Gå til innhold

Regjeringskvartalet rammet av bombe, AUF-leir på Utøya angrepet av våpenmann.


Anbefalte innlegg

Skulle ha blitt med hvis det hadde vært noe slikt men er ikke det, og jeg greier ikke dra i stand noe slikt, så det trenger du ikke sitte og si jeg burde gjøre.

Beklager. Var ikke meningen å virke nedlatende eller noe.

Prøvde bare å komme med et konstruktivt forslag. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lag deres egen der ute da vel. Kanskje det er flere der som hadde satt pris på det.

 

Skulle ha blitt med hvis det hadde vært noe slikt men er ikke det, og jeg greier ikke dra i stand noe slikt, så det trenger du ikke sitte og si jeg burde gjøre.

 

det er på en måte jeg kan forstå at du ikke klarer det og det er fordi du har det for tungt i disse tider men ellers så er det bare å tenne noen lys og ha åpent hus. det holder i massevis ;)

handler ikke om stor fint bygg med masse dill dall. det handler om å prate sammen og være der for hverandre. folk bryr seg ikke om du ikke har gull i huset

Lenke til kommentar

Han har tydeligvis innrømmet at jordskjelvet på Rena var ham som prøvesprengte.

Det skal mye mer enn 6 tonn kunstgjødsel til for å forårsake et jordskjelv. Et jordskjelv på styrke 3.5 krever ca. 9500 tonn med kjemikalier som eksploderer (PEPCON-fabrikken i 1988 ga dette). En slik eksplosjon ville ikke gått ubemerket hen om den så hadde blitt detonert på det mest øde punktet av Finnmarksvidda. Og da mener jeg at den ville blitt merket både med lyd og visuelt.

Lenke til kommentar

Vet vi hvor lang tid det tok fra han parkerte bilenbomben til den gikk av? Hadde han en timer på den som tok en liten stund så kan han jo ha kommet seg unna før det ble kaos.

Han ble observert ved regjeringskvartalet to minutter før eksplosjonen så han brukte nok bare en vanlig lunte.
Lenke til kommentar

Han har tydeligvis innrømmet at jordskjelvet på Rena var ham som prøvesprengte.

nekter jeg å tro.. Du må ha ekstreme mengder for å lage et jordskjelv vel??

 

Vel, en jordskjelvmåler her oppe ved Røa merket eksplosjonen i sentrum veldig godt.

 

bombe-20110722.jpg

 

Men skal sies at Rena-skjelvet ble merket litt for godt til at jeg tror det er hans verk.

 

hallo...

 

Fortell meg hvorfor det ikke blei jordskjel lang oppe i lillehammer eller lengre oppe da når bomba gikk av i oslo

 

Kan testing av bomben ha utløst jordskjelvet da? Med tanke at platene kan ha blitt flyttet også var det i tillegg fare for det?

Lenke til kommentar

Han har tydeligvis innrømmet at jordskjelvet på Rena var ham som prøvesprengte.

nekter jeg å tro.. Du må ha ekstreme mengder for å lage et jordskjelv vel??

 

Vel, en jordskjelvmåler her oppe ved Røa merket eksplosjonen i sentrum veldig godt.

 

 

Men skal sies at Rena-skjelvet ble merket litt for godt til at jeg tror det er hans verk.

 

hallo...

 

Fortell meg hvorfor det ikke blei jordskjel lang oppe i lillehammer eller lengre oppe da når bomba gikk av i oslo

 

Say what?

 

hvis han skulle prøvesprenge på rena som forårsaket jordskjeld som blei merka langt langt unna.

 

hvorfor blei det ikke "jordskjelv" utav hovedbomba da?

 

altså regner med han prøvesprenger med mindre dose enn det han vill bruke, dermed ville hovedbomba være kraftigere og derfor ville det blitt større "jordskjelv"

 

jeg prøver bare å forklare at det at han prøvesprengte på rena som forårsaket "jordskjelv" er så rein BS som det går ann

 

Les manifestet!!!

han var i kautokeino med bomber til og med

Endret av DrHawkins
Lenke til kommentar

Noen som tror han kanskje kan ha fått hjelp? Ikke nødvendigvis til å drepe, men å organisere hele opplegget. Bomben går av rundt 15.20, første melding om skytingen tikker inn 17.27. Så det er ca 2t mellom de to hendelsene. Det tar vel rundt 30min å kjøre fra Oslo til Utøya.

Ut fra manifestet hadde han 2 biler, han kjørte en bil til Oslo. Han tok så toget tilbake til gården og hentet neste bil. Når eksplosjonen skjedde sto trafikken helt stille på ringveien ved sentrum (jeg satt fast i trafikken) i kansje en halvtime. Så om han tar tatt den veien vil det ha tatt litt lengre tid å komme seg til utøya.

 

Vet vi hvor lang tid det tok fra han parkerte bilenbomben til den gikk av? Hadde han en timer på den som tok en liten stund så kan han jo ha kommet seg unna før det ble kaos.

 

Mener å huske en 75-sekunders lunte som ble brukt, han har vel så løpt/gått til en bil som nok sto langt nok unna til å ikke bli knust av bomben. Bilruter er jo mye sikrere enn vanlig vindu men han har vel safet uansett.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Skulle ha blitt med hvis det hadde vært noe slikt men er ikke det, og jeg greier ikke dra i stand noe slikt, så det trenger du ikke sitte og si jeg burde gjøre.

Selvsagt klarer du det. En kjapp telefon til politiet for å få det godkjent, og et facebook-arrangement/si i fra til naboer o.l. Er ikke noe som heter "klarer ikke".

 

Spar deg.

Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Noen som tror han kanskje kan ha fått hjelp? Ikke nødvendigvis til å drepe, men å organisere hele opplegget. Bomben går av rundt 15.20, første melding om skytingen tikker inn 17.27. Så det er ca 2t mellom de to hendelsene. Det tar vel rundt 30min å kjøre fra Oslo til Utøya.

 

Han kan jo ikke akkurat ha spasert opp til Bislett bilutleie (ca 2km) med våpen og utstyr, det ville vel vekke mistanke og eventuelt vært for risikabelt?

 

Common sense sier at han har hatt to biler, en til bomben og en som fikk han ut til Utøya. Si at han har parkert bilen med utstyr der dagen før, så må han jo ha kommet seg tilbake til gården på en eller annen måte? Det er jo ikke akkurat det best tilbudet med kollektivtrafikk der oppe heller..

 

Det virket som det var en enmannsoperasjon ut fra det lille jeg har lest i manifestet. Samme sted står det noe om at han hadde leid en ekstra varebil noen dager før attentatet.

 

Edit: Tar forbehold om feil, da dette er fra hukommelsen min.

Endret av member-101642
Lenke til kommentar

 

Skulle ha blitt med hvis det hadde vært noe slikt men er ikke det, og jeg greier ikke dra i stand noe slikt, så det trenger du ikke sitte og si jeg burde gjøre.

 

 

Tenn lys, ha din egen minnestund.. det tenkte jeg å gjøre i kveld, med noen få venner. Er redd for å gråte i offentlighet hvis jeg møter opp på en offentlig minnemarkering.

Lenke til kommentar

Vil ikke Arbeiderpartiet bare stå sterkere etter dette? Jeg synes i hvertfall statministeren vår har vært veldig synlig og gjort det han kunne for folket.

 

Alt er så meningsløst, og kjenner jeg blir kvalm av å tenke på hva disse menneskene har vært gjennom. Akkurat nå er det vanskelig å se hvordan man kan klare å komme seg videre etter dette.

Lenke til kommentar

Nå er han ledern på tv2 nyhetskanalen igjen.

Det er greit, han er menneske, han hørte skudd og stakk av i en båt.

Men han kan iallefall innrømme det!

Nå sier han bare at han ikke vil si noe om hvordan han opplevde det.

Det virker som han vil fremstå som en av de som opplevde det værre.

Han var der da noen begynte å skyte partifellene og vennene hans. Etter eget utsagn ble han dratt i en båt. Kanskje du, som ikke var der, skal slutte å spekulere i hvordan han reagerte? Uansett omstendigheter er det ingen som helst regel for hvordan mennesker reagerer på ekstreme traumer som dette. Det du antyder her er rett og slett uverdig.

 

Ville det ikke vært merker i skogen hvor han testet bomben?

Hvordan vet du at det ikke er det?

Eksplosivene kunne vel vært gravet ned, men jeg tviler.

Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Vi legger debatten om jordskjelvet død. Denne har vært oppe flere ganger, og jeg er lei av å avkrefte teorien. Hvis en bombe hadde forårsaket et jordskjelv, så måtte den vært gigantisk, og trykkbølgen ville slått ut alt av vinduer i området rundt Rena. Så er ikke tilfelle.

Endret av member-101642
Lenke til kommentar

Har vi fått noen forklaring på hvorfor han valgte å sprenge bomben etter stengetid? Fordi det passet bra med programmet på Utøya? Eller?

 

 

Jeg gjetter helt blindt, men jeg vil tippe at kombinasjonen av når folk skal hjem + en bombe som blir sprengt = massiv trafikk. Noe som også gir han bedre tid på Utøya, der det også tar lengre tid for politiet. Føler bomben var en distraksjon, slik at han fikk drepe fler folk på Utøya.

Lenke til kommentar

(...)

men det er faktisk årsaken til at ABB tok sin avgjørelse om å gjennomføre sine grusomheter.

Det vet du ikke.

 

Han har ikke nådd frem med demokratiske virkemidler p.g.a. den sterke venstreorienterte holdningen i samfunnet. Tilfellet med NATOs inngripen ovenfor Bosnia var dråpen for hans del — i følge ham selv. Les litt i manifestet og på (nett)aviser om f.eks. meningsytringer som ikke har blitt publisert, så ser du at jeg "vet" det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...