Gå til innhold

Regjeringskvartalet rammet av bombe, AUF-leir på Utøya angrepet av våpenmann.


Anbefalte innlegg

Våknet til nyheten om 80 døde.. Helt Uvirkelig. AP har betalt en svært høy pris for å være tolerante, og Inkluderende.

Drapsmannens sterke meninger om Islam er det nok flere som deler, ikke minst her på diskusjon.no.

Pipa har fått en annen låt...

Hva gjelder drapsmannen, så er jeg åpen for dødsstraff ved offentlig steining!!

Her er det som er litt skummelt. Først skyldte man på utlendinger/muslimer, fordi det passet til retorikken man selv hadde i hodet fra før av. Man så på bomben som en utmerket mulighet til å fremme sin egen politiske agenda. Så viser det seg at det er en av ens egne - en rasistisk nordmann langt ute på høyresiden - som står bak dette forferdelige angrepet. Velger man da å trekke det man sa og innse at verden er mer komplisert enn man hadde tenkt? Nei, faktisk ikke. Man sympatiserer med nynazisten, skylder på regjeringen og mener at man burde være mer intolerant og mindre inkluderende, slik at man slipper at ens egne går til angrep på det norske folk.

Tror ikke rasisme er inne i bildet her. Muslim er ikke en rase. Uansett her ser vi hva ekstrem praktisering av idealisme, helt uavhengig av rase og kultur, kan føre til.

 

Det er derfor viktig gjennom handling så vel som ord at man fører en effektiv strategi for å unngå at slike miljøer får grobunn. Dette betyr at vi må kunne diskutere alle aspekter med kulturkonflikter, innvandring, integrering uten å bli stemplet som rasist eller opportunist og sensurert. Stoltenberg er alltid raskt ute å hinter om rasisme og fordommer hver gang temaet bringes opp av opposisjonen, nærmest som om han vil kneble debatten. Se også på oppførselen til Støre og Stoltenberg i karikaturstriden. Helt forkastelig! De dolket en norsk redaktør i ryggen i full offentlighet og så nær som løy til det norske folk om fakta i saken, og la seg flate for ekstremistene og diskuterte innstramminger av ytringsfriheten!

Dette er rasistisk og politisk motivert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke rasisme er inne i bildet her. Muslim er ikke en rase. Uansett her ser vi hva ekstrem praktisering av idealisme, helt uavhengig av rase og kultur, kan føre til.

 

Det er derfor viktig gjennom handling så vel som ord at man fører en effektiv strategi for å unngå at slike miljøer får grobunn. Dette betyr at vi må kunne diskutere alle aspekter med kulturkonflikter, innvandring, integrering uten å bli stemplet som rasist eller opportunist og sensurert. Stoltenberg er alltid raskt ute å hinter om rasisme og fordommer hver gang temaet bringes opp av opposisjonen, nærmest som om han vil kneble debatten. Se også på oppførselen til Støre og Stoltenberg i karikaturstriden. Helt forkastelig! De dolket en norsk redaktør i ryggen i full offentlighet og så nær som løy til det norske folk om fakta i saken, og la seg flate for ekstremistene og diskuterte innstramminger av ytringsfriheten!

Vi kan jo si at rasisme ikke er en rase, men da hadde man ikke snakket om å få alle muslimene ut av Norge. Jeg kjenner selv to hvite muslimer, men det er nok ingen som vil kaste dem ut av landet. Man forbinder rase med religion, og de fleste fra midt-østen som kommer til Norge er muslimer. De fleste er også fredelige.

 

Man må gjerne diskutere religion, men man må huske at man deler side med en del mennesker som ikke tar seg bryet til å skille mellom religion og hudfarge. Det gjør at man må være litt mer forsiktig med det man sier. Det er lett å bli avvist som rasist hvis man vil at alle muslimer skal ut av Norge, mtp at det er mange etiske norskfødte som er muslimer. Man må også være forsiktig med å si at vi skal stoppe innvandring, da man da fremstiller det som at islam er noe som kun finnes hos utlendinger som vil inn i Norge. Man må bruke nyanser under en slik debatt, ellers vil man aldri slå gjennom. Det er kanskje ikke rettferdig, men husk hvem som taper på at du pisser i motvind.

 

Megaoctane: Vi er alle frustrerte, og det er helt normalt å reagere litt voldsomt. Vi må bare huske å ikke forhåndsdømme eller reagere for sterkt. Det er rett som du sier, vi trenger ledere som kan være fornuftige, så kan vi heller være litt reaksjonære. ^^

Endret av Dorian Gray
Lenke til kommentar

Siden denne personen åpenbart er så offentlig på nettfora som han er, er jeg perpleks i forhold til hvorfor PST ikke har snappet opp dette.

 

Tja, steget er jo veldig stort fra å skrive noe om sånt på Internett til å bli forhåndsmistenkt til det som har skjedd i dag.

 

Jeg klarer ikke å se hvordan politiet burde ha snappet opp noe av dette. Mest sannsynlig vil det i fremtiden være datasystemer som snapper opp en risikosannsynlighet sånne ting (våpeneier + mulighet for store kvanta kunstgjødsel + mistenksomt innhold på Internett), men vi er jo ikke kommet dit ennå så langt jeg vet.

 

Nei, selvsagt er ikke løsningen åpenbar her. Men det er tross alt PST sin oppgave å avsløre slikt som dette. Snarerer enn å være islamkritisk på document.no har han jo bygget en kjempebombe.

Lenke til kommentar

Våknet til nyheten om 80 døde.. Helt Uvirkelig. AP har betalt en svært høy pris for å være tolerante, og Inkluderende.

Drapsmannens sterke meninger om Islam er det nok flere som deler, ikke minst her på diskusjon.no.

Pipa har fått en annen låt...

Hva gjelder drapsmannen, så er jeg åpen for dødsstraff ved offentlig steining!!

Her er det som er litt skummelt. Først skyldte man på utlendinger/muslimer, fordi det passet til retorikken man selv hadde i hodet fra før av. Man så på bomben som en utmerket mulighet til å fremme sin egen politiske agenda. Så viser det seg at det er en av ens egne - en rasistisk nordmann langt ute på høyresiden - som står bak dette forferdelige angrepet. Velger man da å trekke det man sa og innse at verden er mer komplisert enn man hadde tenkt? Nei, faktisk ikke. Man sympatiserer med nynazisten, skylder på regjeringen og mener at man burde være mer intolerant og mindre inkluderende, slik at man slipper at ens egne går til angrep på det norske folk.

Vi alle trodde det var utlendinger som sto for angrepet i starten, selv om vi ikke kunne utelukke noe som helst. Det er ikke rart, de fleste bombeangrep i det siste har kommet fra muslimer. Det fikk meg til å innse at vi har fokusert for mye på muslimsk ekstremisme.

 

Jeg tror Megaoctane meninger er i mindretall, de fleste synes dette er like avskylig som du gjør og vil legge all skyld på drapsmannen og ingen andre. AP har ingen skyld i hendelsene, akkuratt som at de som tegnet karikaturtegningene ikke har skyld for muslimsk ekstremisme.

Lenke til kommentar

Vi alle trodde det var utlendinger som sto for angrepet i starten, selv om vi ikke kunne utelukke noe som helst. Det er ikke rart, de fleste bombeangrep i det siste har kommet fra muslimer. Det fikk meg til å innse at vi har fokusert for mye på muslimsk ekstremisme.

 

Jeg vet ikke om du har statistikken med deg der, hvis vi snakker om europa. Det meste av terrorangrep kommer fra nasjonalister og seperatister, slik jeg har forstått det.

Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Jævla muslimer...

Fint du er enig med Anders Behring Breivik. Islamister, nasjonalister og duster generelt ødelegger verden.

 

Kom ikke her og ta alle som mistenkte islamister for å stå bak rett etter attentatet var et faktum. Det var nærliggende å tenke i de baner, etter hva man har sett de siste ti årene. Hva var det første du tenkte?

Endret av member-101642
Lenke til kommentar

Jævla muslimer...

Fint du er enig med Anders Behring Breivik. Islamister, nasjonalister og duster generelt ødelegger verden.

 

Kom ikke her og ta alle som mistenkte islamister for å stå bak rett etter attentatet var et faktum. Det var nærliggende å tenke i de baner, etter hva man har sett de siste ti årene. Hva var det første du tenkte?

Hvis man så på statistikken i europa så ville man tenkt nasjonalister. Hvis man baserer seg på 9/11, noe som skjedde for 10 år siden, så tenker man muslimer. At mange er forutinntatt er ikke et argument for å være det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vi alle trodde det var utlendinger som sto for angrepet i starten, selv om vi ikke kunne utelukke noe som helst. Det er ikke rart, de fleste bombeangrep i det siste har kommet fra muslimer. Det fikk meg til å innse at vi har fokusert for mye på muslimsk ekstremisme.

 

Jeg vet ikke om du har statistikken med deg der, hvis vi snakker om europa. Det meste av terrorangrep kommer fra nasjonalister og seperatister, slik jeg har forstått det.

tja, du kan vel si det.... men har vi hatt den type terrorangrep i Norge/Sverige/Danmark? (ikke til min info før nå) ikke hørt særli seriøse trusler om det engang, imens terrorgrupper i midtøsten slenger ut seriøse trusler mot oss, det er vel du som ikke har statistikken med deg? du bruker europa som bruksområdet, mens du heller burde begrense det til skandinavia og se hva du får

Lenke til kommentar

Fant nettopp ut at en av mine bestekompiser faktisk mest sannsynlig er død, denne dagen blir jo bare verre og verre. Om han ikke får mer enn 14 år blir jeg mildt sagt forbanna.

Det er trist å høre. Du har mine kondolanser. Veldig mange som har mistet sine kjære i dag. :(

 

Selv har jeg valgt å minnes det som skjedde med et sørgebånd på avataren min, les mer om det her.

Lenke til kommentar

Håper norske politikere nå innser konsekvensene av å være stor kar ute i verden. Håper de mer nasjonalistiske partiene vil øke sin innflytelse.

 

På tide å stenge grensene.

Vil bare hente frem dette innlegget for å vise hvordan man ikke skal reagere. Dette innlegget ble skrevet før vi visste noe om angrepet, og det er kanskje samme tankegang som førte til angrepet. Vi må være flinke til å ikke hoppe til konklusjoner og være hissige på å hate. Plutselig innser man at man selv er problemet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Kom ikke her og ta alle som mistenkte islamister for å stå bak rett etter attentatet var et faktum. Det var nærliggende å tenke i de baner, etter hva man har sett de siste ti årene. Hva var det første du tenkte?

Det er forskjell på å mistenke islamister og "skrike" ut "jævla muslimer". Du er vel ikke terrorist selvom vår blonde mann stod bak?

 

Ja, jeg tenkte på islamister, i alle fall før Utøya.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Der er vi enige, RattleBattle. Man skal være forsiktig med å rope høyt før situasjonen er avklart. Det var en del forskere og andre intelektuelle som dret seg ut på riksdekkende fjernsyn.

Endret av member-101642
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

Takker for alle som faktisk bryr seg, men tenker hvor jævlig det må være for familien. Forsatt er han bare savnet men det er vet lite sjangs nå som det gått så lang tid.

 

80+ som faktisk er død, det er helt surrealistisk at dette kunne skje. I verdens tryggeste land, at ett så stort barne/ungdoms massakre kunne skje..

Endret av Slettet-GlDE6z
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...