Gå til innhold

Regjeringskvartalet rammet av bombe, AUF-leir på Utøya angrepet av våpenmann.

Anbefalte innlegg

Er ein sånn person psykopat eller sosiopat?

Er ikke det synonymer? Jeg tror egentlig at han lider av narsissistisk personlighetsforstyrrelse. Ettersom han gjorde noe så forferdelig for å få oppmerksomhet.

Sitat:

Narsissistisk personlighetsforstyrrelse

Narsissistisk personlighetsforstyrrelse kjennetegnes ved at personen har en følelse av å være meget spesiell og viktig. Personen føler seg berettiget til å bli spesielt beundret, til suksess og særbehandling både fra andre enkeltpersoner og fra samfunnsinstitusjoner. Personen er lite empatisk, det er egne interesser og behov som er viktige. Personen har lett for å tolke andres atferd som misunnelse, og er selv ofte misunnelig på andre. Han/hun er opptatt av at de han/hun omgås må være ekstraordinære, enestående og ha høy status, fordi det bare er disse som fortjener hans/hennes samvær.

Endret av turbonello
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er riktig at det er mange andre med ekstreme meninger, men det er stor forskjell på ekstreme meninger og de ekstreme handlingene som ABB er ansvarlig for.

Vel, partileder i Frp tok til orde i full offentlighet for å stoppe barnemishandlende muslimer som ødelegger "våre verdier", og blir sluppet inn i landet av den naive og virkelighetsfjerne venstresiden.

og ?

Du finner tilsvarende argumentasjon hos fundamentale muslimer. Vesten er farlig, og alle som ikke kategorisk fordømmer dem er Islams fiender. I etterkant av tragedier stiller de seg gjerne uforstående til hvordan enkelte radikale kunne finne på å oversette retorikken i handlinger.

Hvem skulle vel trodd at vi hadde så mye til felles med selv de mest ekstreme radikale muslimene allikevel.. Nok et mysterium på gang her..

Jeg kan ikke registrere at noen politikere har kommet med tilsvarende argumentasjon om innvandring, at all innvandring er farlig osv.

Er vel ikke mange ukene siden jeg hørte et "stuerent" argument om "kulturell inkompatibilitet" fra en partitopp. Argumentet rundt hvorvidt det i det hele tatt er mulig å "integrere" visse grupper er stadig oppe til diskusjon. Mens angrepene på politiske motstandere har en tendens til å være kategoriske: hvis man støtter innvandring uten bevisst profilering på bakgrunn av innvandrerens bakgrunn, ja da undergraver man den nasjonale identiten bevisst. Man vil "transformere" landet til en multikulturell masse, man er naiv, osv, osv.

Kommer man lenger ut til høyre snakkes det åpent om at når muslimer blir i flertall, så kan vi risikere en folkeavstemning for å avskaffe demokratiet. Dette er ellers oppegående og intelligente mennesker som argumenterer slik.

Tankegangen dette er basert på har alltid vært radikal - man merker politiske motstandere som uten evne til å iverta sin egeninteresse. Eller man kaller dem "landsforrædere", som igjen er et ord som blir brukt. Om ikke på talerstolene veldig ofte, så blir det nå allikevel brukt. Kampen internt i Frp rundt hvorvidt det skulle kunne anses som "liberalt" å akseptere innvandring, hvis innvandreren aksepterer norsk lov, den var ganske så kraftig et par år tilbake, for eksempel.

Splitten i partiet vi så da hadde virkelig å gjøre med hvorvidt innvandring skulle kategorisk motarbeides, eller om vi bare skulle behandle alle med stor skepsis og politiovervåking.. frem til man kjøpte en bunad eller noe slikt.

Ikke at jeg tillegger Frp noe ansvar for tragedien, på samme måte som jeg ikke tillegger partiet ansvar for noe som helst - men om du tror at Tybring-Gjedde kommer ut av et vakuum, så tar du feil. Det samme gjelder de toppene i partiet som er relativt oppegående, men som vet å benytte seg av populær opinion - de søker bevisst inn i ekstreme og radikale meninger som er, i visse deler av landet, fullstendig legitime.

At dette i seg selv legitimerer disse synspunktene, om ikke i den offentlige debatten, så i det minste hos visse velgere - det er et problem mange har satt et pekefinger på før. Ikke fordi man er uenige i meningene - alle har nå vitterlig meninger - men fordi det fundamentalt legitimerer å sidestille politisk dialog til fordel for "noe annet".

Dette er ikke noe vi burde foretrekke. Men vi ser det stadig i sammenheng med stor mistro til det eksisterende politiske systemet. Der man for eksempel kommer til det synet at systemet er bare et verktøy for å fremme den eneste riktige politiske meningen. Hva som blir sagt, eller metodene som blir brukt - ja det spiller liten rolle, siden målet er så rettvist. Tilsvarende nekter man at motstandere er noe annet enn hjernevaskede nisser.

Personlig gir jeg fullstendig blanke, og har fått nok av hele greia. Men jeg påpeker gjerne at argumentasjonen som dukker opp i slike diskusjoner har en tendens til å bite seg selv i ræva: man tror at demokrati ikke er en dialog, men en kamp for flertallets rett til å undertrykke folk vi ikke liker. Og får å få til dette må man være "smart". Man må omgå det demokratiske systemet for å bevare det. At dette systematisk bryter med ethvert demokratisk prinsipp - at man undergraver fundamentet man står på selv - ja det spiller ingen rolle. Stor retorikk går inn for å markere FrP som det store "systemkritiske partiet". Og folk biter på - og det er ingen tilfeldighet.

Vel - nå har vi sett et eksempel på hvordan denne tankegangen kan bli oversatt av en som tar retorikken seriøst. Istedet for å simpelten dulle rundt i sandkassen med plastspaden, mens man bygger sandslott på bjerget, som alle andre. Tar man dette inn over seg kan man kanskje forstå at politisk arbeid må bestå av mer enn strategiske og sterke meninger. Eller at kanskje vi til og med skulle ha et høyere absolutt minste-krav til politisk dialog i Norge enn man har i fjellheimen i Afghanistan. At dette er noe vi skylder alle som ønsker å bo i et relativt fredelig land. Kunne Frp markeres som et faktisk liberalt alternativ, for eksempel, heller enn et parti fullt av stolte, uutdannede populister?

Jeg holder ikke pusten frem til det skjer, for å si det på den måten. Men du skal vite at dette ikke kommer fra ingensteds.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Noen som har hørt noe mer om mannen som ble arrestert på Utøya i formiddag? En ungdom i sjokk eller en medsvoren eller hva?

Tror det bare dreide seg om en ungdom som gikk rundt med kniv. Han var visstnok en AUF'er som følte seg utrygg (hadde ingen tilknytning til det som skjedde i Oslo eller Utøya). Men statsministeren var ventet på stedet, så det var vel naturlig at politiet kjørte ham vekk.

Lenke til kommentar

Selv om det er gjort av en nordmann,vil kanskje noen begynne å forstå litt av hvordan jøder og andre i Israel har hatt det. Kanskje de vil forstå og godta at det bygges gjerder.

KAN DU IKKE HOLDE DINE POLITISKE INERESSER UTENFOR DENNE TRÅDEN?

DET HANDLER DA FOR FAEN IKKE OM MIDTØSTEN DETTE HER!

Er ikke denne katastrofen ille nok, utan at du må sutre om jøder og israel?

Endret av Abigor
  • Liker 9
Lenke til kommentar

Hater du han ikke?

Jeg må innrømme jeg ikke føler noe hat mot vedkommende per i dag. I større grad sjokk og frundring og tristhet. Det er vanskelig å skjønne hvordan folk kan gjøre noe slikt, men jeg føler mer ett sjokk over at folk kan gjøre sånn, enn noe konkret hat mot den konkrete gjerningsmann. Det og en stor tristhet over det som har skjedd. Mulig det er noe rart med hodet mitt dog.

AtW

Ok, kjenner en som måtte svømme over meget godt, så er mulig jeg overreagerer.. Opptil dere å bedømme

Lenke til kommentar

Er ikke det synonymer? Jeg tror egentlig at han lider av narsissistisk personlighetsforstyrrelse. Ettersom han gjorde noe så forferdelig for å få oppmerksomhet.

Når han har lest mye og visst interesse for de politiske og sosiale temaene så virker det ikke som at oppmerksomhet var grunnen men heller en politisk og ideologisk handling, noe han tydeligvis følte sterkt for

Lenke til kommentar

Han er 32.

Han ender i fengsel i ca. 20 år.

Han kommer ut i en alder av 52.

Han dør antageligvis i en alder av 75.

Det betyr at om 20 år, så vil det bli dette om igjen, i 25 år?

kommer ut? han bør råtne i fengsel

Lenke til kommentar

Han er 32.

Vet du egentlig hva forvaring er?

• Liker 3
Lenke til kommentar

Det ligger definitivt et sterkt hat mot Anders Breivik nå, men det er ikke det som preger meg og mine følelser for øyeblikket. Det er mer sjokket, sorgen, frustrasjonen og alle de andre følelsene som har oppstått som følge av disse grusomme og umenneskelige angrepene. Hatet kan komme siden, jeg føler ikke at det er dét jeg vil bruke energi på akkurat nå, selv om hatet som sagt ligger og lurer i bakgrunnen.

Angående flaggbruk, så syns jeg dette er bra. Monsteret Anders Breivik beviste på den mest grufulle og forferdelige måte at han nettopp ikke er glad i landet sitt. Det norske flagget henger på halv stang over hele landet i dag. Det norske flagget er et symbol på vårt land og det Norge står for, og det er også et symbol for samhold og tilhørighet. En viktig ting angående dette, slik jeg ser det, er nettopp å vise at en menneskelig djevel som han selv ikke kan ødelegge noe slikt også.

Endret av Goldshoten
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tviler på at han slipper ut. Selv om maks straffen er 21 år, så kan du sitte i mer enn 21 år. Forvaring og greier. Alternativt handler han på sinnssykehus for resten av livet.

Nettopp. Sakset fra Wikipedia (nei, orket ikke å finne annen kilde):

Straffereaksjonen forvaring er hjemlet i «Forskrift om gjennomføring av særreaksjonen forvaring» § 2, hvor det står:

Gjennomføring av forvaring skal ivareta samfunnets behov for sikkerhet mot ny alvorlig kriminalitet fra den forvaringsdømtes side. Innenfor sikkerhetsmessig forsvarlige rammer skal den forvaringsdømte gis mulighet for å endre sin adferd og tilpasse seg et liv i frihet.

Lenke til kommentar

Han er 32.

Kommer han ut igjen så blir han ikke fri. Først fengsel - Liten frihet - Skrujernets kjeller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...