Gå til innhold

Regjeringskvartalet rammet av bombe, AUF-leir på Utøya angrepet av våpenmann.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Litt vanskelig å lage liste på sånt. Hvor settes grensen?

 

F.eks Timothy McVeighs drepte 168 personer når han bombet en offentlig bygning i Oklahoma i 1995.

 

Timothy James McVeigh (April 23, 1968 – June 11, 2001) was a United States Army veteran, security guard, and a Christian Terrorist who became infamous for detonating a truck bomb in front of the Alfred P. Murrah Building in Oklahoma City on April 19, 1995. Commonly referred to as the Oklahoma City Bombing, the attack killed 168 people, injured 450, and was the deadliest act of terrorism within the United States prior to the September 11, 2001 attacks.

 

kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/Timothy_McVeigh

 

Sånn sett kunne det gått verre i oslo også, om bygningen hadde kollapset.

Lenke til kommentar

Man skal være forsiktig og glorifisere etter denne absolutt fryktelige og forkastelig handling, men man må se på det forutliggende som har drevet en person til netopp en slik desperasjon.

Jeg har ingen problemer med å si at jeg deler mange av hans meninger uten at jeg ser meg selv som noen terrorist eller nazist, vi har fått en regjering som har allt for mye makt og at demokratiet slik vi kjente\husket det før er i mitt skjønn i forfall.

Dem sier at de skal gjøre sitt for at denne hendelsen skal styrke demokratiet men er ganske sikker på at det de virkelig mener et at dette skal styrke ap og deres underliggende motiver mot mere innvandring, større\kraftigere maktapperat, til å ha fullstendig kontroll(marxsisme).

 

Er ikke å legge skjul på at under ap har middlene til pst, regjering, politi og innvandring økt dramatis sammtidig som vi ser økt frustrasjon for de som følger mediebildet på en kritisk måte, tegn til stormansgalskap er fullt til stede med at de setter ap folk i helt sentrale stillinger utefnor regjeringsapperatet(som sentrale stilligener i politi, pst og anndre samfunnsviktig organisasjoner.

Vi har kommet til en situasjone der 1\5 del av befolkiningen er innvandrere og sterkt økende, 60-70 eller muligens så høyt som 80% av de kriminelle handlingene er utført av ikke etniske nordmenn. Nå må folk jobbe nesten det 3 dobblete for å få en bolig enn det rolling stone generasjsonen trengte.. skal ikke mye tenkegang til for å skjønne at det er noe fundamentalt feil.

Bare for et par år siden var det å havne på trygd ett tegn på at man trengthe hjelp pga skade eller sykdom, nå blir de mistenkt får å være trygdemissbrukere til det tross for at det er mange som lider. missbruken blant ikke etniske normenn har skapt denne atmosfæren, til stor skade for de som trenger\ kommer til å trenge hjelp.

 

Selv om jeg ser hans tankegang har dette desverre virket helt mot sin hensikt.

 

 

 

 

kondolerer på det sterkete til de som er direkte berørt av disse grusomme handlingene, vold er ikke løsningen på noen som helst .

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Han er ikke noe menneske.

 

Han er en demon.

 

Ikke dehumaniser ham, det medfører fraskrivelse av ansvar.

 

Min definisjon av mennesket er at det er et fornuft-styrt vesen.

Min definisjon av en demon: et ufornuftig vesen som dreper uskyldige mennesker i hopetall fordi han tror at han da vil gjøre det for et høyre gode; I dette tilfellet drepte han rundt 90 personer. Da er man ikke i mine øyne noe menneske lenger. Husk vi er egentlig dyr, dersom man skal snakke om det vitenskapelig. Jeg er forøvrig "gnostiker" så at jeg kaller denne personen en demon, er selvsagt metaforisk! :) Vi har vel alle en gud og en djevel i oss, og jeg mener han var mer en djevel enn noen gud.... noe sånt....

Lenke til kommentar

Noen postet denne perlen på et av fakkeltog-arrangementene. Sagan får sagt det, ble ufattelig rørt.

 

http://www.youtube.com/watch?v=wupToqz1e2g

 

The Earth is a very small stage in a vast cosmic arena. Think of the rivers of blood spilled by all those generals and emperors so that, in glory and triumph, they could become the momentary masters of a fraction of a dot. Think of the endless cruelties visited by the inhabitants of one corner of this pixel on the scarcely distinguishable inhabitants of some other corner, how frequent their misunderstandings, how eager they are to kill one another, how fervent their hatreds.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

AUF lederen stakk av i første mulige båt, mens langt yngre deltagere som ikke forstod hva som skjedde ble overlatt til sin skjebne.

spar oss for sånn dritt :thumbdown:

 

 

Svar for deg selv.

 

Selv synes jeg det er meget betimelig å spørre:

 

Hvar der noen som tok ansvar?

 

Og skulle noen ta ett ansvar på ett sted fullt av barn og ungdom så måte det være lederne eller voksne.

 

Men igjen er det høyst forståelig at man rømte stedet når man hadde liten eller ingen oversikt.

 

Vet ikke om man engang hadde greit å organisere folk for å overmanne denne gærning.

 

Men vil tro at antallet drepte ville blitt mindre, selv om der var blitt skutt personer før og ikke minst under ett forsøk på å overmanne denne gærning.

 

På mange måter ett selvmordsforsøk, ett selvmordsforsøk som kunne ha berget livet til flere 10-talls andre deltagere.

 

Foruten dette synes jeg politiet var meget trege i sin utrykning.

Lenke til kommentar

Politiet var opptatt i oslo. Vi hadde trøbbel med å komme igjennom nettopp på grunn av dette. Vet ikke hvor mange ganger jeg prøvde å ringe uten å få svar.

Jeg er ingen Aufer, men Eskil Pedersen gjorde akkurat som hvem som helst ville ha gjort. Han hadde flaks og var i nærheten av ferga.

Lenke til kommentar

Det finnes ingen rettferdig straff for det han har gjort, dødsstraff er det nærmeste man kommer rettferdighet for hans handlinger.

 

Alle har en rett til å leve, men han frasa seg den retten i det han drepte uskyldige mennesker.

 

Måtte han lide en langsom og smertefull død.

Lenke til kommentar

Selv om det er gjort av en nordmann,vil kanskje noen begynne å forstå litt av hvordan jøder og andre i Israel har hatt det. Kanskje de vil forstå og godta at det bygges gjerder.

 

Ja nå var nå gjerningsmannen dypt kristen og har sikkert samme sympati for Israel som deg.

 

Jeg forstår enda bedre hvordan Palistinerne har det, hvis en på død og liv skal dra andre momenter inn i denne tragedie.

 

Dypt kristen du liksom, hahah, hva han gjorde stemte ikke akkurat overens med å være kristen. SÅ du mener at kristne sine verdier går ut på å terrorisere sommerleirer for barn og sprenge i luften norske regjerinsbygg! HAAHHHA, vet ikke helt jeg Vårbris, men hvilken søndagsskole gikk du på?

 

 

Han gjorde vel de de fleste fundamentalister gjør - forsvarer sin tro.

 

Historien er full av disse gærninger:

 

Jonestown:

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Jonestown

 

Abortlegedrap:

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Jonestown

 

http://www.nrk.no/nyheter/utenriks/926037.html

 

 

Skal svare videre på ditt spørsmål selv om du ikke fortjener dèt.

 

Ja jeg har gått på Søndagsskole.

 

Hvilken har du ikke noe med, er så lenge siden at det var før du var påtenkt.

Forøvrig tenker jeg at en Søndagsskole drevet på 60-tallet er helt utenfor din fattelsesevne.

 

Fikk en Gullstjerne hver 5 Søndag, de andre Søndager fikk vi en Rød stjerne.

 

I kristendomsundervisning måtte jeg og en kamerat møte opp kl 07.00 for å lese opp salmevers på rim fordi vi ikke kunne det til fastsatt tid.

 

I min mors tid, ble unger regelrett banket opp av kristendomslærere, noen 100 år tidligere ble kvinner brent på bål som hekser og demoner.

 

Alt forsvart gjennom kristendommen.

Lenke til kommentar

AUF lederen stakk av i første mulige båt, mens langt yngre deltagere som ikke forstod hva som skjedde ble overlatt til sin skjebne.

 

Han flyktet for livet som alle andre. Da tenker man på sitt eget liv. Veldig lett for deg å sitte der og dømme hans handlinger, jeg tviler på at han forsto så mye mer enn de yngre deltakerne.

 

 

Nei han hadde vel neppe noen oversikt i det hele tatt, heller ikke prøvde han å få dèt.

 

FRP er blitt kritisert fordi denne gærning har vært medlem av FRPU for flere år siden.

 

Man må da kunne stille spørsmål ved en leders gjøremål og beslutninger, eller kan man det ikke?

 

Det som kjennetegner en god leder er en som tar beslutninger og styring i en vanskelig tid.

 

Dèt gjorde kanskje ikke denne leder her muligens, deltagerne ble overlatt til seg selv eller skjebnen alt ettersom man ser det.

 

Men som jeg har nevnt tidligere er dette forståelig ut fra situasjonen.

Lenke til kommentar

AUF lederen stakk av i første mulige båt, mens langt yngre deltagere som ikke forstod hva som skjedde ble overlatt til sin skjebne.

 

I et korttenkt øyeblikk reagerte jeg også på dette. Jeg slo det raskt ifra meg, da situasjonen ikke er mulig å sette seg inn i for oss som ikke var der. Bildene og historiene gjør vondt. Aldri før har jeg blitt så påvirket av en nyhetssak.

 

 

Er helt forståelig, han hadde ingen oversikt og heller ingen anelse om hvor mange der var som angrep.

 

Muligens kunne han heller ikke tenke seg at det var en Norsk mann som stod bak hele ugjerningen.

 

Men at noen stiller spørsmål om dette synes jeg er greit.

 

I etterpåtidens klokskap kan man tenke så meget.

 

Denne leder kunne vel aldri forutse hvilket omfang dette ville få.

Hadde han vist det vi vet nå, hadde han kanskje reagert annerledes og kanskje ikke.

 

Å avvæpne denne mann ville kostet noen livet, spørsmålet er hvor mange i forhold til de tall vi har nå.

Ett annet moment er om man i det hele tatt hadde greid å organisere noe slikt i det kaoset og den panikk som rådet stedet.

 

Er ingen kritikk, men tanker som tenkes i etterkant.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...