Gå til innhold

Regjeringskvartalet rammet av bombe, AUF-leir på Utøya angrepet av våpenmann.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En annen ting.. Jeg vet jeg banner i kirken, men jeg har forståelse for at media setter spørsmål ved link mellom dataspill og det som har skjedd. Jeg har selvfølgelig ingen bakgrunn for å synse om det har noe sammenheng, men jeg forstår godt at det stilles et spørsmål igjen når gjerningsmannen selv sier at han bedrev denne aktivitet, blandt annet for å simulere våpentrening.

Jeg må få si at jeg gamer skytespill selv, jeg mener selvfølgelig at man ikke blir noen skytedesperado av å game, men forstår spørsmålet om effektene ved spilling for individer som allerede er på kanten av et stup.

Det er i mine øyne naturlig at spørsmplet kommer opp...

Endret av vetle666
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En annen ting.. Jeg vet jeg banner i kirken, men jeg har forståelse for at media setter spørsmål ved link mellom dataspill og det som har skjedd. Jeg har selvfølgelig ingen bakgrunn for å synse om det har noe sammenheng, men jeg forstår godt at det stilles et spørsmål igjen når gjerningsmannen selv sier at han bedrev denne aktivitet, blandt annet for å simulere våpentrening.

Jeg må få si at jeg gamer skytespill selv, jeg mener selvfølgelig at man ikke blir noen skytedesperado av å game, men forstår spørsmålet om effektene ved spilling for individer som allerede er på kanten av et stup.

Det blir å grave etter en syndebukk, og er på samme nivå som å skylde på innvandringen eller FrP.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg er uhyre spent på fengslingsmøtet i morgen, har på følelsen at alt mulig kan skje der. Trusler, krav, forsøk på røming osv.

Det vil muligens bli kraftig utveksling av ord, men sikkerheten blir nok veldig, veldig høy.

Hvis han har medsammensvorne med samme meninger så kan faen meg alt skje. Er alle eksplosivene hans funnet? Han kan jo true med utplasserte bomber osv, alle vet jo hvor lenge han har planlagt dette, er naivt å tro at han ikke har planlagt hva som skjer etter pågripelsen.

Lenke til kommentar

Det gjelder ikke utelukkende spill, mens også media generelt som filmer osv.. Nå vet jeg dog ikke om et eneste spill som er overhode i nærheten av å klare å simulere våpenbehandling av noen betydlig realistisk grad. Her snakker vi om en person som har hatt dødlig presisjon og våpenbehandling, dette opptrener og lærer du ikke via spill for å si det sånn.

Det å klikke på en PC-mus eller spillkontroll er på ingen måte som å holde et våpen eller behandle det. Her er nok førstegangstjeneste og militæret mye "verre" om vi først skal vinkle ting i den retning.

Lenke til kommentar

Hva er det egentlig som skjer på et fengslingsmøte?

Politiet sier at de har en person de ønsker å holde fengslet i X dager av hensyn til beviser. Domstolen vil så si Ok eller nei til det, basert på hvilke begrunnelser politiet gir.

Har forsvareren noen mulighet for å argumentere mot fengsling?

Lenke til kommentar

Det blir å grave etter en syndebukk, og er på samme nivå som å skylde på innvandringen eller FrP.

Om de mener at det er en utløsende effekt så er jeg selvfølgelig sterkt uenig, men når mannen selv sier at han brukte skytespill for å simulere drap (eller at man burde gjøre det om man ikke har noen andre alternativ), så skjønner jeg som sagt at man undrer seg på hva slags effekt dette medfører. Men som sagt, jeg har ingen forståelse for de som mener spill er en syndebukk i denne sammenheng.

Det gjelder ikke utelukkende spill, mens også media generelt som filmer osv.. Nå vet jeg dog ikke om et eneste spill som er overhode i nærheten av å klare å simulere våpenbehandling av noen betydlig realistisk grad. Her snakker vi om en person som har hatt dødlig presisjon og våpenbehandling, dette opptrener og lærer du ikke via spill for å si det sånn.

Det å klikke på en PC-mus eller spillkontroll er på ingen måte som å holde et våpen eller behandle det. Her er nok førstegangstjeneste og militæret mye "verre" om vi først skal vinkle ting i den retning.

Enig, bemerket meg det selv når jeg leste i manifestet at han anbefalt det om man mulighet for våpentrening.

Lenke til kommentar

Hva er det egentlig som skjer på et fengslingsmøte?

Politiet sier at de har en person de ønsker å holde fengslet i X dager av hensyn til beviser. Domstolen vil så si Ok eller nei til det, basert på hvilke begrunnelser politiet gir.

Har forsvareren noen mulighet for å argumentere mot fengsling?

Såvidt jeg vet har han det ja. Det er han som argumenterer mot politiets påstander, med mindre den mistenkte selv velger (og får lov) til å forsvare seg.

Lenke til kommentar

For ikke å glemme jakt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...