Gå til innhold

Regjeringskvartalet rammet av bombe, AUF-leir på Utøya angrepet av våpenmann.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Politiet burde for lengst gått med våpen, skjønner ikke hvorfor de ikke gjrø det. Betyr ikke at det de må skyte alt, men da kan de forhindre mer.

Tanker er jo at dersom politet går med våpen, må også forbryterane bevæpne seg meir.

 

Hvor mange forbrytere finner du (utenom hvitsnipp) som ikke bærer våpen ? Så det argumentet holder ikke.

 

 

I Norge? Nesten ALLE forbrytere er uten våpen. De fleste overgripere er ubevæpnet, og de fleste ranere bruker kniv.

Lenke til kommentar

Ihvertfall så burde de være forsiktig med å dele ut våpen. Hva skal en gårdbruker med to våpen? Og spesielt automat våpen. Folk trenger ikke stort mer enn rifle i landet her, evt pistol. Men de burde dokumentere at de driver på med det. Må ihvertfall bli strengere med hvem som får våpnet. Han hadde aldri klart å drept det antallet han gjorde i går med rifle.

 

Hva politi med våpen kan hjelpe er jo fra person til person, mne hvorfor skal politet gå nærmest uten makt når de møter folk? Det betyr ikke at de trenger å skyte, men folk blir satt på plass.

Mindre våpen tilgjengeleg for folk flest er eit betre tiltak ja, men i enkelte miljø kan folk sjølvsagt alltid få tak i.

 

I det heile er det umogleg å verne seg mot sånne hendingar.

Lenke til kommentar

Det provoserer meg at så mange på facebook har satt opp norske flagg i forhold til denne situasjonen.. Har gærningen oppnådd deler av målet sitt? At alle nå dyrker det Norske flagg, og skriver I LOVE NORWAY. Det er vel stort sett hva poenget til denne Anders Behring Breivik er også?

Selv om det kanskje er poenget hans, bør ikke det å ty til vårt kjøre flagg og skrive at man er glad i landet en bor i en slik krisesituasjon bli oppfattet som en negativ ting.

 

Om ikke det å skrive at du er glad i landet ditt og bruke flagget ditt skal kunne skape samhold, trygghet og vise respekt i en krise, hva da?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Var det ikke politi på Utøya fra før av? Hvis han hadde vært bevæpnet kunne han kanskje skutt tilbake.

Nei, det var så vidt jeg vet ikke politi der. Ingen grunn til å ha politi på en landsamling for et ungdomsparti i utgangspunktet.

 

Fra AUF sin nettside.

 

Det er selvfølgelig helt alkoholfritt på Utøya. Det er politi tilstede på øya i tillegg til egne voksenpersoner med ansvar for hvert fylkeslag.

 

AUF

Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Kjipt at vi har slike strafferammer som gjør at han slipper ut etter så få år.

 

Ingen dom har falt enda, så det er vanskelig å si hvor lenge han blir sittende. Vi får bare håpe på at det blir livsvarig.

Lenke til kommentar

Var det ikke politi på Utøya fra før av? Hvis han hadde vært bevæpnet kunne han kanskje skutt tilbake.

Nei, det var så vidt jeg vet ikke politi der. Ingen grunn til å ha politi på en landsamling for et ungdomsparti i utgangspunktet.

 

Det burde det bli. Det må bli bedre vakthold i slike situasjoner og vakter på slike events må bli varslet om fra politet at det kommer politi, hvis ikke må de være kritiske. Hadde vi hatt 1 person med våpen der kunne mange har vært i livet i dag.

Lenke til kommentar

Ihvertfall så burde de være forsiktig med å dele ut våpen. Hva skal en gårdbruker med to våpen? Og spesielt automat våpen.

No er eg usikker på kva automatvåpen det har vore snakk om, men det kan vel aldri ha vore registrert. Med mindre det var eit militært heimevernsvåpen,som han har fått takk i sluttstykke til. Vil tru det er eit importert ulovleg våpen det er snakk om.

Lenke til kommentar

Var det ikke politi på Utøya fra før av? Hvis han hadde vært bevæpnet kunne han kanskje skutt tilbake.

Nei, det var så vidt jeg vet ikke politi der. Ingen grunn til å ha politi på en landsamling for et ungdomsparti i utgangspunktet.

 

Det burde det bli. Det må bli bedre vakthold i slike situasjoner og vakter på slike events må bli varslet om fra politet at det kommer politi, hvis ikke må de være kritiske. Hadde vi hatt 1 person med våpen der kunne mange har vært i livet i dag.

 

La oss håpe det blir nye rutiner med slikt etter dette.

Lenke til kommentar

Kjipt at vi har slike strafferammer som gjør at han slipper ut etter så få år.

Han kan i teorien holdes på livstid. Ved dom på 21 års forvaring kan han sitte i 21 år og så bli vurdert på nytt. Da kan han sitte i fem år til før en ny vurdering. Det er ingen begrensninger på hvor lenge de kan holde han om de vurderer han som en fare for samfunnet.
Lenke til kommentar

Politiet burde for lengst gått med våpen, skjønner ikke hvorfor de ikke gjrø det. Betyr ikke at det de må skyte alt, men da kan de forhindre mer.

 

Erfaringen er at bevæpnet politi ikke forhindrer mer. Faktisk kan det i gitt tilfeller eskalere situasjoner. I slike tilfeller som dette spiller det ingen rolle om politiet er bevæpnet normalt eller ikke, da spesialavdelinger som beredskapstroppen alltid er bevæpnet.

Betviles ikke. Men samtidig ser jeg ikke bort fra at væpnet politi oftere vil bli å se på ulike arrangementer i fremtiden.

Det stemmer nok - i alle fall for en god tid framover. Og det er en naturlig konsekvens av en slik handling og bevæpningsinstruksen.

Lenke til kommentar

Ihvertfall så burde de være forsiktig med å dele ut våpen. Hva skal en gårdbruker med to våpen? Og spesielt automat våpen. Folk trenger ikke stort mer enn rifle i landet her, evt pistol. Men de burde dokumentere at de driver på med det. Må ihvertfall bli strengere med hvem som får våpnet. Han hadde aldri klart å drept det antallet han gjorde i går med rifle.

 

Hva politi med våpen kan hjelpe er jo fra person til person, mne hvorfor skal politet gå nærmest uten makt når de møter folk? Det betyr ikke at de trenger å skyte, men folk blir satt på plass.

Mindre våpen tilgjengeleg for folk flest er eit betre tiltak ja, men i enkelte miljø kan folk sjølvsagt alltid få tak i.

 

I det heile er det umogleg å verne seg mot sånne hendingar.

 

Det er det vel uansett? Men da gjør ihvertfall Norge sitt for at dem ikke gir dem våpen. Å bære våpen ulovig er straffbart så politiet kan ta flere våpen fra folk som ikke behøver det. Folk som tilhører høyreekstreme og spesielle miljøer burde ikke få lov til å bære våpen, nettopp pga hva de står for.

Lenke til kommentar

Er vel nærliggende å tro at politiet snart vil ha mulighet til å bære våpen til enhver tid.

Hva vil det hjelpe? Det eneste som ville vært forskjellig er at folk hadde vært mindre mistenkelige til bevæpnet politimann.

Vi har levd i en fantasiverden i dette landet over lang tid, vi har vært heldige som ikke har hatt terroraskjoner og massedrap før altså nå. Hadde det vært stasjonert politi med våpen på denne øya ville det vært mindre mulighet for en person å i ro og mak plaffe ned 100+ mennesker. Fra og med igår må vi nok regne med strengere vakthold flere steder, slik det er i store deler av verden.

Lenke til kommentar

 

Jeg er ganske sikker på at de beredskapen vi har i Norge i dag, selv om det tok tid, er god nok.

Å sende over over masse politifolk på øya som var under "krig" uten å ha noen anelse om hvordan mannen er bevæpnet, hvordan han oppfører seg, og lignende. Hadde ikke hjulpet på kaoset som herjet. Jeg tror at valget om å skaffe seg oversikt over situasjonen kan ha bidratt til at ikke tallet er enda høyere, det er det jeg velger å tro.

Slik jeg tolket det var hele beredskapstroppen allerede opptatt i sentrum, og måtte hentes med et Sea King-helikopter, for så å flys ut til Utøya. Nå vet vi jo ikke sikkert detaljene rundt dette, så jeg skal ikke påstå at dette er fakta, men om det er sant er det ganske hårreisene synes jeg.

 

Det logiske ville jo være å ha et team fra beredskapstroppen sittende klart i påvente av en ny hendelse. Om ikke dette var tilfelle synes jeg virkelig ikke beredskapen er bra nok, men igjen: Vi vet jo ikke sikkert om dette var tilfelle eller ikke.

 

Det er forresten ingen beredskapstropp stasjonert noen andre steder i Oslo. Hva om det hadde skjedd noe slikt i Trondheim? I Bodø? Jeg tror så absolutt at beredskapen må bli mye bedre, og få bedre dekning. Det koster sikkert mye penger, men penger er ikke noe vi skal spare på i en slik sammenheng. Nå har vi jo sett hva som skjer når det skal spares penger på politi og etteretning...

Lenke til kommentar
Er vel nærliggende å tro at politiet snart vil ha mulighet til å bære våpen til enhver tid.

Med hvilken begrunnelse tror du at det ville ha hjulpet her?

 

Politiet var ikke tilstede da bomben i regjeringskvartalet ble plassert ut, og det hadde de heller ingen grunn til. Så om de hadde bært våpen haddet det heller ikke hjulpet der. Når de så kom til stedet etter at bomben gikk av var det heller ikke behov for våpen da det var en ren redningsinnsats for å hjelpe de berørte.

 

Når Politiet ble innkalt til Utøya hadde de garantert våpen. Det var da en situasjon med en bevæpnet mistenkt, og Politiet får da ordre om å bære våpen. Så her ville det heller ikke ha gjort noen forskjell om de hadde hatt våpen til daglig.

 

Eg synes Statsministeren sa det ypperlig i går. Det er nå vi må være mer demokratiske og mer åpne enn før, for å beskytte demokratiet og vår tilværelse.

 

Det er lett å være etterpåklok. Det er lett å finne feil når støvet har lagt seg. Det er i dag lett å være tilhenger av DLD og overvåking. Men ikke gjør det av frykt. Da vinner gjerningsmannen.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...