Gå til innhold

Regjeringskvartalet rammet av bombe, AUF-leir på Utøya angrepet av våpenmann.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det finnes nok andre typer fengsler i Norge enn kun disse hotellene våre.

Jeg ser for meg at han kan ende på isolat / enecelle for å beskyttes mot andre innsatte som sannsynligvis vil ta ham.

 

Jeg mener at folk som ønsker å se ham død nå, ønsker ham bedre ting enn de av oss som vil at han skal leve med det han har gjort. Evt. la ham tortureres. Enten fysisk eller psykisk (eller begge).

 

Det fyren har gjort er såpass langt fra det verste vi til nå har sett her til lands at han fortjener en umenneskelig straff. Her har vi en fyr som bevisst brukte begrensningene i det norske retssystemet for å få sin såpeboks, sin talerstol. Og folk vil gi ham det han ber om.

 

Vold og hat kan bare føre til mer ektremisme, om man faktisk skal bekjempe hendeler som dette trenger man forståelse og toleranse for andres meninger.

 

AUF sin toleranse og forståelse hjalp dem lite.

Endret av Lilac1
Lenke til kommentar

Har vi hørt noe om hvordan arrestasjonen foregikk?

 

Gikk han tom for kuler og krutt, overga han seg, ble han overmannet?

 

Husker ikke hvor jeg leste det og om kildene kan være troverdige, men han skal visstnok av overgitt seg til væpnede politistyrker med et smil om munnen.

Smil om munnen? Var ikke det gutten med knviven tidligere i dag?

 

Godt mulig de begge smilte..

Lenke til kommentar

Ikke 2 timer, men 30 minutter!

 

http://politiken.dk/...cialstyrke-kom/

 

Edit:

Sorry, står litt forskjellig ute på nett ja. Kan være mulig 2 timer er riktig.

 

Jeg fant dette sitatet i VG:

 

Ifølge NRK hadde Breivik Utøya for seg selv i en halvtime. Beretningene om tiden som utspilte seg under angrepet på ungdommene på AUFs sommerleir er grufulle.

 

På sovesalen skolestua gjemte Jorid Holstad Nordmelan (20) seg, sammen med 20 til 30 av de som var på sommerleir på Utøya. Der ble de sittende i halvannen time, mens de ventet på å bli reddet vekk fra øya av politiet.

 

Det ser ut til at spesialstyrkene brukte ca. 30 minutter på å nå øya, men at det tok ca. 1 time før politiet nådde noen av de innestengte (for andre ungdommer så kan det ha tatt kortere eller lengre tid, avhengig av hvor de befant seg på øyen). Da jeg så helikopterbildene fra NRK (der helikopteret faktisk filmet massemorderen og forvekslet han med en politimann), så la jeg merke til at et flertalls politimenn bevegde seg sakte fremover i en gruppe et annet sted på øyen. Det kan ha vært en del av spesialstyrken som hadde kommet iland på andre siden av øyen, og som systematisk jobbet seg fremover mot massemorderen.

Lenke til kommentar

Kjenner flere som ikke bryr seg om hva som skjer i verden. En venninne leser ikke nyheter fordi hun har nok med å tenke på seg selv (dt var det hun sa).

 

Og flere bryr seg ikke fordi de ikke er berørt. Skammelig

 

Unnskyld at jeg sier det, men det sier egentlig det meste om henne person. For en forferdelig ting å si, selv om jeg mistenker at det ligger noe mer bak (kanskje hun ikke ønsker å ta dette innover seg og bruker dette som en "forsvarsmekanisme")..

 

Nei dessverre, det er sånn hun er.

F.eks tsunamien i Asia, hun hadde fått med seg at det hadde skjedd noe der nede, men hun visste ikke hva.

Skjønner ikke at noen kan være sånn

Lenke til kommentar

Noen som har sjekket dette:

 

http://skattelister.no/skatt/profil/anders-behring-breivik-33747942/

Greit skattelistene ikke er 100% nøyaktige, men når han stiger over 600k på 1 år i formue = dødsfall i familien(sikkert), kansje pga dårlig sykehus/feil behandlet.

Og hvem satt i regjeringen i da han fikk den formuen = AP-RødGrønne regjeringen.

Han meldte seg ut av FrP sammtidig som han fikk pengene.

 

Ehm virker som han ville ta tillbake på AP.

 

Nettinnlegg skrevet av anders behring breivik

“har jobbet med prosjektutvikling i 14 år med flere prosjekter relatert til nettløsninger, har økonomisk utdannelse + to andre bachelor grader, tjente min første mill som grunder i en alder av 24 og har mange kamerater som i dag er suksessfulle grundere innenfor de fleste bransjer”.

 

Men når han har lite i inntekt, så brått så får han en del.

Neppe.

 

Men holder meg til min egen teori

Lenke til kommentar

håper virkeli en av foreldrene skyter denne mannen om han noensinne slipper ut....

 

Det håper ikke jeg. Vi trenger strengt tatt ikke flere ødelagte liv.

 

Livet hans er allerede ødlagt.

Spørs om han ser et slik selv? Tvertimot kan han være kjempefornøyd med seg selv og sitt eget speilbilde.

 

Dette vil i såfall også spille en rolle i fremtiden m.h.t. til lengden av fengselsoning/forvaringsdom. Hvis han "om 21 år" fortsatt mener at han handlet riktig, slipper han ikke ut. Så det blir vel en kamp om å være taktisk (late som han angrer) eller "holde hodet høyt" å ikke angre noenting.

Lenke til kommentar

Jeg er litt lei av å lese om hevntørste brukeres mening om hvordan vedkommende bør straffes. Det er en egen tråd om dette (mm. den er blitt slettet). Vi lever i et land hvor det er likhet for loven og strafferammene reflekterer de humanistiske tankene som Norge setter så høyt. Jeg er enig i at disse kanskje ikke imøtekommer det umennskelige, groteske massedrapet av ungdom som denne personen serår ansvarlig for, men jeg har stor tro på at han vil få den straffen han fortjener. Dødsstraff ble gjeninnført ved etterkrigsrettsakene i 1945, men jeg har liten tro på at det vil være ønskelig i dagens samfunn.

Lenke til kommentar

Selv om det er gjort av en nordmann,vil kanskje noen begynne å forstå litt av hvordan jøder og andre i Israel har hatt det. Kanskje de vil forstå og godta at det bygges gjerder.

 

Ja nå var nå gjerningsmannen dypt kristen og har sikkert samme sympati for Israel som deg.

 

Jeg forstår enda bedre hvordan Palistinerne har det, hvis en på død og liv skal dra andre momenter inn i denne tragedie.

 

Dypt kristen du liksom, hahah, hva han gjorde stemte ikke akkurat overens med å være kristen. SÅ du mener at kristne sine verdier går ut på å terrorisere sommerleirer for barn og sprenge i luften norske regjerinsbygg! HAAHHHA, vet ikke helt jeg Vårbris, men hvilken søndagsskole gikk du på?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

AUF lederen stakk av i første mulige båt, mens langt yngre deltagere som ikke forstod hva som skjedde ble overlatt til sin skjebne.

 

Han flyktet for livet som alle andre. Da tenker man på sitt eget liv. Veldig lett for deg å sitte der og dømme hans handlinger, jeg tviler på at han forsto så mye mer enn de yngre deltakerne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Neida, bare de som tar det for god fisk og ren fakta.

 

Jeg leser nyhetsspeilet for god humor og underholdning.

 

Oki. Alle som leser nyhetsspeilet uten å opprettholde en sunn ironisk distanse burde fratas stemmeretten.

 

Jeg er enig i at disse kanskje ikke imøtekommer det umennskelige, groteske massedrapet av ungdom som denne personen serår ansvarlig for, men jeg har stor tro på at han vil få den straffen han fortjener.

 

Der er vi uenige. En rettssak er mer enn han fortjener.

Endret av Lilac1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...