Gå til innhold

Regjeringskvartalet rammet av bombe, AUF-leir på Utøya angrepet av våpenmann.

Anbefalte innlegg

Ja, er det ikke forferdelig å ha et samfunn hvor man har lik rett til å ytre og organisere seg, uansett meninger man vil fremme?

Vel; det har man jo strengt tatt ikke i Norge. Ytre høyreside har jo tradisjonelt både blitt kneblet og aktivt holdt utenfor samfunnsdebatten - noe som faktisk kanskje viser seg å kunne føre til situasjonen vi diskuterer i denne tråden - mens organisasjoner som er like langt ute på 'den andre siden' ikke bare har full anledning til å ytre seg men også oppfordres til det via f.eks. statsstøtte.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uheldigvis så kommer vel SOS rasisme tilbake i form av en annen organisasjon, med statsstøtte

Ja, er det ikke forferdelig å ha et samfunn hvor man har lik rett til å ytre og organisere seg, uansett meninger man vil fremme?

Ille når organisasjonen lyver om målet sitt og svindler til seg penger.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Han må ikke få lov til å diktere hva vi mener, hva vi gjør og/eller hvordan vi behandler våre medmennesker.

Om han hadde skrevet i manifestet sitt at han ønsket vi skulle elske hverandre og slutte å krige, hva hadde dere gjort da? Skilt dere og skutt naboen for å ha lånt plenklipperen(igjen)?

At folk nå diskuterer synspunkter og meninger er fantastisk! Selv om noen av disse er enige med terroristen. Det er handlingene her som er forkastelige, ikke meningene.

Mener eg, i det minste.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Mitt synspunkt: Han ville drepe de som er fremtiden i AP, ikke de som er nåværende AP ledere. Selvom jeg har en følelse Anders hadde hat for Jens Stoltenberg.

Hvordan tror du de pårørende har det nå egentlig??

Han har truffet rett i det politiske senter som han planla.... :cry:

Det er dessverre en mye brukt metode, også sist rapportert fra Libya, hvor man går etter barna for å straffe og eller de-motivere og paralysere dine fiender...

Vi er bare ikke så vandt med slikt her hjemme... Det er jo en helt forferdelig metode...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

Uheldigvis så kommer vel SOS rasisme tilbake i form av en annen organisasjon, med statsstøtte

Hvor skrev jeg at det er forferdelig å ha et samfunn hvor man har lik rett til å ytre og organisere seg ?

Det jeg anser for problematisk er at det er overveiende stor sannsynlighet for at en organisasjon som har bedrevet systematisk juks og svindel i flerfoldige år, vil gjennoppstå under et nytt navn.

Lenke til kommentar

Dessuten er jeg dritt lei at folk til stadighet nevner dataspill her, og hobbymilitarister som mener at en skarpskytter ikke hadde klart å plukke denne mannen fra helikopter, selv under fredagens moderate værforhold. Det blir for dumt å diskutere i det hele tatt, særlig når vanlige jegere med dart-gevær klarer å plukke en ulv i bevegelse. Prøv ihvertfall å se realistisk på det uten å plukke frem kalkulator.

Kanskje ikke like stor fare for at ulven skal skyte tilbake, og den befinner seg trolig ikke på et lite område som er fyllt opp av hundrevis av ungdommer? Det virker fullstendig urealistisk å rykke inn med helikopter og plaffe løs.

Kansje ikke like stor fare for at en mann hadde fått gå fritt rundt og skyte ungdommer til han gikk tom for skudd heller. Det er ingen som har sagt noe om "å plaffe løs" men risiko er alltid en del av å avverge/stoppe situasjoner, minimere antall skadelidende sivile og pågripe. Denne mannen overga seg i samme øyeblikk Delta kalte han opp, han var tom for skudd, dessuten ville han nok også ha overgitt seg i samme øyeblikk et helikopter dukket opp med åpen sidedør og våpen rettet mot seg, men det er spekulasjon.

Jeg synes det er skremmende at noen bruker argumenter som "å sikre før man gjør noe" hele tiden. Dette er ikke en type situasjon hvor det er taktisk lurt. Delta var for seint på plass bare, de hadde gått inn med en gang, uansett når de ankom stedet.

For de av dere som velger å sitere meg videre, lets just agree to disagree. Det ekke noe poeng i å kjøre videre med den tralten her på diskusjon.no.

Lenke til kommentar

Han sikter vel direkte til organisasjonen hvis ledelse består av volds-kriminelle og hvor flere er under etterforskning for trakassering og tyveri. For ikke å unngå å nevne at hele organisasjonen er anmeldt av staten for løgn og bedrageri. Slikt søppel vil vi ikke ha i samfunnet under et annet navn. Om de legger ned hele organisasjonen, kvitter seg med alle ekstremistene og går tilbake til grunnverdiene under et nytt navn, så vil de selvsagt være velkomne.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Han må ikke få lov til å diktere hva vi mener, hva vi gjør og/eller hvordan vi behandler våre medmennesker.

Om han hadde skrevet i manifestet sitt at han ønsket vi skulle elske hverandre og slutte å krige, hva hadde dere gjort da? Skilt dere og skutt naboen for å ha lånt plenklipperen(igjen)?

At folk nå diskuterer synspunkter og meninger er fantastisk! Selv om noen av disse er enige med terroristen. Det er handlingene her som er forkastelige, ikke meningene.

Mener eg, i det minste.

Enig med deg i det her! :)

Lenke til kommentar

dessuten ville han nok også ha overgitt seg i samme øyeblikk et helikopter dukket opp med åpen sidedør og våpen rettet mot seg, men det er spekulasjon.

Og i det øyeblikk han hadde bestemt seg for å sende noen skudd i retning helikopteret så hadde de ikke hatt noe annet valgt enn å fjerne seg fort som F igjen!

Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Nå er det noen som snakker om Førde på twitter, men det eneste jeg finner er noe om et lynnedslag

Jeg er redd for at mange hendelser i den kommende tiden vil knyttes opp mot handlingene i Oslo. Det er forståelig, men vi må ikke miste hodet.

Endret av member-101642
Lenke til kommentar

Mener eg, i det minste.

Enig med deg i det her! :)

Må bare signere denne jeg også.... Kunne ikke vært mer enig egentlig...

Men det er jo lov å tenke før en snakker også av og til.. ikke alt som sømmer seg, men dog.. det er sannsynligvis troll det mest ekstreme..

Lenke til kommentar

Håper at i fremtiden vil det være ytringsfrihet for slike meninger. Han beskriver at han følte seg ignorert og det vet vi at alle innvadringsmotstandere stort sett blir.

Jepp... men jeg er dessverre redd for at konsekvensen er at alle som ytrer noe i nærheten av de samme tingene blir satt på POTs liste og overvåket...

Ikke det at det bryr meg nevneverdig.. jeg er snill som dagen er lang.. men tanken på at mine meninger er blitt en slags skyggeside på grunn av denne mannen plager meg litt...

Håper det ikke blir slik, men uansett litt tidlig å si..

Når sant skal sies så betyr det ikke en dritt sånn her og nå. Vi må komme oss gjennom faenskapen først... og så må vi se videre etterpå..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Håper den kommende rettsaken blir lukket, slik at den første straffen han får, er å ikke kunne spre sin propaganda og bruke rettsaken som en talerstol. Ifølge manifestet var jo dette en stor del av planen hans.

Veldig enig der. Ikke gi denne mannen kontakt med media.

Endret av member-101642
Lenke til kommentar

Håper den kommende rettsaken blir lukket, slik at den første straffen han får, er å ikke kunne spre sin propaganda og bruke rettsaken som en talerstol. Ifølge manifestet var jo dette en stor del av planen hans.

Veldig enig der. Ikke gi denne mannen kontakt med media.

Det kommer nok skje. Ingen vil høre på de syke tankene hans, men er interessert i hvorfor han gjorde det, og høre hva han synes om saken.

La mannen snakke, alt det han har gjort er å svekke alt det han har stått for.

Lenke til kommentar

hvorfor synes du det er positivt han ikke tok livet sitt?

Fordi nå kan vi få forståelse for hvorfor han gjorde det, hvordan han gjorde det, om det var flere involvert, osv.

Uten han ville sannsynligvis alt dette blitt langt vanskeligere.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...