blir litt "lett" mot et automatvåpen vil jeg anta..

 

når folk blir slakta der ute så ville jeg hvertfall prøvd å ta han ut selv om jeg bare hadde pistol..

 

Se svaret til Goldshoten over. Politiet på stedet gjorde ikke noe galt, de fulgte rutine. Som det blir sagt hadde de ikke oversikt over situasjonen, strandlinjen kunne vært rigget med eksplosiver, det kunne vært 10 gjerningsmenn tungt bevepnet med Delta-utstyr (som han skriver i manifestet var han beskyttet mot håndvåpen som politiet bærer).

 

Videre får ikke politiet i Norge betalt, eller opplæring for å være filmhelter. De går frem varsomt, selv om noen situasjonen kunne hatt mer nytte av snarrådighet, er dette retrospektiv tenking.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Har det blitt bekreftet/avkreftet at den 7-8 år gamle gutten ble drept? Jeg vil tro at dette ville fått sin egen overskrift i avisene, og siden jeg ikke har sett noe regner jeg med at det er hovedsakelig to muligheter.

1) Avkreftet

2) Fortsatt uvisst

Så et intervju der en person snakka om at ABB hadde spart ham og en liten gutt som sa han hadde skutt pappaen hans. Og han nevner at han så denne gutten igjenn når de kom på land. Usikker på hvor jeg så dette intervjuet var, men om det er den gutten du tenkte på så overlevde han.

 

Edit: Her er linken

Endret av HattyBusk
Lenke til kommentar

Beklager wall-formateringen, broken FF

men det er mange her inne som sitter trygt bak tastaturet sitt og vurderer ting retrospektivt,[/Quote]  Hele poenget med et forum? Si sine meninger.  Alle vet at det ikke kommer til å endre noe.   Sånn vil det alltid være, en bil kjørte utfor brygga og politiet som kom hoppet ikke ut enda bilens bakende sto opp av vannet.  2 døde, mens de ventet på brannvesnet.  Jeg må få lov til å mene her inne at de to som har dykking på opptaket på politiskolen kunne ha knutt et tau i seg selv og hoppet uti og prøvd iallefall.  Eneste de ville ha hatt å tape er en kald dusj.  Foreldrene gråt og forstod ikke hvorfor ingen hoppa, ikke en gang politiet.   Jeg ville ha hoppet om jeg var der og jeg synes de burde ha gjort det og jeg må få kunne skrive det.  ------------ Hadde det vært i indre sugustandal i voggå-nordvær hadde de to i politiet som har ansvar for de 234 kommunene rundt alene måtte ha gått inn.  Bare pga det var i en stor by kunne man vente på Delta?  I nokas skøt politiet lenge på ranerene med revolver mot AG3 , delta var på et fly.
Endret av War
Lenke til kommentar

Ang hun venninnen min som jeg har nevt tidligere (hun som ikke bryr seg om nyheter fordi hun har nok med på tenke på eg selv), joda, hun har hatt en fantastisk helg med kjæresten, og gleder seg til en reise. Alt er bare fryd og gammen.

 

Ikke et eneste ord om dette. Absolutt alle de andre vennene mine har skrevet om denne saken på FB

Ja, har noen slike venninner selv. Alt jeg har sett dem gjøre er å poste om drikking, partylåter og postet fylleræl.

Spurte de om de ikke har fått med seg det som har skjedd, og de sa at de brydde seg ikke.

 

Automatisk de-friend, for å si det mildt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ang hun venninnen min som jeg har nevt tidligere (hun som ikke bryr seg om nyheter fordi hun har nok med på tenke på eg selv), joda, hun har hatt en fantastisk helg med kjæresten, og gleder seg til en reise. Alt er bare fryd og gammen.

 

Ikke et eneste ord om dette. Absolutt alle de andre vennene mine har skrevet om denne saken på FB

Hvorfor dømmer du hennes måte å forholde seg til det som har skjedd på? Nå er ikke riktig tid å være moralpoliti på. Alle har forskjellige måter å takle slike situasjoner på, noe folk rundt må respektere.

 

Nei, hun har selv sagt at hun ikke bryr seg om det som skjer i verden, fordi hun har nok med å tenke på seg selv (dette sa hun ordrett). Jeg syns bare det er utenkelig å ikke ofre andre en tanke, å ha sympati for andre, selv om man ikke selv er direkte berørt

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ut fra det TV2 sier nå så ble Monica og politimannen drept med en gang ABB kom til øya. Og øyenvitnene sier også han hadde eksplosiver, men politiet har nektet dette?

 

Kapteinen på fergen som kjørte frem og tilbake fra øya ble vitne til at hun ble drept også, og klarte å få en jente i sikkerhet..

 

En gutt hadde bedt på sine knær om å bli spart, abb hadde bare smilt og bare henrettet gutten.

Endret av Aalton
Lenke til kommentar

men om det er den gutten du tenkte på så overlevde han.

Vanskelig å vite. Jeg hørte bare at det sannsynligvis var én eller to gutter i denne alderen som hadde som sommerjobb å samle flasker på øya. Hadde Breivik drept denne eller disse guttene så hadde det bevist at han egentlig ikke hadde noe sak å kjempe for, han hadde bare drapslyst.

Lenke til kommentar

Har det blitt bekreftet/avkreftet at den 7-8 år gamle gutten ble drept? Jeg vil tro at dette ville fått sin egen overskrift i avisene, og siden jeg ikke har sett noe regner jeg med at det er hovedsakelig to muligheter.

1) Avkreftet

2) Fortsatt uvisst

Ikke enda, var det ikke to barn som ble skutt / lå på bakken?

 

Hvis de ble skutt med dum-dum-kuler, så er vel håpet ute, eller?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...