Gå til innhold

Regjeringskvartalet rammet av bombe, AUF-leir på Utøya angrepet av våpenmann.


Anbefalte innlegg

Han er jo for faen ikke noen sjøkaptein heller. Tror du øya er en båt? Vi som ikke var der kan ikke kritisere han for dette. Sett at det ikke var noen andre akkurat der han var? Skulle han blitt igjen bare for å dø? Hva skulle det være godt for? Hvordan skulle han ledet de? Dette var en situasjon der man måtte gjemme seg eller helst komme seg unna. Hvordan skulle han ledet hele gjengen til å gjemme seg bedre?

 

Hvis det senere kommer frem fra andre på leiren at han tok et "feigt" valg så får vi vurdere det hvis det skjer. Men slik situasjonen er nå blir det feil å kritisere han.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fyfaen VG er så jævla respektløse noen ganger. Setter nyheten om at Winehuse er død i store bokstaver på toppen av siden deres.

 

Hvem faen bryr seg om den narkokjerringa der? Spesielt midt oppi en situasjon som dette

Det er faktisk du som er respektløs med å uttale deg slik du gjør.

Da er jeg tydeligvis ikke alene om å være respektløs.

Godt for deg at du ikke er alene om det. Men tro ikke at det rettferdiggjør mangel på respekt.

Lenke til kommentar
Du har ingen anelse om hva slags situasjon han var i, og bør derfor ikke uttale deg om hva han burde ha gjort.

 

Han fortalte jo at han bare hørte skudd , langt borte

Man burde kanskje ikke bare stikke av selv.

 

Er samme med lærere ved Fredrikstad skole da noen ringte inn falsk trussel, lærerene dyttet elevene over ende og løp hjem

Lenke til kommentar

Det er en glidende overgang. Men å skyte en tenåring på leir er noe jeg ikke kan støtte, uansett fare for Norge i fremtiden med innvandring.

 

Glidende overgang? Herregud er det mulig. Hvilke verdier er det vi skal verne om hvis drap er en akseptable form for politisk argumentasjon?

 

Ja, hvis det er den slags verdier vi risikerer å miste på grunn av multikulturalisme, er jeg ikke spesielt bekymret.

 

Synes du har feil innfallsvinkel. Norge og norsk kultur må beskyttes.

 

Synes du har feil innfallsvinkel hvis du mener det ABB gjorde på noen måte verner norsk kultur.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Lederen i AUF er ingen "kaptein". Han er en ung mann som tok på seg dette vervet uten å kunne erindre seg at en slik hendelse noengang kunne finne sted. Han har ingen forutsetninger for å lede barn og unge mens katastrofe og død finner sted. Tviler på han hadde tatt vervet hvis det fantes noen indikasjon på at han omtrent måtte "ofre seg" for de andre medlemmene i AUF. Lederen i syklubben til min mor har like store forutsetninger for å håndtere en slik situasjon.

 

Når du står ubevæpnet og sårbar foran en våpendesperado som ønsker å ta livet ditt tror jeg det finnes særs få som faktisk hadde gjort noe annet enn å rømme. Selvfølgelig mange som mener de hadde gjort det, men det er veldig enkelt å si bak tastaturet sitt.

 

Enig! Er nok veldig lett å si ditt og datt, men i slike situasjoner er det utrolig hvordan menneskekroppen og sinnet kan reagere med instinkter osv. Man får gjerne ikke tenkt før etterpå. Å kritisere noen ved at han ikke lekte helt blir for dumt. Ja - han KUNNE gjort det, det ville vært sensasjonelt. Men han gjorde det ikke, det var naturlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
I Viking tiden var vi alle som Anders B.B, utrolig hvor fort folk glemmer!

 

For det første var det helt andre tider, og for det andre drev veldig mange av vikingene med handel. At de bare var mådeløse barbarer er en myte som er avkreftet for lenge siden. Noen var barbarer, men langt fra alle. ABB er en egoistisk terrorist som ville ha blitt henrettet på en meget brutal måte i vikingetiden. Sjekk fakta før du kommer med idiotiske utsagt for å provosere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Fyfaen VG er så jævla respektløse noen ganger. Setter nyheten om at Winehuse er død i store bokstaver på toppen av siden deres.

 

Hvem faen bryr seg om den narkokjerringa der? Spesielt midt oppi en situasjon som dette

Det er faktisk du som er respektløs med å uttale deg slik du gjør.

Da er jeg tydeligvis ikke alene om å være respektløs.

Godt for deg at du ikke er alene om det. Men tro ikke at det rettferdiggjør mangel på respekt.

Så du mener at det er viktigere nyheter at én person, som nærmest har bedt om å dø (narkomisbruk i hytt og pine) er viktigere enn at 85+ uskyldige ungdommer er skutt og drept?

Endret av TMB
Lenke til kommentar

Går nok ikke igjennom som psykisk syk i gjerningsøyeblikket. Dette var nøye planlagt

 

Sånn til info, "psykisk syk" er ikke et vel definert konsept, og det finnes ingen slike bokser og kateogorier i naturen. Bare fordi noe er nøye planlagt så betyr ikke det at det ikke var mange forstyrrelser i og før gjerningsøyeblikket. Jeg tror også irrasjonalitet kan blandes me rasjonalitet enkelt ved at man er høyt rasjonell om detaljer innenfor sitt irrasjonelle frammeverk, det er det filosofiske mot det praktiske, sånn sett.

Endret av b3ta
Lenke til kommentar

Så du mener at det er viktigere nyheter at én person, som nærmest har bedt om å dø (narkomisbruk i hytt og pine) er viktigere enn at 85+ uskyldige ungdommer er skutt og drept?

Jeg mener ikke det men synes heller ikke VG gjør noe galt her.

 

HELE forsiden preges av nyhetene om massakren og når en kjent person som AW er død fortjener det en plass på forsiden.

 

Som jeg ser er det lagt ut med normal overskrift og tar kun en tynn stripe på forsiden.

 

Går jo ikke ut over noen som vil lese om katastrofen...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Ja, for en drittsekk som klarte å berge livet sitt.

Som en leder / eldre så burde man kanskje vise mer ansvar.

Gi bort plassen sin og gjemt seg isteden, som kapteinen på titanic

Vi vet faktisk ikke en dritt om hvordan situasjonen så ut. Det er ikke sikkert at det i det hele tatt var gjennomførbart å gi plassen til noen andre der og da. At du kommer med kritikk av en person som har mistet mange han kjente på en dag som denne er faen så patetisk.

 

Agreed... Ingen bør uttale seg om slikt siden det er noe helt annet å være der enn å sitte hjemme i stua å kommentere det...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så du mener at det er viktigere nyheter at én person, som nærmest har bedt om å dø (narkomisbruk i hytt og pine) er viktigere enn at 85+ uskyldige ungdommer er skutt og drept?

Nei. Men jeg mener at utsagn som "Hvem faen bryr seg om den narkokjerringa der?" er fullstendig respektløst.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Du har ingen anelse om hva slags situasjon han var i, og bør derfor ikke uttale deg om hva han burde ha gjort.

 

Han fortalte jo at han bare hørte skudd , langt borte

Man burde kanskje ikke bare stikke av selv.

 

Er samme med lærere ved Fredrikstad skole da noen ringte inn falsk trussel, lærerene dyttet elevene over ende og løp hjem

 

Som nevnt før, jævlig lett å si når man sitter bak ett tastatur og synser i ettertid. Det er umulig å vite hvordan man reagerer i en slik livstruende situasjon. Vedkommende har ingen oversikt over hva som foregår og hører kun skyting, hvorfor er det rasjonelt å ikke stikke av fra plassen? Jeg blir faktisk litt irritert over slik bedrevitenhet når man sitter foran PCen et døgn senere og vet hva som har skjedd og hvor mange som er drept.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ikke prøv å gi noen dårlig samvittighet for at de overlevde. Det er det ingen grunn til, og de har det vanskelig nok fra før.

 

+1!

 

De overlevende de har uansett veldig lett for å få en skyldfølelse, om hvorfor de overlevde og ikke andre. De trenger absolutt ikke hjelp til å føle dette.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...