Gå til innhold

Regjeringskvartalet rammet av bombe, AUF-leir på Utøya angrepet av våpenmann.


Anbefalte innlegg

Å være kritisk til innvandring er jo bare sunt. Bare å se på kriminalstatistikker det. Men ja, ekstremister, uansett ideologi og rase er bedritne greier.

 

Å ha et kritisk syn på det meste er sunt. Men det er viktig at man prøver å være reflektert og unngå svart/hvitt tenkning. Det er svart/hvitt som skaper ekstremisme - uansett om den er venstreradikal (Rote Armee Fraktion, Brigate Rosse), nasjonalistisk (ETA), religiøs, osv. Og jeg er klar over kriminalstatistikker, men også her bør man ha evnen til å reflektere over hva som ligger bak tallene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fyren som hjalp gjerningsmannen over til øya må nok ha det helt forjævlig i dag. Han kan ikke klandres på noen som helst måte siden vi har for mye respekt for politiuniform i norge. Men jeg oppfordrer alle som blir oppsøkt av politi om å ringe 02800/112 for å verifisere ektheten av oppdraget.

Er ikke det sånn at politi skal komme 2 og 2?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fyren som hjalp gjerningsmannen over til øya må nok ha det helt forjævlig i dag. Han kan ikke klandres på noen som helst måte siden vi har for mye respekt for politiuniform i norge. Men jeg oppfordrer alle som blir oppsøkt av politi om å ringe 02800/112 for å verifisere ektheten av oppdraget.

Er ikke det sånn at politi skal komme 2 og 2?

 

Jo så vidt jeg vet er det vel det. Men da var mange av politiet opptatt i Oslo som følge av bombingen. Så han kan ha sagt han drar alene pga dårlig beredsskap eller noe. Det skjer jo rett etter bombingen og, så han kan ha trodd han skal fortelle dem hva som har skjedd og sånt.

Lenke til kommentar

Fyren som hjalp gjerningsmannen over til øya må nok ha det helt forjævlig i dag. Han kan ikke klandres på noen som helst måte siden vi har for mye respekt for politiuniform i norge. Men jeg oppfordrer alle som blir oppsøkt av politi om å ringe 02800/112 for å verifisere ektheten av oppdraget.

Er ikke det sånn at politi skal komme 2 og 2?

Men det er vel uansett frykteleg lett å tenkje i ettertid.

Dei visste jo at det hadde gått av ei bombe i Oslo. Kunne jo tenkjast at politet berre sendte ein for å ha mest mogleg einheitar i Oslo, der det verkeleg trengdes (trudde dei).

 

Hvordan kom han seg over på øya?

Via ei slik ferge som går der.

Lenke til kommentar

Skal være to tjenestemenn, ja.

Men allikevel, hadde du turt å si til en politimann;

"Du er bare en politibetjent, så du kan ikke komme over"?

 

nei, men ringe å sjekke med politi etter du har pratet med han/sett han. men gjerningsmannen ville fortsatt hatt masse med tid å drepe.

Lenke til kommentar

Skal være to tjenestemenn, ja.

Men allikevel, hadde du turt å si til en politimann;

"Du er bare en politibetjent, så du kan ikke komme over"?

Og ville det å ha nektet han innreise hjulpet, hadde de kunne stoppet? Hva hadde forhindret han i å skyte de der og da? Jeg tror ikke det ville endret på noe..

Lenke til kommentar

Folkens det er ikke vits å spekulere i hvordan han kom seg over. Nå jobbes det med å samle inn all info. Det er en ufattelig tragedie som har utspilt seg på Utøya og i Oslo. Mange unge mennesker har opplevd sitt helvete. De har sett sine venner bli drept eller skadet og sitter med opplevelser som vil bli klistret på minnet i all evighet.

 

Nå håper jeg faktisk at det kun var 1 person bak dette og ikke flere. At vi aldri må oppleve noe slikt igjen. Håper at Politiet får all den info og støtte i sitt arbeid.

 

Man kan aldri være forberedt helt å en slik situasjon som dette uansett hvor mye trening og øvelser man har. Det psykiske er det ingen som har kontroll over.

Lenke til kommentar

Fremover blir det altså bortimot umulig å vere kritiske mot både innvandring og Islam altså.

 

kritisk er en ting man men fy faen som det var skrikekor i går! var rett og slett ikke lett å vere brun! vi ble alle beskyldt for dette! hva faen liksom....

 

Eg er brun, men ikke muslim så eg kan til en viss grad forstå hva du mener. Allikevel vil eg si at man bør få ha de meningene man vil, også de islamkritiske.

 

frt skal man men kom faen ikke å skyld på mine venner å min familie.. "alt pakket skal ut"... er ikke serlig gjennomtenkte utsagn som kom i går altså!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er det ganske tydelig at vi trenger bedre beredskap og bedre etteretning her i landet. Håper virkelig det blir oprettet et regiment ala SAS/Delta i forsvaret. Det var vistnok mer enn tre kvarter med skyting før fyren ble tatt på Utøya, og det tyder på ALTFOR dårlig beredskap.

 

Til og med i USA tar det minst så lang tid. Flere av de store "massakrene" der har vart i flere timer før gjerningsmannen er tatt/drept. Ellers så har Norge regiment ala SAS/Delta. Men forsvaret brukes ikke i slike situasjoner, hverken i Norge eller andre vestlige land. Da brukes spesialavdelinger i politiet. Hadde du fulgt med i nyhetene ville du fått med deg at beredskapstroppen var standby og på vei til Utøya så fort skytingen var kjent.

 

Å ha etterretning som avslører planlegging av slike handlinger av enkeltpersoner eller svært små grupper er umulig uten å innføre et rent overvåkningssamfunn.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

frt skal man men kom faen ikke å skyld på mine venner å min familie.. "alt pakket skal ut"... er ikke serlig gjennomtenkte utsagn som kom i går altså!

 

 

Nå er jo dere et fremmedelement her da. Ser du på det slik, så er det vel lettere å forstå?

 

 

 

Å nei, ble jeg høyre-ekstremist nå?

 

 

 

 

Må innrømme jeg følte meg veldig guffen når jeg fikk høre om det på øya. Kjenner flere som kunne vært der.

Endret av Northern
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...