Gå til innhold

Regjeringskvartalet rammet av bombe, AUF-leir på Utøya angrepet av våpenmann.


Anbefalte innlegg

Det er en glidende overgang. Men å skyte en tenåring på leir er noe jeg ikke kan støtte, uansett fare for Norge i fremtiden med innvandring.

 

Glidende overgang? Herregud er det mulig. Hvilke verdier er det vi skal verne om hvis drap er en akseptable form for politisk argumentasjon?

 

Ja, hvis det er den slags verdier vi risikerer å miste på grunn av multikulturalisme, er jeg ikke spesielt bekymret.

 

Synes du har feil innfallsvinkel. Norge og norsk kultur må beskyttes.

 

Du dreper Norsk kultur ved å skyte meningsmotstandere.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er du kaptein så går du ned med skipet, Han var en voksen mann på 27 år, mens mange deltagere er mellom 14 og 18.

 

Frykten har nok tatt overhånd og han visste vel at han selv kunne være et hovedmål.

Skulle likt å se deg "gå ned med skipet" når det er en mann som skyter alle han får øye på. Du har ingen anelse om hva slags situasjon han var i, og bør derfor ikke uttale deg om hva han burde ha gjort.

 

Dårlig leder, han talte på TV i dag, som en hvilken som helst vanlig tale, altså han virker helt upåvirket av hva som hadde skjedd!

 

Han sa noe slikt som dette "det var trist og dumt at 100 mennesker døde på sommer campen min nettopp, men vi gir oss ikke med politikk, iallefall ikke oss helter som overlevde".

 

Nei det gjør han vel ikke, han var jo den første som stakk derifra, slik at han rakk å tale på TV som en stor folkehelt. Rart at han ikke falt en enste tåre, da han nevnte om alle AUF vennene sine som få timer tidligere døde der.

 

Han kunne i det minste tatt med seg litt tåre drypp eller rå løk under talerstolen, slik at det i det minste såg ut som han hadde litt empati med sine døde kompiser.

Endret av Chi Spurger
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Han er jo for faen ikke noen sjøkaptein heller. Tror du øya er en båt? Vi som ikke var der kan ikke kritisere han for dette. Sett at det ikke var noen andre akkurat der han var? Skulle han blitt igjen bare for å dø? Hva skulle det være godt for? Hvordan skulle han ledet de? Dette var en situasjon der man måtte gjemme seg eller helst komme seg unna. Hvordan skulle han ledet hele gjengen til å gjemme seg bedre?

 

Hvis det senere kommer frem fra andre på leiren at han tok et "feigt" valg så får vi vurdere det hvis det skjer. Men slik situasjonen er nå blir det feil å kritisere han.

 

Nei, det er lite å kritisere for valget han tok, som sagt, de absolutt aller fleste andre ville også gjort det, uavhengig av hva de selv måtte tro.

 

Spørsmålet ja, er jo hva han kunne gjort, hvordan han kunne hjulpet og hvorvidt han faktisk kunne gjort noe. Han tok nok det beste valget ved å forlate området så fort som mulig, men det gir visse assosiasjoner til "kaptein som forlater skuta først".

 

Han er en karrierepolitiker, ikke noen leder for våpendesperadosituasjoner, det er ingen grunn til å kritisere han for ting han ikke har noen forutsetning for å gjennomføre.

Lenke til kommentar

Er du kaptein så går du ned med skipet, Han var en voksen mann på 27 år, mens mange deltagere er mellom 14 og 18.

 

Frykten har nok tatt overhånd og han visste vel at han selv kunne være et hovedmål.

Skulle likt å se deg "gå ned med skipet" når det er en mann som skyter alle han får øye på. Du har ingen anelse om hva slags situasjon han var i, og bør derfor ikke uttale deg om hva han burde ha gjort.

 

Dårlig leder, han talte på TV i dag, som en hvilken som helst vanlig tale, altså han virker helt upåvirket av hva som hadde skjedd!

 

Han sa noe slikt som dette "det var trist og dumt at 100 mennesker døde på sommer campen min nettopp, men vi gir oss ikke med politikk, iallefall ikke oss helter som overlevde".

 

Nei det gjør han vel ikke, han var jo den første som stakk derifra, slik at han rakk å tale på TV som en stor folkehelt. Rart at han ikke falt en enste tåre, da han nevnte om alle AUF vennene sine som få timer tidligere døde der. Han kunne i det minste tatt med seg litt tåre drypp eller rå løk under talerstolen, slik at det i det minste såg ut som han hadde litt empati med sine døde kompiser.

Han var helt åpenbart preget og i sjokk over hva som hadde skjedd.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er du kaptein så går du ned med skipet, Han var en voksen mann på 27 år, mens mange deltagere er mellom 14 og 18.

 

Frykten har nok tatt overhånd og han visste vel at han selv kunne være et hovedmål.

Skulle likt å se deg "gå ned med skipet" når det er en mann som skyter alle han får øye på. Du har ingen anelse om hva slags situasjon han var i, og bør derfor ikke uttale deg om hva han burde ha gjort.

 

Dårlig leder, han talte på TV i dag, som en hvilken som helst vanlig tale, altså han virker helt upåvirket av hva som hadde skjedd!

 

 

Chill ned litt da.. Jeg ser poenget ditt, men la det nå for faen ligge... !!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Dårlig leder, han talte på TV i dag, som en hvilken som helst vanlig tale, altså han virker helt upåvirket av hva som hadde skjedd!

 

Han sa noe slikt som dette "det var trist og dumt at 100 mennesker døde på sommer campen min nettopp, men vi gir oss ikke med politikk, iallefall ikke oss helter som overlevde".

 

Nei det gjør han vel ikke, han var jo den første som stakk derifra, slik at han rakk å tale på TV som en stor folkehelt. Rart at han ikke falt en enste tåre, da han nevnte om alle AUF vennene sine som få timer tidligere døde der.

 

Han kunne i det minste tatt med seg litt tåre drypp eller rå løk under talerstolen, slik at det i det minste såg ut som han hadde litt empati med sine døde kompiser.

 

Godt vi har eksperter som deg med god kompetanse innen psykologi og hvordan folk reagerer i krisesituasjoner til å uttale seg da.. Spar meg.

 

AtW

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

 

Det er en glidende overgang. Men å skyte en tenåring på leir er noe jeg ikke kan støtte, uansett fare for Norge i fremtiden med innvandring.

 

Glidende overgang? Herregud er det mulig. Hvilke verdier er det vi skal verne om hvis drap er en akseptable form for politisk argumentasjon?

 

Ja, hvis det er den slags verdier vi risikerer å miste på grunn av multikulturalisme, er jeg ikke spesielt bekymret.

 

 

Synes du har feil innfallsvinkel. Norge og norsk kultur må beskyttes.

Norsk kultur og alle andre kulturer har alltid og vill alltid være i forandring. Å drepe for å stagnere forandringa er både meningsløst og virkningsløst. Hadde det ikke vert for at norsk kultur stadig er i utviklig hadde vi fortsatt trodd på odin og drevet nermest utelukkende med gårsbruk, fiske, handel, indre krig og plyndring. Om dette er kulturen du foretrekker vil du ha gode muligheter for å leve drømmelivet i somalia.

 

Man kan egentlig si at arbeiderpartiet er en del av norsk kultur, så om noe var dette et angrep på norsk kultur mer en et forsvar av den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Nei det gjør han vel ikke, han var jo den første som stakk derifra, slik at han rakk å tale på TV som en stor folkehelt. Rart at han ikke falt en enste tåre, da han nevnte om alle AUF vennene sine som få timer tidligere døde der.

 

Han kunne i det minste tatt med seg litt tåre drypp eller rå løk under talerstolen, slik at det i det minste såg ut som han hadde litt empati med sine døde kompiser.

 

Situasjonen er uvirkelig. At en person har føringer for hvordan enkeltindivider bør reagere, viser ingenting annet enn vedkommendes manglende innsikt. Alle har sin egen måte å reagere på. Jeg kan ikke forestille meg hvor jævlig både han og andre ivolverte har det nå, uansett hvordan de reagerer.

Lenke til kommentar

Lurer på om det ble Staff denne gangen også?

 

Hvem ellers...

 

Synes det er beundringsverdig at noen tar på seg slike oppgaver. Staff er en kjernekar og det er i grunn Meling også.

Det er bra at det er noen som tør å påta seg en så upopulær jobb. Hadde det ikke vært for folk som Staff og Meling hadde vi nok sett flere justismord her i landet. Dog skal jeg gjerne være den første som sier at jeg kan bli provosert av utsagnene de kommer med for å prøve å rettferdiggjøre handlingene til slike mennesker, men det er bare jobben deres. Innerst inne tror jeg Staff & Co tenker ganske likt som resten av landet akkurat nå. Men jeg tror nok noen av dem ser sitt snitt til å PR i denne saken.

Det kunne i alle fall virke slik i lommemann-saken, at Staff var ute etter PR. Etter at lommemannen byttet forsvarer forsvant hele saken inn i kulissene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så du mener at det er viktigere nyheter at én person, som nærmest har bedt om å dø (narkomisbruk i hytt og pine) er viktigere enn at 85+ uskyldige ungdommer er skutt og drept?

Nei. Men jeg mener at utsagn som "Hvem faen bryr seg om den narkokjerringa der?" er fullstendig respektløst.

Jaokei, Mr. Narkodigger

For faen at Amy Whinehouse er død er jo bare en gladnyhet, følte det løftet stemmninga 1 hakk på vg

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er jeg den eneste som er skuffet over politiets håndtering av saken? Pressekonferansene deres har vært svært lite informere de og personen har fått lov til å skyte fritt vilt, på øya, i over en og en halv time. Uforståelig.

 

Det forteller at du vet lite om reelt politiarbeid. Politiet går aldri ut med opplysninger hvor de ikke er sikre mens etterforskning pågår. Selv om de er sikre så går de ikke nødvendigvis ut med informasjon om denne kan skade etterforskningen. I tillegg er det ekstremt store områder som skal bevissikres - noe som er et nitidig arbeid.

 

Grunnen til at de har jevnlige pressekonferanser er like mye at det er effektivt i forhold til pressen. Tenk hvor beleiret Politihuset på Grønland er av pressefolk.

 

Nærmeste lokale politi som har 24 timers vakt er på Hønefoss. Det tar litt tid å komme derfra til Utøya, trolig har det også tatt litt tid før de fikk melding. I dag har vi en tendens til å twitre, sende SMS etc før vi ringer 112 (Ille ikke sant). Så skal de raskt vurdere situasjonen på stedet og bestemme seg for om det trengs forsterkning/bevæpning. Og så bruker beredskapstroppen minst 30 minutter for å komme fram. Så skal de vurdere situasjonen - ikke minst påse at de ikke gjør noe på en forhastet måte som setter sivile i fare.

 

Det vil garantert komme fram enkeltforhold hvor ting ikke har skjedd så fort som det skulle, men sett i lys av andre tilsvarende situasjoner vurderer jeg at politiet har vært effektivt og reagert så raskt som man kunne forvente.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Intervju med politiet, tidspunkt ble oppgitt; Mannen holdt på i 1,35t.

Politiet ble varslet 17.00

Lokalt politi ba om hjelp fra Delta 17.40

Mannen ble pågrepet 18.35

 

Altså tok 15-20 minutter fra de ankom stedet til han ble tatt i varetekt.

 

(Kilde; TV2)

 

Det er ikke så responstider det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...