Gjest Slettet-80wCWpIM Skrevet 23. juli 2011 Del Skrevet 23. juli 2011 Jeg tror ikke FrP tjener på dette i det hele tatt. Selvsagt gjør de ikke det. De burde tvertimot vært satt på tiltalebenken sammen med svinet (for å ta i litt..) Gjør det vondt å være så dum ? (for å ta i litt) bare vent, Frp må betale en pris for dette Prisen ser visst ut til å være enkelte tullinger, samt media , som prøver å vinkle det som om Frp er delansvarlig. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 23. juli 2011 Del Skrevet 23. juli 2011 http://www.lovdata.no/all/tl-20050520-028-020.html Grov overtredelse av § 131 straffes med fengsel inntil 30 år. Ved avgjørelsen av om terrorhandlingen er grov, skal det særlig legges vekt på om den er begått med terrorhensikt som nevnt i annet ledd. Var det ikkje to tilfeller av brudd på § 131 a han blei sikta for? I så tilfelle er øvre fengselsstraff 21 år. (Men siktelsen kan nok endre seg når man får full oversikt over kva som har skjedd). Han kan nok bli sikta ihht. § 101. Folkemord etter kvart som antal omkomne er ferdig opptalt. Det som har skjedd her går nok ikkje under definisjonen folkemord då dette er definert som "nasjonal, etnisk, rasemessig eller religiøs gruppe". Politiske grupper er ikkje nemt, og det blir nok vanskelig å argumentere for at dette er et forsøk på folkemord av etnisk norske personer. Så det er nok terror som er den mest aktuelle straffeparagrafen. Kva med resten av kapittel 16? Til dømes § 102. Forbrytelse mot menneskeheten. For forbrytelse mot menneskeheten straffes den som, som ledd i et utbredt eller systematisk angrep rettet mot en sivilbefolkning, Lenke til lovdata Lenke til kommentar
krangel Skrevet 23. juli 2011 Del Skrevet 23. juli 2011 (endret) Jason Something: Haha, synes faktisk denne var mye bedre enn de tidligere. Endret 23. juli 2011 av krangel.no Lenke til kommentar
Hugol Skrevet 23. juli 2011 Del Skrevet 23. juli 2011 Er jeg den eneste som er skuffet over politiets håndtering av saken? Pressekonferansene deres har vært svært lite informere de og personen har fått lov til å skyte fritt vilt, på øya, i over en og en halv time. Uforståelig. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 23. juli 2011 Del Skrevet 23. juli 2011 Kva med resten av kapittel 16? Til dømes § 102. Forbrytelse mot menneskeheten. For forbrytelse mot menneskeheten straffes den som, som ledd i et utbredt eller systematisk angrep rettet mot en sivilbefolkning, Lenke til lovdata § 102 h) kan nok brukast då dette er forfølging på politisk grunnlag. Lenke til kommentar
Lilac1 Skrevet 23. juli 2011 Del Skrevet 23. juli 2011 Å ja, så du mener at det bare er du som er skikket til å bestemme om andre skal leve eller dø. I likhet med hvem andre i dagens nyhetsbilde? Om det er en sak som berører så mange, så grovt synes jeg det skal foreligge presedens for å kunne benytte dødsstraff. At du mener at dette mennesket skal kunne rehabiliteres, i verste fall erklæres sinnsyk i gjerningsøyeblikket og institusjonalisert, gjør virkelig ikke meg til den umenneskelige parten i dette. Lenke til kommentar
Gjest member-101642 Skrevet 23. juli 2011 Del Skrevet 23. juli 2011 (endret) Er jeg den eneste som er skuffet over politiets håndtering av saken? Pressekonferansene deres har vært svært lite informere de og personen har fått lov til å skyte fritt vilt, på øya, i over en og en halv time. Uforståelig. Store deler av politistyrken konsentrerte seg om attentatet i Oslo. Ellers tar det litt tid å transportere mannskap fra Oslo til Utøya. I tillegg var det problemer med å ordne skyss over til Utøya. Politiet er forsiktige med å gå ut med noe før alle fakta er på bordet, og pårørende er varslet. Jeg vurderer det som en bedre fremgangsmåte enn å lire av seg detaljer uten å ha kvalitetssikret dem. Endret 23. juli 2011 av member-101642 Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 23. juli 2011 Del Skrevet 23. juli 2011 Transportproblemer sier dem. Lenke til kommentar
War Skrevet 23. juli 2011 Del Skrevet 23. juli 2011 Jeg hadde med glede betalt 1-2% mer i skatt om alle byer i norge fikk en politigruppe ala delta som var klare 24/7 delt på 3 skift. Nokasranet så måtte delta flyes inn ifra Oslo, nesten litt flaut 2 Lenke til kommentar
Emils. Skrevet 23. juli 2011 Del Skrevet 23. juli 2011 Er jeg den eneste som er skuffet over politiets håndtering av saken? Pressekonferansene deres har vært svært lite informere de og personen har fått lov til å skyte fritt vilt, på øya, i over en og en halv time. Uforståelig. De kan ikke si noe når det ikke er sikkert da. De vil ikke at alt skal dannes på spekulasjoner. Men så skal det sies at journlistene spør det samme opp og opp igjen. Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 23. juli 2011 Del Skrevet 23. juli 2011 Med tank på at situasjonen er såpass uavklart for mange av de savnede/omkomne så bør politiet gå ut med minst mulig info. Vi får vite alt tidsnok. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 23. juli 2011 Del Skrevet 23. juli 2011 Fint om diskusjonar rundt straff, dødsstraff, strafferammer osv tas i denne tråden:Terrorhandlinger - For milde straffer i Norge? Lenke til kommentar
krangel Skrevet 23. juli 2011 Del Skrevet 23. juli 2011 (endret) Er jeg den eneste som er skuffet over politiets håndtering av saken? Pressekonferansene deres har vært svært lite informere de og personen har fått lov til å skyte fritt vilt, på øya, i over en og en halv time. Uforståelig. Enig. Gjerningsmannen burde ikke fått halvannen time for seg selv(!). Om de ikke hadde kapasitet, eller hva det var, burde de erkjent sine mangler og brukt andre organer, f.eks Forsvarets Spesialkommando eller HV-innsatsslik at de kunne tatt hand om Utøya raskere. Endret 23. juli 2011 av krangel.no Lenke til kommentar
Tabris Skrevet 23. juli 2011 Del Skrevet 23. juli 2011 Jeg lurer på hvorfor de har en spørrerunde på pressekonferansene når de knapt kan svare på noen spørsmål. Jeg forstår selvsagt det, men forstår da ikke hensikten med en spørrerunde. Lenke til kommentar
War Skrevet 23. juli 2011 Del Skrevet 23. juli 2011 Er ikke det den HV-gruppa staten la ned? Kunne kanskje hatt bruk for de? Lenke til kommentar
Psychotron Skrevet 23. juli 2011 Del Skrevet 23. juli 2011 Oppsummering av siste pressekonferanse: - ABB overga seg frivillig - Politiet har dialog med han, men avhørene er likevel krevende - Massakren på Utøya varte i en og en halv time (!) - ABB hadde minst to våpen, et etthåndsvåpen, og et tohåndsvåpen - Politiet er enda ikke sikre på om det var en eller flere gjerningsmenn For de som ikke fikk det med seg.. 6 Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 23. juli 2011 Del Skrevet 23. juli 2011 (endret) ... ... Han kan nok bli sikta ihht. § 101. Folkemord etter kvart som antal omkomne er ferdig opptalt. §101 passer ikke da en politisk gruppe ikke er en av kriteriene for at paragrafen skal ramme: For folkemord straffes den som i hensikt helt eller delvis å ødelegge en nasjonal, etnisk, rasemessig eller religiøs gruppe ... Edit: Med mindre APs politiske overbevisning kan klasifiseres som religion da. :/ Endret 23. juli 2011 av BlueEAGLE Lenke til kommentar
Aalton Skrevet 23. juli 2011 Del Skrevet 23. juli 2011 Jeg klarer ikke å se hvordan de skulle ha reagert raskere. Poltiet uttalte at det tok 40 minutter for beredskapstyrken å komme frem etter at det lokale politiet anmodet assistanse. Dersom det da viser seg at det tok lang tid før de ba om hjelp, er ikke problemet manglende styrker, men mangeldane kompetanse i politiet. Dette er mine meninger Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 23. juli 2011 Del Skrevet 23. juli 2011 Så er det bare å vente på Kongens tale. Lenke til kommentar
Hugol Skrevet 23. juli 2011 Del Skrevet 23. juli 2011 Finnes det noe info om hvordan gjerningsmannen kom seg til øya? Fikk han kyss? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå