Gå til innhold

Regjeringskvartalet rammet av bombe, AUF-leir på Utøya angrepet av våpenmann.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg bestemte meg for at hvis han kom, skulle jeg spille død. Jeg skulle ikke løpe eller svømme. Jeg kan ikke beskrive frykten, alle tankene, det jeg følte.

 

En mann kom. «Jeg er fra politiet.» Jeg ble liggende. Noen skrek tilbake at han måtte bevise det.

 

Jeg husker ikke helt hva ham sa, men morderen begynte å skyte. Han ladet. Skjøt mer. Han skjøt de rundt meg.

 

Jeg ble liggende. Jeg tenke: «Nå er det over. Han er her. Han tar meg. Nå dør jeg.» Folk skrek. Jeg hørte at andre ble skutt. Andre hoppet ut i vannet. Jeg lå der. Mobilen i hånden. Jeg lå oppå beina til en jente. To andre lå oppå mine bein. Jeg ble liggende. Det tikket inn tekstmeldinger. Mobilen ringte flere ganger. Jeg ble liggende. Jeg spilte død. Jeg lå der i minst en time. Det var helt stille. Jeg vred forsiktig på hodet for å se om jeg kunne se noen levende. Jeg så lik. Jeg så blod. Frykt.

 

Jeg bestemte meg for å reise meg. Jeg hadde ligget oppå et lik. To lik lå på meg. Jeg hadde englevakt.

 

http://www.aftenposten.no/meninger/signert/article4181327.ece

 

Noe av det sterkeste jeg har lest.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det blir så tullete å snakke om multikulturister og innvandring når han selv er omtrent like farlig som eventuelle muslimske terrorister. Så om Norge var et "rent" land, vi hadde jo fortsatt hatt han? Hadde han da plutselig vært en annen person som ikke kunne skade og drepe andre på en slik kalkulerende måte? Ekstremisme og psykopatisk oppførsel er jo uavhengig av politiske syn og religion. Jeg syntes det er noe klikk der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Veldig skremmende at jeg langt i fra er uenig i mye av det han skriver...

 

Burde ikke være så skremmende. Hans meninger er langt ifra så ekstreme som mange skal ha det til. Gitt at hans meninger har noe for seg så mister de ikke sin "verdi" selv om han begår massedrap.

 

Multikulturalisme slutter ikke å være et problem fordi en person som er imot multikulturalisme, begår massedrap.

..politisk motivert massedrap.

 

Ellers er det vel ikke akkurat fullstendig uaktuelt for motstandere av "multikulturalisme" å kategorisk fordømme politisk motivert vold. Før, som etter denne tragedien.

Lenke til kommentar

Jeg har en følelse av at fyren liker at vi bruker navnet hans. Burde vi ikke bruke et negativt ladet kallenavn slik man ofte gjør med seriemordere i USA? Jeg har ikke lyst til tenke på at hver gang noen nevner navnet hans blir berømmelsen hans større i ekstreme miljøer.

 

Noen som har forslag til kallenavn? Personlig mener jeg "drittsekken" er veldig dekkende...

 

(Og hvis noen mener dette er personangrep, så har de helt rett. Jeg angriper drittsekken personlig, og er stolt av det!)

 

"Drittsekken" syntes jeg personlig blir litt vagt... Tror det blir vanskelig å lage et kallenavn som er dekkende nok...

 

Kanskje "Gal nasjonalistisk, narsissistisk, oppmerksomhetssøkende massemorder" kan betegne denne mannen noenlunde godt nok?Eller "Terror-Anders" ... Nazi-Breivik. "Hitler-Anders", eller noe i den retningen der... Eller bare "sinnsyk massemorder" "Den største idioten i norges historie: Frimurer, Nasjonalist og Nazi-sympatisør...

Lenke til kommentar

Jeg vil gjerne presisere at dette IKKE er den første terrorhandlingen på norsk jord, og ikke den første utført av ekstreme høyrevridde. Jeg tror dette er den fjerde, men jeg kan ta feil.

Stikkord: Nor-moskeen, Norsk Front osv.

 

Jeg har en følelse av at fyren liker at vi bruker navnet hans. Burde vi ikke bruke et negativt ladet kallenavn slik man ofte gjør med seriemordere i USA? Jeg har ikke lyst til tenke på at hver gang noen nevner navnet hans blir berømmelsen hans større i ekstreme miljøer.

 

Noen som har forslag til kallenavn? Personlig mener jeg "drittsekken" er veldig dekkende...

 

(Og hvis noen mener dette er personangrep, så har de helt rett. Jeg angriper drittsekken personlig, og er stolt av det!)

 

"Drittsekken" syntes jeg personlig blir litt vagt... Tror det blir vanskelig å lage et kallenavn som er dekkende nok...

 

Kanskje "Gal nasjonalistisk, narsissistisk, oppmerksomhetssøkende massemorder" kan betegne denne mannen noenlunde godt nok?Eller "Terror-Anders" ... Nazi-Breivik. "Hitler-Anders", eller noe i den retningen der... Eller bare "sinnsyk massemorder" "Den største idioten i norges historie: Frimurer, Nasjonalist og Nazi-sympatisør...

 

Jeg syntes det er poeng å nettopp utelukke nazi-ord fordi det er ord han antageligvis vil være enig i og like. Med andre ord er jeg ute etter et ord som UTELUKKENDE kan oppfattes negativt, også av han.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er veldig vanskelig å beskytte noenting 100%, men våpenkontroll, kontroll av elementer brukt i eksplosiver, og lignende kan kanskje hjelpe.

Det finnes mer en nok våpenkontroll i Norge. Og skal man nekte bonden å kjøpe gjødsel? Skal man selge ting som klør og ammoniakk, gjødsel og andre kjemikalier kun på "resept"? Det funker ikke. Man kan ikke gjøre noe som hjelper at det ikke skjer igjen.

Men politikere kommer nok sikkert å forby alt våpenrelatert, dld og overvåkning vil herje i landet. Ser fram til den dagen jeg. Fordi vi må jo gi opp noe for å være sikker sant? ;)

Lenke til kommentar

Men korleis kan ein eigentleg unngå at noko slikt skjer i framtida?

Vi kan jo begynne med å forandre innvandringspolitikken og ta det derifra.

Skal ikke heller begynne med å jobbe mot ekstreme holdninger og fremme integrering og toleranse samtidig som man faktisk gjør noe med de få på begge sider som skaper mest problemer?

Eller forventer du at hele verden skal rette seg etter ditt syn siden det selvfølgelig er rett?

 

Jeg skulle også gjerne sett forandringer på enkelte biter av invandringspolitikken, men også generelt på holdninger og behandlingen gode innvandrere får. Her er det feil på begge sider av gjerde og man kan ikke bare prøve å dytte skylda over på andre sida.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men hvordan vil en sterkt narsissistisk person føle seg når han er hatet av millioner av mennesker? Som et misforstått geni? Vet vi at han er narsissist?

Sannsynligvis. Nei, vi vet selvsagt ikke at han er narsissist - det er egentlig bare min personlige spekulasjon ut fra det jeg har lest av hans skriblerier. Sosiopat og narsissist er bare noen av de båsene jeg plasserer ham i, psykopat er en annen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

Det er riktig at det er mange andre med ekstreme meninger, men det er stor forskjell på ekstreme meninger og de ekstreme handlingene som ABB er ansvarlig for.

Vel, partileder i Frp tok til orde i full offentlighet for å stoppe barnemishandlende muslimer som ødelegger "våre verdier", og blir sluppet inn i landet av den naive og virkelighetsfjerne venstresiden.

 

 

og ?

Du finner tilsvarende argumentasjon hos fundamentale muslimer. Vesten er farlig, og alle som ikke kategorisk fordømmer dem er Islams fiender. I etterkant av tragedier stiller de seg gjerne uforstående til hvordan enkelte radikale kunne finne på å oversette retorikken i handlinger.

 

Hvem skulle vel trodd at vi hadde så mye til felles med selv de mest ekstreme radikale muslimene allikevel.. Nok et mysterium på gang her..

 

Jeg kan ikke registrere at noen politikere har kommet med tilsvarende argumentasjon om innvandring, at all innvandring er farlig osv.

Lenke til kommentar

Det er veldig vanskelig å beskytte noenting 100%, men våpenkontroll, kontroll av elementer brukt i eksplosiver, og lignende kan kanskje hjelpe.

Det finnes mer en nok våpenkontroll i Norge. Og skal man nekte bonden å kjøpe gjødsel? Skal man selge ting som klør og ammoniakk, gjødsel og andre kjemikalier kun på "resept"? Det funker ikke. Man kan ikke gjøre noe som hjelper at det ikke skjer igjen.

Men politikere kommer nok sikkert å forby alt våpenrelatert, dld og overvåkning vil herje i landet. Ser fram til den dagen jeg. Fordi vi må jo gi opp noe for å være sikker sant? ;)

 

Jeg håper vi er bedre enn det og ikke går den veien USA har gjort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...