Gå til innhold

Regjeringskvartalet rammet av bombe, AUF-leir på Utøya angrepet av våpenmann.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Oppsummering av siste pressekonferanse:

 

...

- Massakren på Utøya varte i en og en halv time (!)

 

Dette er en av de tingene jeg reagerte på tidligere i denne tråden. Jeg stiller meg kritisk at politiet brukte såpass lang tid.

 

- Politiet er enda ikke sikre på om det var en eller flere gjerningsmenn

 

Dette forbauser meg også. Dersom det er grunn til å tro at det mer enn en person, så betyr jo det at det kan være enda en drapsmann der ute, og dette må da være noe som politiet bør prioritere å få klarhet i?!

 

Jeg antar at den mistenkte har nektet å uttale seg om dette, og at politiet derfor har måttet basere seg på vitneutsagn. Noen hevder at det var to personer, men vi vet at vitneutsagn i slike situasjoner kan være svært upålitelige, nettopp på grunn av stress og psykiske belastninger (det kan ha dreid seg om bare en person, men at noen kan ha trodd at det var flere i all forvirringen).

Lenke til kommentar

For dårlig hvis det tok 40-50 minutter før det lokale politiet anmodet om assistanse.

Det ble vel sagt at det tok 40 min fra lokalt politi anmodet om assistanse til beredskapstroppen kom. Noe som skal sies å være kort mobiliseringstid med tanke på at de måtte komme seg fra Oslo.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Fikk han ikke skyss med leirens egen båt?

 

Jo? og poenget ditt er?

 

Ikke noe poeng, men fakta? Noe galt i og få med seg detaljene?

 

Det har jo vært fult av båter der og helikopter med fotografer som har tatt bilder mens han gikk rundt og skjøt, ja, noe burde kunne ha blitt gjort før.

 

Personene du refererer til har vært ubevæpnede. Mye kan sies om telelinser, men å angripe våpendesperadoer er de ikke ment for. Journalister som har tatt bilder har uttalt at de var helt hjelpesløse.

 

Joda, men kunne jo ha slengt ned kameraer f.eks i håp om at det skulle treffe han i hodet!

Lenke til kommentar

Så det hadde vært bedre å ikke ha noe kontakt med media? For øvrig kom det frem nye opplysninger under denne pressekonferansen. Jeg synes de svarte godt, og har respekt for at de er tilbakeholdne med detaljer.

 

Selvsagt ikke, det var ikke det jeg skrev. Jeg synes det er flott at de har pressekonferanser ofte, og jeg skrev også at jeg forstår godt at de er tilbakeholdne. Det jeg skrev var at jeg ikke forsto hvorfor de hadde spørrerunde når de vet de må si "vet ikke/kan ikke uttale meg om" p å 90% av spørsmålene.

Lenke til kommentar

For dårlig hvis det tok 40-50 minutter før det lokale politiet anmodet om assistanse.

Det tok 40 minutter fra de ba om hjelp, til hjelpen kom.

Det er ikke blitt sagt noe om hvor lenge de hadde vært på stedet før det ble gjort.

 

Det er jo simpel matematikk. Han holdt på i 1 1/2 time. Beredskapstroppen ankom 40 min etter at de ble varslet. Hvis vi regner med at det tok 0-10 min før det lokale politiet ble varslet tok det 40-50 min før de anmodet om assistanse fra beredskapstroppen.

 

Dro beredskapstroppen fra Oslo til Utøya med bil forresten? De har vel helikopter tilgjengelig, så rart at det skulle ta så mye som 40 min.

Lenke til kommentar

...fikk jeg inntrykk av at han nermest dyttelt folk unna og sprang til en båt og bare stakk av uten å se seg tilbake eller plukke opp/ta med seg noen.

 

 

I ganske sterk kontrast til gutten som Stoltenberg fortalte om tidligere i dag som hadde svømt over hele fjorden med sin skadede kamerat. - ingen sammenheng med AUF sjefen forøvrig, men en kontrast til hvordan enkelte taklet situasjonen.

Lenke til kommentar
En slags AUF-sjef på den øya var det nesten pinlig å høre på ..

Ut ifra svarene som bestod av " jeg så ikke noe" "hørte skudd" "løp" osv så fikk jeg inntrykk av at han nermest dyttelt folk unna og sprang til en båt og bare stakk av uten å se seg tilbake eller plukke opp/ta med seg noen.

Ja, for en drittsekk som klarte å berge livet sitt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ble vekket av ett svært smell kl 6:48. Trodde det var en bombe, men var heldigvis bare kraftig torden. Jeg har fortsatt ikke fattet hva som skjedde :dontgetit:

Våknet at noen skjøt med ag3 ved skytebanen 5min herifra i dag jeg.

:(:no::mad:

Ja og? Har du nettopp flyttet dit?

Nei men de pleier vaneligvis ikke skyte lørdag morgen klokken 8 :hmm:

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar

For dårlig hvis det tok 40-50 minutter før det lokale politiet anmodet om assistanse.

Det tok 40 minutter fra de ba om hjelp, til hjelpen kom.

Det er ikke blitt sagt noe om hvor lenge de hadde vært på stedet før det ble gjort.

 

Det er jo simpel matematikk. Han holdt på i 1 1/2 time. Beredskapstroppen ankom 40 min etter at de ble varslet. Hvis vi regner med at det tok 0-10 min før det lokale politiet ble varslet tok det 40-50 min før de anmodet om assistanse fra beredskapstroppen.

 

Dro beredskapstroppen fra Oslo til Utøya med bil forresten? De har vel helikopter tilgjengelig, så rart at det skulle ta så mye som 40 min.

 

Tror Poltitiet svarte på det spørsmålet, omhvorfor det tok så lang tid. Såvidt jeg husker så sa han at de kjørte, fordi det var raskest. De var allerede klare i biler, tror jeg.

Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Egentlig kan man ikke skyte noen under 20 år på en leir fordi de skulle stå for noe vannvittig. Det er på mange måter bare en leir med mange ungdommer.

 

Har noen under 18 år blitt drept er det helt uakseptabelt.

 

Men over 18 år er greit?

 

Ser at VG graver sin egen grav igjen.

Endret av member-101642
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...