Gå til innhold

Regjeringskvartalet rammet av bombe, AUF-leir på Utøya angrepet av våpenmann.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men Norge dømmer folk etter hvem de er ikke hvem de var. Så jeg tviler litt på at han får forvaring. 20 år med reflektering rundt noe galt man har gjort gjør nok sitt med de fleste.

 

Det var til Zeph.

Det vil sjølvsagt tida vise. Korleis retten vurderer mannen veit me ikkje. Ingen har så langt sittet i fengsel lenge nok til at det finnes tilfeller å samanlikne med.

 

Når ein person har tatt livet av i underkant av 100 personar bør så absolutt kven ein var være aktuelt. Det er ikkje snakk om at han skal bli eit betre menneske, men at han skal straffast.

Lenke til kommentar

men hvorfor gikk ikke politiet inn å gjorde noe? de hadde vel hvertfall vanlige pistoler?

Det var kun en politi patrulje som var tilstede, de hadde ikke flere folk tilgjengelig slik jeg har skjønt og de hadde en båt med seg. Men valgte å ikke dra ut - De hadde vel kun vanlige pistoler som blir litt "lett" mot et automatvåpen vil jeg anta..

Lenke til kommentar

men hvorfor gikk ikke politiet inn å gjorde noe? de hadde vel hvertfall vanlige pistoler?

Det var kun en politi patrulje som var tilstede, de hadde ikke flere folk tilgjengelig slik jeg har skjønt og de hadde en båt med seg. Men valgte å ikke dra ut - De hadde vel kun vanlige pistoler som blir litt "lett" mot et automatvåpen vil jeg anta..

 

når folk blir slakta der ute så ville jeg hvertfall prøvd å ta han ut selv om jeg bare hadde pistol..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, har man ikke gjevnlige vurderinger etter de 21 årene, om han er egnet til å slippe ut i samfunnet igjen?

 

Domstolen kan maksimalt idømme 21 års forvaring av gangen, men straffen kan forlenges med fem år av gangen

 

Tror dere virkelig han slipper unna forvaring?

 

Forvaring betyr i praksis at når prasonen har sonet de årene han fikk i rettsaken så må han opp til ny vurdering i en rettsak, denne vurderingen går ut på om det er fare for gjentagelse, er dette fare for gjentagelse så er det samme mengde år som han fikk i første omgang rett i fengsel igjen. Forvaring er også hele dommen uten mulighet for prøveløslatelse eller perm.

 

la oss ta et eksempel:

21år+forvaring = 21år soning uten prøveløslatelse eller perm, så ny rettsak der det blir vurdert om hvor stor fare er for seg selv eller samfunnet og om det er fare for gjentagelse, finner man ja svar på dette så ryker han inn igjen i nye 5 år åsså blir det vurdering igjen så hvis ja så ryker han inn igjen i nye 5 år igjen. slik holder det på helt til han er død eller at han har "blitt frisk"

 

Det er slik Forvaring betyr i praksis

 

 

Dere?? Hvorfor quoter du meg? Jeg tror såklart ikke at han slipper unna forvaring!

siterte deg fordi du satte spørsmål der så da siterte jeg og forklarte forvaring og slikt og så hva andre au skreiv og dermed sa jeg dere for ejg satte spørsmålstegn til deg om det samt de andre som skreiv om det

Lenke til kommentar
men hvorfor gikk ikke politiet inn å gjorde noe? de hadde vel hvertfall vanlige pistoler? [/Quote] Jeg er enig, når 14åringer blir skutt på så kan man nesten ikke vente på Delta.  Skuddsikker vest og hjelm er det uansett i bilen og de er fler en en.   Kan jo være mange regler her vi ikke vet om, men det var en spesiell situasjon.
Endret av War
Lenke til kommentar

Men Norge dømmer folk etter hvem de er ikke hvem de var. Så jeg tviler litt på at han får forvaring. 20 år med reflektering rundt noe galt man har gjort gjør nok sitt med de fleste.

 

Det var til Zeph.

Det vil sjølvsagt tida vise. Korleis retten vurderer mannen veit me ikkje. Ingen har så langt sittet i fengsel lenge nok til at det finnes tilfeller å samanlikne med.

 

Når ein person har tatt livet av i underkant av 100 personar bør så absolutt kven ein var være aktuelt. Det er ikkje snakk om at han skal bli eit betre menneske, men at han skal straffast.

 

Hadde det vært opp til meg skulle han ikke fått anledning eller tid til å angre noe som helst.. Men her i Norge handler det vel mer om rehabilitering fremfor ren straff. Rar tanke når man snakker om Breivik.. Om mange mange år får vi, som du sier, svar på dette.

Lenke til kommentar
Og virkelig, kritisere lederen i AUF for at han løp for livet når en drapsmann gikk rundt og skjøt folk for fote? [/Quote] Nei, les igjen. Kritisere at han vil fremstå som et større offer en han var. For eks Ved å endre forklaring til litt mer spennende og tilslutt bare henvise til det de andre sier og vise til at han også var der. Han gjore ikke noe galt, men det kan virke som han prøver å fremmheve seg selv litt med tanke på hvor pinlig det første intervjuet ble.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Og virkelig, kritisere lederen i AUF for at han løp for livet når en drapsmann gikk rundt og skjøt folk for fote? [/Quote] Nei, les igjen. Kritisere at han vil fremstå som et større offer en han var. For eks Ved å endre forklaring til litt mer spennende og tilslutt bare henvise til det de andre sier og vise til at han også var der. Han gjore ikke noe galt, men det kan virke som han prøver å fremmheve seg selv litt med tanke på hvor pinlig det første intervjuet ble.

 

Link til dette intervjuvet?

 

EDIT: Det første.

Endret av Mala
Lenke til kommentar
Og virkelig, kritisere lederen i AUF for at han løp for livet når en drapsmann gikk rundt og skjøt folk for fote?

 

En god leder drar hjem sist! Hvis kapteinen på et skip er den første som hopper i livbåten blir han faktisk tiltalt.

Han er ein leiar for eit politisk ungdomsparti, ikkje ein kaptein på eit militært skip.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Men Norge dømmer folk etter hvem de er ikke hvem de var. Så jeg tviler litt på at han får forvaring. 20 år med reflektering rundt noe galt man har gjort gjør nok sitt med de fleste.

 

Det var til Zeph.

 

Dette virker jo ikke akkurat som en rasjonell mann, at han ikke vurderes som en fare for samfunnet også om 20 år finner jeg lite sannsynlig. Uansett hvor lang tid han har fått på seg til å reflektere.

 

AtW

Lenke til kommentar

Kan komme med linkene etterhvert når jeg er på min pc. Har sett alle og det ble pinlig å se på pga de som spurte var ute etter ville historier og det viste seg bare at han hadde hørt noe langt borte. Det er helt ok, jeg hadde sikkert løpt selv i første båt, men han burde iallefall stå for det/ fortelle det som det var.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...