TEE Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 Du vet tydeligvis lite om hvor effektiv en dørskytter i helikopter kan være i tillegg til et godt mannskap. Det har ingenting med dataspill å gjøre, så det at du trekker de parallellene sier mer om deg enn meg. Ja, hvor effektiv er en dørskytter i et helikopter som det ikke er mulig å holde rolig? 1 Lenke til kommentar
Kaarerekanraadi Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 Han kommer vel ikke til kort når så mange mener det samme som ham. Meg inkludert og jeg vet om mange som er på denne linjen. Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 Noen som har en link til BBC News som snakker om saken? Lenke til kommentar
Puro Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 Du vet tydeligvis lite om hvor effektiv en dørskytter i helikopter kan være i tillegg til et godt mannskap. Det har ingenting med dataspill å gjøre, så det at du trekker de parallellene sier mer om deg enn meg. Ja, hvor effektiv er en dørskytter i et helikopter som det ikke er mulig å holde rolig? Brått så bommer han med 1 mm og treffer en ungdom 15 meter bak gjerningsmannen. Det er noe ingen vil se. Han kommer vel ikke til kort når så mange mener det samme som ham. Meg inkludert og jeg vet om mange som er på denne linjen. Om du, på lik linje med ABB mener at disse angrepene er nødvendig, vennligst legg igjen personnummeret ditt, adresse og telefonnummer. 6 Lenke til kommentar
Illus Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 Han kommer vel ikke til kort når så mange mener det samme som ham. Meg inkludert og jeg vet om mange som er på denne linjen. Mener forsvarerer hans sa at han ville skape en revolusjon for å få igjennom sin ideologi. Dersom han hadde fått utløp for sine synspunkter i åpen debatt så hadde kanskje ikke denne tragiske hendelsen vært nødvendig. Lenke til kommentar
SINDRIS Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 Du vet tydeligvis lite om hvor effektiv en dørskytter i helikopter kan være i tillegg til et godt mannskap. Det har ingenting med dataspill å gjøre, så det at du trekker de parallellene sier mer om deg enn meg. Ja, hvor effektiv er en dørskytter i et helikopter som det ikke er mulig å holde rolig? Hadde vært flere liv som hadde blitt reddet, hadde politiet hatt en dørskytter 1 Lenke til kommentar
Kaarerekanraadi Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 Du vet tydeligvis lite om hvor effektiv en dørskytter i helikopter kan være i tillegg til et godt mannskap. Det har ingenting med dataspill å gjøre, så det at du trekker de parallellene sier mer om deg enn meg. Ja, hvor effektiv er en dørskytter i et helikopter som det ikke er mulig å holde rolig? En annen ting er at man skyter ikke bare løs når man ikke vet hva som skjer på bakken. Øya har jo masse trær også og han ville jo ha sett at dette var et politihelikopter. Kanskje var det flere gjerningsmenn som ville ha sprengt en bombe eller skutt flere som mottiltak? Kimosambi er urealistisk. Lenke til kommentar
erlendeg Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 Jeg har et ønske, og det ønsket er at ingen publiserer "forklaringen" han planlegger å komme med på neste fengslingsmøte, og at alle sletter manifestet hans fra harddiskene sine og fra Internett og at ingen gjør noen av delen tilgjengelig på nettet eller andre steder. Dette er nøyaktig det han ønsker og det han planla. Han vil at alle skal lese manifestet og høre forklaringene og propagandaen hans og ta til seg det syke tankegodset hans. Og vi hjelper villig til! Vi sprer ideologien hans som ild i tørt gress. Vi tipser alle og enhver om manifestet og deler hver minste detalj om ideologien hans. Vi sprer propagandabildene av ham som han selv har ordnet med, og som viser ham i heltemodige positurer og drakter. Vi hjelper ham med å oppnå alt det han ønsket. Vi bør heller gi en glatt faen i hva han har å si om noe som helst, i detaljene rundt ideologien hans, i manifestet og bildene han har forberedt til oss, og i propagandaen han kommer til å komme med i fengslingsmøter og videre under rettssaken. Vi bør bare stemple ham som det han er, nemlig en kald, kynisk, hjerteløs jævel som ikke fortjener at vi gjør ham noen tjenester. I stedet gjør vi akkurat som han planla og ønsker seg................................. Har litt problemer med dette da jeg har sett noen forklaringer på at grunnen til at dette skjedde er at høyreekstreme ikke får komme fram i debatter. De blir stigmatisert og dyrker sine tanker i sine hemmelige sirkler.. en spiral som kan fører til det vi nå har sett. Jeg støtter denne forklaringen. I yttringfrihetens navn bør vi respektere folk med alle meninger og debattere dem i rette og åpne fora. Kun ved debatt kan disse vridde tankene kanskje bli eliminert. Når folk med disse tankene skal prøve å rettferdiggjøre sine ideologier kommer de fort til kort. Åpenhet og gjensidig respekt og man kommer langt her i verden. Kansje normenn våkner og da.. åpenhet kan vi ikke ha.. http://www.youtube.com/watch?v=kQdBjix5NBE&feature=feedu Lenke til kommentar
Dark Archon Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 Hvordan skulle noen klare å overvåke samtlige mennesker i hele Norge? For alt du vet, kan naboen din sitte og koke sammen en bombe as we speak.. http://no.wikipedia.org/wiki/Datalagringsdirektivet 2 Lenke til kommentar
Puro Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 (endret) Du vet tydeligvis lite om hvor effektiv en dørskytter i helikopter kan være i tillegg til et godt mannskap. Det har ingenting med dataspill å gjøre, så det at du trekker de parallellene sier mer om deg enn meg. Ja, hvor effektiv er en dørskytter i et helikopter som det ikke er mulig å holde rolig? Hadde vært flere liv som hadde blitt reddet, hadde politiet hatt en dørskytter Det blåste, hva om skytteren hadde bommet med 1 mm, eller vinden hadde tatt kula, for deretter å treffe en uskyldig ungom som var på rømmen fra gjerningsmannen, hadde det vært bedre? Om du ser klippet der NRK filmet fra helikopteret ser du helt klart hvor ustødig og utrygt det var, det å sitte ROLIG og faktisk ha fokus til å treffe ett mål med de omstendighetene er veldig lite sannsynlig. Det var også mistanke om at ABB hadde sprengstoff på Utøya, så faktorene er mange, og folk her bare synser og mener, men ingen VET, så slutt. Endret 24. juli 2011 av Puro 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 Som Stoltenberg nevnte, åpenhet og mer demokrati, vi skal ikke være redd for debatter om vanskelige og tøffe emner. Et par momenter man også burde ta med er jo at en god del av meningene hans er delt av store deler av befolkningene, selvsagt ikke de mest ekstreme meningene , men generelle ting ang mer begrenset innvandring. Noe som skuffer meg er at grove handlinger får folk til å ønske å sette rettsprinsippet til sides, plutselig skal man ikke ha krav på advokat lengre, plutselig skal man sette alle normale prosedyrer til side. Skummel tankegang, etterfulgt av hva man burde få lov til å snakke om i offentligheten og hva man skal mene. Lenke til kommentar
August. Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 Merker jeg blir direkte kvalm av dette " " oppdraget i MW2 nå. Spesielt etter uttalelsene hans ang. spillet. 3 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 Hvordan skulle noen klare å overvåke samtlige mennesker i hele Norge? For alt du vet, kan naboen din sitte og koke sammen en bombe as we speak.. http://no.wikipedia.org/wiki/Datalagringsdirektivet Jeg håper dette var ment som en spøk Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 HVILKET VÅÅPEN BRUKTE HAAAAAAN? Lenke til kommentar
Doffeo Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 Det er sånt som etterpåklokskapen lærer oss det, drømmeverden eller ei, ikke sant Kaare? Livet er ikke et dataspill. Du vet tydeligvis lite om hvor effektiv en dørskytter i helikopter kan være i tillegg til et godt mannskap. Det har ingenting med dataspill å gjøre, så det at du trekker de parallellene sier mer om deg enn meg. But, det er siste kommentaren jeg gidder å bruke til deg. og det ble gjort den vurdering at det ville være raskest under de gitte omstendigheter å bruke bil. Det virker som du velger å overse litt det faktum at en bombe hadde eksplodert i regjeringskvartalene kort tid tidligere. Omstendighetene var ikke normale. Utøya ligger heller ikke like ved noe som helst. Lenke til kommentar
Ashley Young Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 Når jeg tenker over det, er det helt sykt at det tok en og en halv time før Breivik ble pågrepet. Synes det sier litt om politiet i Norge. 1 Lenke til kommentar
Puro Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 (endret) HVILKET VÅÅPEN BRUKTE HAAAAAAN? Ett med skudd i, ett som drepte 85 mennesker. Når jeg tenker over det, er det helt sykt at det tok en og en halv time før Breivik ble pågrepet. Synes det sier litt om politiet i Norge. Det tok IKKE en og en halv time før han ble pågrepet, ikke spre falsk informasjon. 17.27: Melding om skyting på Utøya til Nordre Buskerud politidistrikt. 17.30: Operasjonssentralen i Oslo politidistrikt mottok melding om skyting på Utøya 17.38: Oslo politidistrikt mottar bistandsanmodning fra Nordre Buskerud politidistrikt 17.52: Første politipatrulje ankommer området - må vente på egnet båt 18.03: Melding om at båt var på vei 18.09: Beredskapstroppen til stede på fastlandet 18.25: Beredskapstroppen gikk i land på Utøya 18.27: Gjerningsmannen pågripes. Endret 24. juli 2011 av Puro 1 Lenke til kommentar
SINDRIS Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 Merker jeg blir direkte kvalm av dette " " oppdraget i MW2 nå. Spesielt etter uttalelsene hans ang. spillet. Hva om det hadde vært en dørskytter i helikopteret her ? Her hadde han sikker maaange liv å ta, etter han hadde tatt den levende som sitter og trygler om å få leve i vannkanten. Hvor stor risiko hadde det vært å skyte her, mener dere? 1 Lenke til kommentar
SnappleApple Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 HVILKET VÅÅPEN BRUKTE HAAAAAAN? Dagbladet Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 I andre land som har hatt skolemassakrer (looking at you USA) så har de endret policyen for hvordan politiet skal oppføre seg, det vanlige var at de skulle vente på forsterkninger, kanskje en negotiator osv. Men de fant kjapt ut at hvis det går en person rundt og dreper folk så er det bedre at man sender inn de politifolkene som kom først til stedet og tar ut skyteren koste hva det koste vil, heller at 6 bevæpnede politi risikerer livet mot en skyter vs 20 ubevæpnede sivile mot en skyter til SWAT kommer. Forventer at en lignende "policy change" vil skje i norge også. Så vidt jeg vet er det slik Norge (faktisk i de fleste land). Så vidt jeg vet er policyen at en situasjon skal avklares så fort som mulig. Men hverken i Norge eller USA er man dumdristige - dvs man går ikke inn i helt uavklarte situasjoner hvor det er en risiko for å gjøre vondt værre (det gjør man heller ikke i USA). Husk at det her er bare 17 minutt tidsrom mellom at lokalt politi er på stedet og Delta kommer, og at man faktisk også skulle løse et logistikkproblem. Dvs. en viktig oppgave for lokalt politi var å få tak i hensiktsmessig transport. Så realiteten er at slikt vurderes i fra tilfelle til tilfelle, ikke minst på bakgrunn av reell lokalitet. snip.... Det ekke det jeg sier, det jeg sier er at politiet i Norge har for dårlig operativ kapasitet i krisesituasjoner, og at det er en indikasjon på hvor naive vi har vært. Det er sånt som etterpåklokskapen lærer oss det, drømmeverden eller ei, ikke sant Kaare? Nå viser vel faktisk akkurat denne situasjonen at beredskapsplaner og operativ kapasitet har fungert utrolig godt. Relativt til Norges størrelse er dette en meget stor situasjon, og ut fra responstid/håndtering. Operativ kapasitet i krisesituasjoner har ellers ikke så mye med antall politimenn og budsjetter å gjøre, men med hvor godt man er trent i beredskapssituasjoner og organisering. I en slik situasjon mobliseres også både deler av det militære og mange andre instanser. Politi er ikke en isolert beredskapsetat. I realiten har responstid i Norge vært minst like rask som i sammenlignbare hendelser. Det du skriver forteller meg at du aner null og niks om hvordan kriseberedskap i Norge fungerer og hvordan den er bygd opp. Ellers vil politi/beredskapsplaner uten tvil bli gjennomgått når man har avklart selve situasjonen. Det ligger inne i selve systemet - regner faktisk med at det blir gitt en stortingsmelding/orientering for Stortinget. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå