Gå til innhold

Regjeringskvartalet rammet av bombe, AUF-leir på Utøya angrepet av våpenmann.


Anbefalte innlegg

http://prableen.origo.no/-/bulletin/show/672218_helvete-paa-utoeya?ref=mst

 

Anbefaler alle å lese denne. Skildring av hvordan personen opplevde dramaet på Utøya. Han var heldig.

Det er sterke skildringer av noe et barn, en ungdom, ikke en gang et voksent menneske noen gang burde oppleve - Å tenke på hvordan de har det nå, nei.. Jeg klarer det ikke - Tenker bare er det mulig?! håper virkelig dette kun er et mareritt og venter fortsatt på å våkne, og jeg var ikke der en gang..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fremover blir det altså bortimot umulig å vere kritiske mot både innvandring og Islam altså.

 

Er ikke det bra da! Personlig så håper jeg at dette gjør folk mer kritiske mot all type ekstremisme. Og det er en realitet at flertallet av slike aksjoner i den vestlige verden er utført av andre ekstremister enn islamske ekstremister.

 

Dog tror jeg ikke dette vil gjøre det umulig å være kritisk mot innvandring og visse sider av islam (radikal islamisme). Men kanskje mange av de som er sterkt kritiske til islam ser at det er svært liten forskjell på ulike former for fanatisme/ekstremisme og at det er det som er farlig. Og jeg håper at det faktisk kan gi en bedre og mer nyansert debatt i framtida, og forståelse for at fremmedfrykt og intoleranse faktisk kan være vel så farlig for et demokrati som innvandring og islam.

 

Å være kritisk til innvandring er jo bare sunt. Bare å se på kriminalstatistikker det. Men ja, ekstremister, uansett ideologi og rase er bedritne greier.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

http://prableen.origo.no/-/bulletin/show/672218_helvete-paa-utoeya?ref=mst

 

Anbefaler alle å lese denne. Skildring av hvordan personen opplevde dramaet på Utøya. Han var heldig.

Det er sterke skildringer av noe et barn, en ungdom, ikke en gang et voksent menneske noen gang burde oppleve - Å tenke på hvordan de har det nå, nei.. Jeg klarer det ikke - Tenker bare er det mulig?! håper virkelig dette kun er et mareritt og venter fortsatt på å våkne, og jeg var ikke der en gang..

Tenk så mange som har opplevd det samme.. Er mange, mange mennesker som aldri vil få ett normalt liv igjen pga dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er uvirkelig, fulgte med i hele går kveld, men når jeg våknet idag ble jeg virkelig kvalm og uvel når jeg slo på nyhetene. En ufattelig tragedie, mine tanker går til de pårørende, jeg kan bare forestille meg det dere går igjennom nå, dere må ha det utrolig tungt.

Lenke til kommentar

Forstår ikke at man ønsker å dra tilbake til Utøya.

 

Enig! Dette er spesielt, og kommer sikkert til å gjøre vondt verre for ofrene.

 

Det er viktig i bearbeidingsprosessen å komme tilbake til åstedet og få utløp for følelser og "ufarliggjøre" åstedet slik at det ikke blir som en verkebyll som følger personene resten av livet.

 

Det kan selvsagt diskuteres når man skal gjøre dette, men det er det vel noen med kompetanse som kan utdype.

Endret av Illus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var då på ingen måte rart å tenkje at det skulle vere ekstreme islamistiske grupåperingar som sto bak! Vi har jo vorte truga av fleire grupperingar både for Libya, for Cappelen Damm si bok om karikatur og ikkje minst for Afghanistan.

 

Og at "ekspertane" spekulerte i at det kunne vere islamistisk terrorisme er vel heller ikkje rart. Når ein mann vert henta inn til eit studio for å seie kva han trur det kan vere som har skjedd, då må han jo seie noko. Han som var på NRK påpeikte at ein på ingen måte kunne vete at det var islamistiske radikale.

 

Det er frykteleg lett i ettertid å fordømme alle som tenkte det var islamistiske radikale. Men det ville då vore frykteleg naivt å ikkje ein gong vurdere det som eit alternativ!

 

 

enig!

Tror de fleste tenkte i de rekkene først

skulle bare ønske noen av oss var like moderat som de som har uttalt seg på TV. Det er vell det som er kjipt med et åpent sosialt nettverk som facebook.

Lenke til kommentar

http://prableen.origo.no/-/bulletin/show/672218_helvete-paa-utoeya?ref=mst

 

Anbefaler alle å lese denne. Skildring av hvordan personen opplevde dramaet på Utøya. Han var heldig.

 

En man kom. ”Jeg er fra politiet.” Jeg ble liggende. Noen skrek tilbake at han måtte bevise det. Jeg husker ikke helt hva ham sa, men morderen begynte å skyte. Han ladet. Skjøt mer. Han skjøt de rundt meg. Jeg ble liggende. Jeg tenke: ”Nå er det over. Han er her. Han tar meg. Nå dør jeg.” Folk skrek. Jeg hørte at andre ble skutt. Andre hoppet ut i vannet. Jeg lå der. Mobilen i hånden. Jeg lå oppå beina til en jente. To andre lå oppå mine bein. Jeg ble liggende. Det tikket inn tekstmeldinger. Mobilen ringte flere ganger. Jeg ble liggende. Jeg spilte død. Jeg lå der i minst en time. Det var helt stille. Jeg vred forsiktig på hodet for å se om jeg kunne se noen levende. Jeg så lik. Jeg så blod. Frykt. Jeg bestemte meg for å reise meg. Jeg hadde ligget oppå et lik. To lik lå på meg. Jeg hadde englevakt
Herregud.. :dontgetit:
Lenke til kommentar

Går det ann? Jeg forventet kankje noe over 20 drepte når jeg gikk å la meg klokken 3...

Det er helt surealistisk... Woo Bum-kon drepte 57 personer i Korea, men at det skulle bli overgått av en nordmann er jo helt ubegripelig. Woo Bum-kon utgå seg for å være politimann(noe han var før episoden)

Endret av MongoMan
Lenke til kommentar

Fremover blir det altså bortimot umulig å vere kritiske mot både innvandring og Islam altså.

 

kritisk er en ting man men fy faen som det var skrikekor i går! var rett og slett ikke lett å vere brun! vi ble alle beskyldt for dette! hva faen liksom....

 

Eg er brun, men ikke muslim så eg kan til en viss grad forstå hva du mener. Allikevel vil eg si at man bør få ha de meningene man vil, også de islamkritiske.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er det ganske tydelig at vi trenger bedre beredskap og bedre etteretning her i landet. Håper virkelig det blir oprettet et regiment ala SAS/Delta i forsvaret. Det var vistnok mer enn tre kvarter med skyting før fyren ble tatt på Utøya, og det tyder på ALTFOR dårlig beredskap.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Forstår ikke at man ønsker å dra tilbake til Utøya.

 

Enig! Dette er spesielt, og kommer sikkert til å gjøre vondt verre for ofrene.

 

Ja. Tenk på de som ligger i telt og vil garantert tenke på hva som skjedde på samme plass i fjor. Jeg ville ALDRI dratt tilbake.

De, AUF, må nok endre sted for fremtidige samlinger. Et minnesmerke vil garantert bli bygd på øya.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fyren som hjalp gjerningsmannen over til øya må nok ha det helt forjævlig i dag. Han kan ikke klandres på noen som helst måte siden vi har for mye respekt for politiuniform i norge. Men jeg oppfordrer alle som blir oppsøkt av politi om å ringe 02800/112 for å verifisere ektheten av oppdraget.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...