Gå til innhold

Regjeringskvartalet rammet av bombe, AUF-leir på Utøya angrepet av våpenmann.


Anbefalte innlegg

Det var jo noen bedrevitere her inne i går som ga oss pepper for å ha skrevet at minst 30 var drept.

De sa at 10 var tallet og om vi er maks uheldige så er det 15 maks, noe mer en dette er ikke mulig i Norge.

:hmm:

 

 

Trur ikke det blir noen film av dette, kansje dokumentar.

Vil vi egentlig sitte på kino for å se en fyr skyte kanskje 100 ungdommer som ber for sine liv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg som spekulerte for meg selv om det var Taliban eller Al-Qaida, så er det en nordmann fra vestkanten. Utrolig sykt og ikke minst leit. Men det jeg lurer på er hvordan politiet ikke klarte å tråkke på raskere enn dette. Han fyrte vilt rundt, burde virkelig ikke være så vanskelig å tråkke han ned. Håper virkelig at politiet får fryktelig mye mer ressurser framover, håper også privatpersoner kan bære våpen offentlig med hender nok neppe.

 

Kondolerer til de som mistet livet.

 

Du ønsker altså å gjøre det ennå enklere for "gale" personer å ta liv - helst på åpen gate.

 

Ellers forteller posten din at du har liten forståelse for handlingsforløpet og lokasjon. Det var f.eks ingen politifolk tilstede på Utøya så vidt jeg vet (om det var politifolk - var det trolig ubevepnet), lokaliteten gjør også at det tar tid å komme dit - særlig når man må bruke spesialtrente politi i en slik situasjon. Vær klar over at i de saker med massakrer i USA (hvor politi ofte har vært lokalisert 10 - 15 minutter unna) faktisk har tatt 2 - 3 timer (eller mer) før gjerningsmann var uskadeliggjort.

Lenke til kommentar

Om han får 21 år og slipper ut etter 3 som er vanlig pga soningskø så har ikke det noe å si.

Han kommer ikke til å kunne gå på Carl Johan på shopping som en fri mann alikevel.

 

lokaliteten gjør også at det tar tid å komme dit - særlig når man må bruke spesialtrente politi i en slik situasjon.

Nei Nei Delta var jo i Oslo og kom med helikopter , det er jo ganske raskt VS om de lå og sov hjemme Oslo og ikke en gang var i uniform.

Endret av War
Lenke til kommentar

Ser at politien går for maksimum fengselstraff "21år", de tar nok ikke sjansen på forvaring da dette sannsynligvis ikke er en hendelse som Anders Behring Breivik vil gjenta, da er han ute igjen om en 14 års tid og straffefrihet etter en 6/7 års tid eller noe sånt avhengig av mediaomtalen når tiden nærmer seg.

 

En mann som dreper 84 ungdommer kaldblodig... Kan ikke ta sjansen på at han ikke er kapabel til å gjenta lignende handlinger. Det håper og tror jeg rettsystemet er enig i.

 

Det er en grunn for at rettssystemet ikke tar sjansen på forvaring.

 

Sjansen på forvaring? Betyr ikke forvaring i praksis at han kan få fengsel resten av livet dersom de anser han som farlig for samfunnet?

Lenke til kommentar

Da er vel tiden inne for å innføre dødsstraff i Norge, men la dritten få lide først :realmad: .

Dette er kanskje den mest naturlige reaksjonen, men man må huske på at drap aldri kan forsvare drap. Jeg vil ikke stå her og la skattepengene mine gå til drap på andre nordmenn, uansett hvor mye de måtte fortjene det.

 

Kaller det ikke å forvare drap. Han sørget selv for å opphøre som menneske da han startet dette. Slike "udyr" må stoppes for godt. Jeg ønsker ikke at skattepengene mine skal gå til å "kun" holde han i fengsel.

Endret av ->NightHawk<-
Lenke til kommentar

Ser at politien går for maksimum fengselstraff "21år", de tar nok ikke sjansen på forvaring da dette sannsynligvis ikke er en hendelse som Anders Behring Breivik vil gjenta, da er han ute igjen om en 14 års tid og straffefrihet etter en 6/7 års tid eller noe sånt avhengig av mediaomtalen når tiden nærmer seg.

 

En mann som dreper 84 ungdommer kaldblodig... Kan ikke ta sjansen på at han ikke er kapabel til å gjenta lignende handlinger. Det håper og tror jeg rettsystemet er enig i.

 

Det er en grunn for at rettssystemet ikke tar sjansen på forvaring.

 

Sjansen på forvaring? Betyr ikke forvaring i praksis at han kan få fengsel resten av livet dersom de anser han som farlig for samfunnet?

 

Jo, men hvis personen er og anse som tilregnelig kan har slipper fri etter en relativ kort periode.

Lenke til kommentar

Da er vel tiden inne for å innføre dødsstraff i Norge, men la dritten få lide først :realmad: .

Dette er kanskje den mest naturlige reaksjonen, men man må huske på at drap aldri kan forsvare drap. Jeg vil ikke stå her og la skattepengene mine gå til drap på andre nordmenn, uansett hvor mye de måtte fortjene det.

Enig - det at det norske samfunnet/den norske stat ikke har retten til å ta liv i straffeprosessen er en av de verdien som er fundamental for Norge som demokrati (faktisk for demokrati generelt).

 

De som nå roper på dødsstraff er faktisk med på å gjøre akkurat det som slike personer ønsker å oppnå, nemlig ødelegge vårt demokrati.

 

Vi snakker om en uhørt gjerning, ikke minst mot en mengde enkeltpersoner, men også mot de politiske system. Da bør faktisk vi for enhver pris støtte opp mot demokratiets fundamentale verdier.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Hvis han blir frigjort en dag, kan jeg tenke meg noen par hundre, om ikke tusener, hevngjerrige familiemedlemmer, venner og pårørende. Noe sier meg han får hva han fortjener, med eller uten hjelp fra norsk rettssystem.

 

Hva med de to fra baneheia ?, tusler fritt rund uten fare for hevntiltak fra familiene. Vi Nordmenn er ikke et hevngjerrig folkeferd.

Lenke til kommentar

Jo, men hvis personen er og anse som tilregnelig kan har slipper fri etter en relativ kort periode.

 

Kommer ikke til å bli fri noen gang.

Etter å ha drept kanskje 100 ungdommer så er kan kanskje ikke trygg i fengselet heller.

Iallefall ikke når han vandrer rundt i Oslos gater som en fri man etter 60 timers samfunnstjeneste.

Lenke til kommentar

Ser at politien går for maksimum fengselstraff "21år", de tar nok ikke sjansen på forvaring da dette sannsynligvis ikke er en hendelse som Anders Behring Breivik vil gjenta, da er han ute igjen om en 14 års tid og straffefrihet etter en 6/7 års tid eller noe sånt avhengig av mediaomtalen når tiden nærmer seg.

 

En mann som dreper 84 ungdommer kaldblodig... Kan ikke ta sjansen på at han ikke er kapabel til å gjenta lignende handlinger. Det håper og tror jeg rettsystemet er enig i.

 

Det er en grunn for at rettssystemet ikke tar sjansen på forvaring.

 

Sjansen på forvaring? Betyr ikke forvaring i praksis at han kan få fengsel resten av livet dersom de anser han som farlig for samfunnet?

 

Jo, men hvis personen er og anse som tilregnelig kan har slipper fri etter en relativ kort periode.

 

Ok, da skjønner jeg hva du mener. Fungerer det altså slik at hvis han får forvaringstraff på 21 år, så kan han søke om løslatelse etter 5? Og hvis han da blir regnet som tilregnelig er han en fri mann?

Lenke til kommentar

Sjansen på forvaring? Betyr ikke forvaring i praksis at han kan få fengsel resten av livet dersom de anser han som farlig for samfunnet?

Om jeg forstår dette med forvaring rett så får man ikke 21 år i fengsel, pluss forvaring i XX antall år. Man får en kortere dom, hvor man etter X antall år får en vurdering fra en fagperson om hvorvidt det er fare for gjentakelse. Hvis det er fare for gjentakelse blir personen sperret inne i X antall år før en ny vurdering taes. Dommen kan med andre ord bli potensielt lengre enn 21 år, men sannsynligvis vil den dømte slippe ut før det. Derfor satser politiet på 21 år fengsling kontra forvaring (om jeg leser rett blant det dere skriver).

 

Hva med de to fra baneheia ?, tusler fritt rund uten fare for hevntiltak fra familiene. Vi Nordmenn er ikke et hevngjerrig folkeferd.

Beklager, men de to sto ikke for Norges største, og mest skandaløse massemord.

Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Diverse skriverier på Facebook viser tydelig at nordmenn er hevngjerrige. Om dette er en spontan reaksjon eller deres faktiske mening, vites ikke. Forhåpentligvis er det bare store ord.

 

Dette er av en helt annen størrelse enn Baneheia. Misforstå meg riktig, jeg undergraver ikke alvorligheten av Baneheia-tragedien.

Lenke til kommentar

Diverse skriverier på Facebook viser tydelig at nordmenn er hevngjerrige. Om dette er en spontan reaksjon eller deres faktiske mening, vites ikke. Forhåpentligvis er det bare store ord.

Om jeg ikke mener at denne mannen ikke burde kunne gå på gaten uten å bli forfulgt om noen år, vennligst klapp til meg og minn meg på denne dagen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...