Gå til innhold

Regjeringskvartalet rammet av bombe, AUF-leir på Utøya angrepet av våpenmann.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

To ord: "Terapi" og "Sanksjoner"

 

 

Ikke "Hevn, tortur og lidelse". Norske fengsel er for å gjøre mennesker uskadelige og få dem til å angre på det de gjorde.

 

Rettsvesenet skal ta ofrenes part. All anger i verden hjelper ikke foreldrene til en fjortenåring når de møter drapsmannen på gata om 30 år.

 

Hjelper det ofrene å ta hevn da? Det er slettes ikke sikkert.

 

Ellers så synes jeg godt man kan legge av seg tøvet med å sammenlikne norske fengsel med hotell, som om frihetsberøvelse (som antakelig vil være i minst 30-40 år) er noe som helst sammenliknbart med å ligge på hotell.

 

AtW

Lenke til kommentar

Ved å gje han eit åpent rettsmøte vil Norge gje han akkurat det han var ute etter. Han har prøvd å nå fram med sine meiningar gjennom media før, utan å lykkast. Ved å la han uttale seg på mandag viser me at den slags voldshandlingar faktisk fungerer. Han veit nok at det ikkje vil føre til store politiske endringar, men det er beskjeden han vil gje ut til folket og verda. Ikkje la han få denne moglegheiten, han fortener det ikkje.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Forøvrig er det jo positivt at DU ikke kjenner noen involverte, slik at du kan fortsette å tastaturmoralisere. Hadde jo vært en tragedie om du ikke skulle fortsette med det.

 

Folk kan mene forskjellige ting, selv om de begge kjenner innvolverte. Det er ingen vits å opphøye egene synspunkter på en slik måte at man tror alle som hadde opplevd liknede ting som en selv også hadde mente det samme som en selv. Ei heller at man "tåler noen urett" ved å mene at rettstatens prinsipper bør anvendes, istedet for hevntørst.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg tror at Anders Breivik dør i fengselet, på isolat.

 

Og om han på noen måte slipper ut en gang, så er det så mange kraftig pårørende at det vil ikke gå lang tid før noen tar han av dage.

 

Er selv for at han blir værende i fengselet resten av livet sitt. Det er en verre straff enn døden tror jeg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå er jeg lei NRK og TV2, det er bare det samme om igjen. Noen andre som sender live?

Dei sender det samme fordi det ikkje skjer stort nytt lengre. Eg har slo av TV-en i går og plukkar opp nytt på nettet.

 

Morderen fra Utøya har uttalt i sitt "manifest" at han heller vil hates enn glemmes. Ja, da glemmer vi han, dere. Vi avtaler med hverandre at vi ikke skal si navnet hans, ikke skrive det, ikke google det. Kommer vi over navnet hans på trykk, så hopper vi over det. Så husker vi heller dem som fortjener å bli husket.

 

Jeg er ikke nødvendigvis enig i det, hvorfor skal man la seg styre av hva han mener og ikke mener? Hvorfor skal han styre våre handlinger og meninger?

 

AtW

Styrt av hans handlingar og meiningar blir me uansett kva som skjer vidare. Noko anna er ikkje eit tema.

 

Eg ser ikkje korleis det å ha fokus på dei omkomne i staden for han er å bli styrt av han.

 

Å ha fokus på de omkommene istedet er ikke nødvendigvis å bli styrt av han, å endre fokus pga det han skriver i manifestet sitt, det er å bli styrt av han.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg skal ikke uttale meg om hva som vil bli gjort, eller om Breivik vil få momentant forlenget straff. Jeg stoler på at de ansvarlige vet hva de gjør og at systemet fungerer.

 

Det er akkurat det. Dette er en unik situasjon uten sidestykke. Vi har ikke et system konstruert for å hanskes med slikt, så vi må lage nye regler.

Jeg for min del tror at systemet også vil fungere her, men jeg kan ikke si noe sikkert. På mer prinsipiell bakgrunn så vil det å endre de norske lovene i denne situasjonen være en seier for Breivik.

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser en politimann ble drept. Nå bør det seriøst vurderes om politiet skal bære våpen, det kan ikke være mange andre steder i verden de ikke gjør det.

Politimannen var ikke på Utøya som politimann. Han var der helt privat, altså som en vanlig sivilperson leid inn som ordensvakt av AUF.

 

Jeg for min del tror at systemet også vil fungere her, men jeg kan ikke si noe sikkert. På mer prinsipiell bakgrunn så vil det å endre de norske lovene i denne situasjonen være en seier for Breivik.

Å endre lovene slik at de kunne brukes mot Breivik ville også tatt lang tid, siden det ville kreve en endring i grunnloven.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Enig med Zeph.

 

Ser en politimann ble drept. Nå bør det seriøst vurderes om politiet skal bære våpen, det kan ikke være mange andre steder i verden de ikke gjør det.

 

Om politiet begynner å bære våpen, så trenger også de kriminelle å bære våpen. Det vil skape en ond sirkel som vil utsette politi og sivile for en mye større fare enn det vi vil kunne tjene på det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ser en politimann ble drept. Nå bør det seriøst vurderes om politiet skal bære våpen, det kan ikke være mange andre steder i verden de ikke gjør det.

Politimannen var ikke på Utøya som politimann. Han var der helt privat, altså som en vanlig sivilperson leid inn som ordensvakt av AUF.

 

 

Ok, men utsagnet mitt står fortsatt.

Lenke til kommentar

Å ha fokus på de omkommene istedet er ikke nødvendigvis å bli styrt av han, å endre fokus pga det han skriver i manifestet sitt, det er å bli styrt av han.

 

AtW

Manifestet er uviktig. Hans uttalelser kan eventuelt bli lagt ut på nett på eit seinare tidspunkt. Uavhengig av motivet så vil han oppnå det han ville ved å kome i media.

Lenke til kommentar

Hjelper det ofrene å ta hevn da? Det er slettes ikke sikkert.

 

Ellers så synes jeg godt man kan legge av seg tøvet med å sammenlikne norske fengsel med hotell, som om frihetsberøvelse (som antakelig vil være i minst 30-40 år) er noe som helst sammenliknbart med å ligge på hotell.

 

AtW

 

Tre måltider om dagen, bredbånd, bruke så mye tid man vil foran dataen. Dette er ikke en situasjon som hadde vært uholdbar for en del av våre brukere.

 

Jeg for min del tror at systemet også vil fungere her, men jeg kan ikke si noe sikkert. På mer prinsipiell bakgrunn så vil det å endre de norske lovene i denne situasjonen være en seier for Breivik.

 

En seier for Breivik vil være å leve lenge nok til å se seg selv på CNN fra fengselscella. Du kan ikke vinne noe om du er død.

Endret av Lilac1
Lenke til kommentar

Hjelper det ofrene å ta hevn da? Det er slettes ikke sikkert.

 

Ellers så synes jeg godt man kan legge av seg tøvet med å sammenlikne norske fengsel med hotell, som om frihetsberøvelse (som antakelig vil være i minst 30-40 år) er noe som helst sammenliknbart med å ligge på hotell.

 

AtW

 

Tre måltider om dagen, bredbånd, bruke så mye tid man vil foran dataen. Dette er ikke en situasjon som hadde vært uholdbar for en del av våre brukere.

 

De har vel ikke internett... Eller mulighet til å bruke så mye tid de vil, foran en pc.

Endret av Hotel Papa Echo
Lenke til kommentar

Hjelper det ofrene å ta hevn da? Det er slettes ikke sikkert.

 

Ellers så synes jeg godt man kan legge av seg tøvet med å sammenlikne norske fengsel med hotell, som om frihetsberøvelse (som antakelig vil være i minst 30-40 år) er noe som helst sammenliknbart med å ligge på hotell.

 

AtW

 

Tre måltider om dagen, bredbånd, bruke så mye tid man vil foran dataen. Dette er ikke en situasjon som hadde vært uholdbar for en del av våre brukere.

 

Er det ikke slik at kommunikasjon og Internett vil bli vurdert etter hvilken straff man begår? I og med at Breivik har vært veldig politisk aktiv på Internett, så tviler jeg på at han vil få tilgang til kommunikasjon.

Endret av Gavekort
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ser en politimann ble drept. Nå bør det seriøst vurderes om politiet skal bære våpen, det kan ikke være mange andre steder i verden de ikke gjør det.

Politimannen var ikke på Utøya som politimann. Han var der helt privat, altså som en vanlig sivilperson leid inn som ordensvakt av AUF.

 

 

 

Ok, men utsagnet mitt står fortsatt.

Som sagt tidligere, selv om politiet hadde vert bevæpna så var han i sivilt og hadde ikke hatt våpen likevell. Og om han så hadde så hadde han uansett vert en av de første som ble drept, noe han kanskje også var. Man kan ikke stoppe slikt uten å enten ende opp som en politistat, eller bevepne alle, og personlig synest jeg ikke at noen av de alternativene frister noe serlig.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...