Gå til innhold

Regjeringskvartalet rammet av bombe, AUF-leir på Utøya angrepet av våpenmann.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kommentar fra face: "Bombe e sprengt i Oslo, so what? Verdn går videre!"

 

Facepalm anyone?!

 

Både og. Om en bombe hadde gått av i Alta eller Flekkefjord, hadde du brydd deg like mye? Norge stopper ikke i Trondheim. Her jeg bor er jeg ganske urørt av bomben og skytingen. Selvsagt føler jeg med de som døde og de pårørende, men fyren er tatt og de materielle skadene vil repareres ganske kjapt. Om noen dager tviler jeg på at jeg bryr meg noe særlig om hendelsen. Synd å si det, men det er for langt unna for meg.

 

Men når det er sagt liker jeg selvsagt ikke at noen sier det på FB på den måten. Det er tankeløst.

Tiden går videre, men hele landet, hele verden, har stoppet opp. Og det trengs, for de som var med på det, for pårørende, for hele landet.

 

"I dag er alle FRPere AUFer"

"I dag är vi inte norrmän, svenskar, danskar. Idag är vi nordboare!"

 

Det sier en del. Alle folk må få tid til å tenke over saken før verden kan gå videre. For alle blir berørt. Som at alle ble berørt av 9/11 snart ti år siden.

 

Etter at alle har sortert tankene sine, går verden videre. Men nå er pauseknappen et behov.

 

Jeg sier bare at "hele Norge" er veldig mange, og det er slettes ikke alle som bryr seg så mye. Vi tenker selvsagt på de pårørende, men ikke så mye at jeg dropper alle planene jeg har. Dagen min går som normalt, og jeg er langt fra den eneste.

Klart, folk skal tjene penger, fabrikker skal produsere, bryllup skal fortsette som normalt, fordi dette er ting som får samfunn til å bryte sammen, hvis disse ikke går som planlagt.

 

Men når man får en pustepause fra nevnte ol., så sitter "alle" og tenker på hva som har skjedd, og de pårørende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Der er vi uenige. En rettssak er mer enn han fortjener.

 

Lar vi en feig liten dritt som dette ødelegge prinsippene som vår stat er bygget på har han vunnet.

 

Det er først når vi beholder våre prinsipper i en vanskelig situasjon som dette at vi kan virkelig være stolte av dem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ang. mulig gjerningsmann nr.2, er det noen av de på øya som en til med våpen i hånd, eller er det bare hørsel-inntrykk av skudd etc.?

 

Hvis ikke det første, spørs det vel om det er reelt :hmm:

 

http://www.vg.no/nyh...?artid=10080657

 

De ser etter en fyr nummer to, som takket være vår fantastiske politivesen sikkert har unnslippet.

 

Ja det kom jo som ett sjokk! Merkelig at dem i det hele tatt klarte å ta ABB til slutt! Jeg skulle klart å reist langt nedi Europa, på den tiden politiet brukte på å komme seg til Utøya! Hadde Anders BB vert litt smartere, så hadde han stukket av fra Utøya i en liten mini ubåt.

Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Hadde noen mannet seg opp, og dannet en gruppe av mannlige, så burde de kunnet overmannet denne gærningen.Antall drepte hadde muligens ikke blitt så stort da.

 

Dette er tull, og ingen vits å spekulere i. En bevæpnet psyko med enorme mengder ammunisjon lar seg ikke stoppe uten å svare med samme mynt. Langt flere liv ville sannsynligvis gått tapt dersom folk hadde prøvd å stoppe gjerningsmannen. Jeg er rimelig sikker på at både jeg og du hadde opptrådd på samme måte i en lignende situasjon. Det er lett å være tøff på et forum.

Endret av member-101642
Lenke til kommentar

Kjenner flere som ikke bryr seg om hva som skjer i verden. En venninne leser ikke nyheter fordi hun har nok med å tenke på seg selv (dt var det hun sa).

 

Og flere bryr seg ikke fordi de ikke er berørt. Skammelig

 

Unnskyld at jeg sier det, men det sier egentlig det meste om henne person. For en forferdelig ting å si, selv om jeg mistenker at det ligger noe mer bak (kanskje hun ikke ønsker å ta dette innover seg og bruker dette som en "forsvarsmekanisme")..

 

Nei dessverre, det er sånn hun er.

F.eks tsunamien i Asia, hun hadde fått med seg at det hadde skjedd noe der nede, men hun visste ikke hva.

Skjønner ikke at noen kan være sånn

 

For å ha det klart fra starten av så er jeg enig i at det er skammelig å ikek bry seg om verden MEN:

 

ta å se på ALLE skikkelige fisefine bimboer og slike folk. du kan ta miss universe au for eksempel. de skal liksom prøve å stå for world peace men de har ingen anelse om noen ting som skjer. slik er alle bimboer. fisefine jenter er ganske så spesielle på dette området da det eneste de tenker på er klær, sminke og smykker og en helt utrolig syk humor...

 

så kommer det også mange folk som skjeldent følger med i media pga de er så opptatte men de bryr seg virkelig, slik som kapteinen min for eksempel så er han så mye å arbeider og diller at han får ikke tid til å følge med i media, han får med seg store og viktige ting og bryr seg men leser ikke avis eller ser på nyheter selv for han har rett og slett ikke tid og det har jeg vært vitne til i noen måneder nå.

 

men bimboer er de aller aller verste som ikke bryr seg i det hele tatt for hele verden for dem er klær, sminke, hår og feminisme til tusen

 

 

Angående AUF lederen:

Ja han burde hjulpet noen ungdommer før han stakk, han er leder og er hans ansvar å hjelpe de andre så mye som mulig, dette gjelder selvfølgelig innenfor visse rammer da han ikke er pliktig til å ta seg av morderen men heller prøve å redde så mange ungdommer som mulig uten at han springer gjennom ilden mange ganger selv. det er en mellomting av å være rambo og av å være førstemann av øya!!!

 

Til de som sitter her og skriver om saken og om hvordan facebook er og hvordan dere hater det og det:

dere er ikke noe bedre som sitter her og skriver og daller. det er akkurat det samme, nesten verre fordi her er det større folkegruppe som leser det. sitte på facebook og sitte her i diskusjonen er like mye respektløst begge deler.

 

Ellers forstår jeg godt det foregår diskusjon, jeg selv er varm i trøya på den H regjeringa som skal ha åpent land og gi penger til utlandet og utlendinger og nordmenn må betale staten mer enn det vi får av dem og mange mange slike ting. mye i regjeringa som kunne vært mye bedre som hadde forhindret slike hatbyrder..

 

ABB er sikra 21år + forvaring, aldri har Norge opplevd verre (utenom WW2 da) og når nokas ranerne som uheldigvis tok livet av en politimann ikke var langt i fra 21 år og flere fikk forvaring så sier det seg selv at denne mannen er garantert 21 år + forvaring. det gleder stort :)

Lenke til kommentar

Hei datasmurf, du kan godt svare meg her istedet for på SA. Du burde forresten fortelle dem om deviantart-kontoen din. De elsker sånt der borte.

 

Har han ikke egentlig vunnet om man lar fundamentale rettsstatsprinsipper forgå i hevntørsten?

 

Han har vunnet all den tid han er i live etter å ha gitt en fullstendig forklaring, når så mange av ofrene hans ikke er det.

Svarer deg her og der, og jeg vet de elsker å hate dA, men jeg har kun bilder og dikt på min og fordømmer furries, Sonic-fans og alt det andre som florerer på dA. Tror jeg har lenka til kontoen min flere ganger i både GBS og PYF.

Lenke til kommentar

Lar vi en feig liten dritt som dette ødelegge prinsippene som vår stat er bygget på har han vunnet.

 

Vi gjorde et unntak for Quisling, vi kan gjøre et unntak for denne fyren og.

All denne "toleransen" og påtatte sindigheten i en sånn situasjon gjør meg kvalm.

 

Men er vel lettere å tåle en urett som ikke rammer en selv, har internett lært meg.

Lenke til kommentar

Lar vi en feig liten dritt som dette ødelegge prinsippene som vår stat er bygget på har han vunnet.

 

Vi gjorde et unntak for Quisling, vi kan gjøre et unntak for denne fyren og.

All denne "toleransen" og påtatte sindigheten i en sånn situasjon gjør meg kvalm.

 

Men er vel lettere å tåle en urett som ikke rammer en selv, har internett lært meg.

 

Hvem har "tålt" denne uretten?

Lenke til kommentar

http://www.lovdata.no/all/tl-20050520-028-020.html

 

Grov overtredelse av § 131 straffes med fengsel inntil 30 år. Ved avgjørelsen av om terrorhandlingen er grov, skal det særlig legges vekt på om den er begått med terrorhensikt som nevnt i annet ledd.

 

Var det ikkje to tilfeller av brudd på § 131 a han blei sikta for?

I så tilfelle er øvre fengselsstraff 21 år.

 

(Men siktelsen kan nok endre seg når man får full oversikt over kva som har skjedd).

Lenke til kommentar

Lar vi en feig liten dritt som dette ødelegge prinsippene som vår stat er bygget på har han vunnet.

 

Vi gjorde et unntak for Quisling, vi kan gjøre et unntak for denne fyren og.

All denne "toleransen" og påtatte sindigheten i en sånn situasjon gjør meg kvalm.

 

Men er vel lettere å tåle en urett som ikke rammer en selv, har internett lært meg.

 

Du får ta saken i egne hender du, slik som Anders Behring Brevik. Du er visst like lite glad i vår demokratiske rettsstat som ham.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Klart, folk skal tjene penger, fabrikker skal produsere, bryllup skal fortsette som normalt, fordi dette er ting som får samfunn til å bryte sammen, hvis disse ikke går som planlagt.

 

Men når man får en pustepause fra nevnte ol., så sitter "alle" og tenker på hva som har skjedd, og de pårørende.

 

Selvsagt var jeg sjokkert i går, og jeg fulgte med både i denne tråden og på TV for å se hva som var skjedd. Men jeg våknet opp i dag til en ny dag, og alt som skjedde i går skjedde i går. Det er over, og det vil ikke påvirke meg lengre. Hvorfor skal jeg gå rundt og tenke på det?

Lenke til kommentar

Hvem har "tålt" denne uretten?

 

Alle de med venner eller pårørende som er rammet, og ikke sitter foran tastaturet som svette rettsstatsforkjempere like distansert fra resten av menneskeheten som drapsmannen var.

 

Du er glad i å spre hat på internett. Bør vi være bekymret?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...