Gå til innhold

Regjeringskvartalet rammet av bombe, AUF-leir på Utøya angrepet av våpenmann.


Anbefalte innlegg

Jeg stiller meg skeptisk til at han er ute på gata om 30 år.

 

Uansett, denne fyren fortjener ikke sjansen til å "rehabiliteres", "føle anger" eller "bli et bedre menneske"

Han fratok nesten hundre mennesker den muligheten, og burde betale prisen.

Han burde betale prisen med å menneskeliggjøres spør du meg, slik at han innser hvor grusomme disse handlingene har vært og hvilken bunnløs sørg han har skapt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sitat er du snill.

Straffeloven har faktisk ganske mange paragrafer om både drap og terror. Finnes gratis tilgjengelig på www.lovdata.no.

 

Det er typisk norsk å tenke mer på hvordan vi framstilles overfor verden enn hva de etterlatte føler og mener,

og det er typisk norsk å tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer seg selv.

Det er tydeligvis også typisk norsk å misbruke Arnulf Øveland sine ord i hver eneste sammenheng hvor man møter på uenighet om hevnmotivert straff.

 

Mannen bør straffes på strengeste måte etter loven. Selv ikke en lovendring vil gjøre det mulig å straffe ham strengere enn det som finnes tilgjengelig nå. Så mest sannsynlig vil han ende opp med å være innelåst resten av livet.

 

Det framstår som direkte umoralsk å idømme denne personen samme straff som en hvilkensomhelst morder på grunn av at vi ikke har lovverk som tar høyde for slike tilfeller.

Det umoralske ville være å forkaste alle de prinsippene som man ellers bruker for å sette den moralske pekefingeren sin mot resten av verden. Man hyler om hvor forferdelig det er at andre land ikke følger Norge sine flotte prinsipper, men når det skjer noe i eget land så er man plutselig for at det skal være fritt frem med tortur, fengselsvoldtekt, daglig banking og fratagelse av alle menneskerettigheter.

 

Samtidig lurer man på hvordan i all verden et menneske kunne gjøre noe så forferdelig.

 

Ja, siden du nevnte det tidligere, jeg er veldig glad for at ingen jeg kjenner er rammet av dette. Og jeg er glad for at ingen av de som skal dømme personen er personlig rammet av dette. Det sikrer at systemet som man har brukt noen hundre år på å bygge opp ikke rives ned av en gjeng blodtørstige idioter.

 

Flatskjermen er fjorårets modell, og det er ikke noe champagne før etter åtte.

Bra du har et realistisk bilde av hvordan et fengsel er.

 

Men du viser ganske godt at videre "diskusjon" med deg ikke er noen vits, da du helt åpenbart ikke bruker logikk eller tanker som du vanligvis gjør i det jeg har sett av deg tidligere.

 

Kondolerer om du har mistet noen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg stiller meg skeptisk til at han er ute på gata om 30 år.

 

Uansett, denne fyren fortjener ikke sjansen til å "rehabiliteres", "føle anger" eller "bli et bedre menneske"

Han fratok nesten hundre mennesker den muligheten, og burde betale prisen.

Det vil ikke bringe noen tilbake fra de døde, og det er umulig å gi han en straff som står i stil til forbrytelsen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

To ord: "Terapi" og "Sanksjoner"

 

 

Ikke "Hevn, tortur og lidelse". Norske fengsel er for å gjøre mennesker uskadelige og få dem til å angre på det de gjorde.

 

Rettsvesenet skal ta ofrenes part. All anger i verden hjelper ikke foreldrene til en fjortenåring når de møter drapsmannen på gata om 30 år.

Jeg stiller meg skeptisk til at han er ute på gata om 30 år.

Er det ikke ca. 13 år som er vanlig ved plettfri oppførsel?

Det er intet vanlig over denne situasjonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Er det ikke ca. 13 år som er vanlig ved plettfri oppførsel?

 

Nei, ikke noe er vanlig. Det er meget sannsynlig at denne personen blir sittende inne resten av sitt liv.

Lenke til kommentar

To ord: "Terapi" og "Sanksjoner"

 

 

Ikke "Hevn, tortur og lidelse". Norske fengsel er for å gjøre mennesker uskadelige og få dem til å angre på det de gjorde.

 

Rettsvesenet skal ta ofrenes part. All anger i verden hjelper ikke foreldrene til en fjortenåring når de møter drapsmannen på gata om 30 år.

 

Om gjerningsmannen fortsatt er en fare og har en forvaringsdom, så vil han ikke være på gaten. Om han ikke er en fare lenger så er han nok en helt annen person innen da. Om folk ikke tåler å møte han som den personen han har blitt, så er ikke det staten eller politiet sin feil.

 

 

 

 

To ord: "Terapi" og "Sanksjoner"

 

 

Ikke "Hevn, tortur og lidelse". Norske fengsel er for å gjøre mennesker uskadelige og få dem til å angre på det de gjorde.

Jeg tror du hadde angret bra om du satt i en sprinkelcelle med en ukomfortabel seng og et aluminiumsklosett. Dessuten er det en STRAFF. Den som sitter inne skal straffes for det han har gjort, ikke få gratis kost og losji i en fin leilighet.

 

Tror du ikke man angrer når man blir sterkt isolert og sanksjonert i 1/4 av livet? Jeg tror du må finne flere definisjoner på ordet "straff" før du trekker konklusjonen å at de mener lidelse og hevn.

 

 

Det er som sagt terapi og reguleringer han skal få, og det er prinsipper som Norge bygger på, og jeg er glad for at vi følger.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg stiller meg skeptisk til at han er ute på gata om 30 år.

 

Uansett, denne fyren fortjener ikke sjansen til å "rehabiliteres", "føle anger" eller "bli et bedre menneske"

Han fratok nesten hundre mennesker den muligheten, og burde betale prisen.

Han burde betale prisen med å menneskeliggjøres spør du meg, slik at han innser hvor grusomme disse handlingene har vært og hvilken bunnløs sørg han har skapt.

Helt enig. Bedre å få ham til å forstå hva det er han egentlig har gjort, slik at han angre i all evighet uten å få forlatelse for det han gjorde, enn å ta livet av ham eller slippe ham ut på gata igjen om 40-50 år.

Lenke til kommentar

 

To ord: "Terapi" og "Sanksjoner"

 

 

Ikke "Hevn, tortur og lidelse". Norske fengsel er for å gjøre mennesker uskadelige og få dem til å angre på det de gjorde.

 

 

 

Jada, men han karen skal jo ikke ut av fengsel heller, egentlig, eg tror heller ikke at det er noen som kan hjelpe han, selv vis han en dag forstå hva han har gjort og angre, ville han nok tatt selvmord. Det at han syntes det var grusomt å gjennomføre mordene, tror jeg ikke et einaste ord av, da hadde han ikke gjennomført det slik han gjorde det.

 

Også må jeg spøre igjen fordi jeg finne ikke ut; Hva er med de småe ungene som var på øya? Er de skutt eller ikke eller hva for noe?

Endret av NoiSe_NOR
Lenke til kommentar

Jeg lurer fælt på hvordan det gikk med den personen i vannet som veiet med armene mot drittsekken (det bildet fra nrk)

 

Håpet er nok ikke så stort der heller.. Herregud, jeg blir skjelven bare jeg tenker på det :(

 

Bildet er jo fra en video så bør være mulig å finne ut. Har hørt at anders snudde seg og gikk andre veien uten å skyte han, men det er bare rykter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...