LarsP Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 Han burde aldri fått lov å uttale seg til media eller at media dekker det som skjer i retten. Han handla ut frå eit forskrudd ideal som me ikkje har noko behov for å kjenne til. Det meste står uansett i manifestet. Sett han bak lås og slå og gløym han. Ytringsfriheten gir han rett til å ytre sine meninger til alle som er villige til å høre (gitt han ikke har blitt pålagt brev- og besøksforbud). Det er opp til media å velge om de ønsker å gi han noe mer oppmerksomhet enn det han allerede har fått. Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 Han erklærer seg ikke straffeskydlig. I hans hode er det eneste riktige at handlingene hans skal bli godkjent, at hans handlinger skal føre til revolusjon, at han ikke skal bli dtraffet? Eller. Har han planlagt en flukt? Han har jo planlagt detaljer i ni år. Han må vel ha planer for hva som kommer til og skje etterpå også. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 Law of attraction. Desto mer fokus, desto me røker sjansen fr ekstreme handlinger. Men dette kmmer til å bli et vanskelig tema å snakke om i ettertid, n doubt. I dagens moderne samfunn vil likesinnede trekke sammen uansett, enten det er i små marginale miljøer som møtes i ny og ne eller diskusjoner på åpne eller lukkede nettsamfunn. Det finnes et forum for alt, og det finnes ofte medlemmer som har like meninger som deg. Dette er ikke et problem om man ønsker det. Når røyken har roet seg og situasjonen er mer avklart så vil det dukke opp en god del diskusjoner. Det blir spennende å følge med på disse. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 Så vidt meg bekjent gikk NATO inn i Kosovo for å Beskytte den Albanske (muslimske) befolkningen mot Serbiske (Kristne?) overgrep. Det vet jeg lite om. Har aldri satt meg skikkelig inn i den konflikten. Men jeg har fått med meg fra deler av en dokumentar at det er utført nok av grusomheter den andre veien også. Krig er tragisk, uansett hvordan man ser på det ... Innlegget mitt var bare en justering av en innsneket tilleggsopplysning som ikke kom fra manifestet. I manifestet ble det nemlig skrevet / lagt til grunn — deponering, ikke at "Bosnia" ønsket å drepe muslimene. Jeg syntes bare det var unødig å krydre et (delvis) sitat slik det ble gjort. Det medfører at misforståelsen om at jeg eventuelt skal ha hentydet til deponering av "norske statsborgere / norske muslimer" henger litt i løse luften. Jeg har absolutt ikke hentydet noe slikt. Dog er det verdt å merke seg at det er voksende problemer i Europa med den økende muslimske folkemengden og hvordan de tidvis har problemer eller mindre ønske om å tilpasse seg vårt levesett. Ønsker man å se godt til venstre og over det, så er det fritt frem for det — men det er faktisk årsaken til at ABB tok sin avgjørelse om å gjennomføre sine grusomheter. Dessverre er det neppe det siste vi ser av reaksjoner på problematikken så lenge ting forsetter som de har gjort. Serbia mente at de hadde krav på tidligere yoguslavia, altså dagens albania og kosovo. I albania så er det hovedsakelig katolsk tro, og i kosovo er det muslimsk, slik jeg har forstått det fra foreldrene mine. Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 Han erklærer seg ikke straffeskydlig. I hans hode er det eneste riktige at handlingene hans skal bli godkjent, at hans handlinger skal føre til revolusjon, at han ikke skal bli dtraffet? Eller. Har han planlagt en flukt? Han har jo planlagt detaljer i ni år. Han må vel ha planer for hva som kommer til og skje etterpå også. I manifestet er flukt og drap på flere forrædere en del av planen, ja Lenke til kommentar
Hewitt Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 Fikk han laget en norsk politiuniform i Praha, eller var uniformen hans faktisk tsjekkisk? De ser ganske ulike ut. Uansett hvordan eller hvor han fikk den, så var den nok norsk. Den ser hvert fall helt lik ut norsk på de få utydelige bildene vi har, samt at alle trodde han var en (norsk, så klart) politimann og så mye som han har lagt ned i planleggingen ville han nok ikke oversett sånne detaljer. Folk ville jo blitt skeptiske til en politiuniform fra utlandet i Norge. Vitner har også rapportert at han hadde "sjakk-refleksen" på beina. Vet ikke hvor mange andre land som har det på sine politiuniformer? Lenke til kommentar
HattyBusk Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 (endret) Sliter med å sammenhengen her? Hvorfor skal vi deportere norske statsborgere? Til helvete med denne muslimske fiendtligheten, vi skal ikke la oss skremme av dette! De er nordmenn de også.. Respektløst mot Nordmenn å kalle innvandrere for det samme. Nordmenn er en etnisk gruppe. Det er der du tar feil, min venn. Før dere tar dette for langt, det er en missforståelse. Her er den opprinnelige posten: Han har forresten skrevet at NATOs bombing av Serbia (som ville drepe muslimer) var det som trigget ideologien hans. Deportere albanske muslimer tilbake til Albania! Det Autodidact (sansynligvis) mente, og som står i manifestet er at ABB mente at serbia ikke egentlig var ute etter å drepe muslimer, men å deportere de tilbake til albania. Det er ingen som har sagt at albanske muslimer skal deporteres fra norge. Om det er noe denne de siste dagene burde ha lært oss er det å ha mindre hat og mer forståelse, og det burde gjelde her på forumet også. Endret 24. juli 2011 av HattyBusk Lenke til kommentar
Tå. Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 Man har ingen samvittighet om man dreper over 80 uskyldige mennesker. Lenke til kommentar
norgi Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 unngikk anders å skyte noen ( med vije) eller tok han absolutt alt og alle? Mener å huske å ha lest at noen sa " det er ikke din tur til å dø idag". Det var en liten gutt som ble kalt "Mads" som ungikk døden ved å be for sitt liv, han hadde akkurat mistet faren sin og sa til drapsmannen at "Det er ikke min tur til å dø i dag" også noe med "Jeg er bare en liten gutt" men dette må da vise at anders breivik faktisk KUNNE vise nåde...men det var garantert mange som ba for sine liv.. hvorfor ble akkurat denne gutten spart mon tro.. Eg håpe jo an sparte ihvertfall de småe ungene som skal har vært der. De er jo alt for unge får å har en politisk mening.Før jeg gikk i seng har lest på forum og twitter at 2 unger på 7 år skal har blitt skutt av han, er det sant? vanskelig å finne noe om det, så jeg antar jo at det bare var rykte. Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 Noen som tror han kanskje kan ha fått hjelp? Ikke nødvendigvis til å drepe, men å organisere hele opplegget. Bomben går av rundt 15.20, første melding om skytingen tikker inn 17.27. Så det er ca 2t mellom de to hendelsene. Det tar vel rundt 30min å kjøre fra Oslo til Utøya. Han kan jo ikke akkurat ha spasert opp til Bislett bilutleie (ca 2km) med våpen og utstyr, det ville vel vekke mistanke og eventuelt vært for risikabelt? Common sense sier at han har hatt to biler, en til bomben og en som fikk han ut til Utøya. Si at han har parkert bilen med utstyr der dagen før, så må han jo ha kommet seg tilbake til gården på en eller annen måte? Det er jo ikke akkurat det best tilbudet med kollektivtrafikk der oppe heller.. 1 Lenke til kommentar
erlendeg Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 greit å ta med seg hvertfall.. Lenke til kommentar
War Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 Nå er han ledern på tv2 nyhetskanalen igjen. Det er greit, han er menneske, han hørte skudd og stakk av i en båt. Men han kan iallefall innrømme det! Nå sier han bare at han ikke vil si noe om hvordan han opplevde det. Det virker som han vil fremstå som en av de som opplevde det værre. Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 Et minutts stillhet i Tour de France-feltet nå, før de starter. Ja, jeg ser på TdF. Trenger en avkobling. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 Man har ingen samvittighet om man dreper over 80 uskyldige mennesker. Det skumle er at han er bare ett menneske, ikke noe monster, så samvittighet har han nok. Han skal visst også ha syntes at det han gjorde var grusomt, men nødvendig. Gi han noen år til å tenke på det, så ... 1 Lenke til kommentar
nipsen Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 Han burde aldri fått lov å uttale seg til media eller at media dekker det som skjer i retten. Han handla ut frå eit forskrudd ideal som me ikkje har noko behov for å kjenne til. Det meste står uansett i manifestet. Sett han bak lås og slå og gløym han. Ikke veldig aktuelt. Lenke til kommentar
xixix Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 Jo, men det er rart at han skriver at han ville hatt dødd innen 12 måneder, istedenfor å skrive at han kommer til å dø innen 12 måneder. Kanskje han planla selvmord? Jeg tror han regnet med å bli drept under "operasjonen" (som han kaller det). Han regnet ihvertfall med å bli skutt av politiet i følge manifestet Lenke til kommentar
Autodidact Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 Han burde aldri fått lov å uttale seg til media eller at media dekker det som skjer i retten. Nei, spesielt siden ytringsfriheten har blitt nevnt av profilerte personer på nyhetene som noe vi må kjempe for å ivareta som en av landets viktigste grunnstener. Hva med å legge følelser litt i bakhånd når man skriver, og tenke litt lenger?! Han handla ut frå eit forskrudd ideal som me ikkje har noko behov for å kjenne til. Som andre har nevnt i tråden så har vi faktisk det. Det kan nemlig ikke puttes på hylla som utenkelig at dette ikke hadde skjedd om høyresiden hadde vært en del av "åpenheten" i Norge. Se på hva som bl.a. skjer i Sverige og Italia som følge av den "venstre-ekstreme" styringen mange land i Europa lenge har hatt. Ytrer man noe mot sentrum, eller gud forby, over mot høyre er man ganske kjapt nazist, rasist etc. Det kan jeg tenke meg provoserer mennesker som kanskje i utg.punktet ikke er fremmed for at vold er et "nødvendig" virkemiddel. 2 Lenke til kommentar
Filmvenn Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 Det var 7åringer på øya når det skjedde. En venn av meg som overlevede som var frivillig der sier meg det. Det var en av dem som var datter av en av de voksende der som ble skutt på fikk kameraten min høre mens han var på mottaket. Også fått vite at en tidligere klassevennine fra ungdomskolen ble drept på uteøya, var 21år. Dette var en trist morning. Lenke til kommentar
Hewitt Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 Common sense sier at han har hatt to biler, en til bomben og en som fikk han ut til Utøya. Si at han har parkert bilen med utstyr der dagen før, så må han jo ha kommet seg tilbake til gården på en eller annen måte? Det er jo ikke akkurat det best tilbudet med kollektivtrafikk der oppe heller.. Her har man jo et viktig vitneutsagn i en taxisjåfør som kjørte ham hjem til gården sin fra togstasjonen i Rena (tror jeg det var) kvelden før angrepet. Taxisjåføren sa han trodde han kom med toget fra Oslo. Her kan han altså ha kjørt den første bilen til Oslo, og deretter tatt toget og så taxi hjem til gården og dagen etter kjørt bombebilen ut til Oslo. Manifestet hans bekrefter hvert fall at han har leid to biler hos Avis, den første i april og det var denne han (sannsynligvis) hadde parkert og kjørte til Utøya med, og den andre bilen leide han ganske kort tid før angrepet, og var av større type der han var veldig oppmerksom på hvor mye vekt bilen tålte med tanke på bomben og utstyret han skulle ha med i bilen. Lenke til kommentar
Autodidact Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 Før dere tar dette for langt, det er en missforståelse. Her er den opprinnelige posten: Han har forresten skrevet at NATOs bombing av Serbia (som ville drepe muslimer) var det som trigget ideologien hans. Deportere albanske muslimer tilbake til Albania! Det Autodidact (sansynligvis) mente, og som står i manifestet er at ABB mente at serbia ikke egentlig var ute etter å drepe muslimer, men å deportere de tilbake til albania. Det er ingen som har sagt at albanske muslimer skal deporteres fra norge. Stemmer, og det har jeg poengtert i etterkant. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå