Gå til innhold

Regjeringskvartalet rammet av bombe, AUF-leir på Utøya angrepet av våpenmann.


Anbefalte innlegg

AUF lederen stakk av i første mulige båt, mens langt yngre deltagere som ikke forstod hva som skjedde ble overlatt til sin skjebne.

 

Han flyktet for livet som alle andre. Da tenker man på sitt eget liv. Veldig lett for deg å sitte der og dømme hans handlinger, jeg tviler på at han forsto så mye mer enn de yngre deltakerne.

 

 

Glad jeg ikke har han som min leder!

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser at avisene skriver at han har hatt en bil PÅ Utøya - stemmer det? Eller er det grunn til å tro at bilen har vært på fastlandet?

Bilete frå diverse aviser viser ein Bislett Bilutleige varebil på øya. Som skal ha vore ABB sin..

 

Ja han måtte jo få plass til all ammunisjonen sin, han fyrte jo av med få sekunders mellomrom i "timesvis". Han kunne ikke ha kommet med en liten Fiat da!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg lurer på hva han egentlig tenkte å oppnå med den grusomme massakren. Dersom målet var å spre fremmedfrykt og fremme høyresiden, så burde han stoppet etter bombeangrepet og latt islamister ta på seg ansvaret. Nå kommer resultatet til å bli det helt motsatte. Så fuckings meningsløst.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Der er vi uenige. En rettssak er mer enn han fortjener.

 

Har han ikke egentlig vunnet om man lar fundamentale rettsstatsprinsipper forgå i hevntørsten?

 

I forhold til AUF-lederen, min første tanke da jeg hørte på radioen (ja, radioen) at han hadde vært heldig nok til å komme seg om bord på en av de første båtene som ankom Utøya var lik det noen ymtet frampå om over her - "burde ikke han blitt igjen, tatt ansvar og forsøkt å lose de yngre i sikkerhet?"

 

Men når jeg fikk tenkt meg om litt, så virker det fullstendig urimelig å forlange at Eskil Pedersen - i kaoset og uvissheten som rådet der og da - skulle ha tenkt på den potensielle faren for andre; og hinsides fornuft å forvente at han skulle snu og springe rundt i kuleregnet på øyen for å finne folk og få dem avgårde. Lett for oss å sitte her og slå fast at jo, han burde tatt kommandoen og forsøkt å redde folk i stedet for å berge seg selv - men hvor mange av oss hadde selv gjort det om en var midt oppi noe slikt? Det vet man ikke før man står der.

Endret av Zealuu
  • Liker 6
Lenke til kommentar
FAENS MUSLIMER DE KAN BARE BRENNE I HELVETE!

 

KRISTENDOMMEN ER FAEN MEG EN MYE BEDRE RELIGION ENN MUSLIMER! IKKE AT JEG ER KRISTEN.

Jeg måtte bare dra frem dette innlegget fra i går. Det kunne vært komisk om det ikke hadde vært så tragisk utfall i går. Nå er det bare en trist bevitnelse på hvordan enkelte forhåndsdømmer og misbruker en så tragisk hendelse til å støtte sine egne politiske poeng.

 

All honnør til alle i media og på ulike nettfora som har klart å ikke forhåndsdømme og misbruke så tragiske hendelser. Også stor honnør til Siv Jenssen som sier gråtkvalt at alle FrP-ere er AUF-ere i dag.

 

Jeg regner med Frp får 50% på neste menigsmåling.

 

Trist indeed. Kanskje sjekke hva man skriver først selv før man hakker på andre?

Lenke til kommentar

Moderatormelding Vis hensyn til personvern

Fjernet innlegg om ofre og synsing om deres mentale tilstand. Slike mulig injuriende innlegg bryter med god presseskikk. Ta det på eget område (blogg eller annet) hvor dere kan ta det juridiske ansvaret. Vi har ingen interesse av å være publiseringsplattform for slik omtale av ofre i en pågående sak.

Lenke til kommentar

Hei datasmurf, du kan godt svare meg her istedet for på SA. Du burde forresten fortelle dem om deviantart-kontoen din. De elsker sånt der borte.

 

Har han ikke egentlig vunnet om man lar fundamentale rettsstatsprinsipper forgå i hevntørsten?

 

Han har vunnet all den tid han er i live etter å ha gitt en fullstendig forklaring, når så mange av ofrene hans ikke er det.

Endret av Lilac1
Lenke til kommentar

Jeg lurer på hva han egentlig tenkte å oppnå med den grusomme massakren. Dersom målet var å spre fremmedfrykt og fremme høyresiden, så burde han stoppet etter bombeangrepet og latt islamister ta på seg ansvaret. Nå kommer resultatet til å bli det helt motsatte. Så fuckings meningsløst.

 

Ja, så hadde han kanskje kunne gått fri å sluppet 21 år i fengsel. Mens Kadaffi, Mullah Krekar, Al Quida og resten av gjengen kranglet om hvem av dem som hadde bombet Oslo. Hahahah!

Lenke til kommentar

Jeg lurer på hva han egentlig tenkte å oppnå med den grusomme massakren. Dersom målet var å spre fremmedfrykt og fremme høyresiden, så burde han stoppet etter bombeangrepet og latt islamister ta på seg ansvaret. Nå kommer resultatet til å bli det helt motsatte. Så fuckings meningsløst.

 

Tror motivet kommer frem iløpet av de neste dagene. Mannen må jo åpenbart ha et motiv, og noe han vil si. Spesielt med tanke på at han ikke drepte seg selv. I mine øyne tyder det på at han har lyst å si noe. Men alt nå blir spekulasjoner. Vi venter alle i spenning på detaljer om nøyaktig hva som har skjedd og hvorfor. Inntil da lever vi i sorg og uvitenhet.

Lenke til kommentar

En bakgrunn jeg lagde i sammenheng med gårsdagens hendelser. Klarte ikke jobbe så mye med den, da tårene kom etterhvert som jeg tenkte over hendelsene mens jeg hørte NRK på TV'en. Dette er grunnen til at den er så "enkel".

 

Bare å sette den som personlig bakgrunn, hvis du har lyst til det.

post-93392-0-75188800-1311435993_thumb.png

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest member-101642

AUF lederen stakk av i første mulige båt, mens langt yngre deltagere som ikke forstod hva som skjedde ble overlatt til sin skjebne.

 

I et korttenkt øyeblikk reagerte jeg også på dette. Jeg slo det raskt ifra meg, da situasjonen ikke er mulig å sette seg inn i for oss som ikke var der. Bildene og historiene gjør vondt. Aldri før har jeg blitt så påvirket av en nyhetssak.

Lenke til kommentar

Kommentar fra face: "Bombe e sprengt i Oslo, so what? Verdn går videre!"

 

Facepalm anyone?!

 

Både og. Om en bombe hadde gått av i Alta eller Flekkefjord, hadde du brydd deg like mye? Norge stopper ikke i Trondheim. Her jeg bor er jeg ganske urørt av bomben og skytingen. Selvsagt føler jeg med de som døde og de pårørende, men fyren er tatt og de materielle skadene vil repareres ganske kjapt. Om noen dager tviler jeg på at jeg bryr meg noe særlig om hendelsen. Synd å si det, men det er for langt unna for meg.

 

Men når det er sagt liker jeg selvsagt ikke at noen sier det på FB på den måten. Det er tankeløst.

Tiden går videre, men hele landet, hele verden, har stoppet opp. Og det trengs, for de som var med på det, for pårørende, for hele landet.

 

"I dag er alle FRPere AUFer"

"I dag är vi inte norrmän, svenskar, danskar. Idag är vi nordboare!"

 

Det sier en del. Alle folk må få tid til å tenke over saken før verden kan gå videre. For alle blir berørt. Som at alle ble berørt av 9/11 snart ti år siden.

 

Etter at alle har sortert tankene sine, går verden videre. Men nå er pauseknappen et behov.

 

Jeg sier bare at "hele Norge" er veldig mange, og det er slettes ikke alle som bryr seg så mye. Vi tenker selvsagt på de pårørende, men ikke så mye at jeg dropper alle planene jeg har. Dagen min går som normalt, og jeg er langt fra den eneste.

Lenke til kommentar

Tror motivet kommer frem iløpet av de neste dagene. Mannen må jo åpenbart ha et motiv, og noe han vil si. Spesielt med tanke på at han ikke drepte seg selv. I mine øyne tyder det på at han har lyst å si noe. Men alt nå blir spekulasjoner. Vi venter alle i spenning på detaljer om nøyaktig hva som har skjedd og hvorfor. Inntil da lever vi i sorg og uvitenhet.

Er nok desverre kanskje tilfelle ja. Sånn sett burde han blitt lagt bak lås og gløymd. På ei anna side er det mange som vil vite motivasjonen hans bak dette og kva han har å sei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...