Gå til innhold

Regjeringskvartalet rammet av bombe, AUF-leir på Utøya angrepet av våpenmann.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det at statskanalen NRK har bedre operativ kapasitet enn Politiet beviser at vi helt klart har levd i en boble. La oss håpe at styresmaktene nå tar til vettet. NRK filmet hendelsen på Utøya direkte, lenge før det var noen fra Politiet der, det er faenmeg forkastelig det.

NRK var allerede i luften da beskjeden traff oss, og NRK sitt helikopter var på stedet, Utøya, SAMTIDIG som politiet, ikke før og ikke LENGE før, det er tull.

Helikopteret var satt til å dekke bomben, men ble omdirigert etter x antall tid til Utøya, da de ankom Utøya kom også beredskaps-styrken, de var der samtidig.

Ikke lag info ut av ingenting nå, det kan forvirre.

Kaare: Det er ganske lett å identifisere en mann som skyter ned sivile for fote, uansett bekledning.

Jeg tror du lever i en drømmeverden.

Lenke til kommentar

Det at statskanalen NRK har bedre operativ kapasitet enn Politiet beviser at vi helt klart har levd i en boble. La oss håpe at styresmaktene nå tar til vettet. NRK filmet hendelsen på Utøya direkte, lenge før det var noen fra Politiet der, det er faenmeg forkastelig det.

NRK var allerede i luften da beskjeden traff oss, og NRK sitt helikopter var på stedet, Utøya, SAMTIDIG som politiet, ikke før og ikke LENGE før, det er tull.

Helikopteret var satt til å dekke bomben, men ble omdirigert etter x antall tid til Utøya, da de ankom Utøya kom også beredskaps-styrken, de var der samtidig.

Ikke lag info ut av ingenting nå, det kan forvirre.

Det er nok du som lager info ut av ingenting. Innsatsstyrken KJØRTE til Utøya og som du sier selv så var NRK helikopteret allerede på vingene da meldinga kom. Kom ikke her og fortell meg at de ankom samtidig, da trenger du å sette deg inn i kjøretider sammenlignet med flytider.

Jeg kan sikkert finne klippet der han som filmet fra Helikopteret sier det selv, og jeg vil da tro at han som var der, og sier at politiet kom samtidig, har rett, eller?

Om du har informasjon som selv ikke de som var der, både politet, piloten og kameramannen har så ber jeg deg kontakte politiet snarest.

Du snakker om et politi som avventer, et handlingslammet politi som venter på innsatsstyrker i BIL. Det er hele poenget mitt det siden politiet som du sier var der, ikke kunne gjøre noe.

Lenke til kommentar

Det er helt tragisk. Sterkt å se Jens holde tale. Når jeg ser hvor vant han har det får jeg bare lyst til å knuse gjerningsamennen, gi han alt vondt, at han sannsyneligvis ikke er lei seg gjør meg enda mer sint.

Det er det jeg også tenker. ABB kommer trolig aldri til å angre på det han gjorde. Det hadde vært deilig å få han til å angre. Selv hvis den eneste grunnen til angeren var uutholdelig fysisk smerte.

Men det er selvsagt bra at vi lever i et samfunn der det ikke er et alternativ.

Lenke til kommentar

Han gjorde vel de de fleste fundamentalister gjør - forsvarer sin tro.

Historien er full av disse gærninger:

Jonestown:

http://en.wikipedia.org/wiki/Jonestown

Abortlegedrap:

http://en.wikipedia.org/wiki/Jonestown

http://www.nrk.no/nyheter/utenriks/926037.html

Skal svare videre på ditt spørsmål selv om du ikke fortjener dèt.

Ja jeg har gått på Søndagsskole.

Hvilken har du ikke noe med, er så lenge siden at det var før du var påtenkt.

Forøvrig tenker jeg at en Søndagsskole drevet på 60-tallet er helt utenfor din fattelsesevne.

Fikk en Gullstjerne hver 5 Søndag, de andre Søndager fikk vi en Rød stjerne.

I kristendomsundervisning måtte jeg og en kamerat møte opp kl 07.00 for å lese opp salmevers på rim fordi vi ikke kunne det til fastsatt tid.

I min mors tid, ble unger regelrett banket opp av kristendomslærere, noen 100 år tidligere ble kvinner brent på bål som hekser og demoner.

Alt forsvart gjennom kristendommen.

Eg er veldig lei for at du har dårlege opplevingar med kristendomen. Men eg meiner det er fundamentalt feil å skulde på den her. Spesielt sia han seier i manifestet at han ikkje ha ei personleg kristen tru:

"If you have a personal relationship with Jesus Christ and God then you are a religious Christian. Myself and many more like me do not necessarily have a personal relationship with Jesus Christ and God. We do however believe in Christianity as a cultural, social, identity and moral platform. This makes us Christian."

Han seier at han berre er kristen i sosial og kulturell samanheng. Då meiner eg det er feil å skulde på kristendomen som religion.

Endret av afirm
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er Gudstjeneste nå i Oslo domkirke.

Forferdelig tragedie å tenke på da jeg så alle disse mennesker samlet i kirken, fikk ett litt bedre inntrykk av hvor mange som ble drept.

Forøvrig har en fra Norsk folkehjelp gått ut og vil ha forbud mot kjøp av kunstgjødsel, dvs. bare spesielt enkelte gokjente brukere skal få kunne kjøpe dette.

"Alle" har vist at kunstgjødsel kan være farlig blandet med andre kjemikalier i alle år.

Hvis en på død og liv vil ha fatt i kunstgjødsel så vil hvem som helst kunne få fatt i dette.

Kan med letthet få fatt i flere 100 om ikke 1000kg på gårder i løpet av dager.

Sprengstoff forøvrig er heller ikke vanskelig å få fatt i hvis en på død og liv skal ha fatt i dette på ett ulovlig vis.

Feil vei å gå synes jeg.

Forøvrig ser det ut som at denne gjerningsmann har fått tragedien i det spor som han hadde forutsett.

Oppgaven bør bli å bryte ned dette, slik at intet svarer til hans forventinger om denne sak.

Intet av det som han forventer i følge sitt manifest bør oppfylles.

Lenke til kommentar

Du snakker om et politi som avventer, et handlingslammet politi som venter på innsatsstyrker i BIL. Det er hele poenget mitt det siden politiet som du sier var der, ikke kunne gjøre noe.

Skulle de løpt inn med 5 personer, som samtidig har mistanke om at han har sprengstoff?

Det ville være å risikere flere liv, og det er da vitterlig ikke nødvendig, eller?

Igjen, dette er ikke tiden til å peke fingre, men å hylle de døde og hva de døde for, og også ta vare på de pårørende som ikke får se sine igjen.

Hadde det vært en av brødrene mine som hadde vært der hadde jeg vært i panikk, så gi de tid først, resten er mindre viktig akkurat nå.

Endret av Puro
  • Liker 1
Lenke til kommentar
I land som feks. USA hadde det vært politihelikopter i lufta rett etter det smalt i regjeringskvartalet, i Norge så avventet de.

Da det smalt på 9/11 i USA ble det inngått totalt flyforbud, ikke så mye som ett eneste radiostyrt helikopter fikk tillatelse til å lette, så nei, det hadde ikke vært helikopter i lufta rett etter det smalt.

Forskjellen er at USA ville nok skutt ned alle fly etter den hendelsen med fare for gjentakelse med flere fly. Også anmdre luftfartøy, her var det snakk om en bakkebombe.

Lenke til kommentar

@kimosabi:

Om et politihelikopter hadde vært i lufta så hadde omtrent det eneste de kunne gjøre være å overvåke situasjonen. Det er primært det helikopter brukes til ved politiaksjoner. Samme gjelder faktisk i USA. De kan normalt heller ikke gå så nært at det har noen betydning pga risikoen for å selv bli skutt ned.

Ellers er tallene på 1 1/2 time feil. Her er de korrekte tidsangivelsen (kilde VG)

Dramaet på Utøya - minutt for minutt

17.27 Politiet i Nordre Buskerud får den første meldingen om skyting på Utøya.

17.30 Politiet i Oslo får den første meldingen om skytingen.

17.38 Politiet i Nordre Buskerud ber Oslo-politiet om bistand.

17.52 Den første politipatruljen fra Buskerud ankommer Utstranda, ved bredden av Tyrifjorden.

18.03 Politiet får bekreftet at "en egnet båt" til politiaksjon er på vei.

18.09 Den spesialtrente beredskapstroppen Delta kommer frem til Utstranda.

18.25 Beredskapstroppen går i land på Utøya sammen med mannskaper fra politiet i Nordre Buskerud.

18.27 Anders Behring Breivik (32) blir pågrepet av Delta-troppen, uten å gjøre motstand.

I realiteten var politiet svært raskt på pletten. Fra melding kom til Hønefoss og siktede var arrestert tok det en time. I den sammeheng kan jeg fortelle at "massakren" på Columbine også tok en time. Der var politistasjonen 4 minutt unna.

Det ble også spurt om på TV hvorfor beredskapstroppen ikke ble faktet med helikopter. Årsaken var at de alt var mobilisert og klare i bilene. Det ville således tatt lengre tid å bruke helikopter (pga omlastingstider/logistikk) enn de under 30 min de i realiten brukte.

Det er også feil at helikopter ikke var i bruk. Både politihelikopter og militære helikopter var i bruk til ulike oppgaver. Og det var nok både politihelikopter og militære helikopter i lufta da man fikk meldingen fra Utøya.

Edit:

Altså er realiteten at lokalt politi er der 17 minutt før Delta. Politi rusher ikke inn i en slik situasjon uten å prøve å få oversikt over situasjonen samt ha egnet transportmiddel (man skal over til ei øy). På det tidspunktet viste man heller ikke hvor mange "terrorister" det var.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

NRK fotografen har selv sagt på direkte-tv at de kom samtidig med beredskapstroppen og at grunnen til at de var så raskt på plassen var at de allerede var i luften pga. bomben. De hadde, som han sa, "flaks" om du kan kalle det det.. De hadde 10 minutter fuel til å sirkle litt rundt utøya før de måtte tilbake.

Kan jo også nevnes at det var meget vanskelige vindforhold for helikoptre. NRK-helikopteret hadde store problemer med å komme til Utøya. At noen skal kunne sitte i et helikopter og leke sniper er urealistisk under slike forhold. Det er ikke Battlefield 2 vi snakker om her, men den virkelige verden.

Det er alltid lett å være etterpåklok og finne på løsninger fra lenestolen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

I andre land som har hatt skolemassakrer (looking at you USA) så har de endret policyen for hvordan politiet skal oppføre seg, det vanlige var at de skulle vente på forsterkninger, kanskje en negotiator osv.

Men de fant kjapt ut at hvis det går en person rundt og dreper folk så er det bedre at man sender inn de politifolkene som kom først til stedet og tar ut skyteren koste hva det koste vil, heller at 6 bevæpnede politi risikerer livet mot en skyter vs 20 ubevæpnede sivile mot en skyter til SWAT kommer.

Forventer at en lignende "policy change" vil skje i norge også.

Endret av Kirikovski
Lenke til kommentar

Skulle de løpt inn med 5 personer, som samtidig har mistanke om at han har sprengstoff?

Det ville være å risikere flere liv, og det er da vitterlig ikke nødvendig, eller?

Det ekke det jeg sier, det jeg sier er at politiet i Norge har for dårlig operativ kapasitet i krisesituasjoner, og at det er en indikasjon på hvor naive vi har vært.

Det er sånt som etterpåklokskapen lærer oss det, drømmeverden eller ei, ikke sant Kaare?

Lenke til kommentar

Det ekke det jeg sier, det jeg sier er at politiet i Norge har for dårlig operativ kapasitet i krisesituasjoner, og at det er en indikasjon på hvor naive vi har vært.

Det er sånt som etterpåklokskapen lærer oss det, drømmeverden eller ei, ikke sant Kaare?

Men har dette noe .. hva skal jeg si, rot i saken?

De kan analysere, studere, diskutere og alt de vil med dette senere, men igjen, dette er ikke tiden til å peke fingre, er det vanskelig?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...