Gå til innhold

Regjeringskvartalet rammet av bombe, AUF-leir på Utøya angrepet av våpenmann.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Å lese dette innlegget, som han angivelig skal ha skrevet, er helt absurd. Han skriver nærmest fordømmende om hat. Dette er sykt.

Ekstreme handlinger som dette er ikke nødvendigvis motivert av hat. Vitnebeskrivelser jeg har hørt og lest fra Utøya beskriver en person som er rolig og behersket. En person med en plan og vilje til å gjennomføre. Mye skummlere en en utagerende hatefull person. Syk? kanskje, men er det absurd? Når man har idealer og mål som fullstendig tilsidesetter verdien av menneskeliv, hva er forskjellen på 10 og 80 eller 20 millioner?

 

Det absurde er at ingen snakker om hvor feilslått alle antagelser var helt frem til det ble kjent at det var en etnisk norsk person som stod bak, og at han trolig handlet alene. Det absurde er at ingen fornuftige spekulasjoner på motivasjonen til denne personen faktisk var.

 

Når katastrofen på Utøya var et faktum synes det klart for meg at dette var enten en politisk motivert handling mot Ap/Regjeringsmakten, eller en målrettet krigshandling mot styremaktene i Norge. Allikevel står det bare "Terror terror terror åh nei!" i omtrent alle aviser.

 

Dersom det er en organisasjon bak gjerningsmannen er det litt på tide å se på de indre konflikter i vårt land kanskje? Muligens se litt på demokratiets indre helsetilstand?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det eneste som "lettet" meg med denne saken var at det var en nordmann. Jeg så altfor mange FB-statuser og tweets som: "Jævla islamister!" "Sikkert al-qaeda" osvosvosv. Men siden det er sånn at alle islamister er stemplet som terrorister, så kan vi når stemple hvite kristne som terrorister også. Så jeg syns vi kan unnskylde til alle utlendinger om all trakaseringen som har skjedd i dag, og heller banke dritten ut av de hvite konservative kristne hvis vi skal dra alle under en kam.

 

Men ikke gi inn til hatet. Etter en så lang dag hvor folk har stått sammen, ikke la det forsvinne over i hat. Husk kjærligheten!

 

EDIT: La dette bildet være symbolet på hva Norge står for! PS: Sterkt bilde

 

v6ZqD.jpg

 

Endret av TheSoapmaker
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Tror ikke det er noe å skamme seg over, waddaf. Jeg føler ikke stort for det jeg heller. Jeg blir kvalm av måten han gjorde det på, men føler ingenting for menneskene det hendte. Skammer meg ikke av den grunn. Jeg har vel bare vendt meg til å ikke bruke energi på å bry meg om folk jeg aldri vil møte.

Lenke til kommentar

Her må POT sjekke denne mannens bakgrunn og tiden før denne massakre.

 

Ikke for dèt, jeg regner med dette vil bli gjort etterhvert.

 

Er ganske så sikker på at denne person har vært innom diverse forum - også her i landet.

Har han støttespillere, og personer som har oppildnet ham, må de ikke vises noen nåde.

 

Hverken han eller de - eventuelt andre, har noen fremtid i Norge utenfor murene.

 

Man kan drøfte politiske avgjørelser og beslutninger på en redelig måte uansett hvilke politisk ståsted man har.

Dette gjelder både innvandringspolitikk og annen politikk som blir ført.

 

Noe annet blir drap, vold og trusler.

 

Derfor regner jeg med at man vil finne ut hvilke personer denne forbryter har hatt og hadde kontakt med.

De bør heller ikke skånes, ei heller dulles med.

 

Slike ugjerninger gjør at man nesten umulig kan arbeide opp mot datalagringsdirektivet.

Hvordan kan en dèt etter slike ugjerninger?

 

 

Har den siste tida observert flere og flere høyreekstreme også på dette forum.

 

Fylt med hat, mot både innvandrere og Norske politiske partier.

Regner med disse blir sjekket opp noe senere av myndigheter, og ingen hensyn bør taes.

Hverken angående skole, arbeide eller livssituasjon eller, har de en noen som helst tilknytning eller kontakt med slike miljø bør de taes hånd om.

 

Derfor har offenlige forum ett ansvar - ett ansvar om hva de slipper inn gjennom nåleøyet av innlegg og hatpropaganda.

Også jeg kan muligens innse at å isolere disse kanskje ikke alltid er det beste, men på den andre siden bør disse ikke få sjansen til å oppildne hverandre - der de mener å få støtte av andre gjennom internettforum.

 

Var ingen muslim bak denne ugjerning - tiltross for flere beskyldninger om dette via hat innlegg.

 

Var en Norsk etnisk person, som åndet og levde for å utleve sitt hat mot andre.

 

Derfor er og var det en skam at muslimer og innvandrere ble i det hele tatt nevnt i denne sak før man viste hvem som stod bak.

 

Selv om det hadde vært ytterliggående muslimske grupper bak dette, så kan ikke muslimer generelt i Norge belastes for dèt.

I hverfall ikke de som ikke har gitt støtte for slik fremferd.

 

I stedet var det en med ett dypt hat mot muslimer og politiske instituttisjoner.

 

 

Sitter en stor gruppe som har mistet sine kjære og elskede her i Norge nå.

 

Mine kondolanser går til dem som har mistet sine kjære.

Samtidig håper jeg de skadede og deres nære får all den hjelp de trenger.

 

Sitter også en større gruppe og bivåner det hele.

Innvandrere - muslimer som ble beskyld av mange for denne ugjerning.

 

Også mange av disse tror jeg har vært redde for at noe slikt skulle skje av noen fanatiske personer med samme religion som dem selv.

 

Tror ikke de første timer har vært helt gode for dem.

 

Redde for hva som egentlig har skjedd og mulige fremtidige ettervirkninger hvis det var fanatiske muslimske grupperinger som stod bak.

 

Det var det altså ikke denne gang, og man kan umulig gi muslimer som gruppe skyld i alt det fanatikere gjør.

 

Jeg som er døpt i en kristen kirke vil ikke ha skylden for hva fanatiske kristne gjør, hverken her eller andre steder som i USA f.eks.

 

Får inderlig håpe at man greier å røke ut disse høyreekstreme, både de som har gitt sin støtte og videreført direkte hatefulle utsagn både i media og på diverse forum.

 

Dette anser jeg stadig som ett større problem - ikke bare mot andre etniske grupper og religioner, men også mot etniske medmennesker.

 

Enten de er kvinner, menn, gamle, unge, er trygdede eller har ett eller annet handicap.

Politikere i Norge har ett stort ansvar her- både Høyre, FRP, og AP kan sies å ha vist mindre aksept for slike grupper - sosialt svakt stilte grupper de seneste åra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ekstreme handlinger som dette er ikke nødvendigvis motivert av hat. Vitnebeskrivelser jeg har hørt og lest fra Utøya beskriver en person som er rolig og behersket. En person med en plan og vilje til å gjennomføre. Mye skummlere en en utagerende hatefull person. Syk? kanskje, men er det absurd? Når man har idealer og mål som fullstendig tilsidesetter verdien av menneskeliv, hva er forskjellen på 10 og 80 eller 20 millioner?

 

Det absurde er at ingen snakker om hvor feilslått alle antagelser var helt frem til det ble kjent at det var en etnisk norsk person som stod bak, og at han trolig handlet alene. Det absurde er at ingen fornuftige spekulasjoner på motivasjonen til denne personen faktisk var.

 

Når katastrofen på Utøya var et faktum synes det klart for meg at dette var enten en politisk motivert handling mot Ap/Regjeringsmakten, eller en målrettet krigshandling mot styremaktene i Norge. Allikevel står det bare "Terror terror terror åh nei!" i omtrent alle aviser.

 

Dersom det er en organisasjon bak gjerningsmannen er det litt på tide å se på de indre konflikter i vårt land kanskje? Muligens se litt på demokratiets indre helsetilstand?

 

En fylt med hat kan fint opptre rolig og behersket.

 

Dette er forøvrig selve definisjonen av terror.

Lenke til kommentar

Jeg tror det handler litt om at en person som har slikt hat og overveldende følelser ikke lenger gidder å bruke tiden på tenking og prating og tar ut alt dette i fokus på "praktisk arbeid" og da på grunn av sine overbevisninger så blir man jo da rolig for å kunne fullføre jobben man har satt seg selv.

Lenke til kommentar

Det eneste som "lettet" meg med denne saken var at det var en nordmann. Jeg så altfor mange FB-statuser og tweets som: "Jævla islamister!" "Sikkert al-qaeda" osvosvosv. Men siden det er sånn at alle islamister er stemplet som terrorister, så kan vi når stemple hvite kristne som terrorister også. Så jeg syns vi kan unnskylde til alle utlendinger om all trakaseringen som har skjedd i dag, og heller banke dritten ut av de hvite konservative kristne hvis vi skal dra alle under en kam.

 

Støtter dette.

 

Kan umulig gi muslimer generelt skylden for alt hva fanatiske muslimske grupperinger står bak.

 

I de fleste tilfeller er det også muslimer som blir de skadelidende.

 

Jeg vil heller ikke "ta på meg skylden" for en slik ugjerning selv om jeg er kristen - dvs. døpt og konfirmert i en kirke.

 

Har ingen sympati for hva fanatiske kristne står for, enten de gjelder religion i seg selv, eller f.eks. drap på abortleger i USA.

 

At man kan være politisk uening er en ting.

 

Noe annet er det å begå slike ugjerninger.

 

Jeg er i mot denne "fristilte" innvandring som har funnet sted de siste 30 åra.

Dette gjelder ikke spesifikk muslimer, men generelt.

 

AP har heller aldri vært mitt "parti" selv om jeg bakgrunnsmessig burde tilhøre AP.

 

 

En ting er å være politisk uenig, noe annet er det å begå ugjerninger mot innbyggere, mennesker og aktive deltakere i dette land.

Lenke til kommentar

 

Ekstreme handlinger som dette er ikke nødvendigvis motivert av hat. Vitnebeskrivelser jeg har hørt og lest fra Utøya beskriver en person som er rolig og behersket. En person med en plan og vilje til å gjennomføre. Mye skummlere en en utagerende hatefull person. Syk? kanskje, men er det absurd? Når man har idealer og mål som fullstendig tilsidesetter verdien av menneskeliv, hva er forskjellen på 10 og 80 eller 20 millioner?

 

Det absurde er at ingen snakker om hvor feilslått alle antagelser var helt frem til det ble kjent at det var en etnisk norsk person som stod bak, og at han trolig handlet alene. Det absurde er at ingen fornuftige spekulasjoner på motivasjonen til denne personen faktisk var.

 

Når katastrofen på Utøya var et faktum synes det klart for meg at dette var enten en politisk motivert handling mot Ap/Regjeringsmakten, eller en målrettet krigshandling mot styremaktene i Norge. Allikevel står det bare "Terror terror terror åh nei!" i omtrent alle aviser.

 

Dersom det er en organisasjon bak gjerningsmannen er det litt på tide å se på de indre konflikter i vårt land kanskje? Muligens se litt på demokratiets indre helsetilstand?

 

En fylt med hat kan fint opptre rolig og behersket.

 

Dette er forøvrig selve definisjonen av terror.

Jeg tror ikke det gagner debatten eller forsøk på å forstå, å stemple noe som sykt og absurd og legge hele skylda på "hat". Man må tørre å stille de vanskelige spørsmålene og innse at den hele sannheten kan være styggere enn man vil tro.

 

Jeg ser at noen tilogmed forsøker å vinkle dette inn på Frp og lempe skyld og ansvar over på et politisk parti. Dette er en farlig avsporing som aldri vil gjøre oss klokere.

 

Tenk heller på hva som kan motivere en enkeltperson til å målrettet utføre et voldsomt og omfattende angrep på sittende og fremtidige maktutøvere i landet.

Lenke til kommentar

Her må POT sjekke denne mannens bakgrunn og tiden før denne massakre.

 

Ikke for dèt, jeg regner med dette vil bli gjort etterhvert.

 

Er ganske så sikker på at denne person har vært innom diverse forum - også her i landet.

Har han støttespillere, og personer som har oppildnet ham, må de ikke vises noen nåde.

 

Hverken han eller de - eventuelt andre, har noen fremtid i Norge utenfor murene.

 

Man kan drøfte politiske avgjørelser og beslutninger på en redelig måte uansett hvilke politisk ståsted man har.

Dette gjelder både innvandringspolitikk og annen politikk som blir ført.

 

Noe annet blir drap, vold og trusler.

 

Derfor regner jeg med at man vil finne ut hvilke personer denne forbryter har hatt og hadde kontakt med.

De bør heller ikke skånes, ei heller dulles med.

 

Slike ugjerninger gjør at man nesten umulig kan arbeide opp mot datalagringsdirektivet.

Hvordan kan en dèt etter slike ugjerninger?

 

 

Har den siste tida observert flere og flere høyreekstreme også på dette forum.

 

Fylt med hat, mot både innvandrere og Norske politiske partier.

Regner med disse blir sjekket opp noe senere av myndigheter, og ingen hensyn bør taes.

Hverken angående skole, arbeide eller livssituasjon eller, har de en noen som helst tilknytning eller kontakt med slike miljø bør de taes hånd om.

 

Derfor har offenlige forum ett ansvar - ett ansvar om hva de slipper inn gjennom nåleøyet av innlegg og hatpropaganda.

Også jeg kan muligens innse at å isolere disse kanskje ikke alltid er det beste, men på den andre siden bør disse ikke få sjansen til å oppildne hverandre - der de mener å få støtte av andre gjennom internettforum.

 

Var ingen muslim bak denne ugjerning - tiltross for flere beskyldninger om dette via hat innlegg.

 

Var en Norsk etnisk person, som åndet og levde for å utleve sitt hat mot andre.

 

Derfor er og var det en skam at muslimer og innvandrere ble i det hele tatt nevnt i denne sak før man viste hvem som stod bak.

 

Selv om det hadde vært ytterliggående muslimske grupper bak dette, så kan ikke muslimer generelt i Norge belastes for dèt.

I hverfall ikke de som ikke har gitt støtte for slik fremferd.

 

I stedet var det en med ett dypt hat mot muslimer og politiske instituttisjoner.

 

 

Sitter en stor gruppe som har mistet sine kjære og elskede her i Norge nå.

 

Mine kondolanser går til dem som har mistet sine kjære.

Samtidig håper jeg de skadede og deres nære får all den hjelp de trenger.

 

Sitter også en større gruppe og bivåner det hele.

Innvandrere - muslimer som ble beskyld av mange for denne ugjerning.

 

Også mange av disse tror jeg har vært redde for at noe slikt skulle skje av noen fanatiske personer med samme religion som dem selv.

 

Tror ikke de første timer har vært helt gode for dem.

 

Redde for hva som egentlig har skjedd og mulige fremtidige ettervirkninger hvis det var fanatiske muslimske grupperinger som stod bak.

 

Det var det altså ikke denne gang, og man kan umulig gi muslimer som gruppe skyld i alt det fanatikere gjør.

 

Jeg som er døpt i en kristen kirke vil ikke ha skylden for hva fanatiske kristne gjør, hverken her eller andre steder som i USA f.eks.

 

Får inderlig håpe at man greier å røke ut disse høyreekstreme, både de som har gitt sin støtte og videreført direkte hatefulle utsagn både i media og på diverse forum.

 

Dette anser jeg stadig som ett større problem - ikke bare mot andre etniske grupper og religioner, men også mot etniske medmennesker.

 

Enten de er kvinner, menn, gamle, unge, er trygdede eller har ett eller annet handicap.

Politikere i Norge har ett stort ansvar her- både Høyre, FRP, og AP kan sies å ha vist mindre aksept for slike grupper - sosialt svakt stilte grupper de seneste åra.

Dette må være det verste som har skjedd Norge siden 2. verdenskrig, helt klart, men jeg tror vi skal roe oss de første par ukene før vi begynner å

flørte med ideen om mer overvåking, forbud og annen djevelskap, kompis, så vi inne lar følelsene ta helt overhånd over viktig valg.

Lenke til kommentar

Da jeg ikke har kommet meg inn på diskusjon.no siden rundt 4 har jeg bedrevet en god del googling og finner mye stoff som kan linkes opp mot ham. Han skriver veldig "reflektert" og besitter en meget stor kunnskap rundt emnene han tar opp. Noen som kan avkrefte / bekrefte at han har skrevet under navnet "Fjordman"? Han har også en del poster på dokument.no.

 

Er generelt sett mye hating mot Islam og muslimer og flerkulturelle stater.

Lenke til kommentar

Er det noe vi skal lære av dette så er det måten mange skjærer alle over én kam når det gjelder muslimer o.a., mens når det kommer frem at det var en kristen, etnisk nordmann som sto bak ugjerningen så vet ALLE med én gang at dette her er et enkeltstående tilfelle både hva gjelder nordmenn og kristne og hva annet han måtte være. Ingen antydning til fordømming av andre enn den ene personen som faktisk begikk ugjerningen.

 

Jeg tør ikke tenke på tilstandene som hadde rådet nå om det i stedet hadde kommet frem at Al Qaida eller andre lignende grupperinger sto bak dette. Faktum er at det kunne det også vært, med tanke på hvor mange vi provoserer ute i den store verden. Hvor mange hadde da fordømt muslimer generelt ut og bort?

 

Sånn sett er det bedre at det var en nordmann, så folk kan våkne opp litt hva gjelder forhåndsdømming.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Her må POT sjekke denne mannens bakgrunn og tiden før denne massakre.

 

Ikke for dèt, jeg regner med dette vil bli gjort etterhvert.

 

Er ganske så sikker på at denne person har vært innom diverse forum - også her i landet.

Har han støttespillere, og personer som har oppildnet ham, må de ikke vises noen nåde.

 

Hverken han eller de - eventuelt andre, har noen fremtid i Norge utenfor murene.

 

Man kan drøfte politiske avgjørelser og beslutninger på en redelig måte uansett hvilke politisk ståsted man har.

Dette gjelder både innvandringspolitikk og annen politikk som blir ført.

 

Noe annet blir drap, vold og trusler.

 

Derfor regner jeg med at man vil finne ut hvilke personer denne forbryter har hatt og hadde kontakt med.

De bør heller ikke skånes, ei heller dulles med.

 

Slike ugjerninger gjør at man nesten umulig kan arbeide opp mot datalagringsdirektivet.

Hvordan kan en dèt etter slike ugjerninger?

 

 

Har den siste tida observert flere og flere høyreekstreme også på dette forum.

 

Fylt med hat, mot både innvandrere og Norske politiske partier.

Regner med disse blir sjekket opp noe senere av myndigheter, og ingen hensyn bør taes.

Hverken angående skole, arbeide eller livssituasjon eller, har de en noen som helst tilknytning eller kontakt med slike miljø bør de taes hånd om.

 

Derfor har offenlige forum ett ansvar - ett ansvar om hva de slipper inn gjennom nåleøyet av innlegg og hatpropaganda.

Også jeg kan muligens innse at å isolere disse kanskje ikke alltid er det beste, men på den andre siden bør disse ikke få sjansen til å oppildne hverandre - der de mener å få støtte av andre gjennom internettforum.

 

Var ingen muslim bak denne ugjerning - tiltross for flere beskyldninger om dette via hat innlegg.

 

Var en Norsk etnisk person, som åndet og levde for å utleve sitt hat mot andre.

 

Derfor er og var det en skam at muslimer og innvandrere ble i det hele tatt nevnt i denne sak før man viste hvem som stod bak.

 

Selv om det hadde vært ytterliggående muslimske grupper bak dette, så kan ikke muslimer generelt i Norge belastes for dèt.

I hverfall ikke de som ikke har gitt støtte for slik fremferd.

 

I stedet var det en med ett dypt hat mot muslimer og politiske instituttisjoner.

 

 

Sitter en stor gruppe som har mistet sine kjære og elskede her i Norge nå.

 

Mine kondolanser går til dem som har mistet sine kjære.

Samtidig håper jeg de skadede og deres nære får all den hjelp de trenger.

 

Sitter også en større gruppe og bivåner det hele.

Innvandrere - muslimer som ble beskyld av mange for denne ugjerning.

 

Også mange av disse tror jeg har vært redde for at noe slikt skulle skje av noen fanatiske personer med samme religion som dem selv.

 

Tror ikke de første timer har vært helt gode for dem.

 

Redde for hva som egentlig har skjedd og mulige fremtidige ettervirkninger hvis det var fanatiske muslimske grupperinger som stod bak.

 

Det var det altså ikke denne gang, og man kan umulig gi muslimer som gruppe skyld i alt det fanatikere gjør.

 

Jeg som er døpt i en kristen kirke vil ikke ha skylden for hva fanatiske kristne gjør, hverken her eller andre steder som i USA f.eks.

 

Får inderlig håpe at man greier å røke ut disse høyreekstreme, både de som har gitt sin støtte og videreført direkte hatefulle utsagn både i media og på diverse forum.

 

Dette anser jeg stadig som ett større problem - ikke bare mot andre etniske grupper og religioner, men også mot etniske medmennesker.

 

Enten de er kvinner, menn, gamle, unge, er trygdede eller har ett eller annet handicap.

Politikere i Norge har ett stort ansvar her- både Høyre, FRP, og AP kan sies å ha vist mindre aksept for slike grupper - sosialt svakt stilte grupper de seneste åra.

Dette må være det verste som har skjedd Norge siden 2. verdenskrig, helt klart, men jeg tror vi skal roe oss de første par ukene før vi begynner å

flørte med ideen om mer overvåking, forbud og annen djevelskap, kompis, så vi inne lar følelsene ta helt overhånd over viktig valg.

 

 

Ja nå er nå jeg ganske rolig - er nettopp våknet -

 

Legg ikke ord i min munn kjære deg.

 

Har ikke nevnt ordene forbud, develskap, overvåkning med ett eneste ord.

 

 

Les en eller to ganger til hva jeg skrev før du refererer meg.

 

At de mener at dèt å gå høyreekstreme etter i sømmene er jævelskap, er dine preferanser.

Jeg mener altså ikke dèt.

Lenke til kommentar

 

Jeg tror ikke det gagner debatten eller forsøk på å forstå, å stemple noe som sykt og absurd og legge hele skylda på "hat".

 

Kanskje ikke, men så er det vel ingen som har lagt hele skylden på hat.

 

Jeg tror ikke det gagner debatten å be om nyanser, samtidig som man tolker utsagn unyansert og forenklet.

Lenke til kommentar

Er det noe vi skal lære av dette så er det måten mange skjærer alle over én kam når det gjelder muslimer o.a., mens når det kommer frem at det var en kristen, etnisk nordmann som sto bak ugjerningen så vet ALLE med én gang at dette her er et enkeltstående tilfelle både hva gjelder nordmenn og kristne og hva annet han måtte være. Ingen antydning til fordømming av andre enn den ene personen som faktisk begikk ugjerningen.

 

Jeg tør ikke tenke på tilstandene som hadde rådet nå om det i stedet hadde kommet frem at Al Qaida eller andre lignende grupperinger sto bak dette. Faktum er at det kunne det også vært, med tanke på hvor mange vi provoserer ute i den store verden. Hvor mange hadde da fordømt muslimer generelt ut og bort?

 

Sånn sett er det bedre at det var en nordmann, så folk kan våkne opp litt hva gjelder forhåndsdømming.

 

Du har så rett. Det var den første konklusjonen jeg også trakk , muslimer osv. Desverre er det nok slik for folk flest , og det er en grunn til at de tenker sånn også. Jeg våknet til en overskrift om 80 mennesker drept.

 

Jeg har ikke ord.

Endret av asad
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...