Gå til innhold

Regjeringskvartalet rammet av bombe, AUF-leir på Utøya angrepet av våpenmann.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg sliter dog med å sove, fordi jeg sitter å tenker på hvor stort dette nettverket hans er, når det er snakk om 8 andre involverte ledere fra forskjellige land.

 

Sliter også med å sove, ikke pga tanker, men pga frykt. Vet ikke helt hva jeg er redd for, men er som en overhengende nervøsitet. Tror egentlig at jeg er litt i sjokk over hva som egentlig har skjedd. Kjenner også at jeg er frustrert over at han har klart å få tak i alt og planlegge det uten at noen har fattet misstanke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg føler meg så tom akkurat nå.

 

Jeg også. Har vært en trist og sorgtung dag for de fleste av oss.

 

Selv merker jeg ingenting psykisk i den forstand. Jeg tenker ikke og jeg føler ikke ting som dette så veldig hardt. Er alltid slik i situasjoner som dette. Var slik da en i klassen før i år ble kjørt på av toget også. Folk som kjenner meg kan vel ta meg som litt kald også.

 

Uansett vet jeg hvordan folk må ha det. Jeg skjønner at dette er en trist periode og at folk takler dette på mange forskjellige måter.

Jeg tror jeg vet hvordan du har det. Var selv i den dødsulykken i Tromsø i Januar, hvor en buss krasjet i en bil og enda en bil ble innblandet og 5 (?) folk døde. Var på tur til håndballturneringa i Tromsø, så satt i bussen. Jeg følte heller ikke noe spesielt da, jeg var ikke redd slik som de andre, jeg følte ikke at det var "uvirkelig", jeg tenkte bare at "Jaja, avogtil skjer det ulykker". Jeg spøkte tilogmed en del med det, tenkte at det ikke var så alvorlig. Huff.

 

Men nå derimot .. herregud hvor trist dette er. Har aldri følt det jeg har følt de 2 siste dagene. Og jeg er ikke engang en av de pårørte, jeg skjønner jo at det må være .. helt utrolig vanskelig for dem.

Endret av Empathy
Lenke til kommentar

Jeg sliter dog med å sove, fordi jeg sitter å tenker på hvor stort dette nettverket hans er, når det er snakk om 8 andre involverte ledere fra forskjellige land.

 

Sliter også med å sove, ikke pga tanker, men pga frykt. Vet ikke helt hva jeg er redd for, men er som en overhengende nervøsitet. Tror egentlig at jeg er litt i sjokk over hva som egentlig har skjedd. Kjenner også at jeg er frustrert over at han har klart å få tak i alt og planlegge det uten at noen har fattet misstanke.

 

Dette var min reaksjon også. Jeg bor rett ved Oslo og kan ikke si jeg er så veldig hypp på å dra dit ofte, eller i det hele tatt. Det at det er slike trusler overhengende er skummelt, rett og slett. Selvom man sier at vi ikke skal bli redde pga det så syntes jeg fortsatt det virker som det er frie tøyler for slike personer ihvertfall nå i en stund framover. Jeg kommer nok til å holde meg borte fra byen en stund

Lenke til kommentar

Jeg føler meg så tom akkurat nå.

 

Jeg også. Har vært en trist og sorgtung dag for de fleste av oss.

 

Selv merker jeg ingenting psykisk i den forstand. Jeg tenker ikke og jeg føler ikke ting som dette så veldig hardt. Er alltid slik i situasjoner som dette. Var slik da en i klassen før i år ble kjørt på av toget også. Folk som kjenner meg kan vel ta meg som litt kald også.

 

Uansett vet jeg hvordan folk må ha det. Jeg skjønner at dette er en trist periode og at folk takler dette på mange forskjellige måter.

 

Har fulgt med på TV i hele dag, lest aviser, "sett på" tankene til gjerningsmannen på dokument.no,...

Sett folk har forklart hva som har skjedd, kjent på stemningen, og så videre.... Jeg kjenner ingen som ble drept, eller såret... Men denne dagen har likevel gjort meg litt psykisk tungsindig.. Å se så mange triste mennesker i sorg, det påvirker meg i alle fall. Er sikker på at det er MANGE andre også som ser det slik.

 

Du er ikke kald for det... Ikke noe å tenke på! Noen tar ting lettere og tyngere enn andre, slik er det alltid. Det er ingen skam... Så lenge man ikke sympatiserer med gjerningsmannen da.... fysh...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selv merker jeg ingenting psykisk i den forstand. Jeg tenker ikke og jeg føler ikke ting som dette så veldig hardt. Er alltid slik i situasjoner som dette. Var slik da en i klassen før i år ble kjørt på av toget også. Folk som kjenner meg kan vel ta meg som litt kald også.

 

Uansett vet jeg hvordan folk må ha det. Jeg skjønner at dette er en trist periode og at folk takler dette på mange forskjellige måter.

Det er ingen som vil klandre deg for det. Alle reagerer forskjellig.

 

For min egen del har de siste dagene bestått av vanntro, sorg, sjokk og en psykisk traume. Dette har vært de to verste dagene i mitt liv. Og jeg er rundt regnet hundre mil fra ground zero.

 

I dag er jeg i sorg. Og det er jeg sikkert i dagene som kommer også.

 

Det er noe som gjør dette lettere å håndtere.

 

- Vi har sansynligvis arrestert gjerningsmannen (og det vil nok føre til at eventuelle andre gjerningsmenn også blir pågrepet etter hvert). Etter Palmedrapet satt lenspolitimeser i Stockholm, Hans Holmer, i bilen på vei mot Stockholm for å lede etterforskningen. På veien inn til byen "regnet han ut" at det var kurderne som sto bak. Det førte til kaotiske tilstander i etterforskningen, og var kanskje en av mange årsaker til at Palme-etterforskningen gikk som den gikk. Dersom gjerningsmannen er tatt er det mindre fare for at denne saken vil forbli et åpent sår for oss nordmenn, i motsetning til Palme-saken som den dag i dag er et åpent sår for Sverige, uten noen klar gjerningsmann.

 

- Konge, Regjering, og Storting er like hele. Sjokkerte, traumatiserte. Men like hele. Betydningen av dette kan ikke overvurderes. Dersom terroristen hadde klart å drepe en norsk regjeringssjef, eller dersom et vellykket angrep ble rettet mot Kongen eller Kongefamilien, ville dette vært katastrofalt for landet. Ikke bare ville det skape et veritabelt kaos, men det ville fjerne store deler av fundamentet i vårt demokrati. At vi har ledere, som kan opptre inspirerende og sette ord på opplevelsene, for ikke å snakke om ta vanskelige og viktige avgjørelser, det er essensielt.

 

- I dag er Norge samlet. Alle nordmenn vil føle avsky, i større eller mindre grad. Og vi er ett folk.

 

Dette er for meg tre viktige lyspunkt. Ellers har det såvisst ikke vært mange lyspunkt de to siste dagene..

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Jeg føler meg så tom akkurat nå.

 

Jeg også. Har vært en trist og sorgtung dag for de fleste av oss.

 

Selv merker jeg ingenting psykisk i den forstand. Jeg tenker ikke og jeg føler ikke ting som dette så veldig hardt. Er alltid slik i situasjoner som dette. Var slik da en i klassen før i år ble kjørt på av toget også. Folk som kjenner meg kan vel ta meg som litt kald også.

 

Uansett vet jeg hvordan folk må ha det. Jeg skjønner at dette er en trist periode og at folk takler dette på mange forskjellige måter.

 

Har fulgt med på TV i hele dag, lest aviser, "sett på" tankene til gjerningsmannen på dokument.no,...

Sett folk har forklart hva som har skjedd, kjent på stemningen, og så videre.... Jeg kjenner ingen som ble drept, eller såret... Men denne dagen har likevel gjort meg litt psykisk tungsindig.. Å se så mange triste mennesker i sorg, det påvirker meg i alle fall. Er sikker på at det er MANGE andre også som ser det slik.

 

Du er ikke kald for det... Ikke noe å tenke på! Noen tar ting lettere og tyngere enn andre, slik er det alltid. Det er ingen skam... Så lenge man ikke sympatiserer med gjerningsmannen da.... fysh...

 

Det er ikke alltid like lett å få en overveldende følelse av tristhet og slikt, særlig når vi har allerede sett så mye vold og jævelskap allerde på media. Jeg tror ikke det handler om kaldhet i den forstand men heller litt personlighetstrekk og vi er jo alle unike i hvordan vi oppfatter ting og hvor mye følelser vi opplever i slike situasjoner. Jeg er skremt og trist men jeg har fortsatt ikke en kapasitet til å gråte eller å føle en overveldende bølge av emosjoner, jeg fokuserer på info som kommer inn og jeg bryr meg mye, men på min egen måte, for å si det slik. Tror det varier veldig fra person til person og er helt normalt

Lenke til kommentar

Selv om situasjonen er en helt annen enn den var i 2004, så er budskapet i sangen "Venn" av Norske Artister vel så aktuelt det kan bli i forbindelse med den tragedien vi nå opplever. Vær en venn, vær et medmenneske.

 

(Tar alle forhåndsregler og linker ikke direkte til videoen, hvis det skulle være slik at den for noen virker upassende eller støtende. Sangen finnes uansett enkelt ved å bruke søkeord "venn" på Youtube.)

Lenke til kommentar

 

Nå har ikke jeg rukket og lest hele manifestet; så er det noen som vet hva som var planen for 22. Juli? Hvordan fungerte planen? Gikk alt som det skulle, eller fungerte ikke planen slik han hadde tenkt?

Det meste ser ut som det har gått som det skulle for gjerningsmannen. Han nevner (så langt jeg har lest, og det er en del i kveld, samt hva som er sitert rundt omkring) ikke noe om hverken Regjeringskvartalet eller Utøya spesifikt, og det er så klart bevisst av ha. Men han skriver blant annet:

 

Saturday July 2 - Day 62: Going over the travel route for both plan A and B for the upcoming event, familiarizing myself with the driving routes and plotting in destinations in my Garmin GPS.

 

Dette er da bare 20 dager før dagen, og han oppgir to planer. Samtidig går det jo klart fram i dokumentet at fokuset hans ligger på en bombesituasjon og en handling med sine to skytevåpen. Han skriver også på 21./22. juli noe som ligner mer som en skjult mening hva som skal skje, uten at han går inn på det konkret, men nevner blasts og "kostymeball med politiuniform":

 

 

Thursday July 21 - Day 81: Drive 11 hours straight to Kautokeino, sort out cheap hotel

Friday July 22 - Day 82: Initiate blasting sequenses at pre-determined sites. Test dirt for gram of gold per kg. Have enough material for at least 20 blasts. Start capitalization of project as soon as I have results. Time is running out, liquidity squeese inc. Call/email all my investor contacts with updated online prospectus/pdf.

 

This is going to be an all-or-nothing scenario. If I fail to generate acceptable precious metals yields, in combination with swift initiation of the capitalization for securing the areas I will be heavily indebted. I must complete capitalization of the mineral extraction project within August at latest! When I have the required seed capital I will have enough funds to employ the services of professional blasting engineers.

 

If all fails, I will initiate my career with a private security firm in conflict zones to acquire maximum funds in the shortest period of time to repay the debts.

 

First coming costume party this autumn, dress up as a police officer. Arrive with insignias:-) Will be awesome as people will be very astonished:-)

 

Side note; imagine if law enforcement would visit me the next days. They would probably get the wrong idea and think I was a terrorist, lol :o)

 

 

Inneholder manifestet noe informasjon som er nyttig for politiet i deres arbeid for å kartlegge det som har skjedd? Da manifestet ble publisert FØR handlingen, kunne skadene blitt begrenset dersom politiet hadde funnet manifestet? Sier manifestet noe konkret om at det var Utøya som var målet?

Klart at manifestet inneholder utrolig mye nyttig for politiet, for så lenge man kan knytte dette til gjerningsmannen (han har jo selv innrømmet det) så viser dette ikke bare en ufattelig detaljert plan over mange, mange år (går vel tilbake til ca. 2002), men også en loggbok over det meste av hva gjerningsmannen har gjort konkret med henhold til angrepene tilbake til midten av 2010, i tillegg til å inneholde utrolig mye planer, bombeoppskrifter og -handlelister, scenarioer, informasjon om gjerningsmannen på alle plan av livet, hans tanker, ideer og ideologier, osv osv.

 

Politiet hadde nok liten sjanse til å finne manifestet før handlingene skjedde, siden han skriver i loggboken at "I believe this will be my last entry. It is now Fri July 22nd, 12.51.". Ugjerningene begynte bare 2 1/2 time etterpå. Da har han i mellomtiden sendt den ut i e-post til noen utvalgte, og slik har den dukket opp på nett. Selv om personene som mottok den hadde varslet politiet straks og oversendt den, er den for omfattende og for uklar med tanke på nøyaktig sted og tid for angrepene at det ikke ville vært mulig å hindre det basert kun på dette hvert fall.

 

Ah, da forstår jeg mer. Ganske skremmende hvor effektiv og genial ABBs plan egentlig er. Å sprenge et offentlig bygg som avledningsmanøver, mens han drar til Utøya hvor han får herje fritt alt for lenge, da alle er fokusert på eksplosjonen i Regjeringskvartalet.

Jeg tror ikke sprengningen av Regjeringskvartalet var en avledningsmanøver, men fungerte jo på en måte som det. Men det er ikke tilfeldig at han bombet Regjeringskvartalet - målet var jo å ødelegge for styrende myndigheter, og han sender et symbol. Manifestet viser jo at han har jobbet utrolig mye med disse bombene, sannsynligvis krevde det langt mer enn planleggingen av massakren. Han brukte ca. 80 dager bare på å lage bombene, i tillegg til at han har planlagt det i flere år, har spart opp store midler for å kunne finansiere alt, opprettet firma og leid gård kun for å lage bombene, osv. Jobben han har lagt i det er ekstremt omfattende og tidskrevende, hvert fall ut ifra manifestet. Han har hatt en plan om å skape så mye faen mot de han mener er ansvarlige, og ut ifra planlagt to seperate angrep. Og det er jo ingen tvil om at han det han oppnår med de to angrepene til sammen, symbolsk så vel som ofre og budskap osv., er mye sterkere enn om han bare hadde gjennomført ett av angrepene.

 

 

Utifra det han beskrev i manifestet om hva som skulle skje 22.juli så tolker jeg det slik hen at han hadde et håp om å ikke bli tatt. Og at han etter å ha nedbetalt gjeld osv så ville han reist til et kostymeball/karneval kledd som politimann til høsten(halloween?). Om dette da er for at han håpet at folk ville skjønne tegninga og bli støtt, eller om han håpet han ville få støtte kan en jo spekulere i. Tenker også at han reiste til Kautokeino og booket hotellrommet for å få et slags alibi? Fant ikke mer om det. Han beskriver jo også i delen hvor han tenker på hva som kan skje om han blir tatt og også i delen hvor han prater om at rettsaken blir han scene at det er sjanse for at han kommer unna. Aner ikke, bare tanker egentlig. Føler han enten håpet å komme unna eller å bli drept av politiet(martyr), men at det likevel ikke ville bli så ille å bli tatt. Som flere sier, planleggingen og detaljene i manifestet er skremmende. Ble også veldig støtt av det han skriver om det å skulle drepe kvinner og tankene hans rundt det.

Lenke til kommentar

Norway cup anses nå trygg å være med? Hele stedet kommer til å bli bevoktet godt nå som 22/7 har skjedd

 

Vi kan jo ikke slutte å leve heller da. Norway Cup skal etter planen starte om en uke, og vi kan ikke "stenge Norge" så lenge. Jeg vil tro mandag vil være en fin dag å hente hverdagen tilbake.

 

Vi kan ikke fortsette å si at Breivik ikke skal vinne, og så avlyse alt som dukker opp. Vi må tilbake til hverdagen så fort som mulig, uansett hvor vanskelig det er for endel, spesielt i Oslo området.

Lenke til kommentar

Selv merker jeg ingenting psykisk i den forstand. Jeg tenker ikke og jeg føler ikke ting som dette så veldig hardt. Er alltid slik i situasjoner som dette. Var slik da en i klassen før i år ble kjørt på av toget også. Folk som kjenner meg kan vel ta meg som litt kald også.

 

Uansett vet jeg hvordan folk må ha det. Jeg skjønner at dette er en trist periode og at folk takler dette på mange forskjellige måter.

Det er ingen som vil klandre deg for det. Alle reagerer forskjellig.

 

For min egen del har de siste dagene bestått av vanntro, sorg, sjokk og en psykisk traume. Dette har vært de to verste dagene i mitt liv. Og jeg er rundt regnet hundre mil fra ground zero.

 

I dag er jeg i sorg. Og det er jeg sikkert i dagene som kommer også.

 

Det er noe som gjør dette lettere å håndtere.

 

- Vi har sansynligvis arrestert gjerningsmannen (og det vil nok føre til at eventuelle andre gjerningsmenn også blir pågrepet etter hvert). Etter Palmedrapet satt lenspolitimeser i Stockholm, Hans Holmer, i bilen på vei mot Stockholm for å lede etterforskningen. På veien inn til byen "regnet han ut" at det var kurderne som sto bak. Det førte til kaotiske tilstander i etterforskningen, og var kanskje en av mange årsaker til at Palme-etterforskningen gikk som den gikk. Dersom gjerningsmannen er tatt er det mindre fare for at denne saken vil forbli et åpent sår for oss nordmenn, i motsetning til Palme-saken som den dag i dag er et åpent sår for Sverige, uten noen klar gjerningsmann.

 

- Konge, Regjering, og Storting er like hele. Sjokkerte, traumatiserte. Men like hele. Betydningen av dette kan ikke overvurderes. Dersom terroristen hadde klart å drepe en norsk regjeringssjef, eller dersom et vellykket angrep ble rettet mot Kongen eller Kongefamilien, ville dette vært katastrofalt for landet. Ikke bare ville det skape et veritabelt kaos, men det ville fjerne store deler av fundamentet i vårt demokrati. At vi har ledere, som kan opptre inspirerende og sette ord på opplevelsene, for ikke å snakke om ta vanskelige og viktige avgjørelser, det er essensielt.

 

- I dag er Norge samlet. Alle nordmenn vil føle avsky, i større eller mindre grad. Og vi er ett folk.

 

Dette er for meg tre viktige lyspunkt. Ellers har det såvisst ikke vært mange lyspunkt de to siste dagene..

Tror du at dette fører til at mange av de som har stått for det samme som Breivik, eller som har hatt liknende tanker som Breivik, kommer til å ta mer avstand fra denne "ideologien" nå?

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Tror du at dette fører til at mange av de som har stått for det samme som Breivik, eller som har hatt liknende tanker som Breivik, kommer til å ta mer avstand fra denne "ideologien" nå?

Ja, det tror jeg. Ikke ut fra min egen ønsketenkning, men ut fra det jeg tror vil være en logisk konsekvens.

 

Dersom dette hadde vært en islamsk terroraksjon ville det ført til mer fiendtlighet mot Islam i Norge.

 

I likhet med nasjonalister flest ville ikke den jevne muslim ha noe ansvar for en terrorhandling. Men i slike sammenhenger tenker man ikke logisk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

PST har dummet seg ut

 

I PSTs trusselvrudering for 2011 fastslår sikkerhetsekspertene at verken de høyre- eller venstreekstreme miljøene i Norge vil utgjøre noen alvorlig trussel for det norske samfunnet.

 

http://www.adressa.no/nyheter/innenriks/article1666079.ece

 

Det forklarer hvorfor PST har vært helt fraværende i media. Normalt burde de jo vært i tv-ruta rett etter en slik terror-hendelse, men i stedet har de nektet å gi kommentar, hvilket er "skammelig" i seg selv.

 

Nå bruker de nok helga til å samle all mulig tilgjenglig informasjon (inklusiv avhør av siktede) slik at de på mandag kan fremstå som mer kompetente enn det de egentlig var.

 

Vel. Nå skal det vel sies at det ikke er et høyreekstremistisk miljø eller organisasjon som står bak. Foreløpig i alle fall, ser det ut som det er èn enkelt person som har en høyreekstremistisk tankegang. En sånn enkeltperson er omtrent umulig å oppdage hvis man ikke har mistanke om at han driver med noe. Særlig når han er helt ukjent for politiet, og angivelig bare er en bonde og forretningsmann.

 

 

snip

 

Dette kom nok som lyd fra klar himmel... Les litt i manifestet til galningen så ser du jo hvilke ekstreme tiltak han har iverksatt..

 

Han har til og med fabrikkert livsstilen sin for å kunne jobbe uforstyrret med dette..

 

Ingen etterretnings tjeneste i verden vil kunne fange opp slike folk som dette...

 

Da må man i så fall sende alle som sier FAEN for høyt til Guantanamo Bay..

 

Det er vel ikke en ønskelig situasjon...

 

 

snip

 

Tja, de kan jo ikke lese folks tanker heller akkurat. Nå var det (mest trolig i hvert fall) kun en person som står bak, og skal man tolke manifestet hans så var han ekstremt disiplinert i de årene han planla. Han hadde vel heller ingen ekstreme meninger utad, i hvert fall ikke mer ekstremt enn det man kan finne her på diskusjon.no.

 

Fra mitt ståsted så virker det ikke som om noen kan lastes for dette, bortsett fra Breivik selv. Det eneste jeg undrer litt på er hvordan han kunne plassere en bilbombe så nærme statsministerens kontor, og hvordan han kunne herje fritt i nesten 1 1/2 time på Utøya før politiet kom seg dit. Men jeg har ikke nok info til å begynne å rette noen pekefinger på noen, og det er vel strengt talt ikke tiden for det heller.

Kan forsåvidt være enig i at det var/er vanskelig for PST å fange opp alle potensielle trussler, men var visstnok ingen usynlig figur, og deltok bl.a. på et svensk naziforum;

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article4181616.ece

 

Men min kritikk er dog først og fremst at PST har feiget unna og gjemt seg på kontorene, når pressen har kontaktet de. Jeg mener de burde stillt opp selv om de ikke hadde inngående kjennskap til det som har skjedd.

 

Akuratt som Folkehelseinstituttet, Statens Forurensingtilsyn eller Mattilsynet må bevare spørsmål som berører deres fagfelt, så forventer vel folk at den myndigheten som er utpekt av det offentlige Norge til å håndtere sikkerhet, faktisk stiller opp uten nykker.

 

btw, siden PST ikke greier jobben selv med å holde orden i eget hus, så gir Europol nå en hjelpene hånd;

 

(ekstrabladet.dk) "I lyset af terrorangrebet i Norge, som fredag kostede mindst 92 mennesker livet, har den Europæiske Unions politienhed, Europol, planer om at nedsætte en 50-mand stor ekspert-task force, som skal undersøge den ikke-islamiske trussel i de nordiske lande."

 

http://ekstrabladet.dk/112/article1590982.ece

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...