Gå til innhold

Regjeringskvartalet rammet av bombe, AUF-leir på Utøya angrepet av våpenmann.


Anbefalte innlegg

Nei, har man ikke gjevnlige vurderinger etter de 21 årene, om han er egnet til å slippe ut i samfunnet igjen?

 

Domstolen kan maksimalt idømme 21 års forvaring av gangen, men straffen kan forlenges med fem år av gangen

 

Tror dere virkelig han slipper unna forvaring?

 

Forvaring betyr i praksis at når prasonen har sonet de årene han fikk i rettsaken så må han opp til ny vurdering i en rettsak, denne vurderingen går ut på om det er fare for gjentagelse, er dette fare for gjentagelse så er det samme mengde år som han fikk i første omgang rett i fengsel igjen. Forvaring er også hele dommen uten mulighet for prøveløslatelse eller perm.

 

la oss ta et eksempel:

21år+forvaring = 21år soning uten prøveløslatelse eller perm, så ny rettsak der det blir vurdert om hvor stor fare er for seg selv eller samfunnet og om det er fare for gjentagelse, finner man ja svar på dette så ryker han inn igjen i nye 5 år åsså blir det vurdering igjen så hvis ja så ryker han inn igjen i nye 5 år igjen. slik holder det på helt til han er død eller at han har "blitt frisk"

 

Det er slik Forvaring betyr i praksis

Endret av DrHawkins
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men , hvorfor ble så mange drept ? det var jo en svær øy med nesten bare skog , har dere noen bilder av øya?

Ikke det vanskeligste å finne bilder av.

Jo, det er litt vannskelig, jeg søkte litt rundt på google. Alt jg fant var noen bilder av ting eller bilde av hele øya, problemet er at jeg ikke finner ett bilde i godt persepktiv til å se hvor stor øya er. Når man ser øya ovenifra ser den veldig stor ut. Jeg prøver å forestille meg i samme stuasjon som de som var der. Det går ikke når man ikke ser hvor stor/liten øya er.

 

Jeg beklager ropinga ovenfor.

 

Ja det er vanskelig å finne bilder

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Nei, har man ikke gjevnlige vurderinger etter de 21 årene, om han er egnet til å slippe ut i samfunnet igjen?

 

Domstolen kan maksimalt idømme 21 års forvaring av gangen, men straffen kan forlenges med fem år av gangen

 

Tror dere virkelig han slipper unna forvaring?

 

Forvaring betyr i praksis at når prasonen har sonet de årene han fikk i rettsaken så må han opp til ny vurdering i en rettsak, denne vurderingen går ut på om det er fare for gjentagelse, er dette fare for gjentagelse så er det samme mengde år som han fikk i første omgang rett i fengsel igjen. Forvaring er også hele dommen uten mulighet for prøveløslatelse eller perm.

 

la oss ta et eksempel:

21år+forvaring = 21år soning uten prøveløslatelse eller perm, så ny rettsak der det blir vurdert om hvor stor fare er for seg selv eller samfunnet og om det er fare for gjentagelse, finner man ja svar på dette så ryker han inn igjen i nye 5 år åsså blir det vurdering igjen så hvis ja så ryker han inn igjen i nye 5 år igjen. slik holder det på helt til han er død eller at han har "blitt frisk"

 

Det er slik Forvaring betyr i praksis

 

 

Dere?? Hvorfor quoter du meg? Jeg tror såklart ikke at han slipper unna forvaring!

Lenke til kommentar

Men , hvorfor ble så mange drept ? det var jo en svær øy med nesten bare skog , har dere noen bilder av øya?

 

600 mennesker på en 0.12 km2 stor øy, ABB fikk ~1,5 timer på seg.

 

EDIT: Og nå glemte jeg det faktum at han var utkledd som politi og lokket folk til seg ved å skrike at han var fra politiet og at det var trygt å komme frem.

 

-Det er trygt å komme ut. Dere vil bli reddet. Jeg er politi. Det ropte Anders Behring Breivik etter å først ha avfyrt flere skudd. 22 år gamle Thorbjørn Vereide var blant dem som gikk mot den falske politimannen.

- Vi var en gjeng på 30-40 da han begynte å skyte. Da han var ferdig sto fem-seks igjen, forteller Vereie til VG Nett.

 

Fra VG.

Endret av Mokko
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om et tiår eller to kommer Breivik kanskje til å angre på det han har gjort.. Hvis de som bestemmer anser at faren for enda mer vold fra han ikke er tilstede, ja da slipper han ut.

Det er jo rett og rimelig det. Uten at jeg skal avspore diskusjonen med andre tema så kan det jo nevnes at trikkedrapsmannen i Oslo for noen år siden gikk fritt omkring helt alene i byen kun 18 måneder etter at han stakk ned folk for fote med kniv. Og det til tross for at han ble ansett som ravende gal og uten ansvar for egne handlinger i rettssaken året før.

 

Breivik skal selvfølgelig dømmes etter samme regler som alle andre om han ansees å være gal.

Lenke til kommentar

Jeg sliter litt med å fatte hvordan Eskil Pedersen bare kunne komme seg unna med "båt" som de sier på nyheten. Jeg vet at folk snakket litt om det i går, og så klart vet man ikke selv hvordan man hadde reagert i en slik situasjon, men hvordan kunne han dra fra alle ungdommene og etterlate dem der alene? Tok han ikke i det minste med seg noen? Som sagt, jeg er klar over at man "freaker" ut, men kjenner noen som har vært i krise situasjoner selv, hvor de ikke rømte, men hjalp andre. Han er lederen der, den ungdommen skal stole på å sette sin tillit til. Jeg sier ikke at jeg hadde gjort det noe bedre selv, jeg synes bare hele hans historie virker veldig underlig. Spesielt når man tenker på at flere av de lokale hjalp ungdommen mens de ble beskutt.

 

Fortsatt ille situasjon, mener ikke å peke fingere her.

Eskil var en av de første som forlot øya, ja. Tror han var i samme båt sammen med flere, men dette er usikkert. Jeg snakket med Eskil selv på hotellet, der han tok seg tid til å gå i rundt for å snakke med ALLE ungdommene som var på øya. Han er en fantastisk støttende person, som har gått gjennom mye selv. Man tar hjelpen når den er der, og det er klart lederen er noen av de første man hjelper. Jeg synes ikke dette er "umenneskelig" i det hele tatt. Eskil var tydelig preget, det så jeg selv. Jeg må si det igjen; han er fantastisk.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Jeg sier ikke at jeg hadde gjort det noe bedre selv, jeg synes bare hele hans historie virker veldig underlig. Spesielt når man tenker på at flere av de lokale hjalp ungdommen mens de ble beskutt.

 

Fortsatt ille situasjon, mener ikke å peke fingere her.

Stakaren har nok begynt å få litt skyldfølelse for hans handlingsmønster. Har sett at han i de siste intervjuene har avstått fra å forklare sin episode, som var relativt kort og udramatisk i forhold til de fleste andre fra øyen. Det er synd, siden jeg ser ikke hva han kunne gjort bedre ved å bli værende på øyen. Han var, i en umulig situasjon, på rett sted til rett tid, og det reddet sannsynligvis livet hans. Han ville aldri klart å få til et "opprør", eller samlet angrep mot ABB, i den panikktilstanden alle på øyen var i.

 

Jeg er også sikker på at jeg hadde reagert likt i hans situasjon. Målet til alle var å komme seg unna når skytingen begynte, og Eskil hadde en god mulighet til dette, og tok den. Andre hadde ikke lignende muligheter, så de måtte enten svømme eller gjemme seg, med varierende resultat.

Lenke til kommentar

Breivik skal selvfølgelig dømmes etter samme regler som alle andre om han ansees å være gal.

Ut frå det me har høyrt frå politiet foreløpig er det ikkje grunn for å anta at han blir rekna som gal eller utilregneleg. Angrepene var nøye planlagt over lang tid der han ofte reflekterte over kva han dreiv på med og om han kunne gjennomføre dette. Alt skulle tilsei at han bør få forvaring på livstid.

Lenke til kommentar

(Beklager wall-of-text) I denne Firefox fungerer ikke forumet, ingen enter eller noe koding fungerer.

Han var der da noen begynte å skyte partifellene og vennene hans. Etter eget utsagn ble han dratt i en båt. Kanskje du, som ikke var der, skal slutte å spekulere i hvordan han reagerte?[/Quote]  Nå snakker dere om hva han gjorde igjen, det har ingen ting med saken å gjøre. Poenget er at han kom seg av øya først av alle i en båt, han sa først at han bare hadde hørt skudd og ikke sett noe.   Dette er greit, jeg snakker ikke om at han som "leder" skulle ha brukt swat-krav-maga- og forsvart alle som kapteinen av øya, det jeg mener er at de andre som ble jaktet på og skutt etter hadde sterkere historier en han og fortelle og i sammenligning kunne han da høres ut som en feiging som stakk først.   Isteden for å holde til det første han sa, og bare si at han hørte skudd og kom seg av øya så sier han dette.  TV2:  Hvordan opplevde du det?  (Første utsagn) Jeg hørte skudd , så ingenting men kom meg i en båt med noen andre og deretter i sikkerhet.   Så hører han historiene til de som har reddet vennene sine og er helter Så redigeres svaret hans til dette:   TV2 :Hvordan opplevde du det?  --Du kan jo selv tenke deg, det var helt forjævlig, skyting , folk løp. Jeg finner ikke ord , det er nok av beskrivelser hvordan det gikk på øya der ute vi kan holde oss til dem nå. Helt jævlig!!   ------------------------------------ Her ser man at han prøver å unngå å snakke om seg selv , som ikke hadde like helteaktig historie å fortelle som de andre.  Det virker som han bare kaster seg på de andre og de de har fortalt og prøver å få samme sympati.   Rett svar er sannheten , skulle den tilfeldigvis være at man hørte skudd, så noen løpe og de stakk i en båt så er det helt ok, han kan ikke forsvare dem , sivilpolitimannen som var der var trent og han døde også.  Redde sitt eget liv og de rundt seg, ingen klandrer han for noen ting, men det er ikke vits i å fremmstå som bedre en man er ved å bevisst unngå å svare på enkelte spm.
Endret av War
Lenke til kommentar

Én time. Det er blitt korrigert nå.

 

Fra politiet fikk melding til de var der. Men hvor lenge fra han startet å skyte til politiet fikk melding?

 

Spekulasjoner, men hvor lang tid tror du det tar før en skrekkslaget gjeng med ungdommer ringer etter hjelp når de ser sine kamerater bli slaktet ned rundt seg? Jeg tipper hvertfall svært kort tid, sannsynligvis 1-2 minutter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...