Gå til innhold

Regjeringskvartalet rammet av bombe, AUF-leir på Utøya angrepet av våpenmann.


Anbefalte innlegg

Kjipt at vi har slike strafferammer som gjør at han slipper ut etter så få år.

Han kan i teorien holdes på livstid. Ved dom på 21 års forvaring kan han sitte i 21 år og så bli vurdert på nytt. Da kan han sitte i fem år til før en ny vurdering. Det er ingen begrensninger på hvor lenge de kan holde han om de vurderer han som en fare for samfunnet.

 

Det burde finnes livstid. Han kan i teorien sitte inn i 21 år hvis psykolog sier han er i stand til å være ute. Det burde ikke være mulig. Folk som begår slike handlinger burde ikke få en annen sjanse. Dem skal sitte inne. PUNKTUM

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det provoserer meg at så mange på facebook har satt opp norske flagg i forhold til denne situasjonen.. Har gærningen oppnådd deler av målet sitt? At alle nå dyrker det Norske flagg, og skriver I LOVE NORWAY. Det er vel stort sett hva poenget til denne Anders Behring Breivik er også?

Selv om det kanskje er poenget hans, bør ikke det å ty til vårt kjøre flagg og skrive at man er glad i landet en bor i en slik krisesituasjon bli oppfattet som en negativ ting.

 

Om ikke det å skrive at du er glad i landet ditt og bruke flagget ditt skal kunne skape samhold, trygghet og vise respekt i en krise, hva da?

 

 

Det blir helt feil måte å vise medfølelse osv. på i denne situasjonen. Dette er en radikal nasjonalist som ønsket at "norge skal være for nordmenn". Og når folk legger ut bilde av norskeflagget og teksten: "

I just added a PicBadge to my profile picture to show my support for 'Norwegian Flag'

PicBadges.com - Make a Change! "

 

support for norwegian flag... det har ikke noe med det å gjøre! burde da istedet legges ut et annet symbol for å vise at vi viser samhold på i denne situasjonen!

 

 

det er mange andre nasjonaliteter som støtter oss og også hjalp de som var på utøya, så burde da istedenfor være et verdensflagg.

Endret av Balrog11
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Politiet burde for lengst gått med våpen, skjønner ikke hvorfor de ikke gjrø det. Betyr ikke at det de må skyte alt, men da kan de forhindre mer.

Tanker er jo at dersom politet går med våpen, må også forbryterane bevæpne seg meir.

 

Hvor mange forbrytere finner du (utenom hvitsnipp) som ikke bærer våpen ? Så det argumentet holder ikke.

 

Om bevæpning av politi hadde hjelpt i denne situasjonen tviler jeg dog meget sterkt på. Det var beredskapstroppen, som allerede er bevæpnet, som tok seg av personen på utøya.

Det må då vere eit fåtal som brukar våpen? Kor månge kriminalsaker i Norge har vi hatt der våpen har vore innblanda? Når vi tenkjer på skytevåpen har vi Nokas og kanskje eit par til?

Lenke til kommentar

Er klart her at bevæpning av politiet IKKE er veien å gå. I dette tilfellet så bevæpnet politiet seg for operasjonen, grunnen til at det tok lang tid var at det var på en øde øy og ressurser var lokalisert til Oslo pga. bomben. Vi har ingenting å tjene på et våpenkappløp mellom politi og kriminelle.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Kjipt at vi har slike strafferammer som gjør at han slipper ut etter så få år.

Det er ingen tvil om at han kommer til å bli sittende inne resten av livet sitt. Om han i det hele tatt lever lenge nok til å havne i fengsel, noe jeg tviler sterkt på.

Det vil han nok, men i fengselet kan han kanskje ta livet sitt.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg er ganske sikker på at de beredskapen vi har i Norge i dag, selv om det tok tid, er god nok.

Å sende over over masse politifolk på øya som var under "krig" uten å ha noen anelse om hvordan mannen er bevæpnet, hvordan han oppfører seg, og lignende. Hadde ikke hjulpet på kaoset som herjet. Jeg tror at valget om å skaffe seg oversikt over situasjonen kan ha bidratt til at ikke tallet er enda høyere, det er det jeg velger å tro.

Slik jeg tolket det var hele beredskapstroppen allerede opptatt i sentrum, og måtte hentes med et Sea King-helikopter, for så å flys ut til Utøya. Nå vet vi jo ikke sikkert detaljene rundt dette, så jeg skal ikke påstå at dette er fakta, men om det er sant er det ganske hårreisene synes jeg.

 

Det logiske ville jo være å ha et team fra beredskapstroppen sittende klart i påvente av en ny hendelse. Om ikke dette var tilfelle synes jeg virkelig ikke beredskapen er bra nok, men igjen: Vi vet jo ikke sikkert om dette var tilfelle eller ikke.

 

Det er forresten ingen beredskapstropp stasjonert noen andre steder i Oslo. Hva om det hadde skjedd noe slikt i Trondheim? I Bodø? Jeg tror så absolutt at beredskapen må bli mye bedre, og få bedre dekning. Det koster sikkert mye penger, men penger er ikke noe vi skal spare på i en slik sammenheng. Nå har vi jo sett hva som skjer når det skal spares penger på politi og etteretning...

 

 

Nå sa jo politiet nettopp på pressekonferansen i 9 tiden at en beredskapstropp var på standby. Hvor vidt de dro i det de første meldingene om at skudd ble løsnet, vites ikke. De ønsket å kommentere utrykning ytterligere siden etterforskingen så langt ikke hatt fokus på det.

Lenke til kommentar

Politiet burde for lengst gått med våpen, skjønner ikke hvorfor de ikke gjrø det. Betyr ikke at det de må skyte alt, men da kan de forhindre mer.

Tanker er jo at dersom politet går med våpen, må også forbryterane bevæpne seg meir.

 

Hvor mange forbrytere finner du (utenom hvitsnipp) som ikke bærer våpen ? Så det argumentet holder ikke.

 

 

I Norge? Nesten ALLE forbrytere er uten våpen. De fleste overgripere er ubevæpnet, og de fleste ranere bruker kniv.

 

Litt dårlig formulert setning ser jeg, men tror du godt skjønner hva som menes med "forbrytere" i denne sammenhengen. Tenker da på ransmenn o.l. der politi kommer i konfrontasjon med gjerningsmannen. Så vidt jeg kan lese i medier så er vel softgun det mest vanlige ransvåpen ?

Lenke til kommentar

Er ingen i systemet som hverken tørr eller kommer til å KUN fengsle fyren i 21 år.

Me har ikkje strafferammer som går over dette. Det var sitert noko om 30 år ved folkemord, så det kan være eit alternativ.

 

Uansett vil han sitje i fengsel resten av livet på forvaring.

Lenke til kommentar

Kjipt at vi har slike strafferammer som gjør at han slipper ut etter så få år.

Det er ingen tvil om at han kommer til å bli sittende inne resten av livet sitt. Om han i det hele tatt lever lenge nok til å havne i fengsel, noe jeg tviler sterkt på.

 

Politiet kommer til å passe på at han ikke får anledning til å ta livet sitt. Han skal faen ikke slippe unna!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Hadde vi hatt 1 person med våpen der kunne mange har vært i livet i dag.

 

Neppe, denne politimannen ville ikke ha skutt for å drepe først.

Hun/han ville ha kommet med "legg ned våpen" osv og kanskje blitt skutt selv først.

 

Også har man en rifle med kikkert VS pistol

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fremover blir det altså bortimot umulig å vere kritiske mot både innvandring og Islam altså.

 

kritisk er en ting man men fy faen som det var skrikekor i går! var rett og slett ikke lett å vere brun! vi ble alle beskyldt for dette! hva faen liksom....

 

Eg er brun, men ikke muslim så eg kan til en viss grad forstå hva du mener. Allikevel vil eg si at man bør få ha de meningene man vil, også de islamkritiske.

 

frt skal man men kom faen ikke å skyld på mine venner å min familie.. "alt pakket skal ut"... er ikke serlig gjennomtenkte utsagn som kom i går altså!

 

Det skal ikke eg ta på meg ansvaret for da eg ikke kom med utsagnet i den konteksten. Pakk vil eg gjerne skal ut, gjerne alle som snyklter på skatten, inklusiv hvite, brune, svarte, gule eller røde, høyrefolk eller venstre, sosialkommunister og kapitalistanarkister, kristne, muslimer, hinduer og buddhister. Alle folk som er pakk -> ut.

 

du fikk en pluss av meg for den ja! for alle extremister burde vere sperret inne! bare synd relgion's syn blir grunnen til hatet som oppstod i går! å hadde det vert en muslim eller jøde eller nazi eller hva nå enn så skal jeg love deg at muslimer i norge fremdeles hadde fordømt dette, da det er helt i mot sin hensikt! for å sette standpunt så kan jeg jo nevne at jeg er fast tillhenger av å få krekar langt vekk å bort å slike som han! å jeg skal ikke slå alle kristne over en kam å kalle dem terrorister alle man bare forde han ene fjotten her er det! å som jeg tenker her skulle jeg gjerne sett at andre så det også ikke bare blindt følge hatet dem gnager på! å jeg sier ikke at alle sa stygge ting som dette nei langt i fra det var faktisk mange mennesker som gikk ut å til forsvar for den vanlige "invandrer" i gata i går! takke f... for det! men fremdeles merka det i går fikk til og med stygge blikk i butikken da jeg pantet flasker..... men skjønner også at det var som det var meed tankegangen vi har jo tross alt blitt advart å av gadaffi og andre grupper i afghanistan. men fremdeles vi som bor her eller i nærheten kan ikke skyldes for dette som vi jo blee i går alle som en! er synd men håper vi kommer fremmover av dette at vi alle kan komme sammen å legge hat bak oss og se fremover. vansklig men håper!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Er klart her at bevæpning av politiet IKKE er veien å gå. I dette tilfellet så bevæpnet politiet seg for operasjonen, grunnen til at det tok lang tid var at det var på en øde øy og ressurser var lokalisert til Oslo pga. bomben. Vi har ingenting å tjene på et våpenkappløp mellom politi og kriminelle.

 

Det gleder meg å se at så mange er for en streng våpenpolitikk. Amerikanske tilstander er ikke ønskelig i Norge.

Lenke til kommentar

Kjipt at vi har slike strafferammer som gjør at han slipper ut etter så få år.

Det er ingen tvil om at han kommer til å bli sittende inne resten av livet sitt. Om han i det hele tatt lever lenge nok til å havne i fengsel, noe jeg tviler sterkt på.

Det er vel ingen grunn til å tru at han ikkje lev lenge nok? Vi får verkeleg ikkje håpe vi har andre i Norge, som er like galne som denne personen, og dermed tek livet av han..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...