Gå til innhold

Regjeringskvartalet rammet av bombe, AUF-leir på Utøya angrepet av våpenmann.


Anbefalte innlegg

Jeg synes umiddelbart det var morsomt hvordan situasjonen forandret eg da man fikk vite nasjonaliteten til gjerningsmannen. Frem til det ble kjent at han var norsk var det "muslimene" som fikk skylden, og snakket gikk om hvordan de alle var sånn. Med en gang katta var ute av sekken dreide det seg enten om èn enkelt syk person, eller at en nordmann var blitt muslim og hadde kontakt med Al-Qaida eller lignende.

 

Men igjen så kan jeg også forstå hvorfor så mange, inkludert meg selv, umiddelbart trodde det var en eller annen muslimsk-ekstremistisk gruppe som sto bak. Det er ikke akkurat lite vi har hørt og sett av dem de siste årene. Helt naturlig at man gikk ut ifra at det var en slik gruppe nå også. Men det skal nevnes at jeg ikke fikk lyst til å banke opp den første personen med mørkere hud enn meg selv som jeg så. Jeg vet at det ikke er mannen i gata sin skyld.

Endret av Lakus
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen som kan avkrefte / bekrefte at han har skrevet under navnet "Fjordman"?

 

Han skriver en post til fjordman på den siden så jeg tror ikke det

 

Joda, han gjør det, men samtidig er det flere (mindre troverdig klider og løse internettrykter) som antyder at han her Fjordman eller en av flere som skriver under samme dekknavn.

 

EDIT: Tror det blir for mye tenkning for det trøtte hodet mitt nå, kanskje på tide med litt søvn. Ser også åpenbare skrivefeil som bekrefter mistanken om at jeg er trøtt. Får snoke videre i morgen!

Endret av opar
Lenke til kommentar

Er det noe vi skal lære av dette så er det måten mange skjærer alle over én kam når det gjelder muslimer o.a., mens når det kommer frem at det var en kristen, etnisk nordmann som sto bak ugjerningen så vet ALLE med én gang at dette her er et enkeltstående tilfelle både hva gjelder nordmenn og kristne og hva annet han måtte være. Ingen antydning til fordømming av andre enn den ene personen som faktisk begikk ugjerningen.

 

Jeg tør ikke tenke på tilstandene som hadde rådet nå om det i stedet hadde kommet frem at Al Qaida eller andre lignende grupperinger sto bak dette. Faktum er at det kunne det også vært, med tanke på hvor mange vi provoserer ute i den store verden. Hvor mange hadde da fordømt muslimer generelt ut og bort?

 

Sånn sett er det bedre at det var en nordmann, så folk kan våkne opp litt hva gjelder forhåndsdømming.

Helt enig. Var litt lettet selv da jeg fikk høre det. Men handlingsmønsteret er jo veldig likt det vi forbinder med terrorhandlinger. Massedrap av ubevæpnede intetanende sivile, inkludert kvinner og barn. Det feigeste som finnes. Spekulasjonene om internasjonale terrororganisasjoner var godt begrunnet, men jeg reagerte veldig på den totale mangel på hypoteser som gikk i retning av at det kunne være en nordmann som stod bak. Vår politiske ledelse bommet grovt og enda er det nyheter rundt i verden om at Oslo er blitt bombet av terrorister. Her burde myndighetene vært mye bedre til å understreke at man ikke visste. Istedet ble det lovet at "de skyldige skulle tas" og terror ble fordømt i hytt og pine.

Lenke til kommentar

Det er jo ingen overraskelse at første "mistenkte" både her i Norge og i internasjonale aviser, var muslimske ekstremister, siden de har gjort slik mange ganger før, og har truet med det gjentatte ganger. Veldig få (hvis ingen) norske kristne nasjonalister har utført et slik angrep eller truet å gjøre noe slikt. Men det betyr selvfølgelig ikke at vi ikke skal fordømme det som har skjedd, uansett hvem som står bak. De som gjør noe slikt, enten de er islamister, venstreradikale eller høyreradikale, så er de ihvertfall uansett ganske gal til sinns.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

Så på NRK der jeg hørte Ali sin historie. En ungdom på 17 år skal ikke se slikt, hodet tåler det ikke. Er en ekstrem historie han kom med, og jeg kan ikke engang tenke meg skadene det har skjedd på ungdommene som har vært der.

 

Føler jeg er pliktig til å gjøre noe, men det som er så synd er at jeg ikke gjøre en dritt med det, og det gjør meg så forbanna sint.

 

Han brukte en ekstrem FEIG måte å drepe uskyldige ungdommer på, måtte han få leve i en råtten celle og la dette gni seg inn på sjelen hans de neste 90 årene.

Lenke til kommentar

Med tanke på at de tre tidligere terrorangrepene i Norge ikke var fra muslimske ideologier, burde vi kanskje ha litt større perspektiv på hvor farene er. Blant annet har høyreekstreme miljøer normalt vært ansett som en minst like stor trussel mot rikets sikkerhet.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Er det noe vi skal lære av dette så er det måten mange skjærer alle over én kam når det gjelder muslimer o.a., mens når det kommer frem at det var en kristen, etnisk nordmann som sto bak ugjerningen så vet ALLE med én gang at dette her er et enkeltstående tilfelle både hva gjelder nordmenn og kristne og hva annet han måtte være. Ingen antydning til fordømming av andre enn den ene personen som faktisk begikk ugjerningen.

 

Jeg tør ikke tenke på tilstandene som hadde rådet nå om det i stedet hadde kommet frem at Al Qaida eller andre lignende grupperinger sto bak dette. Faktum er at det kunne det også vært, med tanke på hvor mange vi provoserer ute i den store verden. Hvor mange hadde da fordømt muslimer generelt ut og bort?

 

Sånn sett er det bedre at det var en nordmann, så folk kan våkne opp litt hva gjelder forhåndsdømming.

Helt forbanna sant. Når det er en kristen FRP-mann blir alt plutselig helt annerledes. Har sett tusenvis av FRP-folk oppføre seg på en forkastelig måte etter det som skjedde. Med en gang angrepet kom, før vi i det hele tatt visste noe om hvem som stod bak (uten at det er det viktige),var det en hel jævla gjeng med folk som ville drepe muslimer, kaste de ut av landet også videre. Hvis vi følger enkelte FRP-folks logikk nå lurer jeg på hva vi nå burde gjøre med kristenkonservative på den ytterste høyrefløy. Drepe alle sammen?

 

Håper noen i det minste har vett til å skamme seg over hvordan de taklet denne situasjonen på. Det har vært fullt av meldinger på twitter om innvandrere som har blitt hånet og angrepet for dette. For noe som viser seg å være verket til én ond nordmann.

 

 

Og bare slik at ingen misforstår: dette gjelder selvsagt ikke alle på høyresiden, eller som stemmer FRP. De fleste av disse er også bra folk, og de fleste har sikkert taklet hendelsen på en grei måte, men det er urovekkende å se hvor mange som ikke gjorde det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja, det første jeg tenkte på var Libya konflikten og den Norske deltakelsen der.

Tenkte så på den Norske deltagelsen i Afghanistan.

 

Dette er to saker der involverer muslimer, der Afghanistan gjelder fanatiske muslimske grupperinger.

 

Når det gjelder Libya kunne det ha vært hevnangrep.

 

Muslimer generelt i Norge har ingenting med dette å gjøre, de fleste har flyktet fra slike steder.

 

Når så Regjeringskvartalet ble nevnt og ikke minst Utøya der Ap,s ungdom holdt til, tenkte jeg tvert på Høyreekstreme siden dette var så politisk målrettet.

 

Joda, hender det skjer angrep fra muslimske fanatiske grupperinger i vesten.

Men for all del må man ikke glemme at de fleste angrep retter disse fanatikere mot sine egne når det gjelder religiøs tro.

 

Disse angrep mot vesten utgjør knapt prosenter når det gjelder tap av menneskeliv.

I det store er det muslimer flest som selv lider under denne galskap utført av muslimske fanatikere.

Lenke til kommentar

Her må POT sjekke denne mannens bakgrunn og tiden før denne massakre.

 

Ikke for dèt, jeg regner med dette vil bli gjort etterhvert.

 

Er ganske så sikker på at denne person har vært innom diverse forum - også her i landet.

Har han støttespillere, og personer som har oppildnet ham, må de ikke vises noen nåde.

 

Hverken han eller de - eventuelt andre, har noen fremtid i Norge utenfor murene.

 

Man kan drøfte politiske avgjørelser og beslutninger på en redelig måte uansett hvilke politisk ståsted man har.

Dette gjelder både innvandringspolitikk og annen politikk som blir ført.

 

Noe annet blir drap, vold og trusler.

 

Derfor regner jeg med at man vil finne ut hvilke personer denne forbryter har hatt og hadde kontakt med.

De bør heller ikke skånes, ei heller dulles med.

 

Slike ugjerninger gjør at man nesten umulig kan arbeide opp mot datalagringsdirektivet.

Hvordan kan en dèt etter slike ugjerninger?

 

 

Har den siste tida observert flere og flere høyreekstreme også på dette forum.

 

Fylt med hat, mot både innvandrere og Norske politiske partier.

Regner med disse blir sjekket opp noe senere av myndigheter, og ingen hensyn bør taes.

Hverken angående skole, arbeide eller livssituasjon eller, har de en noen som helst tilknytning eller kontakt med slike miljø bør de taes hånd om.

 

Derfor har offenlige forum ett ansvar - ett ansvar om hva de slipper inn gjennom nåleøyet av innlegg og hatpropaganda.

Også jeg kan muligens innse at å isolere disse kanskje ikke alltid er det beste, men på den andre siden bør disse ikke få sjansen til å oppildne hverandre - der de mener å få støtte av andre gjennom internettforum.

 

Var ingen muslim bak denne ugjerning - tiltross for flere beskyldninger om dette via hat innlegg.

 

Var en Norsk etnisk person, som åndet og levde for å utleve sitt hat mot andre.

 

Derfor er og var det en skam at muslimer og innvandrere ble i det hele tatt nevnt i denne sak før man viste hvem som stod bak.

 

Selv om det hadde vært ytterliggående muslimske grupper bak dette, så kan ikke muslimer generelt i Norge belastes for dèt.

I hverfall ikke de som ikke har gitt støtte for slik fremferd.

 

I stedet var det en med ett dypt hat mot muslimer og politiske instituttisjoner.

 

 

Sitter en stor gruppe som har mistet sine kjære og elskede her i Norge nå.

 

Mine kondolanser går til dem som har mistet sine kjære.

Samtidig håper jeg de skadede og deres nære får all den hjelp de trenger.

 

Sitter også en større gruppe og bivåner det hele.

Innvandrere - muslimer som ble beskyld av mange for denne ugjerning.

 

Også mange av disse tror jeg har vært redde for at noe slikt skulle skje av noen fanatiske personer med samme religion som dem selv.

 

Tror ikke de første timer har vært helt gode for dem.

 

Redde for hva som egentlig har skjedd og mulige fremtidige ettervirkninger hvis det var fanatiske muslimske grupperinger som stod bak.

 

Det var det altså ikke denne gang, og man kan umulig gi muslimer som gruppe skyld i alt det fanatikere gjør.

 

Jeg som er døpt i en kristen kirke vil ikke ha skylden for hva fanatiske kristne gjør, hverken her eller andre steder som i USA f.eks.

 

Får inderlig håpe at man greier å røke ut disse høyreekstreme, både de som har gitt sin støtte og videreført direkte hatefulle utsagn både i media og på diverse forum.

 

Dette anser jeg stadig som ett større problem - ikke bare mot andre etniske grupper og religioner, men også mot etniske medmennesker.

 

Enten de er kvinner, menn, gamle, unge, er trygdede eller har ett eller annet handicap.

Politikere i Norge har ett stort ansvar her- både Høyre, FRP, og AP kan sies å ha vist mindre aksept for slike grupper - sosialt svakt stilte grupper de seneste åra.

Dette må være det verste som har skjedd Norge siden 2. verdenskrig, helt klart, men jeg tror vi skal roe oss de første par ukene før vi begynner å

flørte med ideen om mer overvåking, forbud og annen djevelskap, kompis, så vi inne lar følelsene ta helt overhånd over viktig valg.

 

 

Ja nå er nå jeg ganske rolig - er nettopp våknet -

 

Legg ikke ord i min munn kjære deg.

 

Har ikke nevnt ordene forbud, develskap, overvåkning med ett eneste ord.

 

 

Les en eller to ganger til hva jeg skrev før du refererer meg.

 

At de mener at dèt å gå høyreekstreme etter i sømmene er jævelskap, er dine preferanser.

Jeg mener altså ikke dèt.

Datalagringsdirektivet er overvåking, jo, og sensur av internettforum er vil jeg kalle liknende fascistisk djevelskap.

Lenke til kommentar

Er det noe vi skal lære av dette så er det måten mange skjærer alle over én kam når det gjelder muslimer o.a., mens når det kommer frem at det var en kristen, etnisk nordmann som sto bak ugjerningen så vet ALLE med én gang at dette her er et enkeltstående tilfelle både hva gjelder nordmenn og kristne og hva annet han måtte være. Ingen antydning til fordømming av andre enn den ene personen som faktisk begikk ugjerningen.

Jeg har ikke hørt mange si at dette er et enkeltilfellet og er bare et resultat av uflaks. Jeg har ikke hørt noen si at hans ideologi har ingenting å si.

 

Han postet mye på document.no og det er flere brukere her og andre steder som skriver mer ekstremt enn han. Det skremmer meg, fordi jeg tenkte de aldri ville gjøre noe annet enn å skrive rasistiske poster på forumer. Jeg trodde aldri vi ville ha folk som er villig til å drepe 80 ungdom med skytevåpen. Vi bør absolutt ta en bedre titt på høyreekstremister grupperinger og deres medlemmer, sånn at vi kan hindre slike angrep før de skjer.

Lenke til kommentar

Så på NRK der jeg hørte Ali sin historie. En ungdom på 17 år skal ikke se slikt, hodet tåler det ikke. Er en ekstrem historie han kom med, og jeg kan ikke engang tenke meg skadene det har skjedd på ungdommene som har vært der.

 

Føler jeg er pliktig til å gjøre noe, men det som er så synd er at jeg ikke gjøre en dritt med det, og det gjør meg så forbanna sint.

Apropos det, er det noe vi kan gjøre vi som bor ganske langt unna? Jeg kan ikke gi blod på en stund, og de hadde tydeligvis nok uansett.

 

Høres sikkert jævlig sært ut, men jeg beveget meg ned til en liten brygge her i Bergen, stakk føttene nedi og prøvde å forestille meg hvordan ofrene har hatt det. Kan ikke si jeg klarte det. Er fortsatt nesten ufattelig.

Lenke til kommentar

Med tanke på at de tre tidligere terrorangrepene i Norge ikke var fra muslimske ideologier, burde vi kanskje ha litt større perspektiv på hvor farene er. Blant annet har høyreekstreme miljøer normalt vært ansett som en minst like stor trussel mot rikets sikkerhet.

 

Kan ikke komme på en eneste terrorhandling eller ett anslag fra venstreradikale i Norge.

 

De fantes i Tyskland, Hellas og andre steder, men har ikke begått slike ugjerninger i Norge såvidt jeg kan erindre og jeg er over de fylte femti år.

 

Tyskland hadde bla. Baader Meinhof og Bewegung 2. Juni på 70-tallet.

 

Hellas hadde November 17 senere ca 2003 ble Revolusjonær Kamp opprettet da November 17 ble oppløst.

 

Men ingen Venstreradikale som jeg vet, står bak slike ugjerninger i Norge som sagt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...