Gå til innhold

Regjeringskvartalet rammet av bombe, AUF-leir på Utøya angrepet av våpenmann.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Denne mannen er noe av det sykeste jeg har opplevd. Hvordan, hvorfor og hvaa. Kan ikke forstå hvorfor han har gjort det. Etter hva jeg har hørt fra de overlevende på øya er det en ganske sensurert versjon av massakeren vi hører.

Prøv å finne ord for å beskrive det som har skjedd da?

Enkelte har trygler om sitt liv og har blitt "spart" andre var ikke så helge. Han har skutt de flere ganger og forsikret seg om at alle var døde. han var iskald når han drev på, kunne antyde at han moret seg? ropte ut seiersrop osv.. Skøt på alt og alle.. Tror vi har fått med oss det meste jeg?

Lenke til kommentar

En ting jeg reagerer på ang. NRK. Hvorfor F. kjøre samme sending på 3 kanaler samtidig?!?! Kjør hovedsaken på NRK1 og vanlig program på NRK2 og 3. Det er INGEN som har NRK2 og 3 som ikke har NRK1 samtidig!

 

Enig. Jeg fikk nok terror-tv i går og i natt. I dag vil jeg for det meste se hyggelige ting.

 

Har hatt et par pauser selv, det blir rett og slett slitsomt å følge med på.

Lenke til kommentar

Det er noe som slår meg. Han har erkjent de faktiske forhold, i følge forsvarer Lippestad (VG + NRK), men Lippestad sier ikke at han har erkjent straffeskyld.

 

Kan det bety at han mener det han har gjort egentlig ikke er kriminelt? I så fall er det et interessant poeng for å forstå hans tankegang.

Det er vel ganske vanlig blant terrorister og folk som gjør slike handlinger at de mener at har gjort verden en tjeneste og ser på seg selv som frihetsforkjempere/helter.. Dette sier vel sitt om det manglende synet på medmennesker.

Lenke til kommentar

De fant vel eksplosiver på Utøya også? Sikkert der resten er, men de ble ikke detonert. Kan også være flere uoppdagede eksplosiver i Oslo eller andre steder.

 

 

Nei, ingenting på Utøya.

 

Hvor faen er blitt av de resterende tonnene som ABB ikke brukte? Hvis han bruke 500 kg i bomben og politiet fant 3 tonn, da mangler det jo 2,5 tonn?

 

Han bruke 950kg.

 

 

900kg + 50kg ANALNM (inner charge)
Lenke til kommentar

Jo mer jeg lar denne saken synke inn, jo mer irritert blir jeg over dette, og jeg klarer ikke å forstå hvordan det går an å bli så gal.

 

Det sies at han har skutt ned uskyldige barn helt ned i 7-8-årsalderen. Jeg blir rett og slett kvalm av det. Jeg er vanligvis en person som forakter all form for vold, men denne karen håper jeg blir så grisebanka hver dag i fengselet at han ikke har et ubrukket bein igjen på kroppen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg fant en forklaring på hodeskallemerket vi så bilde av på uniformen hans. Mener å huske noen spurte om hva dette betydde.

 

Our military uniform with commendations, insignia and badges should be worn during the trial after a successful operation in cases where the Justiciar Knight survives.

Vil dette si at han kommer til å gå med uniformen under rettssaken?

Tviler jeg på at tillates (mener det finnes regler om denslags)

Lenke til kommentar

Har hatt et par pauser selv, det blir rett og slett slitsomt å følge med på.

Jeg har vel nesten fulgt med konstant siden folk hørte et smell.. Og da har jeg lest alt av artikler og sett videoer, intervjuer, men jeg fikk nok når denne boka kom på banen - det bare for skremmende..

Lenke til kommentar

Han er et produkt av omgivelsene, det er helt klart. Synes på så måte at det ikke er så altfor galt å trekke inn pseudo radikale parti som frp som en stor del av hans oppforming av politikk.

 

Jeg er veldig interessert i om han har historie innenfor psykiatrien. Særlig ustabile personer er veldig mottakelige for vold og ekstreme synspunkt som kan sees i dagens medie, henholdsvis modern warfare 2 og FrP.

 

I den riktige kontekst er disse en for seg selv ikke så farlige. Det er når inntrykk og media tas ut av kontekst, og den enkelte ikke klarer å skille mellom fantasi og virkelighet at de farlige situasjonene oppstår.

 

Derfor er det så viktig at helsevesenet, nær familie og venner tar grep dersom de mistenker at noe er galt med et av sine familiemedlem. Dersom disse faresignalene snappes opp i god tid kan personen få hjelp med å bearbeide sine personlige problemer og kanskje også få ett sunnere syn på livet i sin helhet.

 

Jeg er ikke i tvil om at denne Behring er en svært syk person som kunne trengt hjelp i god tid før noe som dette intraff. Som samfunn synes jeg det er hele folkets oppgave å stå sammen, å hjelpe personer som kan ha det vanskelig i sin hverdag, media inkludert.

 

Synes det er skremmende at det blant annet er flere brukere her på diskusjon.no som ligger farlig nært ideologien til Behring. Jeg oppfordrer samtlige til å tenke over hva som skrives i media, på internett og ellers. Det er ikke alle som er like flinke til å skille mellom realitet og kontekst, slik gårsdagens ekstreme attentat er bevis på.

 

Fy skam dere, ekstremister! :grumpy:

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er noe som slår meg. Han har erkjent de faktiske forhold, i følge forsvarer Lippestad (VG + NRK), men Lippestad sier ikke at han har erkjent straffeskyld.

 

Kan det bety at han mener det han har gjort egentlig ikke er kriminelt? I så fall er det et interessant poeng for å forstå hans tankegang.

 

Usikker på hvor jeg leste det, men tror liksom vinklingen var "selvforsvar" ettersom det var snakk om landsforrædere som satt landets sikkerhet i fare.

Lenke til kommentar

Jo mer jeg tenker på dette jo mer forferdelig fremstår det, og jeg føler ikke at jeg enda helt har klart å forstå hvor fælt det var. Nesten hvert eneste minutt jeg ikke har noe å gjøre begynner jeg å tenke på det som har skjedd. Uff

 

On the bright side, så har jeg feiret bursdag til pappa og søster i dag sammen med noen venner, og det skapte et fint avbrekk, og i morgen får vi 7 nye kyllinger :)

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...