Gå til innhold

Regjeringskvartalet rammet av bombe, AUF-leir på Utøya angrepet av våpenmann.


Anbefalte innlegg

2 spørsmål ang denne videoen

 

1: Jeg ser ikke noe til selve eksplosjonen, gjør dere?

2: Og hva har de ringet rundt?

1: Den fanger ikke selve eksplosjonen. Til det er de for langt unna.

2: Glasset som faller fra vinduet som blir knust av trykkbølgen.

Det sies også at det er to videoer som er klippet sammen.

Først en av buskeren og så like etter eksplosjonen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men , hvorfor ble så mange drept ? det var jo en svær øy med nesten bare skog , har dere noen bilder av øya?

Øya er ikke "svær". Den er liten. Den kan se stor ut på bilder, men i virkeligheten er den ikke det. Du kan komme rundt ved kjærlighetsstien på 20 min.

Og ut ifra en kilde som ble postet i tråden tidligere kan også drapsmannen ha reist rundt øya i båt.

Endret av Aalton
Lenke til kommentar

Dvs at pressen har tilgang. Forøvrig tror jeg ikke de kommer til å ha det åpent. Så tight som policen har vært i etterforskningen hittil. 'Vil bare skade etterforskningen, vi ønsker ikke osv osv''

 

Er jo allt dette gærningen vill. Oppmerksomhet og hvor han kan mane opp til kamp mot muslimsa.

 

Dette er for trist.

Lenke til kommentar

Tror dere det stemmer at politiet bevæpnet seg "tyngre" for evt. å drepe? Om dere ser på dette bildet så ser det ikke ut til å være noe standard MP5 på politimannen til høyre. Ser mer ut som en angrepsrifle spør du meg.

Dette har neppe noe med å drepe eller ikke - MP5 er uegnet på større avstander - den bruker jo i prinsippet pistolammunisjon og har neppe treffsikkerhet av betydning når avstandene er mer enn noen titalls meter. I bygater/innendørssituasjoner derimot er det et meget effektivt og ikke minst letthåndterlig våpen i forhold til ulike rifler.

Endret av satchman
Lenke til kommentar
I dom på forvaring skal retten fastsette en tidsramme som vanligvis ikke bør overstige 15 år, og ikke kan overstige 21 år. Etter begjæring fra påtalemyndigheten kan retten likevel ved dom forlenge den fastsatte rammen med inntil 5 år av gangen. Sak om forlengelse reises ved tingretten senest tre måneder før forvaringstidens utløp. Det bør også fastsettes en minstetid for forvaringen som ikke må overstige 10 år. Forvaring er i dag det eneste virkemidlet det norske rettsvesenet har til disposisjon for å idømme lovbrytere en reell livstidsdom, da det ikke er noen øvre grense for en slik doms varighet.

http://no.wikipedia.org/wiki/Forvaring

Lenke til kommentar

Jeg sliter litt med å fatte hvordan Eskil Pedersen bare kunne komme seg unna med "båt" som de sier på nyheten. Jeg vet at folk snakket litt om det i går, og så klart vet man ikke selv hvordan man hadde reagert i en slik situasjon, men hvordan kunne han dra fra alle ungdommene og etterlate dem der alene? Tok han ikke i det minste med seg noen? Som sagt, jeg er klar over at man "freaker" ut, men kjenner noen som har vært i krise situasjoner selv, hvor de ikke rømte, men hjalp andre. Han er lederen der, den ungdommen skal stole på å sette sin tillit til. Jeg sier ikke at jeg hadde gjort det noe bedre selv, jeg synes bare hele hans historie virker veldig underlig. Spesielt når man tenker på at flere av de lokale hjalp ungdommen mens de ble beskutt.

 

Fortsatt ille situasjon, mener ikke å peke fingere her.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Det bør også fastsettes en minstetid for forvaringen som ikke må overstige 10 år."

 

Det er jo helt latterlig!

Nei, det er for å sikre at man faktisk har en grunn til å holde en person innesperret, noe som er en god ting i en rettsstat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men , hvorfor ble så mange drept ? det var jo en svær øy med nesten bare skog , har dere noen bilder av øya?

Ikke det vanskeligste å finne bilder av.

Jo, det er litt vannskelig, jeg søkte litt rundt på google. Alt jg fant var noen bilder av ting eller bilde av hele øya, problemet er at jeg ikke finner ett bilde i godt persepktiv til å se hvor stor øya er. Når man ser øya ovenifra ser den veldig stor ut. Jeg prøver å forestille meg i samme stuasjon som de som var der. Det går ikke når man ikke ser hvor stor/liten øya er.

 

Jeg beklager ropinga ovenfor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...