Gå til innhold

Regjeringskvartalet rammet av bombe, AUF-leir på Utøya angrepet av våpenmann.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror du at dette fører til at mange av de som har stått for det samme som Breivik, eller som har hatt liknende tanker som Breivik, kommer til å ta mer avstand fra denne "ideologien" nå?

Ja, det tror jeg. Ikke ut fra min egen ønsketenkning, men ut fra det jeg tror vil være en logisk konsekvens.

 

Dersom dette hadde vært en islamsk terroraksjon ville det ført til mer fiendtlighet mot Islam i Norge.

 

I likhet med nasjonalister flest ville ikke den jevne muslim ha noe ansvar for en terrorhandling. Men i slike sammenhenger tenker man ikke logisk.

 

Men nasjonalisme går jo ikke ut på å være islam-fientelig? Det handler vel mer om å være glad i sitt eget land? Jeg selv er jo nasjonalist i den konteksten... Men muslim-hat/rasisme tar jeg sterk avstand fra...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror ærlig talt PST daglig får minst noen tips. Og at de neppe kan følge opp alle like nøye. At han var på et svensk naziforum gjør ham på ingen måte unik som nordmann, og de aller fleste som skriver om slike handlinger skriver bare.

 

Å klandre PST i dag er feil, vi vet rett og slett ikke hva PST visste eller ikke visste. For deres del er det klart at man ikke kan garantere å stoppe ethvert angrep. Av og til vil noen slippe gjennom nettet.

 

Jeg har selv sagt i mange år at vi ikke nødvendigvis vil se terror i Norge. Men jeg har aldri utelukket en gærning som vil drepe mennesker. Og det har nok ikke PST heller.

 

Men om PST ikke har indikasjoner, så har ikke PST indikasjoner. Så enkelt er det.

 

Men nasjonalisme går jo ikke ut på å være islam-fientelig? Det handler vel mer om å være glad i sitt eget land? Jeg selv er jo nasjonalist i den konteksten... Men muslim-hat/rasisme tar jeg sterk avstand fra...

Jeg er nasjonalist. Har du tatt en titt på Facebook de siste dagene? Antallet profilbilder med norske flagg tilsier at vi to ikke akkurat er de eneste nasjonalistene i Norge.

 

Men det er grader av nasjonalisme. Jeg liker å se på meg selv som en inkluderende nasjonalist, på den måten at jeg er glad i landet mitt og gjerne deler det med andre. Noen er ekskluderende nasjonalister, og føler et så sterkt eierskap at de helst ikke vil dele det med andre. Det er greit. Men jeg tror den sistnevnte gruppen vil miste mye støtte i dagene som kommer.

Endret av Simon Aldra
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er både skremmende og surrealistisk å lese Breivik sitt manifest, som tydelig gir uttrykk for at det finnes en 'ridderorden' av mennesker som han selv. Medmennesker fra det samme og ekstreme politiske ståstedet som vår egen gjerningsmann - som på kaldt vis myrdet i underkant av hundre unge, håpefulle og spirende ungdommer – selve symbolet på Norge som en fri og åpen nasjon. 'Det kan ikke skje med oss'-tankegangen viskes med dette bort også her til lands, for alltid. Hvis det kan skje med oss, her i 'lille' Norge, er det da utenkelig at det faktisk kan eksistere en slik brutal og ekstrem orden, som faktisk er villig til å gjøre ord om til handling? Er det Breivik selv som lider av stormannsgalskap, og forsøker å blåse 'organisasjonen' ut av proporsjoner, eller står vi overfor en større ansamling av ekstremister som er villig til å miste sitt eget liv for «saken»?

 

Det har vært to sørgmodige og uvirkelige døgn, og jeg ønsker de pårørende alt godt i tiden framover. Tragisk, deprimerende, sort og kaldt, er alle ord som ikke strekker til, når det som tidligere kun foregikk i våre mest skremmende mareritt har blitt virkelighet. Jeg kondolerer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Forstår samtidig ikke hvordan han har klart dette her, bare tanke på det praktiske, kunstgjødsel er jo greit men ser på handlelista si at han har kjøpt mange ting jeg ikke har peiling på en gang, som fks aliminium powder, actyl acid, sulph acid, som skulle vært brukt som detonator etc

Lenke til kommentar

Dagboken er fra 1389/1390, avhenging litt av hva du bruker du å lese boka

 

april / may 2002 er overskriften.

 

Før det, er intervjuet med seg selv. Der han stiller seg selv spørsmål, med alt fra "du vet du kommer til å bli hatet?" "fortell om dine styrker og svakheter" osv

 

han forteller også om sine nærmeste venner på toppen av side 1389. samt litt senere i dagboka etter fester etc, der de diskuterer politikk etc.

 

Skjønner veldig godt at det er planlagt lenge, også i etterkant når han sier at han har kjøpt seg et kamera for å ta bilder av seg selv for "marketing purposes" som han kaller det.

Endret av henrikrox
Lenke til kommentar

Jeg tror ærlig talt PST daglig får minst noen tips. Og at de neppe kan følge opp alle like nøye. At han var på et svensk naziforum gjør ham på ingen måte unik som nordmann, og de aller fleste som skriver om slike handlinger skriver bare.

 

Å klandre PST i dag er feil, vi vet rett og slett ikke hva PST visste eller ikke visste. For deres del er det klart at man ikke kan garantere å stoppe ethvert angrep. Av og til vil noen slippe gjennom nettet.

 

Jeg har selv sagt i mange år at vi ikke nødvendigvis vil se terror i Norge. Men jeg har aldri utelukket en gærning som vil drepe mennesker. Og det har nok ikke PST heller.

 

Men om PST ikke har indikasjoner, så har ikke PST indikasjoner. Så enkelt er det.

 

Men nasjonalisme går jo ikke ut på å være islam-fientelig? Det handler vel mer om å være glad i sitt eget land? Jeg selv er jo nasjonalist i den konteksten... Men muslim-hat/rasisme tar jeg sterk avstand fra...

Jeg er nasjonalist. Har du tatt en titt på Facebook de siste dagene? Antallet profilbilder med norske flagg tilsier at vi to ikke akkurat er de eneste nasjonalistene i Norge.

 

Men det er grader av nasjonalisme. Jeg liker å se på meg selv som en inkluderende nasjonalist, på den måten at jeg er glad i landet mitt og gjerne deler det med andre. Noen er ekskluderende nasjonalister, og føler et så sterkt eierskap at de helst ikke vil dele det med andre. Det er greit. Men jeg tror den sistnevnte gruppen vil miste mye støtte i dagene som kommer.

Et svært godt svar! takk! :)

Lenke til kommentar

Står på slutten at han ikke bruker flytende nikotin i kulene, da kulene var for små visstnok til at dette ville fungere. Han skriver videre om sin beste venn som har møtt en jente, han sier at det er ironisk at han er brannmann, fordi han får vel nok å gjøre/hendene fulle fremover grunnet meg sier han.

 

Sterkt.

 

Men skal slutte å skrive hva han har skrevet ,tenker fleste parten vil glemme dette å gå videre, og da hjelper det ikke at jeg skriver hele tida.

Men angrer ikke på at jeg har lest hva han har skrevet. Det er en spesiell skildring han kommer med på slutten, der han bruker 2 sider å forteller om vennene hans som slår seg ned, får barn, og alt der, mens han samtidig snakker om bomber etc... Helt uvirkelig. Nå er det natta, håper folk får i seg litt søvn og har personer rundt seg som de er glad i.

Endret av henrikrox
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Han er ikke noe menneske.

 

Han er en demon.

 

Ikke dehumaniser ham, det medfører fraskrivelse av ansvar.

Riktig, han er et menneske som var fullt klar over hva han gjorde. Han fortjener ingen sympati eller forståelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...