Gå til innhold

Regjeringskvartalet rammet av bombe, AUF-leir på Utøya angrepet av våpenmann.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Man kan trekke sammenligninger med alle de skoletragediene som har skjedd de siste årene, personer som har tilhørt små ekstreme miljøer med mye prat og lite handling. Må være en mentalt kortslutning i hjernen som får de til og utføre en slik uforståelig handling.

 

Litt overraskende at Anders Behring Breivik ikke tok livet av seg etterpå, ble sikkert overrasket av politiet på en måte som gjorde at han ikke fikk skutt mer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen sammenheng?

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article231455.ece

 

Oppdatert: 17.11.01 kl. 00:18 Publisert: 17.11.01 kl. 00:18

 

 

ette er tredje gang 23-åringen er varetektsfengslet siden midten av juli.Da ble han siktet for legemsbeskadigelse med døden tilfølge, etter at en bilfører ble presset av veien ogomkom.I slutten av august ble han fengslet fordi hanskjøt vilt rundt seg mens kjæresten hans var til stede. Dengang ble han siktet for uforsiktig omgang medskytevåpen.Denne tredje gangen ble han pågrepet avpolitiet i Oslo fredag 2. november, med to politiuniformer ibilen han kjørte. Politiet fulgte opp med å ransakeleiligheten hans. Der fant etterforskerne to pistoler, engasspistol og ti dynamittgubber med fenghetter, i alt ettkilo sprengstoff.-Min klient har erkjentstraffskyld for oppbevaring av våpnene og dynamitten. Hanerkjenner ikke straffskyld for heleri av politiuniformene,sier 23-åringens forsvarer, advokatfullmektig Kathrine Evershos advokat Øystein Storrvik.23-åringen ble i 1998dømt for å ha kjøpt et stort antall skytevåpen og solgt demvidere til personer i det høyreekstreme miljøet påRingerike. Blant de våpnene han ble dømt for å ha solgt,var det både Uzi maskinpistoler, AK47 (Kalasjnikov)automatgevær, en pumpehagle og en avsaget hagle. Han bleogså dømt for ulovlig å ha vært i besittelse av tilsammen 16ulike våpen. Blant disse var en 22kaliber salongriflemed lyddemper og kikkertsikte. Noen av kundene hans blesenere siktet for å planlegge attentat mot norskesamfunnstopper i 1997.I den samme straffesaken i 1998ble han også dømt for vold mot to antirasister. 23-åringenvedgikk den gang tilknytning til det høyreekstreme miljøetpåRingerike

Lenke til kommentar

Våknet til nyheten om 80 døde.. Helt Uvirkelig. AP har betalt en svært høy pris for å være tolerante, og Inkluderende.

Drapsmannens sterke meninger om Islam er det nok flere som deler, ikke minst her på diskusjon.no.

Pipa har fått en annen låt...

Hva gjelder drapsmannen, så er jeg åpen for dødsstraff ved offentlig steining!!

Endret av Megaoctane
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

Så på NRK der jeg hørte Ali sin historie. En ungdom på 17 år skal ikke se slikt, hodet tåler det ikke. Er en ekstrem historie han kom med, og jeg kan ikke engang tenke meg skadene det har skjedd på ungdommene som har vært der.

 

Føler jeg er pliktig til å gjøre noe, men det som er så synd er at jeg ikke gjøre en dritt med det, og det gjør meg så forbanna sint.

Apropos det, er det noe vi kan gjøre vi som bor ganske langt unna? Jeg kan ikke gi blod på en stund, og de hadde tydeligvis nok uansett.

 

Høres sikkert jævlig sært ut, men jeg beveget meg ned til en liten brygge her i Bergen, stakk føttene nedi og prøvde å forestille meg hvordan ofrene har hatt det. Kan ikke si jeg klarte det. Er fortsatt nesten ufattelig.

Jeg har rett blodtype og hadde jeg vært i nærheten av noe sykehus så skulle jeg med glede kommet til blodbank med engang. Er på båtferie langt uti ingenting så er så og si ingenting jeg kan gjøre borsett fra å gi mine tanker til de pårørende og personene som er blitt skadet. Mener å ha lest at blodbanken skulle åpne 10(?) idag og ta imot personer som allerede er registert innen blodbanken og har rett blodtype.

 

Bor i Bergen selv, og jeg kommer aldri til å ha den 100% tryggfølelsen når jeg er på offentlige arrangementer igjen. Når ett slikt blodbad skjer, vil frykt oppstå uansett hva som blir sagt.

 

Og nei, det virker ikke sært i det hele tatt. Jeg har sett på nyheter i 13 timer nå, og prøver hele tiden å tenke meg hvordan de kan ha det. Selvfølgelig kommer jeg ikke i nærheten av hvordan de har det.

Lenke til kommentar

Våknet til nyheten om 80 døde.. Helt Uvirkelig. AP har betalt en svært høy pris for å være tolerante, og Inkluderende.

Drapsmannens sterke meninger om Islam er det nok flere som deler, ikke minst her på diskusjon.no.

Pipa har fått en annen låt...

Hva gjelder drapsmannen, så er jeg åpen for dødsstraff ved offentlig steining!!

Her er det som er litt skummelt. Først skyldte man på utlendinger/muslimer, fordi det passet til retorikken man selv hadde i hodet fra før av. Man så på bomben som en utmerket mulighet til å fremme sin egen politiske agenda. Så viser det seg at det er en av ens egne - en rasistisk nordmann langt ute på høyresiden - som står bak dette forferdelige angrepet. Velger man da å trekke det man sa og innse at verden er mer komplisert enn man hadde tenkt? Nei, faktisk ikke. Man sympatiserer med nynazisten, skylder på regjeringen og mener at man burde være mer intolerant og mindre inkluderende, slik at man slipper at ens egne går til angrep på det norske folk.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Våknet til nyheten om 80 døde.. Helt Uvirkelig. AP har betalt en svært høy pris for å være tolerante, og Inkluderende.

Drapsmannens sterke meninger om Islam er det nok flere som deler, ikke minst her på diskusjon.no.

Pipa har fått en annen låt...

Hva gjelder drapsmannen, så er jeg åpen for dødsstraff ved offentlig steining!!

 

 

Det er trist å se at budskapet i statsministerens tale har gått deg hus forbi. Du trenger ikke å like ham eller Ap, men la oss nå vise mer verdighet og respekt for menneskeliv enn å svare på dette med mer vold. Forstår jeg hevnlysten? Ja. Er jeg rasende selv? Såklart! Men å snakke om steining på åpen gate... Ikke synk så lavt.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...