Amaru Skrevet 22. juli 2011 Del Skrevet 22. juli 2011 Ser fram til å få vite motivet til en etnisk norsk nordmann for å gjøre disse syke tingene er sliten av å følge med på dette i hele kveld så lurer på hvordan de som er midt oppi det må ha det. Lenke til kommentar
JR Ewing Skrevet 22. juli 2011 Del Skrevet 22. juli 2011 Lamslått av denne tragedien. Føler med den unge mannen som blir intervjuet nå. 1 Lenke til kommentar
deaktivert443556 Skrevet 22. juli 2011 Del Skrevet 22. juli 2011 IKKE finn på å bruke det som nå har skjedd i Oslo og på Utøya for å score billige poeng om innvandringsstopp Skal godt gjøres med tanke på at det er lite som tyder på at det har vært noen innvandrere/utlendinger/muslimer innvolvert i denne saken. 1 Lenke til kommentar
Lyspaere Skrevet 22. juli 2011 Del Skrevet 22. juli 2011 Man kan jo spekulere. I alle fall er denne artikkelen fra aftenposten i 2001 ganske interessant: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article231455.ece -det pussige her at aldrene stemmer noegenlunde dersom vedkommende har fødselsdag i høst. Skrev det samme i sted. Skulle ikke forundret meg dersom han angriper AUF og regjeringen for innvandringspolitikken i landet (Helt forkastelig i mine øyne, bare så det er sagt). Lenke til kommentar
Bruker-104685 Skrevet 22. juli 2011 Del Skrevet 22. juli 2011 (endret) Håper han får den strengeste straff og vel så det. Og jeg kondolerer til de som er pårørende og som har mistet sine kjære venner, familiemedlemmer, kjærester osv. Men er han som gjorde dette lik meg, fullblods nordmann? Jeg er fortsatt lammslått av det som skjedde. @Ueland: Hei Endret 22. juli 2011 av iToMaN Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 22. juli 2011 Del Skrevet 22. juli 2011 Hvem får æren i å forsvare han og erklære han sinnsyk i gjerningsøyeblikket? Man er ikke "sinnsyk i gjerningsøyeblikket" når man har gjennomført en såpass omfattene handling. Det krever dagevis med forberedelser og annskaffelser av utstyr osv. og kan således ikke bortforklares med "spontant sinnsyk" Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 22. juli 2011 Del Skrevet 22. juli 2011 Mye tyder på at dette var et politisk terrormål, ikke et religiøst eller etnisk. Forundret meg ikke at alle de hobbynazistene som er her inne allerede begynner å legge skylden på folk. Veldig lei situasjon som har skjedd, og jeg håper at vi kan komme styrket ut av tragedien. Kondolerer til alle dem som mistet sine nære! At gjerningsmannen tydeligvis ikke hadde noe imot å bli tatt er også spesielt. Tydelig at dette har politiske motiver. Hvem får æren i å forsvare han og erklære han sinnsyk i gjerningsøyeblikket? Meling? Staff? De aller beste bør stille opp, han kommer til å trenge de ;p 3 Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 22. juli 2011 Del Skrevet 22. juli 2011 Det helikopter bildet http://bildr.no/image/932900.jpeg det ser vitterlig ut som at det er desperadoen som står der i midten av bildet? Reaksjonen til han nede til venstre i bildet er forferdelig Prøver å ikke tenke på det, men når man først har sett bildet og den stakkars gutten i bildet.. jeg klarer ikke stoppe å tenke på hvordan det må føles Fryktelig bilde, og forteller vel at gjerningsmannen er fullstendig gal, uten noen form for empati. Sa tidlig at dette temmelig sikkert var en gal nordmanns verk, alene om gjerningen, er bare tullete reportere som ikke kan skjønne at dette er mulig for en enkelt galning.... 2 Lenke til kommentar
For Your Eyes Only Skrevet 22. juli 2011 Del Skrevet 22. juli 2011 Jeg og har fundert lit på hvorfor dette angrepet skjedde etter ordinær arbeidstid, og i ferien. Virker h*n/de bare var ute etter å spre frykt. Det som bryter med denne teorien er tragedien på Utøya. Vet ikke om man skal bli redd eller sint. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 22. juli 2011 Del Skrevet 22. juli 2011 Jepp... Sitter også å venter på en telefon som kan komme La oss håpe at dersom det kommer en telefonsamtale, så inneholder den bare gode nyheter. Er en helt annen telefon jeg venter på, så vidt jeg vet kjenner jeg ingen berørt av angrepene... 1 Lenke til kommentar
Attityd Skrevet 22. juli 2011 Del Skrevet 22. juli 2011 Dette er landsforræderi. Forrige gang det skjedde i slik grad ble de linet opp på Akershus og Kristiansten og skutt. Og det synes jeg bør gjøres igjen. Dette er landsforræderi. Forrige gang det skjedde i slik grad ble de linet opp på Akershus og Kristiansten og skutt. Og det synes jeg bør gjøres igjen. 3 Lenke til kommentar
Skrujernet Skrevet 22. juli 2011 Del Skrevet 22. juli 2011 Da hadde du vært norsk. Trur du er heilt forskrudd Skrujernet. Du snakket om dobbeltmoral, og at jeg mente at nordmenn som er født og oppvokst i nigeria er nigeriansk, men nigerianere som er født og oppvokst er ikke er nordmenn. Når man ikke har en norsk mo/far så er man ikke norsk. Man kan være norsk statsborger, men etnisk norsk er man ikke. Det samme gjelder om man snakker om sverige, tyskland, India eller hvilket som helst land. Og hvorfor tror du jeg er helt forskrudd? * Skrur litt på Olehos løse skrue* Lenke til kommentar
deaktivert443556 Skrevet 22. juli 2011 Del Skrevet 22. juli 2011 Man er ikke "sinnsyk i gjerningsøyeblikket" når man har gjennomført en såpass omfattene handling. Enig, dette er overlagt drap x 17 and counting. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 22. juli 2011 Del Skrevet 22. juli 2011 Moderatormelding Unngå identifisering av pågrepet Hverken bilde eller identitet til pågrepne skal legges ut her, inntil vi eventuelt gir beskjed om annet. Dette av hensyn til rettsvern, juridiske- og presse-etiske forpliktelser. Vennligst respekter dette Lenke til kommentar
Megaoctane Skrevet 22. juli 2011 Del Skrevet 22. juli 2011 Jeg er også enig med flere her, at hvis det hadde vært en gal Muslim som hadde gjort det, så hadde situasjonen fort blitt en helt annen. Frp i alle aviser, der de mener at de allerede i 1984 sa at utlendinger var farlige. Harry handlerne ville selvfølgelig vært enige, og vise sin uforbeholdne støtte til Norge ved å ta seg en handletur til Strømstad.. 2 Lenke til kommentar
Bruker87 Skrevet 22. juli 2011 Del Skrevet 22. juli 2011 Rent statistisk sett vil bare en fjerdedel av alle som er truffet av ett skudd i hodet, hals, midten av brystet eller midten av magen/leveren dø av skadene. Halvparten av de som blir truffet blir truffet andre steder, og nesten ingen av dem dør dersom de får hjelp. 100 skadde gir 20 drepte + druknede + 1/2 av mennesker som ble truffet flere ganger. 50 skadde gir 10 drepte + druknede + 1/2 av mennesker som ble truffet flere ganger. Er du full? Nei det stemmer det, å bli skutt betyr ikke automatisk død, det er bare 2 måter å dø på av kuler, en du blør i ihjel, dette kan ta fra dager til minutter, to du får hjernestammen din blåst i biter, selv i krig der soldater ofte blir skutt mange ganger dør ca. bare 10-20% av de skadde. 1. Ødelagt hjerne 2. Organsvikt 3. Infeksjon 4. Blodtap 5. Ødelagt nervesystem 6. Sjokk La på 4 måter til i farta. Du kan ikke si at 10-20% av beskutte dør, det har mange faktorer i seg som bestemmer hvorvidt de dør. Hvor god skytteren er, hva våpen han brukte, hvilken avstand, hvilken kuler han brukte feks. I en slik situasjon er det hva slags kuler han brukte og hvor flink han er å sikte som er viktigst, han kunne lett drept flere med en pistol med hule kuler enn en maskinpistol med skarpe kuler. Som jeg sa, du blør ihjel lenge før organ svikt dreper deg, sjokk kommer av blodtap, hva i helvete du mener med ødlagt nærve system vet jeg ikke, infeksjoner fra skudd sår er det så godt som ingen som dør av lengre og er langt ned på lista over ting som leger bekymrer seg over når folk har blitt skutt. Når vi ikke vet våpenet kan vi ikke si noe annet 10-20% av de som er skutt dør, ikke noe serlig mer. Viss det er sant at han henrettet flere av dem på nært hold vil så klart dette øke, men selv under WW2, da våpen brukte kraftigere kalibere enn det som er vanlig i dag og før anitbiotika kom på banen, døde fremdeles bare 10-15% av de som ble skutt Det spørs hva slags organsvikt, men ja, de er vanligvis en av de tregere måtene. Husk også at man kan dø av blodtap på veldig få minutter om man blir truffet rett plass. Det finnes mange typer sjokk som kan komme av å bli skutt, ikke bare sjokk av blodtap, noen typer sjokk kan drepe på et få minutter og kan føre til døden selv om du befinner deg på et sykehus når det begynner å skje. Nervesystemet er hjernen sin måte å si hva kroppen din skal gjøre, blir du feks. skutt i ryggen og ødelegger nervesystemet kan du dø på sekunder. Infeksjoner dreper faktisk mange av folk som blir skutt selv i dag, nemlig for at de ofte er skjult og du kan dø opp til flere uker etter du er ute av sykehuset, i noen sjeldne tilfeller har folk dødd etter å ha gått i antibiotika i flere uker pga infeksjon fordi det kan bli sperret inne i kroppen for å bli sluppet ut etter antibiotikakuren er over (ja, akkurat dette er veldig sjeldent, men å si det bare er 2 måter å dø på av å bli skutt er bare idiotisk). 10-20% er ingen dårlig estimat, mesteparten av moderne våpen har et statistisk prosent på 5%-30%, men informasjonen du ga var dårlig og lite spesifikk. Lenke til kommentar
FlinkeFreddy Skrevet 22. juli 2011 Del Skrevet 22. juli 2011 Må bare spekulere litt vilt, enkelte (dvs. meg selv) håndterer vel stressende situasjoner på den måten. Her har vi altså: - Angrep på regjeringen, og AUF, ikke sivilbefolkningen - Angrep på et tidspunkt der få mennesker er på jobb (fredag ettermiddag, fellesferie), dvs. forholdsvis få omkomne - Enormt kraftig bilbombe, laget for å skape en trykkbølge - Kun én kjent gjerningsmann - 1.90 høy, veltrent norsk mann, bevæpnet med skuddsikker vest og håndvåpen - Lot seg pågripe, begikk ikke selvmord, skjøt ikke mot politiet For meg virker dette som noen med militær trening, og ikke minst kjenskap til eksplosiver. Det virker også som noen som har et budskap å komme med, iogmed at han lot seg ta i live. Kan det være vi ser på en traumatisert og desilusjonert Afghanistan-veteran? Ikke dumt! Jeg tenkte først på noen som har konvertert, men dette virker mer sannsynlig! 1 Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 22. juli 2011 Del Skrevet 22. juli 2011 Mye tyder på at dette var et politisk terrormål, ikke et religiøst eller etnisk. Forundret meg ikke at alle de hobbynazistene som er her inne allerede begynner å legge skylden på folk. Veldig lei situasjon som har skjedd, og jeg håper at vi kan komme styrket ut av tragedien. Kondolerer til alle dem som mistet sine nære! Ikke bare her, på Something Awful har idioter / troll mast om at det er Varg Vikernes i hele kveld. Lenke til kommentar
Emils. Skrevet 22. juli 2011 Del Skrevet 22. juli 2011 Stjal dette fra freakforum, Hvis bomben var ANFO, og det var 100kg (overlevende luktet gjødsel og svovel, Mye hvit røyk tyder også på dette) Da kostet bare bomben ca 860kr? ANFO består av ca.95 vekt% ammoniumnitrat og 5 vekt% diesel. Hvis vi da tenker personen har kontakter i Felleskjøpet eller lignende, da kostet 25kg ca 200kr. hvis vi sier diesel koster 12kr liter. da blir dette 25 x 4=100kg da blir det 800kr 12x5=60 =860kr Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 22. juli 2011 Del Skrevet 22. juli 2011 Tankene mine rundt dette er at bombinga i Oslo var en avledningsmanøvre som var ment for å skape frykt, ikke drepe, og at det virkelige motivet var AUFs sommerleir på Utøya. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå