Gå til innhold

Regjeringskvartalet rammet av bombe, AUF-leir på Utøya angrepet av våpenmann.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Politiet burde for lengst gått med våpen, skjønner ikke hvorfor de ikke gjrø det. Betyr ikke at det de må skyte alt, men da kan de forhindre mer.

Tanken er jo at dersom politet går med våpen, må også forbryterane bevæpne seg meir.

Endret av afirm
Lenke til kommentar

Nå er det ganske tydelig at vi trenger bedre beredskap og bedre etteretning her i landet. Håper virkelig det blir oprettet et regiment ala SAS/Delta i forsvaret. Det var vistnok mer enn tre kvarter med skyting før fyren ble tatt på Utøya, og det tyder på ALTFOR dårlig beredskap.

Jeg er ganske sikker på at de beredskapen vi har i Norge i dag, selv om det tok tid, er god nok.

Å sende over over masse politifolk på øya som var under "krig" uten å ha noen anelse om hvordan mannen er bevæpnet, hvordan han oppfører seg, og lignende. Hadde ikke hjulpet på kaoset som herjet. Jeg tror at valget om å skaffe seg oversikt over situasjonen kan ha bidratt til at ikke tallet er enda høyere, det er det jeg velger å tro.

 

Er vel nærliggende å tro at politiet snart vil ha mulighet til å bære våpen til enhver tid.

Jeg håper virkelig ikke det, å la politi gå med våpen til en hver tid vil jo ikke bidra til å skape trygghet? Føler du deg trygg når du ser en politimann med våpen?

 

Personlig så er det å se en bevæpnet politimann, et tegn på at noe er fryktelig galt..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

frt skal man men kom faen ikke å skyld på mine venner å min familie.. "alt pakket skal ut"... er ikke serlig gjennomtenkte utsagn som kom i går altså!

 

 

Nå er jo dere et fremmedelement her da. Ser du på det slik, så er det vel lettere å forstå?

 

 

 

Å nei, ble jeg høyre-ekstremist nå?

 

 

 

 

Må innrømme jeg følte meg veldig guffen når jeg fikk høre om det på øya. Kjenner flere som kunne vært der.

 

Nei, du er høyreekstremist basert på alle de andre tingene du har sagt på dette forumet.

 

Meg? Ekstremist? Venstrevridde idiot. Jeg kunne ALDRI gjort noe ekstremistisk, så vennligst hold kjeft.

Lenke til kommentar

Anders Behring Breivik kaller seg nasjonalist, og jeg kan ikke gjør noe annet enn å hate ham mer for det.

 

Jeg har alltid kalt meg selv en nasjonalist og patriot, en lojalaist, og en rojalist. Men at en høyrekstremistisk massemorder kaller seg nasjonalist, bruker et ord om seg selv, som under krigen ble brukt om de som kjempet for fedrelandets frihet. Jeg er en nasjonalist, jeg gråt igår av tragedien, for de døde, og jeg hatet meg selv for at jeg ikke var et sted, i en posisjon, som gjorde at jeg kunne hjelpe. For jeg ser det som en borgerplikt å verne om mine medborgere, om min Konge og mitt fedreland, (den rekkefølgen), DET er i mine øyne hva en Nasjonalist skal stå for, og det utenfor hvilke politiske overbevisninger man har. At dette avskummet jeg ikke vil kalle en mann, identifiserer sitt landsvik, sin massakre med nasjonalismen gjør meg bare kvalm.

 

Man kan ha ekstreme meninger, man kan ytre dem, man kan kjempe for dem, som borger, eller som politikker, eller blogger, men ALDRI skal man angripe sin stat, eller sitt folk.

 

Vi er et folk i sjokk, sinne og sorg, og idag må vi huske at vi er alle nordmenn, uavhengig av hudfarge, eller politisk orientering. Vi er alle borgere, om ikke statsborgere så borgere av vårt flotte kongerike, og selv om det er føles litt mindre trygt idag enn det gjorde på Torsdag så må vi allikavel innse at dette var en person som har gått under radaren, og ville gått under radaren selv om vi hadde hatt mer ekstreme tiltak til landet sitt.

 

Kongen og fedrelandet!

 

-frank

 

('Those who would give up essential liberty to purchase a little temporary safety deserve neither liberty nor safety.' -Benjamin Franklin)

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Det provoserer meg at så mange på facebook har satt opp norske flagg i forhold til denne situasjonen.. Har gærningen oppnådd deler av målet sitt? At alle nå dyrker det Norske flagg, og skriver I LOVE NORWAY. Det er vel stort sett hva poenget til denne Anders Behring Breivik er også?

 

Det er selvmotsigende, men det er likevel positivt. Det viser samhold og tilhørighet blant folket, noe som er viktig i krisesituasjoner.

 

 

tror ikke det var målet til Breivik uansett

Lenke til kommentar

Politiet burde for lengst gått med våpen, skjønner ikke hvorfor de ikke gjrø det. Betyr ikke at det de må skyte alt, men da kan de forhindre mer.

Tanker er jo at dersom politet går med våpen, må også forbryterane bevæpne seg meir.

 

Hvor mange forbrytere finner du (utenom hvitsnipp) som ikke bærer våpen ? Så det argumentet holder ikke.

 

Om bevæpning av politi hadde hjelpt i denne situasjonen tviler jeg dog meget sterkt på. Det var beredskapstroppen, som allerede er bevæpnet, som tok seg av personen på utøya.

Lenke til kommentar

Politiet burde for lengst gått med våpen, skjønner ikke hvorfor de ikke gjrø det. Betyr ikke at det de må skyte alt, men da kan de forhindre mer.

 

Erfaringen er at bevæpnet politi ikke forhindrer mer. Faktisk kan det i gitt tilfeller eskalere situasjoner. I slike tilfeller som dette spiller det ingen rolle om politiet er bevæpnet normalt eller ikke, da spesialavdelinger som beredskapstroppen alltid er bevæpnet.

Lenke til kommentar

Politiet burde for lengst gått med våpen, skjønner ikke hvorfor de ikke gjrø det. Betyr ikke at det de må skyte alt, men da kan de forhindre mer.

Tanker er jo at dersom politet går med våpen, må også forbryterane bevæpne seg meir.

 

Hvor mange forbrytere finner du (utenom hvitsnipp) som ikke bærer våpen ? Så det argumentet holder ikke.

 

Om bevæpning av politi hadde hjelpt i denne situasjonen tviler jeg dog meget sterkt på. Det var beredskapstroppen, som allerede er bevæpnet, som tok seg av personen på utøya.

 

Ihvertfall så burde de være forsiktig med å dele ut våpen. Hva skal en gårdbruker med to våpen? Og spesielt automat våpen. Folk trenger ikke stort mer enn rifle i landet her, evt pistol. Men de burde dokumentere at de driver på med det. Må ihvertfall bli strengere med hvem som får våpnet. Han hadde aldri klart å drept det antallet han gjorde i går med rifle.

 

Hva politi med våpen kan hjelpe er jo fra person til person, mne hvorfor skal politet gå nærmest uten makt når de møter folk? Det betyr ikke at de trenger å skyte, men folk blir satt på plass.

Lenke til kommentar

Har de ennå mobilforbud? Og gjaldt det for familie å? Er dødsbekymret for ei veninne som ikke har gitt lyd fra seg til foreldrene sine engang.. :cry:

Det er ikke noe mobilforbud. Det ble oppfordret til å begrense mobilbruk for å unngå overbelasting av mobilnettet.
Lenke til kommentar

Politiet burde for lengst gått med våpen, skjønner ikke hvorfor de ikke gjrø det. Betyr ikke at det de må skyte alt, men da kan de forhindre mer.

 

Erfaringen er at bevæpnet politi ikke forhindrer mer. Faktisk kan det i gitt tilfeller eskalere situasjoner. I slike tilfeller som dette spiller det ingen rolle om politiet er bevæpnet normalt eller ikke, da spesialavdelinger som beredskapstroppen alltid er bevæpnet.

Betviles ikke. Men samtidig ser jeg ikke bort fra at væpnet politi oftere vil bli å se på ulike arrangementer i fremtiden.

Lenke til kommentar
Hvor tett skal sånne beredskapstropper være stasjonert?

De er dessverre bare i Oslo.

For eks nokas, da måtte de fly inn.

 

 

Deltaforce i Oslo er en ting, men de andre byene har bare politi som selv rykker ut med hjelm isteden for caps.

Dette er politifolk som bommer på den årlige skytetesten med vilje for å slippe å rykke ut med våpen.

Hadde for eks min skole blitt angrepet så ville jeg ikke blitt trygg om det lokale politiet i Trondheim dukket opp.

 

 

Jeg eier selv 2 pistoler og er medlem av en skyteklubb og jeg spiller wow.

Har fått noen telefoner idag av folk som vil kjefte på "sånne som meg"

Det de da mener er "sånne som han"

 

 

Har de ennå mobilforbud?

Begrensningen i går var pga nettet ikke skulle dette ned i Oslo, vi vet jo alle hvor mye det skal til før telenor detter av pinnen.

Switchen var helt ute av kontroll

 

Men "forbudet" på utøya var bare før mannen ble tatt, dvs ikke ring folk som gjemmer seg, kanskje lyden er på.

Sånn som de hysteriske mødrene som setter sine barn i fare gjorde i hele går.

Endret av War
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...