Gå til innhold

Regjeringskvartalet rammet av bombe, AUF-leir på Utøya angrepet av våpenmann.


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-GlDE6z

Våknet til nyheten om 80 døde.. Helt Uvirkelig. AP har betalt en svært høy pris for å være tolerante, og Inkluderende.

Drapsmannens sterke meninger om Islam er det nok flere som deler, ikke minst her på diskusjon.no.

Pipa har fått en annen låt...

Hva gjelder drapsmannen, så er jeg åpen for dødsstraff ved offentlig steining!!

Her er det som er litt skummelt. Først skyldte man på utlendinger/muslimer, fordi det passet til retorikken man selv hadde i hodet fra før av. Man så på bomben som en utmerket mulighet til å fremme sin egen politiske agenda. Så viser det seg at det er en av ens egne - en rasistisk nordmann langt ute på høyresiden - som står bak dette forferdelige angrepet. Velger man da å trekke det man sa og innse at verden er mer komplisert enn man hadde tenkt? Nei, faktisk ikke. Man sympatiserer med nynazisten, skylder på regjeringen og mener at man burde være mer intolerant og mindre inkluderende, slik at man slipper at ens egne går til angrep på det norske folk.

Jeg gir blanke faen i religion, hvilket land han kommer fra eller hva det måtte være. Om en person greier å prestere noe så grufult er det noe alvorlig i veien med den personen, ikke religionen, partiet eller landet. Legg vekk dette høyre, islam, muslim språket i bare en dag og forstå at 80+ ungdommer er drept, helt uten grunn. Han fortjener intet bedre enn død, det er synd å måtte si det men i tilfeller som dette støtter jeg dødsstraff i Norge.

Endret av Slettet-GlDE6z
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest member-101642

Det er betenkelig at det fra visse hold argumenteres for en mer liberal våpenpolitikk. Hadde flere personer vært bevæpnet, så kunne situasjonen vært avverget rimelig fort, skrives det. I kjølvannet av en massakre, så blir dette feil vei å gå. Vi skal være glade for at våpenkulturen i Norge er sånn som den er, ellers ville vi sett flere hendelser av denne typen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

berZerk: Unner du ham virkelig å slippe unna så lett?

Unner ham 90år i en celle, møkk alene der livene han har tatt eter seg inn i hodet hans og til slutt knuser han langt ned i depresjon.

Lenke til kommentar

Det er betenkelig at det fra visse hold argumenteres for en mer liberal våpenpolitikk. Hadde flere personer vært bevæpnet, så kunne situasjonen vært avverget rimelig fort, skrives det. I kjølvannet av en massakre, så blir dette feil vei å gå. Vi skal være glade for at våpenkulturen i Norge er sånn som den er, ellers ville vi sett flere hendelser av denne typen.

 

Det kan jeg være enig med deg i, har man som intensjon og ta livet av et viss antall personer klarer man og skaffe seg en eller annen form for redskap til å begå en sådan ugjerning.

Lenke til kommentar

Han fortjener ikke fengsel. Fengslene i Norge er som feriekolonier. Bare se på orderud-saken.. De drapsdømte koser seg i fengsel.

By the way, jeg er AP'er, og har stemt AP siden jeg fikk Stemmerett. Jonas Gahr og Stoltenberg er i en helt annen liga enn resten av Partilederne i Norge.

Endret av Megaoctane
Lenke til kommentar

berZerk: Unner du ham virkelig å slippe unna så lett?

Unner ham 90år i en celle, møkk alene der livene han har tatt eter seg inn i hodet hans og til slutt knuser han langt ned i depresjon.

 

Er ute etter 14 år ved vanlig fengselstraff, hvis Anders Behring Breivik blir tatt i forvaring kan har faktisk slippe ut tidligere hvis psykologene anser at ham ikke vil gjenta handlingen eller aldri.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Fra document.no-artiklene hans virker han reflektert, velartikulert og svært opptatt av muslimer. Er så vidt jeg forstår ganske dypt kristen.

 

Han er kunnskapsrik og velformulert, men tydelig forstyrret. Det er mye ekstrem svada mellom linjene. Kjenner noen til hvilken formell utdannelse han har? Jeg har lest at han har to bachelorgrader, og er gründer innenfor et ukjent område.

 

Pressekonferansen er flyttet til klokken 09:00.

Endret av member-101642
Lenke til kommentar

Det er betenkelig at det fra visse hold argumenteres for en mer liberal våpenpolitikk. Hadde flere personer vært bevæpnet, så kunne situasjonen vært avverget rimelig fort, skrives det. I kjølvannet av en massakre, så blir dette feil vei å gå. Vi skal være glade for at våpenkulturen i Norge er sånn som den er, ellers ville vi sett flere hendelser av denne typen.

 

Enig.

 

Ut i fra noen artikler jeg har lest ser det ut som om han har hatt registrert et automatvåpen i tillegg til pistol. Jeg skjønner at mange i Norge har glede av våpen til jakt og sånn, men hvilke lovlige sivile bruksområder har et automatvåpen?

 

EDIT: Hvis dette da er tilfellet at han har fått registrert et automatvåpen.

Endret av spacemonster
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

berZerk: Unner du ham virkelig å slippe unna så lett?

Unner ham 90år i en celle, møkk alene der livene han har tatt eter seg inn i hodet hans og til slutt knuser han langt ned i depresjon.

 

Er ute etter 14 år ved vanlig fengselstraff, hvis Anders Behring Breivik blir tatt i forvaring kan har faktisk slippe ut tidligere hvis psykologene anser at ham ikke vil gjenta handlingen eller aldri.

14 år!?!?!?!?!?!

 

Over 80 liv er gått tapt og det er straffen, hvis det blir slik er det noe alvorlig i veien med det norske rettsystemet. I sånne tilfeller vet jeg rett og slett ikke om jeg skal le av idiotiske regler eller grine av skader en person kan gjøre og komme såpass lett unna det.

Endret av Slettet-GlDE6z
Lenke til kommentar

Enig med deg Dorian Gray. Hatet blinder disse jævla Frp stemmende skap-rassistene..

Vel, nå var poenget mitt at man helst ikke skal henge seg opp i sine egne politiske agendaer, så jeg vet ikke om vi er så enig når du sier at du hater Frp-stemmende skap-rasister. Poenget mitt var at vi alle burde roe oss ned, innse at vi har opplevd en tragedie og tenke litt rasjonelt. Såvidt vi vet er det én mann som har gjort det, med mistanke om flere, og motivasjonen hans er vi ikke sikker på.

 

På samme måte som at det hadde vært idiotisk å bruke dette mot muslimer hvis det viste seg å være en muslimsk bomber/skytter så burde ikke det at han var høyreekstremist/nasjonalist/kristen brukes mot FrP eller kristne. Man er ikke noe bedre enn de man hater hvis man reagerer på at noen blir drept med "De burde blitt drept tilbake!". "- and the whole world goes blind", vettu.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er betenkelig at det fra visse hold argumenteres for en mer liberal våpenpolitikk. Hadde flere personer vært bevæpnet, så kunne situasjonen vært avverget rimelig fort, skrives det. I kjølvannet av en massakre, så blir dette feil vei å gå. Vi skal være glade for at våpenkulturen i Norge er sånn som den er, ellers ville vi sett flere hendelser av denne typen.

 

Enig.

 

Ut i fra noen artikler jeg har lest ser det ut som om han har hatt registrert et automatvåpen i tillegg til pistol. Jeg skjønner at mange i Norge har glede av våpen til jakt og sånn, men hvilke lovlige sivile bruksområder har et automatvåpen?

 

EDIT: Hvis dette da er tilfellet at han har fått registrert et automatvåpen.

 

Har det kommet ut noe offisielt om hva han faktisk var utstyrt med? Har blitt rapportert om bl.a. pistol, snikskytterrifle, maskingevær og automatvåpen.

Lenke til kommentar

Sorry.. Har endret innlegget mitt. Å sovne til nyheten av 9 døde ungdommer, og Våkne til MINST 80 døde, gjorde meg så forbannet.

Men forstår at vi må take the high road. Kudos til Jens Stoltenberg for å være så fattet og in control.

Beklager til alle som føler seg truffet av mine innlegg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Siden denne personen åpenbart er så offentlig på nettfora som han er, er jeg perpleks i forhold til hvorfor PST ikke har snappet opp dette.

Fordi det ikke er noe umiddelbart som skiller ham ut som ekstremist. For det meste tvert imot. PST kan ikke arrestere folk bare fordi de er godt plantet langt inne på høyresiden.

Lenke til kommentar

Våknet til nyheten om 80 døde.. Helt Uvirkelig. AP har betalt en svært høy pris for å være tolerante, og Inkluderende.

Drapsmannens sterke meninger om Islam er det nok flere som deler, ikke minst her på diskusjon.no.

Pipa har fått en annen låt...

Hva gjelder drapsmannen, så er jeg åpen for dødsstraff ved offentlig steining!!

Her er det som er litt skummelt. Først skyldte man på utlendinger/muslimer, fordi det passet til retorikken man selv hadde i hodet fra før av. Man så på bomben som en utmerket mulighet til å fremme sin egen politiske agenda. Så viser det seg at det er en av ens egne - en rasistisk nordmann langt ute på høyresiden - som står bak dette forferdelige angrepet. Velger man da å trekke det man sa og innse at verden er mer komplisert enn man hadde tenkt? Nei, faktisk ikke. Man sympatiserer med nynazisten, skylder på regjeringen og mener at man burde være mer intolerant og mindre inkluderende, slik at man slipper at ens egne går til angrep på det norske folk.

Tror ikke rasisme er inne i bildet her. Muslim er ikke en rase. Uansett her ser vi hva ekstrem praktisering av idealisme, helt uavhengig av rase og kultur, kan føre til.

 

Det er derfor viktig gjennom handling så vel som ord at man fører en effektiv strategi for å unngå at slike miljøer får grobunn. Dette betyr at vi må kunne diskutere alle aspekter med kulturkonflikter, innvandring, integrering uten å bli stemplet som rasist eller opportunist og sensurert. Stoltenberg er alltid raskt ute å hinter om rasisme og fordommer hver gang temaet bringes opp av opposisjonen, nærmest som om han vil kneble debatten. Se også på oppførselen til Støre og Stoltenberg i karikaturstriden. Helt forkastelig! De dolket en norsk redaktør i ryggen i full offentlighet og så nær som løy til det norske folk om fakta i saken, og la seg flate for ekstremistene og diskuterte innstramminger av ytringsfriheten!

Lenke til kommentar

Det er betenkelig at det fra visse hold argumenteres for en mer liberal våpenpolitikk. Hadde flere personer vært bevæpnet, så kunne situasjonen vært avverget rimelig fort, skrives det. I kjølvannet av en massakre, så blir dette feil vei å gå. Vi skal være glade for at våpenkulturen i Norge er sånn som den er, ellers ville vi sett flere hendelser av denne typen.

 

Enig.

 

Ut i fra noen artikler jeg har lest ser det ut som om han har hatt registrert et automatvåpen i tillegg til pistol. Jeg skjønner at mange i Norge har glede av våpen til jakt og sånn, men hvilke lovlige sivile bruksområder har et automatvåpen?

 

EDIT: Hvis dette da er tilfellet at han har fått registrert et automatvåpen.

 

Halvautomat man får ikke kjøpt/eie hel-automatiske våpen i Norge, halvautomatiske våpen finnes i mange utførelser og kalibrer, blir brukt til jakt og trening.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

Fant nettopp ut at en av mine bestekompiser faktisk mest sannsynlig er død, denne dagen blir jo bare verre og verre. Om han ikke får mer enn 14 år blir jeg mildt sagt forbanna.

Lenke til kommentar

Siden denne personen åpenbart er så offentlig på nettfora som han er, er jeg perpleks i forhold til hvorfor PST ikke har snappet opp dette.

 

Tja, steget er jo veldig stort fra å skrive noe om sånt på Internett til å bli forhåndsmistenkt til det som har skjedd i dag.

 

Jeg klarer ikke å se hvordan politiet burde ha snappet opp noe av dette. Mest sannsynlig vil det i fremtiden være datasystemer som snapper opp en risikosannsynlighet sånne ting (våpeneier + mulighet for store kvanta kunstgjødsel + mistenksomt innhold på Internett), men vi er jo ikke kommet dit ennå så langt jeg vet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...