Gå til innhold

Regjeringskvartalet rammet av bombe, AUF-leir på Utøya angrepet av våpenmann.


Anbefalte innlegg

Til hevngjerrige,

 

Two wrongs do not make a right, vi skal holde de ansvarlige ansvarlige, og ellers la vårt fungerende juridiske system ordne opp, og støtte denne demokratiske prosessen.

 

La oss vise respekt nok til de berørte av denne tragedien til å vise alle at vi ikke lar oss kue av fanatikere, eller hvem som helst som tror de kan skyte oss til taushet.

 

Vi er et sekulært, humanistisk samfunn, og vi må som et samfunn også stå sammen og verne våre idealer, for som det står på krigsminnesmerket over falne amerikanske soldater i Washington D.C;

 

Freedom is not free.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det sagt noko om korleis pågripningen av Breivik skjedde?

Det er ikke grunn til å tro at det har gått veldig dramatisk for seg, ingen politimenn har blitt skadet eller drept under aksjonen og mannen virker jo svært snakkevillig så jeg tror han fort har overgitt seg. Det er bare spekulasjoner, selvsagt.

Lenke til kommentar

Politiet burde for lengst gått med våpen, skjønner ikke hvorfor de ikke gjrø det. Betyr ikke at det de må skyte alt, men da kan de forhindre mer.

Tanker er jo at dersom politet går med våpen, må også forbryterane bevæpne seg meir.

 

Hvor mange forbrytere finner du (utenom hvitsnipp) som ikke bærer våpen ? Så det argumentet holder ikke.

 

Om bevæpning av politi hadde hjelpt i denne situasjonen tviler jeg dog meget sterkt på. Det var beredskapstroppen, som allerede er bevæpnet, som tok seg av personen på utøya.

Det må då vere eit fåtal som brukar våpen? Kor månge kriminalsaker i Norge har vi hatt der våpen har vore innblanda? Når vi tenkjer på skytevåpen har vi Nokas og kanskje eit par til?

 

Dårlig formulert setning fra min side. Tenkte på forbrytelser der politiet kommer i konfrontasjon med forbryteren. For det meste ran/terrorangrep.

Lenke til kommentar

Er klart her at bevæpning av politiet IKKE er veien å gå. I dette tilfellet så bevæpnet politiet seg for operasjonen, grunnen til at det tok lang tid var at det var på en øde øy og ressurser var lokalisert til Oslo pga. bomben. Vi har ingenting å tjene på et våpenkappløp mellom politi og kriminelle.

 

Det gleder meg å se at så mange er for en streng våpenpolitikk. Amerikanske tilstander er ikke ønskelig i Norge.

 

Det er vel heller grunn til å tro at våpenlovene blir innskrenket etter dette. Hvis det viser seg at han hadde et lovlig våpen vil jeg vite nøyaktig hvorfor et våpen som gjør deg i stand til å drepe 84 mennesker er lov i Norge! (Altså, hvorfor får han lov til å ha slike mengder ammunisjon osv.)

Lenke til kommentar

Jeg er en av dem som har det norske flagget på min Facebook-profil nå. Jeg synes ikke det er ironisk i det hele tatt. Ekstrem-nasjonalister skal på ingen måte være det man assosierer det norske flagget med! Hvis noen gjør det, så er det virkelig på tide at vi tar flagget vårt tilbake. Det norske flagget er vårt, og skal ikke symbolisere det A.B.B. står for.

 

Ellers er dette en helt ufattelig tragedige, og min tanker og sympatier går på det sterkeste til de etterlatte i dag. Jeg kan ikke forestille meg hvordan de har det nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Jeg er ganske sikker på at de beredskapen vi har i Norge i dag, selv om det tok tid, er god nok.

Å sende over over masse politifolk på øya som var under "krig" uten å ha noen anelse om hvordan mannen er bevæpnet, hvordan han oppfører seg, og lignende. Hadde ikke hjulpet på kaoset som herjet. Jeg tror at valget om å skaffe seg oversikt over situasjonen kan ha bidratt til at ikke tallet er enda høyere, det er det jeg velger å tro.

Slik jeg tolket det var hele beredskapstroppen allerede opptatt i sentrum, og måtte hentes med et Sea King-helikopter, for så å flys ut til Utøya. Nå vet vi jo ikke sikkert detaljene rundt dette, så jeg skal ikke påstå at dette er fakta, men om det er sant er det ganske hårreisene synes jeg.

 

Det logiske ville jo være å ha et team fra beredskapstroppen sittende klart i påvente av en ny hendelse. Om ikke dette var tilfelle synes jeg virkelig ikke beredskapen er bra nok, men igjen: Vi vet jo ikke sikkert om dette var tilfelle eller ikke.

 

Det er forresten ingen beredskapstropp stasjonert noen andre steder i Oslo. Hva om det hadde skjedd noe slikt i Trondheim? I Bodø? Jeg tror så absolutt at beredskapen må bli mye bedre, og få bedre dekning. Det koster sikkert mye penger, men penger er ikke noe vi skal spare på i en slik sammenheng. Nå har vi jo sett hva som skjer når det skal spares penger på politi og etteretning...

 

 

Nå sa jo politiet nettopp på pressekonferansen i 9 tiden at en beredskapstropp var på standby. Hvor vidt de dro i det de første meldingene om at skudd ble løsnet, vites ikke. De ønsket å kommentere utrykning ytterligere siden etterforskingen så langt ikke hatt fokus på det.

 

Det fikk jeg ikke med meg, men det er jo bra. Jeg mener fortsatt at det er lurt å utvide beredskapstroppen til flere steder i landet, og spytte mye mer ressurser i trening og utstyr. Dette er noe som rett og slett ikke kan bli bra nok.

 

Kjipt at vi har slike strafferammer som gjør at han slipper ut etter så få år.

Det er ingen tvil om at han kommer til å bli sittende inne resten av livet sitt. Om han i det hele tatt lever lenge nok til å havne i fengsel, noe jeg tviler sterkt på.

 

Politiet kommer til å passe på at han ikke får anledning til å ta livet sitt. Han skal faen ikke slippe unna!

Jeg tviler sterkt på at han kommer til å forsøke å ta sitt eget liv. Det er heller det at noen andre kommer til å ta livet av han jeg tror kommer til å skje.

Lenke til kommentar

Vakta sa at gjerningsmannen kjørte en sølvfarget van, på denne siden har de bilde av en vanen de mente ble brukt. Tydelig fra Bislet bilutleie og hvit. Vaktholdet må ha vært uprofesjonelt? Men skal jo i utgangspunktet ikke være noen grunn til å ha vakthold på denne leiren uansett.

 

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2017851/Norwegian-massacre-gunman-Anders-Behring-Breivik-right-wing-extremist-hated-Muslims.html

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Er det sagt noko om korleis pågripningen av Breivik skjedde?

Det er ikke grunn til å tro at det har gått veldig dramatisk for seg, ingen politimenn har blitt skadet eller drept under aksjonen og mannen virker jo svært snakkevillig så jeg tror han fort har overgitt seg. Det er bare spekulasjoner, selvsagt.

For å si det sånn, at han ønsket å ikke bli tatt, hadde han nok ikke gått løpsk på en øy.

Så at han ble tatt uten noe drama er vel det han ønsket.

Lenke til kommentar

Jeg er en av dem som har det norske flagget på min Facebook-profil nå. Jeg synes ikke det er ironisk i det hele tatt. Ekstrem-nasjonalister skal på ingen måte være det man assosierer det norske flagget med! Hvis noen gjør det, så er det virkelig på tide at vi tar flagget vårt tilbake. Det norske flagget er vårt, og skal ikke symbolisere det A.B.B. står for.

 

Ellers er dette en helt ufattelig tragedige, og min tanker og sympatier går på det sterkeste til de etterlatte i dag. Jeg kan ikke forestille meg hvordan de har det nå.

 

enig med deg her! en dust skal ikke bringe skam over det norske flagget! det er deres! ikke en ekstremist sitt! hev det høyt!

Lenke til kommentar

Det finnes bare én beredskapstropp (Delta), ja. Men alle politidistrikter har derimot noe som kalles for UEH, noe som er en variant av beredskapstroppen.

 

Kilde

 

Beredskapstroppen er delt inn i flere mindre deler, hver på 6-7 personer. På filmen fra Utøya ser man at det er 6-7 politi som kommer til øya. Totalt består Beredskapstroppen av ca. 70 tjenestemenn.

Lenke til kommentar

 

Er klart her at bevæpning av politiet IKKE er veien å gå. I dette tilfellet så bevæpnet politiet seg for operasjonen, grunnen til at det tok lang tid var at det var på en øde øy og ressurser var lokalisert til Oslo pga. bomben. Vi har ingenting å tjene på et våpenkappløp mellom politi og kriminelle.

 

Det gleder meg å se at så mange er for en streng våpenpolitikk. Amerikanske tilstander er ikke ønskelig i Norge.

 

 

Det er vel heller grunn til å tro at våpenlovene blir innskrenket etter dette. Hvis det viser seg at han hadde et lovlig våpen vil jeg vite nøyaktig hvorfor et våpen som gjør deg i stand til å drepe 84 mennesker er lov i Norge! (Altså, hvorfor får han lov til å ha slike mengder ammunisjon osv.)

 

Jeg vet ikke hva slags våpen han hadde, men hvordan skal man kunne kontrollere mengden ammunisjon folk har?

Endret av Benjamin
Lenke til kommentar

Jeg tviler sterkt på at han kommer til å forsøke å ta sitt eget liv. Det er heller det at noen andre kommer til å ta livet av han jeg tror kommer til å skje.

 

Ah, et Jack Ruby scenario. La oss håpe det ikke skjer heller. Som sagt, han skal sitte i forvaring, og jeg håper han lever i 200 år bak murene!

Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Vakta sa at gjerningsmannen kjørte en sølvfarget van, på denne siden har de bilde av en vanen de mente ble brukt. Tydelig fra Bislet bilutleie og hvit. Vaktholdet må ha vært uprofesjonelt? Men skal jo i utgangspunktet ikke være noen grunn til å ha vakthold på denne leiren uansett.

 

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2017851/Norwegian-massacre-gunman-Anders-Behring-Breivik-right-wing-extremist-hated-Muslims.html

 

Det er lett å være etterpåklok, og se hva som burde vært gjort. De færreste setter seg til motverge når de blir møtt av en bevæpnet politimann. Vaktene bør ikke klandres på noen måte, det holder i hvert fall jeg meg for god for.

Lenke til kommentar

Er klart her at bevæpning av politiet IKKE er veien å gå. I dette tilfellet så bevæpnet politiet seg for operasjonen, grunnen til at det tok lang tid var at det var på en øde øy og ressurser var lokalisert til Oslo pga. bomben. Vi har ingenting å tjene på et våpenkappløp mellom politi og kriminelle.

 

Det gleder meg å se at så mange er for en streng våpenpolitikk. Amerikanske tilstander er ikke ønskelig i Norge.

 

Det er vel heller grunn til å tro at våpenlovene blir innskrenket etter dette. Hvis det viser seg at han hadde et lovlig våpen vil jeg vite nøyaktig hvorfor et våpen som gjør deg i stand til å drepe 84 mennesker er lov i Norge! (Altså, hvorfor får han lov til å ha slike mengder ammunisjon osv.)

 

Jeg vet ikke hva slags våpen han hadde, men hvordan skal man kunne kontrollere mengden ammunisjon folk har?

 

Ved å registrere bruk på f.eks. jakt og skytebaner.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-211409

Jeg synes hendelsen er et rent helvete. Det eneste positive jeg kan se i hendelsen er at det ikke var en muslim eller lignende som utførte hendelsen. Da hadde fremmedfrykten tatt av i landet. Folk hadde hatt unnskyldninger for å lage et helvete for uskyldige muslimer rundt om i landet, for ikke å snakke om alle trådene som hadde blitt startet her inne av ekle rasister og folk som hater muslimer.

Lenke til kommentar

Er vel nærliggende å tro at politiet snart vil ha mulighet til å bære våpen til enhver tid.

Hva vil det hjelpe? Det eneste som ville vært forskjellig er at folk hadde vært mindre mistenkelige til bevæpnet politimann.

Vi har levd i en fantasiverden i dette landet over lang tid, vi har vært heldige som ikke har hatt terroraskjoner og massedrap før altså nå. Hadde det vært stasjonert politi med våpen på denne øya ville det vært mindre mulighet for en person å i ro og mak plaffe ned 100+ mennesker. Fra og med igår må vi nok regne med strengere vakthold flere steder, slik det er i store deler av verden.

 

Hva skal man gjøre? Ha bevæpnet politi ved alle samlinger? Alle speiderleire, alle korpsleire? Alle russetreff? Slike ting er nesten umulig å gardere seg imot på en slik måte. Jeg synes det er bra at så mangehar sagt at vi må være forsiktig med å la dette påvirke demokratiet vårt.

 

Ellers er jo 91 mennesker helt ufattelig, har de gjennomgått selve regjeringsbygningen nå? Igjen går min sympati til alle pårørende av de som er rammet.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...